Moderator: Redaktörer
... What stands out is that, for the
most part, all three designs show very similar compression
curves at all frequencies tested. All designs seem to hit a
wall near a Reynolds number of about 50 000-100 000.
This number was also confirmed by Vanderkooy [3].
jonasp skrev:Nu handlar tråden främst om portens prestanda inte dimensionering av systemet som helhet. Men hur står sig äggen här, Peter? Portarna måste nog betecknas som tämligen okonventionella, iallafall om man blundar lite och inte tittar på vissa Larsen-modeller. Hur många m/s klarar en äggport?
petersteindl skrev:D v s impedansminimum är i stort set = högtalarelementets resistans och impedanstopparna var i stort sett som teoretiska värden. Så jag var nöjd. Men jag var lite skakis före mina första impedansmätningar. Med delningsfilter och induktorernas resistans i serie så måste den adderas då man mäter impedanskurva med delningsfilter.
jonasp skrev:Detta är en liten vinkling från följande tråd: viewtopic.php?p=2362226#p2362226
I den andra tråden diskuteras olika portar med varierande tokoptimeringsgrad. Men om man nu har en basreflexport, vilkenportsomhelst, och vill mäta på den, för att säkerställa dess optimeringsgrad (eller frånvaro av densamma), hur går man bäst tillväga?
Och sekundärt, vilka portdimensioneringsresurser finns tillgängliga? Vi känner ju alla till Roozen [1] och Bezzola [2], samt JBL's ganska långa sammanställning.
Men när det gäller vilken hastighet man kan få ut ur porten som funktion av dess diameter, längd, och avstämningsfrekvens, är det ganska tunt med information. Jag har hittat följande sida: https://www.subwoofer-builder.com/port-flares.htm
Det är möjligt att det finns mer i JAES men det har jag inte tillgång till och förmodligen inte större delen av tråden publik heller.
[1] https://www.researchgate.net/publicatio ... l_measures
[2] https://www.comsol.jp/paper/download/67 ... _paper.pdf
[3] https://jahonen.kapsi.fi/Audio/Papers/AES_PortPaper.pdf
Isidor skrev:Efter att ha granskat en del experimentella arbeten och räknat om data tycks det vara så att man ofta kan acceptera Reynolds tal upp mot 50000 (svarande mot ca 10 m/s för en portdiameter om 100 mm) innan turbulensgenererad distorsion blir svår (> 5%). Detta är bortåt en tiopotens högre än vad som gäller för ett tidskonstant flöde och sannolikt beror detta på att det snabbt varierande flödet i en port leder till att det krävs betydligt större strömningshastigheter innan turbulensen hinner med i svängarna. Utan att ha läst Ingårds arbete gissar jag att man gjort en teoretisk betraktelse där man utgått från konventionella strömningsförhållanden med ett fullt turbulent flöde vid Reynolds tal omkring 2000 - 5000 och därför landat på mycket låga 1 m/s.
En direkt följd av mitt resonemang är att avstämningsfrekvensen också borde spela roll för vid vilken strömningshastighet turbulensgränsområdet börjar att uppträda. Riktigt låga avstämningar bör rimligtvis vara något mer känsliga då man allt mer närmar sig stationära förhållanden.
jonasp skrev:Här är ett 15 år gammalt experiment jag gjorde med en port avstämd till 13 Hz. Men först vill jag återknyta till Peters inlägg ovan. Han nämnde att sadeln i impedanskurvan i princip låg på Re (likspänningsresistansen). Jag frågade då vid vilken mätnivå, och anledningen är enkel - när porten börjar komprimera stiger Rp, eller portens Q-värde minskar. Helmholtzresonansen blir mindre resonant. Vi har
Rp = 2 * pi * f * M / Qp
där f är frekvens, M rörlig massa i porten (akustiskt massa, dvs svängande luft) och Qp är hur "stark" resonansen är. Om Rp = 0 är Qp = oändligheten. (Svantes sammanställning av högtalarmodell inkl basreflexlåda finns här: https://www.tolvan.com/basta/Basta!TechDoc.htm )
Åter till mitt lilla test:
Man ser här hur sadeln i impedanskurvan stiger med ökad nivå, och dessutom flyttas upp i frekvens. På låg nivå mätte jag ner till 10 Hz, vid lite högre nivå bandbreddsbegränsade jag neråt för att hindra elementet från att bottna. Vid ca 14 V @ 13 Hz uppnår vi i runda slängar 15 m/s om jag nu har räknat rätt - det finns rätt stora osäkerheter här, även utan de många åren i bekatande. Det lät dock inte illa vid denna nivå.
jonasp skrev:Snyggt Hjalmar! Jag ser inga spår av pipresonansen i porten, bara ”normal” distorsion från elementen. Hur mycket spänning hade du till elementet på sista mätningen?
Hjalmar_Branting skrev:Ok, då kranar vi på!
Se följande bilder, finns lite mer att ge men har för mig att man är i topp på U-mik då, ingen ruta med distorsion.
Kan inte se några udda resonanser men jag kanske missar nått?
Sista mätningen kändes rätt bra i golvet
Hjalmar_Branting skrev:Vad kan man läsa ut av detta?
25Hz ton, mätt med RTA i REW.
Wo24 med slitsport avstämd till 25Hz.
25Hz 103db
Resonans vid 50Hz 63db
Resonans vid 75Hz 48db
Distorsion enl sifferruta i bilden.
Ja, precis! (Det var vad jag försökte få fram med mitt föregående inlägg). Förvisso kan den triggas indirekt men det ger ju inte en relevant bild av problemets storlek tänker jag.Peter skrev:Frågan är om pipresonansen egentligen då blir aktiverad? Själv skulle jag även göra ett sinussvep från 25 Hz till 4 kHz för att mäta och accentuera pipresonansen och annat möjligt skräp. Då är det egentligen enkom porten man bör mäta på då man ställer in mikrofonen.
Japp, rätt prioriteringar!Peter skrev:Glöm inte att ge misse en rolig leksak i rummet bredvid.
Hjalmar_Branting skrev:Gjorde faktiskt ett svep 20-1500Hz också, se bild.
Oglättat och 1/6db glättning.
Katten är inte lättlurad och han kommer alltid når han hör att det händer saker i stereorummet, han är min trogna följeslagare i vått&torrt. När 8kg katt kommer farandes så går det inte obemärkt förbi….
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster