länk till LTS öppna möte 11/12-25

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

länk till LTS öppna möte 11/12-25

Inläggav Rille » 2025-12-11 16:58

Hej Alla
Jag håller i kvällens möte hos LTS som är öppet för allmänheten.
Länk att titta på mötet är
https://youtube.com/live/9l7Ncbt8hZg?feature=share
Mvh Rick

Användarvisningsbild
distad

Re: länk till LTS öppna möte 11/12-25

Inläggav distad » 2025-12-11 21:08

Det verkar vara rejäla burkar, som dottern får. :o Jag menar att det lär inte vara många tjejer som får den inkörsporten till riktiga grejer. :) 8)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-11 21:28

Har det visats någon dokumentation över bygget? Jag har inte sett något på tuben, det skulle vara intressant att se vad som har varit de enskilda målen och hur de uppnåtts. Om sådan dokumentation finnes hade den tex kunnat visas under kaffe/glögg-pausen istället för att visa en massa slitna jeans bakifrån :D

Alltså, ljudet via tuben och datorhögtalare är ju inte så mycket att skryta med, men Deep Purple "Child In Town" låter väldigt energisk och mycket "live". Jag gissar att högtalarna är mycket i min smak. Ovanligt att komplex rock låter så bra, kudos! (Den låten har jag genomlidigt på många demos)
Brothers in arms lät också ovanligt engagerande.

Massor av apparater på bordet, vad används de till?

Men kul att vi som inte orkar ta oss till stan kan vara med ändå!

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2025-12-11 22:20, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-11 22:13

Tyvärr så är det inspelning i mono idag. Rätt mikrofoner är på fel plats. Bättring utlovas.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-11 22:22

juanth skrev:Tyvärr så är det inspelning i mono idag. Rätt mikrofoner är på fel plats. Bättring utlovas.

Mono rules!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-11 22:31

Och jag som trodde sista låten skulle bli "See Emily Play" :D

/ B

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-12-12 00:03

Hade man spelat Tool Fear Inoculum så hade betyget dragits upp :wink:
Verkar vara poppis med mobilhölster i 08 :lol:

Illuwatar

Inläggav Illuwatar » 2025-12-12 00:43

Bill50x skrev:Massor av apparater på bordet, vad används de till?

Försteg, slutsteg och CD-spelare. Ingen streaming då Wifi't i lokalen inte har kontakt med omvärlden.

Högtalarna lät riktigt bra och är välbyggda. Smart lösning med enkel access till delningsfiltren på baksidan.
Inget är omöjligt - det tar bara lite längre tid...

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-12-12 10:21

Aluminium som stör magnetfältet låter lite som pseudovetenskap. (i vart fall i aktuell applikation).

Att värma plasten tror jag är en dålig ide då risken är stor att den ändrar form åt alla möjliga håll även i den föreslagna sandbädden.
Det är förvånansvärt enkelt att våtslipa plasten med 400-800 papper. (vanligt slippapper funkar inte alls, det blir bara repigt) Och enklast för att få till slutfinish är nog att plastprima och lacka halvmatt svart. Men aluminium ser inte så tokigt ut det heller faktiskt.

Ganska snygga högtalare, ovanlig kvalitet för hembyggen och för en gångs skull är vit precis rätt färg :D
Snyggare än den uppenbara inspirationskällan, speciellt fräsningen vid basen tycker även jag jag blev en lyckad touch som dessutom fyller en funktion.

Av uppenbara skäl svårt att säga något om det viktigaste... Ljudet, men de verkar i vart fall inte tunna i basen. :)
Nånting rätt gjorde ni med ljudinspelningen i det "berömda" snickarbyxeavsnittet. Gör bara likadant som den gången så blir det kanon... :wink:

Starkt jobbat!
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-12-12 13:19

Kul med välkonstruerade hemmabyggen! Kommer det artikel (med mätningar?) av högtalarna i molt?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-13 01:16

Hjalmar_Branting skrev:Hade man spelat Tool Fear Inoculum så hade betyget dragits upp :wink:

Det får bli när du tar med kolboxarna till ett möte hos LTS. :)
Det vore jättekul så fundera på det.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-13 01:32

Calleberg skrev:Aluminium som stör magnetfältet låter lite som pseudovetenskap. (i vart fall i aktuell applikation).

Att värma plasten tror jag är en dålig ide då risken är stor att den ändrar form åt alla möjliga håll även i den föreslagna sandbädden.
Det är förvånansvärt enkelt att våtslipa plasten med 400-800 papper. (vanligt slippapper funkar inte alls, det blir bara repigt) Och enklast för att få till slutfinish är nog att plastprima och lacka halvmatt svart. Men aluminium ser inte så tokigt ut det heller faktiskt.

Ganska snygga högtalare, ovanlig kvalitet för hembyggen och för en gångs skull är vit precis rätt färg :D
Snyggare än den uppenbara inspirationskällan, speciellt fräsningen vid basen tycker även jag jag blev en lyckad touch som dessutom fyller en funktion.

Av uppenbara skäl svårt att säga något om det viktigaste... Ljudet, men de verkar i vart fall inte tunna i basen. :)
Nånting rätt gjorde ni med ljudinspelningen i det "berömda" snickarbyxeavsnittet. Gör bara likadant som den gången så blir det kanon... :wink:

Starkt jobbat!

Snickarbyxavsnittet ja..då var det den tidigare ledningen av LTS som med god rutin skötte inspelningen. (Stereo)
Bättring utlovas. Jag kan tänka mig att det var svårt att få nån bra uppfattning om hur högtalarna lät.

Ja visst blev fräsningen kring basar en fin detalj. Rick skulle absolut hålla baffeln till 30 cm och basen är ca 29 cm så vi funderade på hur man lämpligast skulle få till det hela. Det var flera på mötet som gillade den designen.

Angående eventuell påverkan (aluminium) av amplitud för diskanten så går det med säkerhet inte att veta men det var IÖ som nämnde att de skulle kunna vara så. Något om att påverkan av induktans kan ge någon liten skillnad framåt jämfört med bakåt. Skapa viss obalans. Det kan även balansera upp om obalans råder från början.
Strax under 1dB skiljer i merparten av diskantens register till plastens fördel.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-13 01:34

johaneriksson skrev:Kul med välkonstruerade hemmabyggen! Kommer det artikel (med mätningar?) av högtalarna i molt?

Tack. Ja kanske kan det komma något sånt. Rick får bestämma den saken.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-13 01:36

Bill50x skrev:Och jag som trodde sista låten skulle bli "See Emily Play" :D

/ B

:)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-13 01:42

Bill50x skrev:Har det visats någon dokumentation över bygget? Jag har inte sett något på tuben, det skulle vara intressant att se vad som har varit de enskilda målen och hur de uppnåtts. Om sådan dokumentation finnes hade den tex kunnat visas under kaffe/glögg-pausen istället för att visa en massa slitna jeans bakifrån :D

Alltså, ljudet via tuben och datorhögtalare är ju inte så mycket att skryta med, men Deep Purple "Child In Town" låter väldigt energisk och mycket "live". Jag gissar att högtalarna är mycket i min smak. Ovanligt att komplex rock låter så bra, kudos! (Den låten har jag genomlidigt på många demos)
Brothers in arms lät också ovanligt engagerande.

Massor av apparater på bordet, vad används de till?

Men kul att vi som inte orkar ta oss till stan kan vara med ändå!

/ B

Jag vill påstå att all musik jag hört på dem låter bra. (Det är aldrig ett bra tecken om bara viss musik fungerar till en konstruktion..då är något fel såvida det inte handlar om att inspelningen är dålig) Du kan säkert framöver komma förbi hos Rick på en lyssning. Säg bara till.
Mvh Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-12-13 08:29

juanth skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Hade man spelat Tool Fear Inoculum så hade betyget dragits upp :wink:

Det får bli när du tar med kolboxarna till ett möte hos LTS. :)
Det vore jättekul så fundera på det.

Inget är omöjligt :wink:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-12-13 09:11

Högtalarna ser riktigt fina ut.
Bra gjort.

Sedan beträffande LTS-mötena så skulle drömmen va att dom
lades i anslutning till helg så vi långväga inte behöver behöver ta ledigt
från jobb i två dar för att på ett rimligt sätt kunna ansluta.
Som sagt en dröm, får se om det är en sanndröm :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-13 12:08

sammel skrev:Högtalarna ser riktigt fina ut.
Bra gjort.

Sedan beträffande LTS-mötena så skulle drömmen va att dom
lades i anslutning till helg så vi långväga inte behöver behöver ta ledigt
från jobb i två dar för att på ett rimligt sätt kunna ansluta.
Som sagt en dröm, får se om det är en sanndröm :)

Tackar.
Den drömmen, Sammel, får nog fortsätta som dröm tyvärr då det inte är möjligt för de som är frivilliga i arbetet med LTS. Däremot så har jag för mig att det kan komma att alternera mellan ett par tre olika veckodagar så att det därigenom kan underlätta för de som har åtaganden tex varje torsdag och då iaf kan vara med ibland. Det är ofta ett pusslande bara att få till det som idag så tyvärr..
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-12-13 12:46

Förstår Juanth.
Uppskattar det ni gör.
Ska försöka få till nåt besök pr år i
alla fall.
Trevligt med Webbsändning :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-12-13 16:17

juanth skrev:Strax under 1dB skiljer i merparten av diskantens register till plastens fördel.

Ja, jag har haft fel förr :D Men, skulle ändå ha gissat på skillnader i utformningen av vågledaren, aluminiumvarianten var väl svarvad för hand t.ex. Men det där har ni ju bättre koll på som kan klämma och känna på grejorna. Blir det kanske en retroaktiv byggtråd månne? Det var ju lite ny och (för faktiskt.io) fräsch elementbestyckning i de där t ex.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-12-19 11:55

Tack för alla trevliga kommentarer om mötet och högtalarna. Jag har inga utomhus mätningar än, och de inomhus mätningarna som finns ger utrymme för diskussion vilket jag vill undvika och därför har jag väntat med att skriva närmre om dom. Önskas ändå att jag skriver om dom och visar mätningar som kan anses vara korrekta över säg 500Hz så kan jag möjligen göra det ändå. dom står än i vardagsrummet och spelar till mitt behag. Vill någon komma förbi och lyssna så går det bra. slå en signal innan 0707748295 så jag hinner sätta på kaffet. Bernströmsvägen 7b i världsmetropolen Tullinge är adressen. Välkommna!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-20 03:26

Rille skrev:Tack för alla trevliga kommentarer om mötet och högtalarna. Jag har inga utomhus mätningar än, och de inomhus mätningarna som finns ger utrymme för diskussion vilket jag vill undvika och därför har jag väntat med att skriva närmre om dom. Önskas ändå att jag skriver om dom och visar mätningar som kan anses vara korrekta över säg 500Hz så kan jag möjligen göra det ändå. dom står än i vardagsrummet och spelar till mitt behag. Vill någon komma förbi och lyssna så går det bra. slå en signal innan 0707748295 så jag hinner sätta på kaffet. Bernströmsvägen 7b i världsmetropolen Tullinge är adressen. Välkommna!

Vi lyckades efter någon timmes riggning få till en enda eventuellt inte helt pålitlig utomhusmätning on axis, för att någon minut senare konstatera att ljudkortet höll på att brinna upp i solen..gick då in och sedan blev det tyvärr inget mer av lite olika orsaker.
Mvh Johan

Återgå till Generellt om hifi