Jag har inte varit inne i den här tråden på ett tag. Jag upplever att tråden har hamnat lite på omvägar.
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Hur säkerställer ni att det är samma utgåvor av fonogrammen? Någon här på faktiskt kunde ladda ner filerna från Tidal och Qobuz och jämföra med en CD-utgåva, ingen skillnad om man hittat en passande fonogram som inte finns i en massa olika versioner.
goat76 skrev:Jag gjorde alldeles nyss en rippning från Tidal med ett band jag har bra koll på, och ljudfilen är identisk med den rippning jag gjort från original CD:n, så nära på en minimal liten tidsförskjutning som skett p.g.a att inspelningen av spåret från Tidal inte startat och stoppats exakt efter CD-spårets start- och stopptid.
goat76 skrev:Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Jag gjorde alldeles nyss en rippning från Tidal med ett band jag har bra koll på, och ljudfilen är identisk med den rippning jag gjort från original CD:n, så nära på en minimal liten tidsförskjutning som skett p.g.a att inspelningen av spåret från Tidal inte startat och stoppats exakt efter CD-spårets start- och stopptid.
Hur rippar man från de olika tjänsterna? Menar du spela in i realtid eller kan du tanka filerna direkt?
Songcorder transforms your favourite vinyl records into high quality digital files.
Harryup skrev:goat76 skrev:Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.
Skulle faktiskt vilja opponera mig mot detta. Det kan vara skillnader mellan de olika implementeringar av respektive plattforms firmware ihop med respektive spelares app version. Över tid kan man räkna med att det kommer vara lika. Men då och då kommer det fungera på ett lite avvikande sätt. Och jämför man olika streaming hårdvara och upptäcker att de konstant låter olika så kan man ju inte säga att 2 uppspelningar kommer ge samma ljud över tid oavsett uppspelningsenhet.
RogerGustavsson skrev:Songcorder transforms your favourite vinyl records into high quality digital files.
Innebär det att du spelar in det som kommer ut ur DAC:en?
Harryup skrev:goat76 skrev:Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.
Skulle faktiskt vilja opponera mig mot detta. Det kan vara skillnader mellan de olika implementeringar av respektive plattforms firmware ihop med respektive spelares app version. Över tid kan man räkna med att det kommer vara lika. Men då och då kommer det fungera på ett lite avvikande sätt. Och jämför man olika streaming hårdvara och upptäcker att de konstant låter olika så kan man ju inte säga att 2 uppspelningar kommer ge samma ljud över tid oavsett uppspelningsenhet.
goat76 skrev:Harryup skrev:goat76 skrev:Det är faktiskt helt meningslöst att göra jämförande lyssningstester mellan rippad CD, Tidal och Qobuz, för om man först säkerställer att det är samma utgåva, då räcker det med att göra en MasVis analys av filerna för att konstatera att de ser identiska ut, och därmed kan man konstatera att de även kommer låta identiska.
Vad mjukvaran i olika ljuduppspelare kan tänkas göra olika beroende på vilken streamingtjänst som används är väl knappast relevant, om jämförelsen avser att jämföra eventuella ljudmässiga skillnader mellan olika streamingtjänster.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Harryup skrev:
Vad mjukvaran i olika ljuduppspelare kan tänkas göra olika beroende på vilken streamingtjänst som används är väl knappast relevant, om jämförelsen avser att jämföra eventuella ljudmässiga skillnader mellan olika streamingtjänster.
Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.
The proof of the pudding is in the eating. Not in the recipe.
petersteindl skrev:Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.
petersteindl skrev:Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.
Bill50x skrev:Nåväl, i början av 2026 kommer vi (några kompisar och jag) jämföra just Spotify, Tidal, Qobuz och Apple Music. De två första har vi på plats och de två senare har vi gratis-prova-på-abonnemang. Om vi orkar kommer vi även spela CD/vinyl men den senare är lite krånglig då det skiljer mycket mellan olika spelare. Det mest intressanta är nog streamingtjänsterna, ska bli intressant om vi håller med resultaten i den usla sk testen i Ljud&Bild.
/ B
sprudel skrev:petersteindl skrev:Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.
Words!
Bill50x skrev:Man kan ju givetvis gå vetenskapligt till väga och försäkra sig om exakt samma master, samma nivå osv.
Men man kan faktiskt lyssna och tycka. Om tex Tidal genomgående skulle låta bäst så är det väl för att de valt "rätt" master och valt att inte misshandla den - eller?
/ B
goat76 skrev:sprudel skrev:petersteindl skrev:Vill man jämföra ljudet från befintliga filer som streamas på olika streamingtjänster, så är det bara att streama och lyssna och det är oavsett masteringar och utgåvor från respektive streamingtjänst. Det kan vara helt olika mastringar med helt olika masteringsresultat från olika. Den uppspelning som man tycker låter bäst är bäst. Och den streamingtjänsten låter då bäst för den som testar.
Words!
Kan du med fler ord än ”words” beskriva varför du håller med Peter att man, trots att det går att jämföra med samma mastringar på de olika streamingtjänsterna, istället bara ska välja några slumpmässiga versioner vid en lyssningsjämförelse?
petersteindl skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:
Words!
Kan du med fler ord än ”words” beskriva varför du håller med Peter att man, trots att det går att jämföra med samma mastringar på de olika streamingtjänsterna, istället bara ska välja några slumpmässiga versioner vid en lyssningsjämförelse?
Man väljer inte slumpvis. Man väljer den musik och de låtar som man vill lyssna på. Det är ju den tjänst man betalar för och önskar ha och som står till buds och serveras. Svårare än så är det inte. Det är så en vanlig konsument använder tjänsten.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Man väljer inte slumpvis. Man väljer den musik och de låtar som man vill lyssna på. Det är ju den tjänst man betalar för och önskar ha och som står till buds och serveras. Svårare än så är det inte. Det är så en vanlig konsument använder tjänsten.
Jag har inte sagt något om slumpmässigt val av musik, du får väl välja precis vilken musik du vill, men om du vill utröna om en viss streamingtjänst har bättre eller sämre ljudkvalitet än en annan så behöver du naturligtvis säkerställa att du lyssnar på samma mastring av din valda musik. Det kan dock vara en god ide att välja något relativt nysläppt album av någon av dina favoritartister, eller ett album du på ett eller annat sätt kan vara säker på är samma mastring.
Hittills har jag aldrig sett några tecken på att att någon specifik streamingtjänst skulle ha bättre mastringar än någon annan, och utbuden verkar vara snarlika, och så även ljudkvalitén som verkar vara opåverkad i jämförelse med CD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster