"Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music" i Ljud o Bild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: "Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music" i Ljud o Bild

Inläggav hifikg » 2026-01-03 14:07

AlfaGTV skrev:Tack för info. De ser identiska ut, det håller jag med om såklart. Då kvarstår ju frågan varför Ljud & Bild upplever tydliga skillnader, och kanske snarare incitamentet att publicera en artikel som den? För egen del upplever jag relativt tydliga skillnader i återgivning mellan lokalt lagrad musik och samma spår strömmat från Qobuz (jag utgår ifrån att materialet är identiskt, då mina inköp är lätta att identifiera och strömma).

De ska sälja lösnummer. H&M fick sex år extra på marknaden när de avslöjade hur dåliga somliga RJ45 kablar är. Nr 11, 2018, legendariskt test.
Bilagor
hm_sssk_11_18.jpg
hm_sssk_11_18.jpg (283.78 KiB) Visad 1065 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-03 14:52

AlfaGTV skrev:
goat76 skrev:
Det räcker med att se att alla värden överenstämmer med varandra i MasVis-analysen för att veta att ljudfilerna är identiska med varandra. Men bara för din skull gjorde jag nyss ett null-test där jag fasvände ena ljudfilen, och det resulterade i total tystnad vilket innebär att ljudfilerna är helt identiska med varandra.

Jag använder ett program som heter Songcaster, vilket i realtid rippar den inkommande digitala ljudfilen från Tidal. Det sker alltså aldrig någon D/A-konvertering i inspelningskedjan, utan snarare rör det sig om en ren digital kopiering i realtid av en inkommande digital signal.

Här har du en skärmdump från studioprogrammet jag använde när jag nyss gjorde null-testet. Det övre 2-kanalspåret är CD-rippen och det undre är Tidal-rippen, och de ser inte bara identiska ut, de är identiska, vilket visar på att Tidal inte gör någonting överhuvudtaget som på något vis skulle förändra ljudet. Tidal = CD förutsatt att samma mastring jämförs.

Tack för info. De ser identiska ut, det håller jag med om såklart. Då kvarstår ju frågan varför Ljud & Bild upplever tydliga skillnader, och kanske snarare incitamentet att publicera en artikel som den?

Det var först nu på morgonen som jag läste artikeln från Ljud & Bild och den var minst sagt undermålig, och saknar helt någon form av djupdykning i hur testet utförsts.
Vad gjorde de för att säkerställa att samma mastringar användes?
Var lyssningstesten nivåanpassade?
Undersökte de att inte den valda spelaren behandlade de olika ljudströmmarna olika på något vis?

Om nu Apple Music verkligen lät bäst, vad skulle Apple ha gjort med ljudfilerna för att få dem att låta bättre än de opåverkade original-ljudfilerna som streamas från Tidal, och för den delen Qobuz?

Det jag misstänker är att Ljud & Bild inte har gjort någonting alls för att säkerställa att samma mastringar jämförts, och antagligen inte heller gjort något för att säkerställa att jämförelselyssningarna var nivåanpassade.

AlfaGTV skrev:För egen del upplever jag relativt tydliga skillnader i återgivning mellan lokalt lagrad musik och samma spår strömmat från Qobuz (jag utgår ifrån att materialet är identiskt, då mina inköp är lätta att identifiera och strömma).

Kan du beskriva hur ljudkedjorna kan tänkas skilja sig åt i ditt system när de lokalt lagrade ljudfilerna spelas upp jämfört med när du streamar direkt från Qobuz?

Kan du beskriva de tydliga skillnaderna du hör mellan den lokalt lagrade musiken du köpt från Qobuz och samma spår strömmat direkt från Qobuz?

Själv använder jag en streamer från Linn, och som du har sett i mina analyser så nås spelaren av identiska ljudfiler från Tidal så som de ser ut lokalt lagrade CD-rippar på min NAS. När jag skiftar snabbt mellan den lokalt lagrade CD-rippen och samma låtspår streamat direkt från Tidal kan jag inte påstå att jag hör någon skillnad.

Användarvisningsbild
AlfaGTV

Inläggav AlfaGTV » 2026-01-04 11:27

CCD93983-3D60-4374-B799-FCB82643B512.png
Systemskiss Digital 2026-01
CCD93983-3D60-4374-B799-FCB82643B512.png (962.78 KiB) Visad 940 gånger

goat76 skrev:
Kan du beskriva hur ljudkedjorna kan tänkas skilja sig åt i ditt system när de lokalt lagrade ljudfilerna spelas upp jämfört med när du streamar direkt från Qobuz?

Kan du beskriva de tydliga skillnaderna du hör mellan den lokalt lagrade musiken du köpt från Qobuz och samma spår strömmat direkt från Qobuz?

Själv använder jag en streamer från Linn, och som du har sett i mina analyser så nås spelaren av identiska ljudfiler från Tidal så som de ser ut lokalt lagrade CD-rippar på min NAS. När jag skiftar snabbt mellan den lokalt lagrade CD-rippen och samma låtspår streamat direkt från Tidal kan jag inte påstå att jag hör någon skillnad.

Absolut, eftersom jag kör Roon och har Qobuz integrerat, så är ju Roon ansvarig för att buffra hela stycket, oavsett om det kommer från Qobuz CDN eller från inbyggd hårddisk i min Roon Core. Så, i förenklat ordalag, så skär man bort buffringen, den orange pilen i schemat.
Som ni säkert vet så buffras all musik i Roon Core, och sedan pytsas den ut i nära realtid till RAAT-klienten. I skissen använder jag ett virtuellt ljudkort, en ASIO->Diretta drivare.

Så jag har svårt att se vad som skulle vara inblandat vid strömning utöver att både LAN och WLAN är tillgängligt och aktivt för alla möjliga tjänster och funktioner.
Till DAC är nätverket dedikerat, trafiklöst (utöver audio-data) och i stort sett isolerat.

Det jag upplever är, för att göra en visuell liknelse, som att man hittar den optimala skärpan vid fotografering. Vid strömmat är det nära, man identifierar det relevanta och färger och sådant är desamma, men när skärpan sitter perfekt så framstår allt självklart, tydligt och med all önskvärd kontrast, utan att uppfattas överskärpt.
Jag lyssnar avslappnat och lyssnar oftast längre, hela album med behållning.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-04 13:37

AlfaGTV skrev:. Då kvarstår ju frågan varför Ljud & Bild upplever tydliga skillnader, och kanske snarare incitamentet att publicera en artikel som den? För egen del upplever jag relativt tydliga skillnader i återgivning mellan lokalt lagrad musik och samma spår strömmat från Qobuz (jag utgår ifrån att materialet är identiskt, då mina inköp är lätta att identifiera och strömma).

Ljud och Bild och de flesta i samma "härad" upplever påfallande ofta tydliga skillnader när sådana inte existerar.
Så det är knappast något att luta sig bekvämt emot.

Jag skrev tidigare i tråden att just Qobuz ((eftersom det är den enda tjänst jag använder), eller föregående distributions-aktör, inte ändrar en ljudfil alls.
Och då gällande en fil som jag hanterat hela vägen från inspelning till publicering. Den förblir identisk.

Så... har du verkligen lyssnat blint?

Eller så är det kanske något annat i din komplexa kedja som spökar..?

/Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2026-01-04 14:14, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2026-01-04 14:09

Plötsligt förstår jag varför en vinylskiva ter sig mycket enkel i jämförelse.
Min egen setup är inte heller helt transparent, inte ens jag vet vad alla lådor gör längre. Bara att jag föredrar ljudet med dem framför ljudet utan dem. Å andra sidan hade jag aldrig fått höra vad mina svarta lådor gör för ljudet hade jag suttit nöjd utan. Hörde f ö ingen skillnad på Apple Music och Qobuz. Hårdvaran avgjorde.
Bilagor
systemskiss.jpg
systemskiss.jpg (24.35 KiB) Visad 888 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AlfaGTV

Inläggav AlfaGTV » 2026-01-04 14:50

Ogjort skrev:...
Jag skrev tidigare i tråden att just Qobuz ((eftersom det är den enda tjänst jag använder), eller föregående distributions-aktör, inte ändrar en ljudfil alls.
Och då gällande en fil som jag hanterat hela vägen från inspelning till publicering. Den förblir identisk.

Jag håller med, med men en fil är statiskt diskret data. Den utgör ju bara en del av det du lyssnar/hör.

