Är det lagligt med kablar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-11 21:45

Som sagt så tycker i af jag att det är skillnad på kablar och kablar.

En liten tunn signalkabel med tvivelaktiga lödningar och ledare av gamal slagg kan ju inte vara lika bra som en med schyssta lödningar och kopparledare?????? Dito för högtalarkablar.

Men det behöver ju inte spåra ur fullständigt så att en snutt kabel vare sig det är signal eller högtalarkabel på en meter kostar flera tusen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-11 21:47

Sanoj: Omöjlig fråga att svara på kanske men brukar det inte klia i fingrarna och du måste hejda dig från att rekommendera annat än det ni saluför?

Det är precis därför jag aldrig skulle kunna bli en bra säljare för jag skulle bara känna tvångstankar att rekommendera och prata om saker som "vi" inte saluför osv. Det finns ju så vansinnigt mycket prylar och olika butiker saluför helt olika sortiment. Vad är det som säger att just en viss butiks sortiment skulle vara "komplett" och bättre än någon annans tex? Det gäller ju då att hitta det bästa möjliga i ens eget sortiment och det kanske är en begränsning i många fall, det kan jag mycket väl tänka mig. Särskillt om man inte har totalt inflytande över vad man tar hem i butiken heller.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 22:11

Martin skrev:Sanoj: Omöjlig fråga att svara på kanske men brukar det inte klia i fingrarna och du måste hejda dig från att rekommendera annat än det ni saluför?

Det är precis därför jag aldrig skulle kunna bli en bra säljare för jag skulle bara känna tvångstankar att rekommendera och prata om saker som "vi" inte saluför osv. Det finns ju så vansinnigt mycket prylar och olika butiker saluför helt olika sortiment. Vad är det som säger att just en viss butiks sortiment skulle vara "komplett" och bättre än någon annans tex? Det gäller ju då att hitta det bästa möjliga i ens eget sortiment och det kanske är en begränsning i många fall, det kan jag mycket väl tänka mig. Särskillt om man inte har totalt inflytande över vad man tar hem i butiken heller.

Vi alla försöker väl alltid att presentera det bästa av oss. Oavsett om vi arbetar som säljare i en hifi-butik eller söker ny partner på natt-klubben.

Det finns dessutom inga absoluta sanningar, vad som är bäst för mig är kanske inte värt ett skit för min granne. Är man en säljare på ett företag, oavsett om man säljer hifi eller tunnelbanevagnar, så försöker man givetvis lösa kundens problem med de produkter/lösningar man förfogar över. Det är ju dessa man känner till, de som man vet hur dom fungerar och hur man anpassar till den aktuella situationen. Sedan finns det ju bättre och sämre säljare, precis som det finns bättre och sämre av alla yrkesmänniskor.

Självklart kan inte varje hifi-butik ha ett komplett sortiment och förfoga över personal som i varje tillfälle rekommenderar det absolut bästa för varje kund.
För det första är vi här på forumet inte ens överens om vad som är det bästa. Hur ska då en enskild säljare på en butik kunna vara det?
För det andra är det inte ens säkert att en given kund vill ha det bästa - ur vårt perspektiv.

Precis som i alla andra sammanhang måste vi som söker, oavsett om det handlar om att köpa mjölk eller leta på Internet efter en partner, vara kunniga och aktiva. Vi kan inte bara sitta ner och tro att det absolut bästa alternativet för just oss bara ramlar ner över huvudet på oss när vi så önskar.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 22:17

Naqref™ skrev:mats: kan du komma ihåg att citera lite bättre framöver? Vill ju inte beskylla mina förslitningsskador i pekfingret på dig. ;)

o förlåt, det räcker att jag sliter ut min stackars arbetskamrat :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-11 22:22

Sanoj: Omöjlig fråga att svara på kanske men brukar det inte klia i fingrarna och du måste hejda dig från att rekommendera annat än det ni saluför?

Du behöver inte oroa dig för mina fingrar då jag aldrig sålt en hifipryl i mitt liv (förutom mina beg. grejor) och om jag får bestämma kommer det att förbli så.
Jag demar enbart HiFi Consults grejor och är aldrig inblandad i någon försäljning. Det sköter kunderna och HiFi Consult själva..
Jag brukar ta ledigt från mitt "riktiga" jobb som konstruktör/designer och åka och dema runt om i Sverige när det passar, senast i Malmö.

PS. Jag sitter nöjd med en cd-spelare från Theta som ve och fasa inte säljs av Hi Fi Consult utan representeras i Sverige av...AudioNord 8O 8)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 22:22

Bill50x skrev: Vi kan inte bara sitta ner och tro att det absolut bästa alternativet för just oss bara ramlar ner över huvudet på oss när vi så önskar.

/ B

Vaa du har ändrat hela min värld. Jag som har suttit så mycket och väntat på det bästa skall ramla ner på mig. NU kan jag inte sussa, jag är rent förvirrad 8O

Fast förvirrad är väl inte något nytt när det gäller mig.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 22:37

mats skrev:o förlåt, det räcker att jag sliter ut min stackars arbetskamrat :lol:

Tackar! Detta är ju minst en oavlönad 6-timmarsdag men 7 dagar per vecka. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 22:42

Äsch, kommunal har lagt ner kravet på 6 timmars arbetsdag. -nu skall vi jobba dygnet runt!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-12 10:39

Kaffekoppen skrev:Äsch, kommunal har lagt ner kravet på 6 timmars arbetsdag. -nu skall vi jobba dygnet runt!

aaa kaffekoppen som gillar Thé, är inte det politik? Akta dig så att inte tant Naqref tar dig i örat :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 10:48

Skrattar... nä... lägger ingen värdering i det. Jag är van att jobba dygnet runt.. skall faktiskt byta till ett jobb nu där jag tom får övertidsersättning ;-)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-12 12:52

Kaffekoppen skrev:Skrattar... nä... lägger ingen värdering i det. Jag är van att jobba dygnet runt.. skall faktiskt byta till ett jobb nu där jag tom får övertidsersättning ;-)

Då är du den förste som klarar av att jobba dygnet runt utan sömn. Jag uppskattar ledighet också. Pengar inte allt

Men pojkar nu slutar vi o tjafsar, tillbaka till ämnet..

Förbjuda? Om vi skulle gjort det så finns det annat vi kan förbjuda och som är minst lika fel. Fängelserna skulle bli överbefolkade :D

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-12 13:28

Är det så att man tycker att en annons om ex kablar är felaktig marknadsföring är det väl bara att anmäla??

Ta det som ett tips :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-12 14:12

pinnen skrev:Är det så att man tycker att en annons om ex kablar är felaktig marknadsföring är det väl bara att anmäla??

Ta det som ett tips :wink:

Nu kommer många fanatiska faktisktmedlemmar att leta upp annonser för att kunna anmäla. Och slänga dom i fängelset :twisted: Yes Power
:D

kanske bäst jag tar det lite lugnt nu :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-12 14:16

Sanoj, Theta är coolt! Snygg logga med den kromade fågeln eller vad det nu är.

O.T.: Undrar hur de konfigurerar de digitala filtrena idag, om de är till för att inte släppa igenom vikningsdistorsion eller inte. Vet du något?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-12 14:19

Visst är det normalt att säljare rekommenderar de saker de för i sitt sortiment. Om de anser att de saker de tillhandahåller inte alls passar en viss konsument så skall de vara så professionella att de talar om detta för konsumenten.
Detta har faktiskt hänt en vän på en HiFi-butik. Han skulle köpa en center, och eftersom de inte sålde märket som han hade på övriga högtalare så rekommenderade de honom att gå till en konkurrent. All heder åt detta agerande. Butiken som beter sig på detta sätt kanske förlorar på kort sikt, men på lång sikt tror jag att de vinner kunder.

Vad gäller kvaliteten på kablar så tycker jag att kvaliteten på kontakterna oftast är betydligt viktigare, speciellt på signalkablar där sträckan är kort. Riktigt billiga medföljande kablar har ganska usla kontakter, och skillanden om man betalar 100:- mer för kabeln är främst att man får betydligt bättre kontakter. Att sedan betala 1000:- ytterligare för kabeln tillför ytterst lite.

Samma sak gäller viner. Skillnader mellan 60:- och 120:- för en flaska är i de flesta fall mycket stor. Att sedan lägga på några hundra till gör mindre skillnader (har inte provat viner över 1000:- flaskan, så jag kunde inte dra analogin riktigt så långt).

Handlare kan förståss välja var på skalan man vill lägga sig:
Låta kunden nöja sig med det som skickas med.
Rekommendera hyfsat billiga men bättre kablar.
Rekommendera kablar som är lite för dyra jämfört med anläggningen.
Rekommendera rikitgt dyra kablar.
Rekommendera svindyra kablar.

Att sälja lite kablar till rimlig peng kan vara bra både för butiken och konsumenten och kan anses vara professionellt.
Att sälja tillräckligt dyra kablar övergår vid någon punkt att bli oprofessionellt.
Att pracka på kunderna extremt dyra kablar som kostar väldigt många gånger mer än vad produkten rimligen är värd kan till och med övergå i ocker och är då faktiskt ett brott. Jag har dock svårt att tro att någon skulle bli dömd för detta brott. Möjligen skulle butiken kunna dömmas att köpa tillbaks en kabel till det pris kunden betalade.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-12 15:19

O.T.: Undrar hur de konfigurerar de digitala filtrena idag, om de är till för att inte släppa igenom vikningsdistorsion eller inte. Vet du något?

Jag vet inte faktiskt.. :)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2006-05-12 16:42

Tack för alla intressanta svar även om det ibland blir lite väl mycket utsvävanden om spritdrycker, kläder och bilar... Som för övrigt naturligtvis är ytterst haltande jämförelser. Bilar har tex olika mätbara prestandaparametrar och dessa är vetenskapligt dokumenterade. När det gäller dyra kläder betalar man medvetet för designen och märket och faktiskt i de flesta fall för en bättre kvalitet på klädmaterialet och de hantverksmässiga detajerna. När det gäller vin så blir man ju naturligtivs lika full på två 13% rödvin men här finns det ju lätt mätbara skillnader i smak och orsaken till denna. Det är bara till att analysera i ett kemiskt lab. Även utan laberatorieutrustning kan man tydligt märka skillnad mellan olika viner även om det naturligtvis är frågan om "deminishing returns" även här. Produkterna i dessa jämförelser marknadsförs dessutom inte på något speciellt konstigt sätt, alla är medvetna om att det man köper innehåller en hel del kostnad för egenskapar som inte har med ren prestanda att göra. Det handlar väldigt mycket om känsla och image.
Kablar däremot marknadsförs som om de i förta hand skulle förbättra ljudet, dvs förändra det, i en ljudåtergivningskedja. Detta är ju en egenskap som över huvud taget inte är önskvärd. Filtrering görs ju bättre med en dator/dsp eller liknande som jag ser det. Om kablar såldes med öppna argument som "lyxig och läcker kabel av exklusiva material" "Färgar ljudet rejält" "Kabelstrumpan finns i 4 olika moderna färgkombinationer" etc tycker jag det vore ok.

För min egen del är jag inte mot att det finns dyra kablar men det som är irriterande är just det att det inte finns något att "gå på" som konsument. Man är helt i säljarens händer om man inte är väldigt insatt. Jag hade själv tyckt att det i mitt fall varit mer sympatiskt om jag blivit rekommenderad ett enklare alternativ vid mitt stereoköp.

Nåja, jag ska i alla fall se till att ingen jag känner köper en dyr kabel av fel anledning.

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-12 17:20

Nåja, jag ska i alla fall se till att ingen jag känner köper en dyr kabel av fel anledning.
Samma här. Det gäller att avdramatisera hela grejjen och förklara att det mesta när det gäller kablar beror på rena suggestioner men att det kan finnas små skillnader som går att relatera till mätmässiga parametrar snarare än pris. Det är lättare för någon som inte är hifibiten redan att uppskatta sådana argument för de litar ju på att jag faktiskt bryr mig om ljudet iom att min anläggning låter bra osv.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-12 17:29

..för de litar ju på att jag faktiskt bryr mig om ljudet iom att min anläggning låter bra osv.

Vad tror du vi andra som köper kablar bryr oss om då.. :?: Du tror väll ändå inte jag skulle lägga ner tiotusentals kronor på att imponera på ev besökare hemma. Det skulle nog vara effektivare att byta ut min sunkiga 28" CRT till en 42" plasma om det hängde på imponatoreffekt.

// Jonas

.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-12 17:37

Hur är det att låna hem kablar. Kan man göra det?

Tycker man att det låter bättre med en viss kabel så är det väl oftast så (fast allra bäst är väl att kunna testa under längre tid). Det finns ju dock en risk att kabeln funkar till de övriga apparater man har, så byter man apparater så kanske kabeln inte är det bästa längre.

Lite Off Topic: Ni har väl inte missat Svalanders hemsida. Han länkar där till en stackare som har blivit stämd av Monster Cable pga varunamnsintrång (eller liknande) det är bara det att killen säljer halloweenprylar! han stäms alltså för att han använder ordet monster, helt absurt!
Snacka om att bli lite väl girig och ödsla energi på annat än det man borde använda sin energi till.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2006-05-12 17:54

Angånde hemlån så har i alla fall min hifihandlare låtit mig göra det. Han till och med propsar på det så jag har haft en del hemma. Jag prövade tex en hyfsad "enkel" men för mig ändå dyr audioquest högtalarkabel för att jag tyckte den var snyggare än den suprakabel jag hade (och forfarande har). Tyvärr var den inte snygg nog för att betala de 3000 som den kostade.

OT: Med risk för att röra i ormboet måste jag fråga: Finns det någon färdigterminerad, hyfsat snygg kabel iklädd någon form av svart strumpa med egenskaper liknande supra 3.4 för rimlig peng? Jag gillar inte att pilla själv för då kan jag ju dra på en elfastrumpa på supran + sätta på ngn form av kontaktdon och krympslangar...
Rimlig peng för mig är ca 100 kr per meter terminerad och klar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-12 18:01

Sanoj skrev:
..för de litar ju på att jag faktiskt bryr mig om ljudet iom att min anläggning låter bra osv.

Vad tror du vi andra som köper kablar bryr oss om då.. :?: Du tror väll ändå inte jag skulle lägga ner tiotusentals kronor på att imponera på ev besökare hemma. Det skulle nog vara effektivare att byta ut min sunkiga 28" CRT till en 42" plasma om det hängde på imponatoreffekt.

// Jonas

.
:?: Du behöver inte tolka mig som att jag påstår att folk inte kan bry sig om ljudet bara för att de köper dyra kablar. De kan väl visst bry sig alldeles förträffligt mycket om ljudet och gör det säkert också, varför skulle de annars göra sig besväret att köpa svindyra kablar för om de inte skulle bry sig om hur det låter? Det är ju inte alls det det handlar om.

Min poäng var att folk som inte är hifiintresserade förstår att jag bryr mig om ljudet "trots" att jag har billiga kablar och därför kan ta till sig argument mot att köpa dyrkablar. Inget annat.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-05-12 18:06

Overture, låter som dessa kanske kan passa :)

http://www.naqref.com/cables.html

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-12 22:55

Vad är enligt er alla en dyr kabel?
Var går gränsen för dyr högtalarkabel och signalkabel?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-13 08:25

Grismannen skrev:Vad är enligt er alla en dyr kabel?

När man inte öppnar plånboken!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-13 10:39

Grismannen skrev:Vad är enligt er alla en dyr kabel?

När priset inte går att motivera med någon fysisk effekt (ljud, utseende etc).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-13 11:58

Sanoj skrev:

Du behöver inte oroa dig för mina fingrar då jag aldrig sålt en hifipryl i mitt liv (förutom mina beg. grejor) och om jag får bestämma kommer det att förbli så.
Jag demar enbart HiFi Consults grejor och är aldrig inblandad i någon försäljning. Det sköter kunderna och HiFi Consult själva..
Jag brukar ta ledigt från mitt "riktiga" jobb som konstruktör/designer och åka och dema runt om i Sverige när det passar, senast i Malmö.

PS. Jag sitter nöjd med en cd-spelare från Theta som ve och fasa inte säljs av Hi Fi Consult utan representeras i Sverige av...AudioNord 8O 8)

// Jonas

Frågan är väl inte om man måste vara säljare eller inte i ett företag för att vara partisk, utan om man får betalt för sina tjänster av företaget eller inte? I fall att, så bör sambandet framgå i personliga fottexten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-13 14:08

Frågan är väl inte om man måste vara säljare eller inte i ett företag för att vara partisk, utan om man får betalt för sina tjänster av företaget eller inte? I fall att, så bör sambandet framgå i personliga fottexten.

Ingen skulle vara gladare än jag om man fick betalt...
En hobby kostar pengar..inte tvärt om.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-05-13 14:50

paa skrev:Frågan är väl inte om man måste vara säljare eller inte i ett företag för att vara partisk, utan om man får betalt för sina tjänster av företaget eller inte? I fall att, så bör sambandet framgå i personliga fottexten.

Precis, sedan kan man ju även klassas som partisk om det är så att man i utbyte mot sina tjänster får köpa prylar till reducerade priser.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-05-13 15:54

Jag tycker det finns en fråga som är viktigare.. OM nu en tidning, t.ex Hifi&Musik tycker sig höra så stora skillnader mellan olika högtalarkablar som de verkar göra. Är de då överhuvudtaget lagligt att DE genomför tester och jämförelser mellan olika produkter överhuvudtaget.. Jag tror de flesta här är överens om att DET FINNS skillnader i ljud mellan olika förstärkare, cd-spelare och högtalare.. Frågan är ju hur i helsike man ska tolka de omdömen som en "kabelromantiker" ger på dylik utrustning..

Jag tror helt klart att de alltid favoriserar dyr-saker oavsett om de tycker det låter bättre eller inte, finns det en skillnad mellan A och B ger de alltid B det "bättre" omdömet om B är dyrare oavsett vad det handlar om..

Nu tillhör jag förvisso en av dem som t.ex har väldigt svårt att höra större skillnader mellan cd-spelare och dvd-spelare. Däremot hör jag skillnader i karaktär mellan olika förstärkare, och högtalare. Det är dock väldigt olika svårt att göra detta. En högtalare som låter KANON på förstärkare A kan ju låta bajs på förstärkare B.. Säkert vice versa oxå..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi