Tokoptimerad I-or port

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Tokoptimerad I-or port

Inläggav Chris71 » 2025-12-18 18:03

johaneriksson skrev:Bättre yta inuti porten samt enklare utskrift under prototypstadiet.

Jag fattar, tycker att det varit relativt problemfritt med räv storleken iaf så långt.
Lite minimal trådning i ytterhörnet, lite fartbegränsning avvärjer det mesta dock sen tog smärgelduken resten.
Bilagor
Rävportar.jpg
Rävportar.jpg (141.73 KiB) Visad 619 gånger
Rävport.jpg
Rävport.jpg (201.6 KiB) Visad 619 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-18 18:09

Tack för bilderna på den nuvarande porten, så länge man inte vill ha en 3d skriven ytfinish och kan tänka sig en snabb slipning så tycker jag att det ser mycket bra ut.

Man kan välja att skriva ut den nya i en del eller som flera delar. När man delar den så kan man skriva den så att det blir lite bättre finish inne i porten. Men inget förhindrar att man skriver ut dem i ett stycke och kanske får putsa lite på dem.

De nuvarande är inte lämpade för delning på det här sättet.

Vill man ytbehandla porten så att den inte ser hemmaskriven ut så är nog den nuvarande porten snyggast. Men vill man använda porten som den kommer ur skrivaren så har den nya stor fördel.

Det står en låda med en Bambulab P1S i hallen sedan några timmar tillbaka. Det skall bli intressant att pyssla med lite senare. Men jag har alltid haft lite svårt för 3d utskrifter då det ofta ser så ofärdigt ut, de fina resultaten en del fått här på forumet hjälper till att bryta ner motståndet.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-02-06 13:38

Nu är jag igång med min superfina testlåda bestyckad med en wo24p. Optimerad ior-port ska testas till Rävelator trevägarna. Intern volym om ungefär 60 liter. Slitsporten är 200mm bred, 15mm hög och jag kan variera längden från 25-40cm.

Bild

momotom

Inläggav momotom » 2026-02-06 13:42

Nu snackar vi estetisk fest :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-02-06 13:48

Ahhh, vackert. Ett nytt "Benchmark" för "Tillräckligt bra". Gillart! :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-02-06 14:53

Spännbanden var en snygg touch!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-02-06 15:08

För att inte tala om den snobbiga slipsporten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2026-02-06 15:22

Elegant! :mrgreen:

Nä, men jag är väldigt förtjust i sådana rishögar ((positivt menad) ingenjörs-beteckning på experimentuppkopplingar likt denna). :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-06 15:52

Untz untz untz?

Hur har du tänkt utvärdera portarna? Har du tänkt mäta maximal lufthastighet i porten? Distorsion i porten? Eller testa vid vilken spänning som impedansen förändras (när dippen i impedanskurvan börjar fyllas i börjar porten komprimeras)?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-06 16:02

Egentligen bör man mäta portbrus som Bezzola (även om han hade tillgång till ett efterklangsrum, vilket förenklar det hela), gärna i kombination med den slutgiltiga överstyrningspunkten.

https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-02-06 16:18

Testmetod är intressant.

Det jag varit mest oroad för är oljud på grund av hög lufthastighet. Så att både spela in och mäta nivån på ljudet någon meter från porten tycker jag att är intressantast.

Men att mäta nivån på portens bidra med olika avstånd till begränsningsytor är intressant för många av de kompromisser som man behöver göra med portar. Att komplettera det med impedansmätningar är kanske en bra ide.

Men då de olika beräkningsprogrammen räknar väldigt olika på lufthastighet för portarna så skulle det också vara intressant att kunna mäta lufthastigheten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-06 16:22

Det går bra att beräkna partikel-/strömningshastigheten ur ljudtrycksnivån om man utför markplansmätningar utomhus. Om man sedan vill flytta inomhus när man bökar med huvuddelen av mätningarna så kan man korrelera inomhusresultaten med markplansresultaten.

Anledningen till att gränshastigheterna vid simuleringar skiljer sig så mycket är att strömningsakustik är ett ytterst komplicerat område.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-02-06 16:38

I-or skrev:Det går bra att beräkna partikel-/strömningshastigheten ur ljudtrycksnivån om man utför markplansmätningar utomhus. Om man sedan vill flytta inomhus när man bökar med huvuddelen av mätningarna så kan man korrelera inomhusresultaten med markplansresultaten.

Anledningen till att gränshastigheterna vid simuleringar skiljer sig så mycket är att strömningsakustik är ett ytterst komplicerat område.
Inte riktigt läge för utomhusmätningar i landets norra del så vad är näst bästa metod?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-02-06 16:58

Lite hack på kurvan. Var ska jag börja söka för att hitta hacken vid 200 och 500 Hz?

Bild

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-02-06 17:03

Kan du ge längd och mått på port och låda för den mätningen först så kan jag börja grubbla över om den får plats i Rävelator?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-06 17:06

Det handlar om en ganska stor låda, så det bildas en ganska tydlig kavitetsresonans redan vid 215 Hz.

Eftersom det handlar om en basmodul är detta dock inget större problem, men om du vill bli av med topparna så kan du sätta mineralull på väggarna. Det bör dock observeras att förlusterna ökar även i lågfrekvensområdet med sådana åtgärder.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-06 17:07

johaneriksson skrev:Inte riktigt läge för utomhusmätningar i landets norra del så vad är näst bästa metod?

Utomhusmätningar är uteslutna här också.

Använd simulerade resultat för spänningskänsligheten för basmodulen. Om man kan utföra korrelerande impedansmätningar eller närfältsmätningar så ökar noggrannheten påtagligt. Dessa resultat kan sedan ligga till grund för en uppskattning av gränshastigheten, t.ex. definierad som en reduktion av den linjärt förväntade ljudtrycksnivån om 3 dB.

Noggrannheten blir på detta sätt dock inte bättre än i bästa fall sådär +/- 15 % men är nog ändå tillräcklig för rock'n'roll som det brukar heta. :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-02-06 19:59

johaneriksson skrev:Lite hack på kurvan. Var ska jag börja söka för att hitta hacken vid 200 och 500 Hz?

[ Bild ]

Uteslutningsmetoden. Själv skulle jag mäta impedansen hos elementet i fri luft. Sedan skulle jag sluta lådan och mäta impedansen i sluten låda med befintligt dämpmaterial i lådan och sedan med lådan i stort sett fylld med dämpmaterial.

Efter detta kan man dra lite mer slutsatser. Impedanskurvan under 100 Hz ser bra ut.

Resonanserna över 100 Hz beror på att både massa och fjädring ingår d v s både kapacitans och induktans som bildar resonanskrets. Det kan då vara upphängningen eller spider eller membranuppbrytning eller pipresonans i basreflexröret eller resonanser p g a stående vågor inuti lådan.

Beroende på varje mätnings utseende så kan man dra slutsatser. Resonanser finns strax över: 200 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 3 kHz, 4 kHz och 5 kHz. Alla med lite olika Q-värden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-02-07 13:21

Gryffe Gryffindor! (Betyder grymt).

I-or skrev:Egentligen bör man mäta portbrus som Bezzola (även om han hade tillgång till ett efterklangsrum, vilket förenklar det hela), gärna i kombination med den slutgiltiga överstyrningspunkten.

https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf

Noterar att Bezzola har puffskyddet på i dessa mätningar, säkert klokt i detta fall:
Bezzola_GRAS.png
Bezzola_GRAS.png (661.5 KiB) Visad 131 gånger

Morello skrev:För att inte tala om den snobbiga slipsporten.

:mrgreen:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-08 03:59

johaneriksson skrev:Nu är jag igång med min superfina testlåda bestyckad med en wo24p. Optimerad ior-port ska testas till Rävelator trevägarna. Intern volym om ungefär 60 liter. Slitsporten är 200mm bred, 15mm hög och jag kan variera längden från 25-40cm.

[ Bild ]

Mitt tips är att interagera lite med Hjalmar Branting som redan har 2 såna lådor som har agerat botten till både OA52 och senast OA51 Purifi innan han uppgraderade till Purifi 10", det lär finnas en del erfarenheter att få då han jobbade med flera slot varianter innan han blev nöjd med resultatet.

Föregående

Återgå till DIY-forum