Ogjort skrev:Så... har du verkligen lyssnat blint?

Nej, det må erkännas att jag inte gjort. Det är komplicerat och inte utan avigsidor. Jag tittar personligen på mina egna lyssningsmönster snarare än snabba A/B/X-växlingar.

Ogjort skrev:Eller så är det kanske något annat i din komplexa kedja som spökar..?

/Anders O.

Det är välan inte omöjligt, men setupen i skissen utgör bara en av mina möjliga metoder för uppspelning. Jag upplever liknande skillnader med min Moon 280D med Mind2 t.ex.
Nyfiken på varför gör du antagandet att det är något som "spökar"? Det pekar mot ett antagande att ngt fel eller trasigt, men den uppfattningen delar jag inte.
Jag har en stabil och väl fungerande miljö/setup som är tillräckligt avslöjande, men det är inte ett analysverktyg (tacknämligt nog!).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-04 14:55

AlfaGTV skrev:
CCD93983-3D60-4374-B799-FCB82643B512.png

goat76 skrev:

Absolut, eftersom jag kör Roon och har Qobuz integrerat, så är ju Roon ansvarig för att buffra hela stycket, oavsett om det kommer från Qobuz CDN eller från inbyggd hårddisk i min Roon Core. Så, i förenklat ordalag, så skär man bort buffringen, den orange pilen i schemat.
Som ni säkert vet så buffras all musik i Roon Core, och sedan pytsas den ut i nära realtid till RAAT-klienten. I skissen använder jag ett virtuellt ljudkort, en ASIO->Diretta drivare.

Så jag har svårt att se vad som skulle vara inblandat vid strömning utöver att både LAN och WLAN är tillgängligt och aktivt för alla möjliga tjänster och funktioner.
Till DAC är nätverket dedikerat, trafiklöst (utöver audio-data) och i stort sett isolerat.

Det jag upplever är, för att göra en visuell liknelse, som att man hittar den optimala skärpan vid fotografering. Vid strömmat är det nära, man identifierar det relevanta och färger och sådant är desamma, men när skärpan sitter perfekt så framstår allt självklart, tydligt och med all önskvärd kontrast, utan att uppfattas överskärpt.
Jag lyssnar avslappnat och lyssnar oftast längre, hela album med behållning.

Jag har själv aldrig använt ROON själv, men den tjänsten har väl en massa DSP funktioner under skalet. Så frågan är, kan man ha olika ljudpåverkande inställningar för exempelvis en direkt stream från Qobuz och det man har lagrat på egen hårddisk?
Det är väl det enda jag kan tänka mig skulle kunna skilja sig åt i din lyssning, annars skulle jag gissa att det möjligtvis rör sig om volymnivåskillnader som gör att du upplever stora ljudmässiga skillnader.

Har du jämfört Qobuz mot de lagrade filerna utan ROON?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-04 16:08

AlfaGTV skrev:
Ogjort skrev:...

Jag håller med, med men en fil är statiskt diskret data. Den utgör ju bara en del av det du lyssnar/hör.

Kanske bör tillägga att det är lika oavsett om jag laddar hem filen eller spelar in det strömmade i realtid.

Hur "min kedja" ser ut, vet jag inte. Annat än så kort som möjligt i hemmet. WiFi -> Streamer -> DAC.
Men vad Telenor ev. gör före detta, har jag ingen aning om...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-01-04 17:54

Streaming kanske inte alltid är så enkelt som man tror.
Jag har jämfört att spela filer från Qobus nätanslutet via nedanstående kedja med wifi-baserad koppling från Asus direkt till Eversolo T8, då med urkopplad nätanslutning. Alltså helt galvanisk avkoppling. Wifi-baserat är bättre.
Var det skiter sig i kedjan är lite osäkert, Tele 2 routern är ingen höjdare heller, och signalen till den kommer via sk coax-fiber, alltså gamla ComHems coax-nät, ingen riktig fiber.
Provade för något år sedan en 5G-router då vi har en mast nära oss och det var klasskillnad. Antingen router eller signalen till den?

Nuvarande kedja när jag kör trådat, cat6 hela vägen.

Tele 2 router( med avstängt wifi)
till en bättre Asus router (också wifi-sändare)
till Netgear 105 switch
Eversolo T 8 streamer
Chord Qutest
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-04 18:03

sprudel skrev:Streaming kanske inte alltid är så enkelt som man tror.
Jag har jämfört att spela filer från Qobus nätanslutet via nedanstående kedja med wifi-baserad koppling från Asus direkt till Eversolo T8, då med urkopplad nätanslutning. Alltså helt galvanisk avkoppling. Wifi-baserat är bättre.
Var det skiter sig i kedjan är lite osäkert, Tele 2 routern är ingen höjdare heller, och signalen till den kommer via sk coax-fiber, alltså gamla ComHems coax-nät, ingen riktig fiber.
Provade för något år sedan en 5G-router då vi har en mast nära oss och det var klasskillnad. Antingen router eller signalen till den?

till Netgear 105 switch
Eversolo T 8 streamer
Chord Qutest

Alla dessa diskussioner som blir med kablar uppkoppling osv. Syns inte dessa i mätningar? Jag har bytt router för att jag nu kör mobilt istället men inte märkar jag någon skillnad. Diskussioner på fejan och flera är att man måste ha dyrare anläggning så köpa något på rabatt borde ju vara ett stor nej.

Detta är trots allt faktiskt och kan man inte gå till botten med detta?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-01-04 20:16

rigi skrev:

till Netgear 105 switch
Eversolo T 8 streamer
Chord Qutest

Alla dessa diskussioner som blir med kablar uppkoppling osv. Syns inte dessa i mätningar? Jag har bytt router för att jag nu kör mobilt istället men inte märkar jag någon skillnad. Diskussioner på fejan och flera är att man måste ha dyrare anläggning så köpa något på rabatt borde ju vara ett stor nej.

Möjligt. Jag bryr mig inte vidare, kör via wifi och lyssnar på musiken i godan ro.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

rigi

Inläggav rigi » 2026-01-04 20:54

sprudel skrev:
rigi skrev:

till Netgear 105 switch
Eversolo T 8 streamer
Chord Qutest

Möjligt. Jag bryr mig inte vidare, kör via wifi och lyssnar på musiken i godan ro.

Tycker det är lite tråkigt att inte vilja veta. Låter tyvärr som många andra forum.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-01-04 21:16

Njae. Tycker det är tämligen tråkigt att seriöst sitta och jämföra olika alternativ. Men ibland måste det göras.
Nu har jag gjort det och väljer det som låter bäst. Klart!
Åter till musiken. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2026-01-04 21:34

rigi skrev:

till Netgear 105 switch
Eversolo T 8 streamer
Chord Qutest

Det är så synd med det ja, att många antingen bara inte vill eller orkar mäta, alternativt inte ens tror på mätningar, utan det som sker är att dom testar nåt, tycker sig höra en skillnad och sen är det en sanning trots att dom inte har en aaaning om vad det är som gjort att dom upplevt en skillnad. För när det gäller vilket nät, switchar, wifi/ethernet, streamer jadda jadda så gör dom INGENTING för hur bra eller dåligt det låter. Antingen så låter det eller så får man tydliga dropouts/fula blips och blops eller så låter det inte alls. Om dom hör en skillnad så beror det på att dom inte har satt volymen korrekt, att dom inte testar med samma master, har en DSP igång, att dom förväntar sig en skillnad, att dom fått i sig kaffe eller vadsomhelst som inte har med en faktiskt hörbar skillnad mellan det dom testar att göra.
Så det är väldigt synd att dessa totalt okontrollerade tester görs där så mycket konstigheter sen sprids som sanningar där folk sen luras att söka och spendera pengar på nåt som i slutändan inte ger dom nånting alls. Högtalare, rum, DSP och bra källmaterial är det som spelar verklig roll för välljud.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-01-04 22:18

God fortsättning Tell! :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-04 22:23

Tell skrev: Högtalare, rum, DSP och bra källmaterial är det som spelar verklig roll för välljud.

Får men lägga till en understrykning i sammanhanget?

Högtalare, rum, DSP och bra källmaterial är det som spelar verklig roll för välljud.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2026-01-05 09:56

Ogjort skrev:
AlfaGTV skrev:. Då kvarstår ju frågan varför Ljud & Bild upplever tydliga skillnader, och kanske snarare incitamentet att publicera en artikel som den? För egen del upplever jag relativt tydliga skillnader i återgivning mellan lokalt lagrad musik och samma spår strömmat från Qobuz (jag utgår ifrån att materialet är identiskt, då mina inköp är lätta att identifiera och strömma).

Ljud och Bild och de flesta i samma "härad" upplever påfallande ofta tydliga skillnader när sådana inte existerar.
Så det är knappast något att luta sig bekvämt emot.

Håller med och L & B (som många andra magasin) har ju historiskt hört tydliga skillnader mellan allt möjligt. Det är ju inte långt borta här (och ett tips här till tidningen kanske?) att testa inte bara olika strömingstjänster, utan olika nätleverantörer och kombinationen nätleverantör/strömningstjänst. Mycket att hålla koll på blir det:

Ursprungsmaterial, strömningstjänst, codec (lossless vs snålkodning t.ex.), nätleverantör, hemmanätverk (fiber, trådat, trådlöst mm). kablar, strömningsapparat... ja sen är vi väl nästan framme då... :)

Användarvisningsbild
AlfaGTV

Inläggav AlfaGTV » 2026-01-05 10:25

goat76 skrev:Jag har själv aldrig använt ROON själv, men den tjänsten har väl en massa DSP funktioner under skalet. Så frågan är, kan man ha olika ljudpåverkande inställningar för exempelvis en direkt stream från Qobuz och det man har lagrat på egen hårddisk?
Det är väl det enda jag kan tänka mig skulle kunna skilja sig åt i din lyssning, annars skulle jag gissa att det möjligtvis rör sig om volymnivåskillnader som gör att du upplever stora ljudmässiga skillnader.

Whoa Nellie! Jag sa uttryckligen "relativt tydliga skillnader"! :D
Avseende Roon, så är alla ljudinställningar, DSP etc bundet till den ljudenhet du valt, inte källa eller format. Det finns önskemål om att möjliggöra det dock, baserat på en tag eller en egenskap så skulle man t.ex. kunna lägga en hårdare filtrering av artefakterna i en MP3-fil t.ex. Men vid dessa tester har inget varit aktivt som skulle särskilja bearbetningen av lokala filer vs Qobuz.

goat76 skrev:Har du jämfört Qobuz mot de lagrade filerna utan ROON?

Det har jag inte... Intressant tanke! Jag är osäker på hur jag skulle gå tillväga dock?
Jag skulle ju kunna köra JPLAY eller Mind Control (UPnP) mot t.ex. min Moon 280D, men det blir lite som Ljud & Bilds test, dvs jag använder olika mjukvaruimplementationer för de olika tjänsterna. Alltså koden för Qobuz Connect eller min Minim2-server som server..

Det som den gode Rigi säger; Kan man inte ta reda på det?
Men det är väl det som är den heliga gralen, att kunna mäta inte bara hygiendata, utan även vad som underlättar lyssnaren att ta del av verkets och framförandets intention?

Jag är helt övertygad att det inte går att avgöra baserat på en MasVis-analys som exempel.

Tell

Inläggav Tell » 2026-01-05 11:31

AlfaGTV skrev:Jag är helt övertygad att det inte går att avgöra baserat på en MasVis-analys som exempel.

Du kan använda DeltaWave för att avgöra om dom rent objektivt är exakt samma. Sen går det att göra blindtester också, men folk tenderar att varken kunna (vilket är förståeligt) eller vilja göra såna, utan bara litar på det dom har "lärt" sig ska vara det bättre. Men iom mängder myter där ute så tenderar det att funka lite sisodär... Själv rockar jag vidare med Spotify då det låter mer än utmärkt, OM själva musikproduktionen håller vill säga, men det har inte Spotify eller någon annan streamingtjänst riktigt med att göra.

sprudel skrev:God fortsättning Tell! :mrgreen:

Ja jag hoppas fortsättningen blir bra! Vi tvingas att flytta så utöver all den stress som det innebär är jag också orolig att jag inte får ett ordentligt lyssningsrum :(

Ogjort skrev:
Tell skrev: Högtalare, rum, DSP och bra källmaterial är det som spelar verklig roll för välljud.

Högtalare, rum, DSP och bra källmaterial är det som spelar verklig roll för välljud.

Ja stryk under du! Själv tycker jag dock att allt det uppräknade är mer eller mindre lika viktigt, även fast DSPn nog kan strykas om man råkar ha ett par riktigt bra högtalare i ett väldigt bra rum, men det är verkligen inte många som har.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-05 13:54

AlfaGTV skrev:
goat76 skrev:Jag har själv aldrig använt ROON själv, men den tjänsten har väl en massa DSP funktioner under skalet. Så frågan är, kan man ha olika ljudpåverkande inställningar för exempelvis en direkt stream från Qobuz och det man har lagrat på egen hårddisk?

Whoa Nellie! Jag sa uttryckligen "relativt tydliga skillnader"! :D
Avseende Roon, så är alla ljudinställningar, DSP etc bundet till den ljudenhet du valt, inte källa eller format. Det finns önskemål om att möjliggöra det dock, baserat på en tag eller en egenskap så skulle man t.ex. kunna lägga en hårdare filtrering av artefakterna i en MP3-fil t.ex. Men vid dessa tester har inget varit aktivt som skulle särskilja bearbetningen av lokala filer vs Qobuz.

goat76 skrev:Har du jämfört Qobuz mot de lagrade filerna utan ROON?

Det har jag inte... Intressant tanke! Jag är osäker på hur jag skulle gå tillväga dock?
Jag skulle ju kunna köra JPLAY eller Mind Control (UPnP) mot t.ex. min Moon 280D, men det blir lite som Ljud & Bilds test, dvs jag använder olika mjukvaruimplementationer för de olika tjänsterna. Alltså koden för Qobuz Connect eller min Minim2-server som server..

Det som den gode Rigi säger; Kan man inte ta reda på det?
Men det är väl det som är den heliga gralen, att kunna mäta inte bara hygiendata, utan även vad som underlättar lyssnaren att ta del av verkets och framförandets intention?

Jag är helt övertygad att det inte går att avgöra baserat på en MasVis-analys som exempel.

Förlåt, det var absolut inte min mening att överdriva när jag skrev ”stora skillnader”, jag gick bara inte tillbaka i tråden för att läsa vad det var du mer ordagrant sa.

När det kommer till MasVis-analysen så vore det ytterst osannolikt att varje enskilt värde skulle överenstämma mellan två ljudfiler, om nu dessa även skulle innehålla några ljudmässiga skillnader.

Men du missade väl inte att jag även gjort ett null-test mellan min CD-rip och den ljudfil jag rippat från Tidal och det testet gav total utsläckning, vilket innebär att ljudfilerna är ljudmässigt helt identiska med varandra. Så förutsatt att ens streamer/spelare inte behandlar ljudströmmarna av samma mastringsutgåva olika, beroende på om de är lokalt lagrade eller streamas direkt från Tidal, så kommer de låta helt identiska med varandra.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-05 17:57

Tell skrev:
Ogjort skrev:

Ja stryk under du! Själv tycker jag dock att allt det uppräknade är mer eller mindre lika viktigt, även fast DSPn nog kan strykas om man råkar ha ett par riktigt bra högtalare i ett väldigt bra rum, men det är verkligen inte många som har.

Tack för det :-)
Jag tillhör den bortskämda skara som HAR riktigt bra högtalare i ett riktigt bra rum. (eftersom det är mitt arbetskontrollrum)
Fast "missunnsamma" fonogram blir ju inte välljudande för det. Kanske snarare tvärtom.
Men då blir det snarare en specifik DSP-inställning för varje enskilt fonogram. Och det är nog lite svettigt för "vanliga dödliga".

Och jag har iofs en frampillad lista för ett gäng "favvosar" - men långt ifrån för alla förekommande.
Och en fast (uppmätt) DSP om man vill sitta i soffan vid bakväggen istället för i "sweet spot". (t.ex. vid filmtittande)

Så ok då - jag köper DSP-vikten.
Men jag vill nog framhärda i att källmaterialet är främst i ledet... (och inte sällan förbisett)
Jagmenar - jag har gott om fonogram som i ett utmärkt rum med utmärkta högtalare låter... apa.

/Anders O.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2026-01-06 14:55

Tell skrev:

För när det gäller vilket nät, switchar, wifi/ethernet, streamer jadda jadda så gör dom INGENTING för hur bra eller dåligt det låter. Antingen så låter det eller så får man tydliga dropouts/fula blips och blops eller så låter det inte alls. Om dom hör en skillnad så beror det på att dom inte har satt volymen korrekt, att dom inte testar med samma master, har en DSP igång, att dom förväntar sig en skillnad, att dom fått i sig kaffe eller vadsomhelst som inte har med en faktiskt hörbar skillnad mellan det dom testar att göra.
Så det är väldigt synd att dessa totalt okontrollerade tester görs där så mycket konstigheter sen sprids som sanningar där folk sen luras att söka och spendera pengar på nåt som i slutändan inte ger dom nånting alls. Högtalare, rum, DSP och bra källmaterial är det som spelar verklig roll för välljud.

0474.png
0474.png (41.33 KiB) Visad 375 gånger
I'm only in it for the music.

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-08 12:12

rigi skrev:Detta är trots allt faktiskt och kan man inte gå till botten med detta?

Bra synpunkt. Först bör man då enas om hur en sådan utvärdering ska gå till. Finns risk att man stöter på svårhanterliga åsiktsskillnader redan där. Då får man börja med en diskussion om vetenskapsteori.

ogjort skrev:
Tell skrev:...

Jag tillhör den bortskämda skara som HAR riktigt bra högtalare i ett riktigt bra rum. (eftersom det är mitt arbetskontrollrum)
Fast "missunnsamma" fonogram blir ju inte välljudande för det. Kanske snarare tvärtom.
Men då blir det snarare en specifik DSP-inställning för varje enskilt fonogram. Och det är nog lite svettigt för "vanliga dödliga".

Och jag har iofs en frampillad lista för ett gäng "favvosar" - men långt ifrån för alla förekommande.
Och en fast (uppmätt) DSP om man vill sitta i soffan vid bakväggen istället för i "sweet spot". (t.ex. vid filmtittande)

Du måste ha mycket ovanliga högtalare och rum som inte skulle gynnas av ekvalisering.
Delar bilden om att inspelningar ofta brister. Dock svårare att påverka än avspelningskedjan.
Vill lägga till lyssnaren som en rätt stor faktor (humör, receptivitet, psykologi etc).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-08 16:10

ogjort skrev:
Tell skrev:...

Maarten skrev:Du måste ha mycket ovanliga högtalare och rum som inte skulle gynnas av ekvalisering.
Delar bilden om att inspelningar ofta brister. Dock svårare att påverka än avspelningskedjan.
Vill lägga till lyssnaren som en rätt stor faktor (humör, receptivitet, psykologi etc).

Nja, högtaleriet är nog inte så ovanligt i det här forumet. Pi60 (med lite fix) och ett antal A2 för Surroundmix. (och filmtittande)
Rummet är ritat från grunden av IÖ och sedan korrigerat när det var "färdigbyggt" och uppmätt. Ingår t.ex. en basfälla på ca 4 kubikmeter... (!)
Så rummet är nog lite ovanligt även om det säkert finns liknande här och var hos forumets befolkning.
"Sweetspot" är nära optimal - men EQ behövs, som jag skrev, om man vill sitta nära bakväggen. Eller om jag vill lyssna på bra men illaljudande musik.
Men det är inget "bostadsrum", även om det ser ut så. Det är ett kontrollrum avsett för ljudarbete.

Det senare gör också att humörfaktor och psykologi sannolikt är försumbar. Som "yrkesskada" har jag (ibland tyvärr) alltid nån slags "analysmode" inkopplat.
Även i vardagen. Jag går alltid omkring och lyssnar på "världen". Min dotter är i Indien just nu. Bilder i all ära - men jag bad henne skicka några
ljudfiler så jag fick "vara där" för en stund. Lyssnar ibland på musik även ute i rörelse - men då alltid utan apparater 8)

Och det är väl just det inspelade som är hyfsat lätt att påverka under uppspelning medelst DSP.

Här är ett exempel på "korrigering" av själva rummet - utan DSP.

Graf 13 cm höjning.jpg
Graf 13 cm höjning.jpg (398.36 KiB) Visad 167 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi