"Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music" i Ljud o Bild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: "Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music" i Ljud o Bild

Inläggav Bill50x » 2025-12-19 12:59

Mycket ovanlig operamusik :D

Skulle nog kalla det Goth-Rock. Spännande dock.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-19 13:32

På ett sätt liknar det opera, lika svårt att höra vad dom sjunger. Men just den sångstilen är jag inte så förtjust i men musiken är ganska OK.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-19 13:33

Bill50x skrev:Mycket ovanlig operamusik :D

/ B

Jag kanske slirade en aning på sanningen där! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-19 15:23

Spela Walkyrian med Birgit Nilsson. Dra på.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-19 19:43

I-or skrev:Att det fortfarande handlade om genrer var underförstått - om inte annat via det sista exemplet. Att det finns utlöpare ändrar inte på de generella signalegenskaperna.

Intrumentering, musikaliskt uttryck, reflektionsmönster o.s.v. varierar som de flesta känner till mycket påtagligt mellan olika genrer. Signalerna är därför tydligt olika i hårdrock, jazz samt klassiskt och anläggningar återger olika signaler med varierande resultat.

Den sista frågan vet du alltså redan svaret på.

Nej, jag frågar inget som jag vet svaret på. Jag vet kanske ibland vad jag skulle svara - men inte vad någon annan svarar.
Och det är ju det senare jag undrar över.
Och jag framhärdar med frågan: Vad är skillnaden i reflektionsmönster i samma kyrka om samma orgel (och organist) spelar Widor, Piazzolla eller Lill-Babs?

Det här resonemanget skulle då också betyda att man måste ha en anläggning hemma för varje genre man spelar för att göra musiken rättvisa.
Det vill jag nog påstå är ren gallimatias.
En kompetent anläggning klarar lika bra att reproducera en gammal fältinspelad vaxrullepolska som Waltons Coronation Te Deum.

I andra änden skulle jag inte byta mikrofon beroende på om en violinist spelar en folkvisa eller Paganini.
Senast redigerad av Ogjort 2025-12-19 19:58, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-19 19:46

goat76 skrev: Det är faktiskt rätt bra, men klarar du att lyssna igenom hela albumet? :)

Nja - när jag lyssnar på början längtar jag efter Melodyne - och det är det väldigt sällan jag gör 8)
Senast redigerad av Ogjort 2025-12-19 19:55, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-19 19:52

petersteindl skrev:
Ogjort skrev:
petersteindl skrev:Jämför opera med solocello eller stråkkvartett eller disco eller vanlig pop eller symfonier.
Olika genrer och olika krav.

Svårast är nog opera, som jag ser det. Både att spela in och att spela upp.

Japp - det svåraste med traditionell opera är att stå ut med att lyssna på den. :roll:
Jämför t.ex. Hillborgs "Stranded" med Renée Fleming och med Rebecka Törnqvist.
Det förstnämnda är outhärdligt och fånigt - det andra helt fantastiskt.

Men näe - jag förstår fortfarande inte hur genre påverkar återgivningskraven?
Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
te förstå
/Anders O.

Japp, kanske mer än 10 000 ggr svårare. :)

Då får du gärna förklara varför. Jag kan faktiskt inte förstå varför en synthbas i en Glass-opera skulle vara svårare att återge än en likadan
synthbas i en poplåt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-19 21:13

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Ogjort skrev:
Japp - det svåraste med traditionell opera är att stå ut med att lyssna på den. :roll:
Jämför t.ex. Hillborgs "Stranded" med Renée Fleming och med Rebecka Törnqvist.
Det förstnämnda är outhärdligt och fånigt - det andra helt fantastiskt.

Men näe - jag förstår fortfarande inte hur genre påverkar återgivningskraven?
Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
te förstå
/Anders O.

Japp, kanske mer än 10 000 ggr svårare. :)

Då får du gärna förklara varför. Jag kan faktiskt inte förstå varför en synthbas i en Glass-opera skulle vara svårare att återge än en likadan
synthbas i en poplåt?

petersteindl skrev:Spela Walkyrian med Birgit Nilsson. Dra på.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-20 10:45

Ogjort skrev:
synthbas i en poplåt?

Är väl bekant med både Nilsson och Walkyrian.
Hör man synthbas där, så har man nog grava kognitiva brister...

Det är mer intressant att få ett svar på frågan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-12-20 13:16

Jag kör Qobuz för att det inte funkade att strömma högupplöst med den MacBook Pro jag har som streamer. Så snart jag uppgraderar eller köper en ren streamer återgår jag till The Good Guys igen. Spotify har jag aldrig lyssnat på, borde jag?
Sitter nöjd :)

steven33

Inläggav steven33 » 2025-12-20 14:57

Jag har haft Spotify sedan det lanserades och har periodvis även prenumererat på Tidal. Det som fick mig att fastna för Spotify var inte ljudkvaliteten i första hand, utan funktionen ”låtradio”. Varje dag hittar den minst en riktig dunderhit som jag gillar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-20 18:02

Ogjort skrev:
Ogjort skrev:
synthbas i en poplåt?

Frågan är helt irrelevant. Förstår du inte det? Märkligt.
Av din fråga att döma drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad opera är för något.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-20 23:56

goat76 skrev:

Men jag klarade att lyssna på hela albumet!

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-21 00:26

Bill50x skrev:
goat76 skrev:

Men jag klarade att lyssna på hela albumet!

/ B

Det är normalt sett inte typen av musikgenre jag normalt lyssnar på, men detta album är speciellt tycker jag och har hyfsat varierande låtar. Det är en kvinnlig sångare som även spelar gitarr i bandet.

Jag kan tänka mig att den här musiken nog kan låta lite jobbigt i vissa anläggningar, så jag bedömer din som bra när du lyssnade igenom hela albumet. Ingen annan verkar ha orkat med den så deras högtalare är dåliga! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-21 00:33

goat76 skrev:Jag kan tänka mig att den här musiken nog kan låta lite jobbigt i vissa anläggningar, så jag bedömer din som bra när du lyssnade igenom hela albumet. Ingen annan verkar ha orkat med den så deras högtalare är dåliga! :D

Hahaha!
Men nä. Jag har en ganska enkel anläggning med just nu ett par mycket förlåtande engelska högtalare (B&W DM603 S3).

/ B

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-21 14:52

petersteindl skrev:
Ogjort skrev:
Ogjort skrev:
synthbas i en poplåt?

Av din fråga att döma drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad opera är för något.

Om någon påstår att genre är avgörande för återgivningskrav så är frågan i högsta grad relevant.
"Genre" är iofs en övergripande beteckning som kan inbegripa instrumentarium, lokal, sammanhang.
Men jag vill med fog påstå att "genre" generellt i första hand avser musikstil i termer som rock, jazz, folkmusik, visa, klassiskt, etc...
Inte vilka instrument respektive av dessa utförs på, eller i vilka lokaler.
På den tiden det fanns skivbutiker sorterades musiken alltid efter den principen, tror aldrig jag såg ett fack för basfiol eller kornett.
Opera är en genre. Musikal en annan. Spelar någon orgel i en kyrka så är det musikstycket inte orgeln, som avgör genre.
Kan vi enas om det, så blir det uppenbart att "genre" inte har något som helst med återgivningskrav att göra.

Sen har jag visserligen arbetat 35 år för SR P2. Gjort hela serier om just opera ur olika aspekter. Intervjuat Birgit Nilsson vid två tillfällen.
Jag gjorde också "hyllningsinslaget" inkl extra telefonintervju, för P1 när hon fyllde 80. Och bevakade Birgit Nilsson-stipendiet under flera år.
Har även intervjuat Birgitta Svendén, Lena Nordin, Peter Mattei, Bengt Krantz, Loa Falkman, von Otter, Inger Åby, m.fl. och är typ "kompis" med Anders Franzén och med både tidigare och nuvarande chefsdramaturger vid både Malmö och Stockholmsoperan. Bodde i princip en månad på Stockholmsoperan i samband med dokumentation av det som skulle bli sista uppsättningen av Götz Friedrich Mästersångarna.
Även intervjuat Kiri te Kanawa i samband med hennes roll i en återkommande seminarieutbildning tillsammans med Georg Solti i italienskt opera-idiom.
Gjorde en lång intervju med Carlo Maria Giulini bl.a. om varför han slutade dirigera opera. Jag är personlig vän med David Lang. (pulitzerpriset för just en Opera)
Två intervjuer med Kaja Saariaho om primärt hennes operor. Jag har examen i Musikvetenskap. Har specialstuderat framväxten av Opera som
konstform utifrån Vincenzo Galileis och Florenscameratans arbete i att "omvandla" Madrigalen till det vi idag kallar opera.
Har varit på minst 100 olika operaföreställningar. Oftast å arbetets vägnar. Senast Aida i Italien i somras.
Har gjort flera reportage om flera operautbildningar och entusiastuppsättningar som t.e.x Ystadsoperans. (Sjostakovitjs Näsan)
Jag har själv jobbat aktivt med operauppsättningar. T.ex. Menottis: Konsuln vid sommarevenemanget Opera på Nääs (Gbg)
Och ovanpå alltsammans har jag tidigare varit "gift" med en operasångerska i 7 år.

Men visst din slutsats kan vara korrekt. Jag kan ju ha missat något.
Men berätta gärna för mig vad opera är - så kanske jag lär mig något. Du är förmodligen mer bevandrad i ämnet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-21 21:40

:D

/ B
Bilagor
dalai lama.jpg
dalai lama.jpg (99.07 KiB) Visad 705 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-23 00:44

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Ogjort skrev:Är väl bekant med både Nilsson och Walkyrian.

Om någon påstår att genre är avgörande för återgivningskrav så är frågan i högsta grad relevant.

Du inför ordet återgivningskrav. Nu är frågan vad du menar med det? Man kan väl ha helt olika eller andra krav på en återgivning oavsett vad det än vara må. Man kan väl ha 100 miljoner ggr högre krav på på återgivning av Elvis Presley än på något annat, vad det än vara må. Det är upp til var och en. Det är var och ens egen integritet som bestämmer vad man tänker och tycker och gör. Dock finns det alltid en konsekvens och ett ansvar. Så ser jag på saken.

Ogjort skrev:"Genre" är iofs en övergripande beteckning som kan inbegripa instrumentarium, lokal, sammanhang.

Exakt så är det, speciellt gällande opera. Men du har i vart fall glömt en parameter inom opera. Återkommer till den.

Ogjort skrev:Men jag vill med fog påstå att "genre" generellt i första hand avser musikstil i termer som rock, jazz, folkmusik, visa, klassiskt, etc...
Inte vilka instrument respektive av dessa utförs på, eller i vilka lokaler.

Jo, olika genrer har normalt sett sina specifika musikinstrument. Pratar man om klassisk symfonisk musik, så menar man inte banjo, säckpipa, elgitarr eller elbas eller trummor. Åtminstone gör inte jag det. Andra får tycka vad de vill.

Ogjort skrev:På den tiden det fanns skivbutiker sorterades musiken alltid efter den principen, tror aldrig jag såg ett fack för basfiol eller kornett.

Exakt korrekt. Förr i tiden visste man vad saker handlade om. Det fanns en logik. I det nuvarande moderna samhället har logiken slätats ut till att bli obefintlig.

Ogjort skrev:Opera är en genre. Musikal en annan.

Opera är väldigt speciellt. Det finns några saker som särskiljer opera mot annan musik. Det ingår en mängd sångsolister som inte bara står på plats och sjunger. Opera är som en drama-teater med musik.
Det betyder att sångsolisterna är rörliga på en scen medans de sjunger. Det innebär en helt annorlunda parameter än normalt inom ljudåtergivning. Den parametern är en av de viktigaste att återge, anser jag. Den parametern ger liv och rörelse i musiken. För att kunna handskas med den parametern, så får inte orkestern dölja scenen. Orkestern är då i ett orkesterdike. D V S, alla akustiska parametrar är helt olika annan typ av musik. Eftersom jag inkluderar akustiken runt musikerna och lokalisation av musiker i varje tidsögonblick, så finns det inom opera fler parametrar att ta hänsyn till än i annan musik och då menar jag klassisk opera.

Ogjort skrev:Spelar någon orgel i en kyrka så är det musikstycket inte orgeln, som avgör genre.

Orgel i kyrka benämns orgelmusik. Det är musikinstrumentet + kyrkoakustiken som sätter sin prägel. Då har vi akustiken med efterklangstiden. Den är faktiskt en del av instrumentet och även av musiken. Det ligger innanför begreppen korrelation.

Ogjort skrev:Kan vi enas om det, så blir det uppenbart att "genre" inte har något som helst med återgivningskrav att göra.

Nej, vi kan definitivt inte enas om det. Sedan använder du åter ordet krav. Var och en kan ha sina egna krav eller inte ha några krav alls.

Ogjort skrev:Sen har jag visserligen arbetat 35 år för SR P2. Gjort hela serier om just opera ur olika aspekter. Intervjuat Birgit Nilsson vid två tillfällen.
Jag gjorde också "hyllningsinslaget" inkl extra telefonintervju, för P1 när hon fyllde 80. Och bevakade Birgit Nilsson-stipendiet under flera år.
Har även intervjuat Birgitta Svendén, Lena Nordin, Peter Mattei, Bengt Krantz, Loa Falkman, von Otter, Inger Åby, m.fl. och är typ "kompis" med Anders Franzén och med både tidigare och nuvarande chefsdramaturger vid både Malmö och Stockholmsoperan. Bodde i princip en månad på Stockholmsoperan i samband med dokumentation av det som skulle bli sista uppsättningen av Götz Friedrich Mästersångarna.
Även intervjuat Kiri te Kanawa i samband med hennes roll i en återkommande seminarieutbildning tillsammans med Georg Solti i italienskt opera-idiom.
Gjorde en lång intervju med Carlo Maria Giulini bl.a. om varför han slutade dirigera opera. Jag är personlig vän med David Lang. (pulitzerpriset för just en Opera)
Två intervjuer med Kaja Saariaho om primärt hennes operor. Jag har examen i Musikvetenskap. Har specialstuderat framväxten av Opera som
konstform utifrån Vincenzo Galileis och Florenscameratans arbete i att "omvandla" Madrigalen till det vi idag kallar opera.
Har varit på minst 100 olika operaföreställningar. Oftast å arbetets vägnar. Senast Aida i Italien i somras.
Har gjort flera reportage om flera operautbildningar och entusiastuppsättningar som t.e.x Ystadsoperans. (Sjostakovitjs Näsan)
Jag har själv jobbat aktivt med operauppsättningar. T.ex. Menottis: Konsuln vid sommarevenemanget Opera på Nääs (Gbg)
Och ovanpå alltsammans har jag tidigare varit "gift" med en operasångerska i 7 år.

Men visst din slutsats kan vara korrekt. Jag kan ju ha missat något.
Men berätta gärna för mig vad opera är - så kanske jag lär mig något. Du är förmodligen mer bevandrad i ämnet.

Ju mer erfarenhet du har gällande opera, desto konstigare tycker jag ditt resonemang är. Själv är jag operafantast sedan 1970/71. Då fanns studeranderabatt och biljetterna kostade 2 kr på den tiden. Inte de bästa platserna, men ändå. Då gick jag på operan 6 ggr i månaden. Vissa föreställningar var utan rabatt. T.ex. Då jag såg Birgit Nilsson 2 ggr. Då hade jag kölapp nr 5 och hade köat 29 timmar. Vi var ett litet gäng. Föreställningarna var Tristan & Isolde med Helge Brilioth som Tristan samt Richard Strauss Elektra där Berit Lindholm var Chrysothemis. Det var 1972. Fantastiska föreställningar.
I opera har jag kravet, om vi nu skall prata om krav, att sångarnas rörelse på scen skall återges/lokaliseras så som perfekta vektorer in på millimetern som längd samt inom +/- 0,5 grader som riktning och detta i varje mikrosekund under hela tiden sångarna rör sig. Rösterna skall dessutom låta identiskt och exakt så som i verkligheten och allt detta skall återges i hela lyssningsrummet på varje plats. Skicka gärna PM då du vet hur man gör. 8) :)

Dame Kiri Te Kanawa hade jag nöjet att se och höra med dirigenten Sir Georg Solti och Kungliga Filharmonikerna i Stockholms konserthus 1991. Konserten var i samband med firandet av Nobelprisets 90-årsjubileum och innehöll verk av Mozart och Brahms. Det var en fantastisk konsert. Solti var dessutom helt suverän i Brahmssymfonin. Jag var där med Ingvar Ö och Stig Carlsson som vi hade bjudit in. Anders Edenholm var med om jag minns rätt och jag tror även Josef Svalander var med. Jag gillar att gå på konserter och operor och lyssna på musiken och inmundiga skådespelet i dess akustiska miljö som för mig är en del av sensationen.

Jag gick även på de flesta popkonserter i Stockholm från 1968 till kanske 1980. Såg Jimi Hendriks 2 ggr. Jag är musik-live-fan. Oavsett, så är opera svårast att återge, som jag ser det.
Då det gäller att spela starkt, så var jag på Stockholms konserthus och såg Leningrads symfoniorkester framföra Shostakovich 7e symfoni, Leningradsymfonin.

petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från orkester som man mätt på konserthuset på parkett var då Leningrads symfoniorkester var på besök på 70-talet och gästspelade Shostakovich 7e symfoni Leningradsymfonin 1:a satsen mot slutet. Dirigent var Svetlanov om jag minns rätt, eller Rozhdestvensky. Det skulle vart Mravinsky men han blev sjuk. Jag var i alla fall där och den upplevelsen är fortfarande oöverträffad. Omtumlande, helt galet. Leningradarnas hornister och brass saknade motstycke. Jag tror det var 8 hornister på rad, men det kan ha varit någon/några till. Han började starkt och då trodde jag att loppet var kört, men det blev bara starkare och starkare och starkare och starkare och då man redan sprängt gränsen så reser sig samtliga hornister och övriga i brasset och hornisterna vinklar upp sina horn och drar på utav h-e. 8O Då var man knäsvag. Ingen popföreställning som jag varit på kan konkurrera i ljudupplevelse. Närmast jag upplevt var Birgit Nilsson på Operan.

Jag minns inte siffran i dB, men det var inte över 120 dB, men det var mer än 116 dB.
Det näst starkaste som spelats i konserthuset var Bolero.

Mvh
Peter

Dessa mätningar gjordes på åhörarplats Parkett.

God Jul på er everyhopa.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-23 12:50

petersteindl skrev:Du inför ordet återgivningskrav. Nu är frågan vad du menar med det?

Nee - det var I-or som "införde" det i tråden. Inte jag. Så fråga honom. :)

Kort reflektion bara:
Nu begränsade du genren "opera" till "klassisk opera". Det gjordes inte tidigare.
Vilket leder till ett helt annat utgångsläge. (och förmodligen till en operakunskap som avgränsas till typ före Wozzeck..?)
Det finns ju opera idag, världshyllad och framförd på de mest namnkunniga arenorna i vilka det inte sjungs en enda ton, i vanlig mening.
(där hittar man t.ex. en av mina favvosar)

Och.. jag har sett väldigt få traditionella balettföreställningar där orkestern INTE sitter i diket.
Så det är på intet vis unikt för klassisk opera.

Men eftersom ingen verkar vilja svara på min två centrala konkreta frågor - så är det nog bäst att önska:

God Jul!
(med två små operapaket) 8)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-23 13:32

Ogjort, Jag har svarat på dina frågor, men det är inte så enkelt att nå fram då du inte verkar läsa de svar du får.

Hint: Du har rätt i att det inte är bundet till genre, utan snarare vilka aspekter som är genre-typiska.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-23 14:40

goat76 skrev:Ogjort, Jag har svarat på dina frågor, men det är inte så enkelt att nå fram då du inte verkar läsa de svar du får.

Hint: Du har rätt i att det inte är bundet till genre, utan snarare vilka aspekter som är genre-typiska.

Ja förvisso. Men du hade å andra sidan inga egentliga invändningar mot mina invändningar :)

Och Peters invändningar handlar ju mest om olika svårigheter att spela in saker, beroende på vad.
Inte om att spela upp dem.
Det var därför jag frågade om skillnaden på att "återge" en syntbas i opera jämfört med samma syntbas i en poplåt?

Och jag skall dessutom, i sammanhanget, avkrävas på hur man bäst spelar in (traditionell) opera.
Det är väl, i så fall, ett helt annat ämne!
Åtminstone jag, tycker det är en väldigt skillnad på om det handlar om in eller ut.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-23 16:55

Vad bra, då har vi alltså efter otaliga inlägg kommit fram till att det handlade om ett svårslaget hårklyverirekord: inte genre utan genretypiska aspekter.

Jag har några fler förslag: vi diskuterar fortsättningsvis inte HiFi utan HiFi-typiska aspekter, inte panelhögtalare utan panelhögtalartypiska aspekter, inte klass AB-förstärkare utan klass AB-förstärkartypiska aspekter, inte elbilar utan elbilstypiska aspekter o.s.v.

De flesta inser nog som tur är ändå att generaliseringar är just generella och inte heltäckande så att vi inte behöver kringgärda våra meningsutbyten med närmast oändliga definitioner och avgränsningar som hör akademin till.

När vi nu har klarat av hårklyverierna så kvarstår dock faktum: olika musikgenrer uppvisar tydliga skillnader i signalegenskaperna och ställer därför olika krav på det återgivande systemet, men ett bättre system kan naturligtvis återge alla genrer väl.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-23 19:12

I-or skrev:Vad bra, då har vi alltså efter otaliga inlägg kommit fram till att det handlade om ett svårslaget hårklyverirekord: inte genre utan genretypiska aspekter.

Hmm... det är ju inte jag som ägnat mig åt hårklyverier - tvärtom.
Men jag tror det snarare handlar om kunskap och intresse.

De flesta människor har trots allt väldigt begränsade kunskaper om olika musik-genrer, och vad dessa kan innehålla.
Än färre lyssnar brett med stor personlig behållning.

Typ: "Jag lyssnar på ALL musik. Så länge det är amerikansk country mellan 1973 och 1979" 8O

Det är inte taget ur luften. Jag har ändå undervisat i diverse musikgenrer i mer än 30 år, f. a. utomeuropeisk konstmusik.
I princip noll elever på högskolor och medieutbildningar har en aning om att sådan ens existerar. Även musikstuderande.
De flesta har oftast ett påtagligt etnocentriskt perspektiv. De har t.ex. aldrig ens hört världens idag mest skiv-säljande artist.
Så det handlar inte alls bara om smala och udda genrer - utan även de påtagligt jättebreda och populära.

Även en generell genrebeteckning omfattar SÅ många olika sorter - att det är svårgörligt att definiera vad som "krävs" hittan å dittan.
Ska vi då börja stapla undergenrer för att bli tydliga... DÅ kan vi nog börja snacka om hårklyverier.
Det blev ju tydligt här då "opera" förutsattes beteckna en viss typ av opera. Inte opera/musikdramatik generellt och allomfattande.

Och det var snarare jag som tolkade begreppet genre generellt och brett - som inte klämde in det i någon specifik aspekt.
Det var jag som nöjde mig med, och utgick ifrån "elbil", utan närmare preciseringar.

Fast:
I-or skrev:men ett bättre system kan naturligtvis återge alla genrer väl

..det är kul att vi är eniga om den saken, i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-23 20:47

Om jag har dålig koll på opera och bara har sett Flickan med Svavelstickorna,
så vet jag att orkestern INTE sitter i ett dike utan i sedvanlig orkesteruppställning plus utspridd här och var på
läktare och parkett ända upp till tredje raden.

Har jag bara sett The Mile Long Opera, så vet jag att i opera står sångarna statiskt i samma position hela tiden och att det istället
är publiken som rör sig genom att promenera genom föreställningen.

För dem med begränsad erfarenhet så är nog "opera" alltid så här:
https://www.youtube.com/watch?v=RtDX1Vl-Jxk&start=319
Opera.jpg
Opera.jpg (128.11 KiB) Visad 247 gånger

Med lite mer erfarenhet - så vet man att det även i opera kan vara VÄLDIGT olika. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-24 00:14

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:Du inför ordet återgivningskrav. Nu är frågan vad du menar med det?

Nee - det var I-or som "införde" det i tråden. Inte jag. Så fråga honom. :)

Du använder ju det ordet i din text. Då förmodade jag att du vet vad du menar med det ordet. Nu tycks du inte veta vad ordet betyder, men ändå använder du det. Märkligt.
Jag undrar om du ens har samma definition på ordet som I-or? Ni kanske pratar förbi varandra?
Du tycks inte vilja förklara vad du menar. Du använder ord i debatt och du tycks inte veta vad de betyder. Vad äre det du vill ha sagt? Hur skall jag tolka dina svar?
Än en gång, jag tycker det är märkligt.

Ogjort skrev:Kort reflektion bara:
Nu begränsade du genren "opera" till "klassisk opera". Det gjordes inte tidigare.
Vilket leder till ett helt annat utgångsläge. (och förmodligen till en operakunskap som avgränsas till typ före Wozzeck..?)

Jag använde ordet klassisk opera eftersom det är det jag förknippar med ordet opera och jag tror att du verkar förknippa ordet opera med något annat.
Om någon säger till mig att hen gillar opera och inbjuder mig att lyssna på opera, så tar jag för givet att det rör sig om vanlig normal klassisk opera. Därför valde jag att specificera vad jag menar med opera.

Ogjort skrev:Det finns ju opera idag, världshyllad och framförd på de mest namnkunniga arenorna i vilka det inte sjungs en enda ton, i vanlig mening.
(där hittar man t.ex. en av mina favvosar)

Verkar ju knas att använda samma ord för 2 skilda saker. Skapar bara kommunikativ oreda.

Ogjort skrev:Och.. jag har sett väldigt få traditionella balettföreställningar där orkestern INTE sitter i diket.
Så det är på intet vis unikt för klassisk opera.

Exakt, tänkte ta upp balett i sammanhanget då det gäller operahus. Jag har sett massor med balett. Mest på stockholmsoperan men även på operan i Paris.
I paris på 70-talet var det Rudolf Nureyev i Stravinskys Petrushka som nog är det bästa i balettväg jag sett. Jag gillar balett, åtminstone den klassiska balettkonsten. Mycket ryskt blir det.

Ogjort skrev:Men eftersom ingen verkar vilja svara på min två centrala konkreta frågor - så är det nog bäst att önska:

God Jul!
(med två små operapaket) 8)

[ YouTube ]

[ YouTube ]

God Jul!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-24 00:27

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Ogjort, Jag har svarat på dina frågor, men det är inte så enkelt att nå fram då du inte verkar läsa de svar du får.

Ja förvisso. Men du hade å andra sidan inga egentliga invändningar mot mina invändningar :)

Och Peters invändningar handlar ju mest om olika svårigheter att spela in saker, beroende på vad.
Inte om att spela upp dem.
Det var därför jag frågade om skillnaden på att "återge" en syntbas i opera jämfört med samma syntbas i en poplåt?

Och jag skall dessutom, i sammanhanget, avkrävas på hur man bäst spelar in (traditionell) opera.
Det är väl, i så fall, ett helt annat ämne!
Åtminstone jag, tycker det är en väldigt skillnad på om det handlar om in eller ut.

Nej, jag pratar om återgivning, inte inspelning, däremot mer om uppspelning. Där har du i så fall missuppfattat något av det jag skrivit.
Sedan använder du ordet avkrävas. Det är mycket angående krav. Jag har i vart fall inga krav, men det kan vara bra för en diskussion om valda ord kan ha en ömsesidig gemensam förståelse.

De exempel som används i tråden som normala exempel på opera är inga exempel som jag skulle använda för att beskriva opera som genre.

som jag ser det ingår inte syntbas som exempel i genren opera. Frågeställningen är därför inte aktuell, som jag ser det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-24 00:29

Ogjort skrev: . . .
Fast:
I-or skrev:men ett bättre system kan naturligtvis återge alla genrer väl

..det är kul att vi är eniga om den saken, i alla fall. :)

+1

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-24 04:28

petersteindl skrev:
De exempel som används i tråden som normala exempel på opera är inga exempel som jag skulle använda för att beskriva opera som genre.
som jag ser det ingår inte syntbas som exempel i genren opera.

I den kommentaren kom ju hela min poäng!
Jag begränsar inte en genre till vissa utvalda delar av den. Jag tolkar "genre" som HELA genren. (sannolikt även sådant som jag inte har en aning om att det finns - än mindre hört)
Det är därför det är hart när omöjligt att definiera vad som "krävs ljudtekniskt" för en generellt benämnd genre.
Det används syntbas i många operor som i övrigt är rätt så konventionella i sin utformning. I de flesta av Glass operor t,ex.
Philip Glass har komponerat över 30 operor, från stora verk som Einstein on the Beach, Satyagraha och Akhnaten, till mindre verk, vilket gör honom till en av de mest produktiva operakompositörerna i modern tid. -- Så det är liksom inget obskyrt undantag. Snarare väldigt "normalt".

Man kan t.ex. fråga sig: Ingår secco-recitativ i genren opera?
Ja det gör det förstås - men bara i en avgränsad tidsperiods del av det vi benämner som opera.
Du kan se 100 (traditionella) operaföreställningar utan att stöta på det. Genren "opera" förändras över tid - och gör det fortfarande och framdeles.

Definitionen av "opera" är helt enkelt; En form av musikteater, med många undergenrer och olika stilistiska inriktningar.

Sen är det lattjo att man i operans hemland inte kallar opera för "opera" utan för "lirica" eller "dramma lirica".
"Opera" betyder där bara "verk" lite vad som. Ett konstverk är ett "opera d´arte". Arbetare heter "operaio".
Dvs någon som utför ett verk.

Ex:
"Lirica in Piazza" är en årlig operafestival i Massa Marittima, Toscana, som äger rum 3-5 augusti varje år på den historiska Piazza Garibaldi, med den vackra katedralen som bakgrund. Evenemanget, som startade 1986, kombinerar traditionell opera med innovativ scenografi och teknologi och är ett av Toscanas viktigaste sommarevenemang. Festivalen erbjuder framstående operor, som exempelvis Puccinis Turandot, Donizettis Elisir d'amore och Verdis Aida under 2025, med en kombination av klassisk musik och modern scenkonst

Lirica in piazza.jpg
Lirica in piazza.jpg (209.56 KiB) Visad 141 gånger

Alltså, om någon säger: Jag lyssnar helst på Jazz (den lilla nätta och tydliga genrebeteckningen :roll: )
Så har man inte en aning om hur det där "helst" låter.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi