johaneriksson skrev:Lite hack på kurvan. Var ska jag börja söka för att hitta hacken vid 200 och 500 Hz?
[ Bild ]
Uteslutningsmetoden. Själv skulle jag mäta impedansen hos elementet i fri luft. Sedan skulle jag sluta lådan och mäta impedansen i sluten låda med befintligt dämpmaterial i lådan och sedan med lådan i stort sett fylld med dämpmaterial.
Efter detta kan man dra lite mer slutsatser. Impedanskurvan under 100 Hz ser bra ut.
Resonanserna över 100 Hz beror på att både massa och fjädring ingår d v s både kapacitans och induktans som bildar resonanskrets. Det kan då vara upphängningen eller spider eller membranuppbrytning eller pipresonans i basreflexröret eller resonanser p g a stående vågor inuti lådan.
Beroende på varje mätnings utseende så kan man dra slutsatser. Resonanser finns strax över: 200 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 3 kHz, 4 kHz och 5 kHz. Alla med lite olika Q-värden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.