- Systemskiss Digital 2026-01
- CCD93983-3D60-4374-B799-FCB82643B512.png (962.78 KiB) Visad 942 gånger
goat76 skrev:
Kan du beskriva hur ljudkedjorna kan tänkas skilja sig åt i ditt system när de lokalt lagrade ljudfilerna spelas upp jämfört med när du streamar direkt från Qobuz?
Kan du beskriva de tydliga skillnaderna du hör mellan den lokalt lagrade musiken du köpt från Qobuz och samma spår strömmat direkt från Qobuz?
Själv använder jag en streamer från Linn, och som du har sett i mina analyser så nås spelaren av identiska ljudfiler från Tidal så som de ser ut lokalt lagrade CD-rippar på min NAS. När jag skiftar snabbt mellan den lokalt lagrade CD-rippen och samma låtspår streamat direkt från Tidal kan jag inte påstå att jag hör någon skillnad.
Absolut, eftersom jag kör Roon och har Qobuz integrerat, så är ju Roon ansvarig för att buffra hela stycket, oavsett om det kommer från Qobuz CDN eller från inbyggd hårddisk i min Roon Core. Så, i förenklat ordalag, så skär man bort buffringen, den orange pilen i schemat.
Som ni säkert vet så buffras all musik i Roon Core, och sedan pytsas den ut i nära realtid till RAAT-klienten. I skissen använder jag ett virtuellt ljudkort, en ASIO->Diretta drivare.
Så jag har svårt att se vad som skulle vara inblandat vid strömning utöver att både LAN och WLAN är tillgängligt och aktivt för alla möjliga tjänster och funktioner.
Till DAC är nätverket dedikerat, trafiklöst (utöver audio-data) och i stort sett isolerat.
Det jag upplever är, för att göra en visuell liknelse, som att man hittar den optimala skärpan vid fotografering. Vid strömmat är det nära, man identifierar det relevanta och färger och sådant är desamma, men när skärpan sitter perfekt så framstår allt självklart, tydligt och med all önskvärd kontrast, utan att uppfattas överskärpt.
Jag lyssnar avslappnat och lyssnar oftast längre, hela album med behållning.