"Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music" i Ljud o Bild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: "Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music" i Ljud o Bild

Inläggav eljulio » 2025-12-26 07:32

Hmmm.....

Jag har inte varit inne i den här tråden på ett tag. Jag upplever att tråden har hamnat lite på omvägar. 8O Men. Det har ju hänt förut på Faktiskt, faktiskt. :) Nåväl, ändå har jag lärt mig lite nytt, så något gav det ändå. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-26 23:59

Nåväl, i början av 2026 kommer vi (några kompisar och jag) jämföra just Spotify, Tidal, Qobuz och Apple Music. De två första har vi på plats och de två senare har vi gratis-prova-på-abonnemang. Om vi orkar kommer vi även spela CD/vinyl men den senare är lite krånglig då det skiljer mycket mellan olika spelare. Det mest intressanta är nog streamingtjänsterna, ska bli intressant om vi håller med resultaten i den usla sk testen i Ljud&Bild.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-27 10:33

Hur säkerställer ni att det är samma utgåvor av fonogrammen? Någon här på faktiskt kunde ladda ner filerna från Tidal och Qobuz och jämföra med en CD-utgåva, ingen skillnad om man hittat en passande fonogram som inte finns i en massa olika versioner.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-27 11:47

RogerGustavsson skrev:Hur säkerställer ni att det är samma utgåvor av fonogrammen? Någon här på faktiskt kunde ladda ner filerna från Tidal och Qobuz och jämföra med en CD-utgåva, ingen skillnad om man hittat en passande fonogram som inte finns i en massa olika versioner.

Det kan iofs vara ett litet bekymmer med olika utgåvor, men, som någon påpekat tidigare, kan man välja en relativt ny utgåva. Do borde det vara samma version som levererats till strömmningstjänsterna. Möjligen med undantag av Apple Music som ställer specifika krav på de levererade filerna.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-27 12:21

Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.

Jag har gjort flera rippningar de senaste åren, både från Qobuz och Tidal, av låtar från mindre icke mainstream artister som jag vet aldrig har släppt olika utgåvor av sina album, och dessa ljudfiler från Qobuz och Tidal ser alltid identiska ut med de rippade filerna från CD som jag har i mitt egna ljudbibliotek.

Jag gjorde alldeles nyss en rippning från Tidal med ett band jag har bra koll på, och ljudfilen är identisk med den rippning jag gjort från original CD:n, så nära på en minimal liten tidsförskjutning som skett p.g.a att inspelningen av spåret från Tidal inte startat och stoppats exakt efter CD-spårets start- och stopptid.

CD
masvis-online 07 - Untitled W, Drums.png
masvis-online 07 - Untitled W, Drums.png (645.75 KiB) Visad 860 gånger

TIDAL
masvis-online Shipping News - Untitled w Drums TIDAL.png
masvis-online Shipping News - Untitled w Drums TIDAL.png (649.21 KiB) Visad 860 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-27 13:32

goat76 skrev:Jag gjorde alldeles nyss en rippning från Tidal med ett band jag har bra koll på, och ljudfilen är identisk med den rippning jag gjort från original CD:n, så nära på en minimal liten tidsförskjutning som skett p.g.a att inspelningen av spåret från Tidal inte startat och stoppats exakt efter CD-spårets start- och stopptid.

Hur rippar man från de olika tjänsterna? Menar du spela in i realtid eller kan du tanka filerna direkt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-12-27 14:20

goat76 skrev:Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.

Skulle faktiskt vilja opponera mig mot detta. Det kan vara skillnader mellan de olika implementeringar av respektive plattforms firmware ihop med respektive spelares app version. Över tid kan man räkna med att det kommer vara lika. Men då och då kommer det fungera på ett lite avvikande sätt. Och jämför man olika streaming hårdvara och upptäcker att de konstant låter olika så kan man ju inte säga att 2 uppspelningar kommer ge samma ljud över tid oavsett uppspelningsenhet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-27 14:21

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Jag gjorde alldeles nyss en rippning från Tidal med ett band jag har bra koll på, och ljudfilen är identisk med den rippning jag gjort från original CD:n, så nära på en minimal liten tidsförskjutning som skett p.g.a att inspelningen av spåret från Tidal inte startat och stoppats exakt efter CD-spårets start- och stopptid.

Hur rippar man från de olika tjänsterna? Menar du spela in i realtid eller kan du tanka filerna direkt?

Jag använder ett program som heter Songcorder vilket jag tror endast fungerar ihop med Linn streamers. Programmet spelar in i realtid.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-27 14:26

Songcorder transforms your favourite vinyl records into high quality digital files.

Innebär det att du spelar in det som kommer ut ur DAC:en?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-27 14:29

Det finns även otaliga direktrippningsmjukvaror att tillgå för detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-27 14:32

Harryup skrev:
goat76 skrev:Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.

Skulle faktiskt vilja opponera mig mot detta. Det kan vara skillnader mellan de olika implementeringar av respektive plattforms firmware ihop med respektive spelares app version. Över tid kan man räkna med att det kommer vara lika. Men då och då kommer det fungera på ett lite avvikande sätt. Och jämför man olika streaming hårdvara och upptäcker att de konstant låter olika så kan man ju inte säga att 2 uppspelningar kommer ge samma ljud över tid oavsett uppspelningsenhet.

Ljuddata påverkas inte av apparnas versioner. För att ändra på någonting här måste man filtrera digitalt och varför skulle man göra det?

Det är som skrivet var bara format, användarinställningar och framförallt utgåvor som påverkar det ljudande resultatet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-27 15:02

RogerGustavsson skrev:
Songcorder transforms your favourite vinyl records into high quality digital files.

Innebär det att du spelar in det som kommer ut ur DAC:en?

Jag har inte satt mig in i vid vilket skede i Linn streamerns interna kedja som ljudströmmen tas upp, men det sker definitivt inte alldeles i slutet av kedjan, för isåfall hade ljudfilerna påverkats av spelarens interna ”rumskorrigerings”-program. Snarare tror jag att programmet rippar ljudet vid tidigt innan någon intern processing sker, vilket tydligt kan sees i att ljudfilerna är identiska med de CD rippar jag jämför filerna med.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-27 15:11

Harryup skrev:

Vad mjukvaran i olika ljuduppspelare kan tänkas göra olika beroende på vilken streamingtjänst som används är väl knappast relevant, om jämförelsen avser att jämföra eventuella ljudmässiga skillnader mellan olika streamingtjänster.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-27 19:57

goat76 skrev:
Harryup skrev:

Vad mjukvaran i olika ljuduppspelare kan tänkas göra olika beroende på vilken streamingtjänst som används är väl knappast relevant, om jämförelsen avser att jämföra eventuella ljudmässiga skillnader mellan olika streamingtjänster.

Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.
The proof of the pudding is in the eating. Not in the recipe.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-12-27 20:22

Ja tänkte jämföra Spotify m Qobuz å J-River.
Ja har en gammal musikdator hemma i vardaxrummet m W7.
Spotify lossless gick inte å ladda ner på W7.
Kräver lägst W10.
Men Qobuz funkar bra så då kör ja vidare på det.

Ja har inte orkat blåsa om den gamla musikdatorn då de ligger mycket på den.
Den bara funkar utan problem å den e tyst trots 3 Noctua fläktar.
De som låter om den e snurr disken.
Å nu när Qobuz funkar så e ja nöjd.
Ja får heller inga störande uppdateringar så de e najs.

Men ja ser fram emot andras jämförelser mellan
dom olika mediaspelarna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2025-12-27 23:37

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Harryup skrev:

Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.

Det KAN vara olika masters, men det kan också vara samma. Sen kan det vara olika volymnormaliserinar igång, och så kan det också vara div biases som kickar in också där Spotify alltid har underläget eftersom det alltid har sagts att det "ska" låta sämre. Det finns alltså precis som alltid diverse saker än en faktiska riktig hörbar skillnad som folk upplever och lurar en att tro att dom hör saker som inte finns.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-27 23:39

petersteindl skrev:Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.

Saken är den att de olika streamingtjänsterna i regel tillhandahåller senaste släppta versionen av albumen, och därmed samma mastringar. Det är inte heller ovanligt att de har flera olika versioner av samma album, vilket kan göra det aningen svårt att veta vilken version man bör använda hos respektive streamingtjänst vid jämförelsen.

Så om någon är intresserad av en lyssningsjämförelse med avsikten att utröna eventuella ljudmässiga skillnader mellan de konkurerande streamingtjänsterna, alltså om dessa på något vis skulle ha processat musikfilerna på något ljudpåverkande sätt, då bör man naturligtvis först säkerställa att samma mastring jämförs. Eller så kan man göra det enklare för sig och välja ett album som man vet endast släppts i en version, vilket antingen kan göras genom att välja ett album av ett mindre band man vet inte har en massa olika remaster på sina album, eller att man tar något album som släppts relativt nyligen och därmed sannolikt inte har hunnit få någon remastring än.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-12-28 01:56

Kan nämna att egengjord låt (ett arr.) uppspelad/hemladdad från Qobuz, är identisk med den uppladdade filen.
Ur alla aspekter som jag kan avgöra genom lyssning och basic mätning.

Jag gjorde den testen mest för att se om steget innan, den s.k. "aggregatorn", ev. hade meckat på nå vis.
Man jag finner noll påverkan.

Jag kan dock inte jämföra med andra tjänster, även om låten finns där också - för då får jag snålkodat på olika vis.

(det är ett på-lattjo-arr av "mästerverket" SM i bangolf 2012, som promotades i podden Fråga Anders&Måns, som en låt som är
för bra för sitt sammanhang, i strävan att nå minst 1 miljon strömmar. Vilket lyckades. :) Men de önskade också ett arr för
xylofon, så jag gjorde ett för hela mallet-familjen...)

Original:

Arr: https://open.qobuz.com/album/d8t6iaic8v1tc

Sm i bangolf bild.jpg
Sm i bangolf bild.jpg (223.74 KiB) Visad 641 gånger

:D
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-12-28 09:50

petersteindl skrev:Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.

Words!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

steven33

Inläggav steven33 » 2025-12-28 10:57

Bill50x skrev:Nåväl, i början av 2026 kommer vi (några kompisar och jag) jämföra just Spotify, Tidal, Qobuz och Apple Music. De två första har vi på plats och de två senare har vi gratis-prova-på-abonnemang. Om vi orkar kommer vi även spela CD/vinyl men den senare är lite krånglig då det skiljer mycket mellan olika spelare. Det mest intressanta är nog streamingtjänsterna, ska bli intressant om vi håller med resultaten i den usla sk testen i Ljud&Bild.

/ B

Låter som ett trevligt upplägg. Alltid kul att höra andras åsikter om något man själv använder dagligen. I testet kanske även lite åsikter om funktioner och finesser hos de olika alternativen kan komma med, så kör på helt klart en kul idé.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-28 11:24

sprudel skrev:

Words!

Kan du med fler ord än ”words” beskriva varför du håller med Peter att man, trots att det går att jämföra med samma mastringar på de olika streamingtjänsterna, istället bara ska välja några slumpmässiga versioner vid en lyssningsjämförelse?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-28 12:02

Att dra slutsatser från en jämförelse likt äpplen och päron tycker jag är mindre bra.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-12-28 12:37

Ja de e väl bara å lyssna å va glad.
Finns ju inte så mycket å välja på.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-28 12:42

Man kan ju givetvis gå vetenskapligt till väga och försäkra sig om exakt samma master, samma nivå osv.
Men man kan faktiskt lyssna och tycka. Om tex Tidal genomgående skulle låta bäst så är det väl för att de valt "rätt" master och valt att inte misshandla den - eller?

/ B

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-12-28 13:04

Ja typ :)
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-28 13:07

Bill50x skrev:Man kan ju givetvis gå vetenskapligt till väga och försäkra sig om exakt samma master, samma nivå osv.
Men man kan faktiskt lyssna och tycka. Om tex Tidal genomgående skulle låta bäst så är det väl för att de valt "rätt" master och valt att inte misshandla den - eller?

/ B

Men det är rätt osannolikt att skivbolagen skulle tillhandahålla olika versioner av albumen till streamingtjänsterna, vilket skulle innebära dubbelt så mycket jobb. Det är dessutom vanligt att samma distributionsföretag anlitas som i sin tur föser alla streamingtjänster med musikfilerna, vilket även det talar för att streamingtjänsterna får samma material.

Tell

Inläggav Tell » 2025-12-28 13:31

Som sagt så finns det diverse fallgroppar att hamna i om man gör en sån öppen A/B-jämförelse att ni högst troligtvis inte kommer höra den verkliga eventuella skillnaden. Det är alltså ingen rättvis jämförelse alls där Spotify garanterat kommet hamna lika med dom andra i bästa fall och sist av dom alla i värsta fall. Visst att Spotify har sina problem, men ljudkvalitet är inte en av dom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-28 15:21

goat76 skrev:
sprudel skrev:

Words!

Kan du med fler ord än ”words” beskriva varför du håller med Peter att man, trots att det går att jämföra med samma mastringar på de olika streamingtjänsterna, istället bara ska välja några slumpmässiga versioner vid en lyssningsjämförelse?

Man väljer inte slumpvis. Man väljer den musik och de låtar som man vill lyssna på. Det är ju den tjänst man betalar för och önskar ha och som står till buds och serveras. Svårare än så är det inte. Det är så en vanlig konsument använder tjänsten.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-28 18:24

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:
Words!

Man väljer inte slumpvis. Man väljer den musik och de låtar som man vill lyssna på. Det är ju den tjänst man betalar för och önskar ha och som står till buds och serveras. Svårare än så är det inte. Det är så en vanlig konsument använder tjänsten.

Jag har inte sagt något om slumpmässigt val av musik, du får väl välja precis vilken musik du vill, men om du vill utröna om en viss streamingtjänst har bättre eller sämre ljudkvalitet än en annan så behöver du naturligtvis säkerställa att du lyssnar på samma mastring av din valda musik. Det kan dock vara en god ide att välja något relativt nysläppt album av någon av dina favoritartister, eller ett album du på ett eller annat sätt kan vara säker på är samma mastring.

Hittills har jag aldrig sett några tecken på att att någon specifik streamingtjänst skulle ha bättre mastringar än någon annan, och utbuden verkar vara snarlika, och så även ljudkvalitén som verkar vara opåverkad i jämförelse med CD.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-12-29 09:34

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Jag har inte sagt något om slumpmässigt val av musik, du får väl välja precis vilken musik du vill, men om du vill utröna om en viss streamingtjänst har bättre eller sämre ljudkvalitet än en annan så behöver du naturligtvis säkerställa att du lyssnar på samma mastring av din valda musik. Det kan dock vara en god ide att välja något relativt nysläppt album av någon av dina favoritartister, eller ett album du på ett eller annat sätt kan vara säker på är samma mastring.

Hittills har jag aldrig sett några tecken på att att någon specifik streamingtjänst skulle ha bättre mastringar än någon annan, och utbuden verkar vara snarlika, och så även ljudkvalitén som verkar vara opåverkad i jämförelse med CD.

Jag använder Qobus och kan tämligen ofta hitta fler utgåvor av samma album, det gillas. Generellt, men inte alltid, är rippade filer av albumet från tidiga utgåvor bättre än de streamade utgåvorna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi