Grado

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

Grado

Inläggav pgv » 2006-05-11 11:57

Hej hopp
Finns det någon som har erfarenhet av dessa 2 lurar Grado sr 60 och sr 80? Nu använder jag Sennheizer hd 497. :D

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-05-11 14:04

Lyssnade på några dyrare Grado-lurar (325? och så RS-1 eller vad dom heter9 och kom inte helt överens med någon av dem. En bekant har också haft 125:an som han inte gillade så värst (vad jag minns).

har själv ett par Senn' 477 och tror nog att du kommer att lyssna mer på lurar efter en uppgradering. Däremot så kanske du ska söka andra alternativ än Grado. Fast vem vet, du kanske är en sån där Grado-gillare! :) (alltså inget ont om det, bara en markering att smaken är som en keps - lite olika)

/en john

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-11 16:15

Grado lurarna (har bara lyssnat på 60/80/125 varianterna) tycker jag har lite medryckande ljud, rätt skönt för rock, men det är inte alls neutralt. Personligen skulle jag tröttna ganska fort på så pass färgat ljud, men med rätt typ av musik så låter det ganska fränt.
Det är ganska lättdriva, så de fungerar mycket bra jämfört med andra högkvalitetslurar att använda med bärbara spelare utan extra förstärkare. Dessutom är de mycket lätta vilket är trevligt.
Jag tycker att originalkuddarna (speciellt på 60-modellen) är ganska obekväma. Jag skulle nog inte vilja lyssna mer än ca 1 timme i sträck med dessa lurar på.

Om du tror att de kan vara något som passar dig så rekommenderar jag att du provlyssnar på dem först. De är ganska speciella, men har en ganska stor skara anhängare.

Användarvisningsbild
RolandM

Re: Grado

Inläggav RolandM » 2006-05-11 19:23

pgv skrev:Hej hopp
Finns det någon som har erfarenhet av dessa 2 lurar Grado sr 60 och sr 80? Nu använder jag Sennheizer hd 497. :D

När jag bytte upp mig från ett par Philips (testvinnande) öronvärmare HP880 och steg in i Grados värld, så gick jag bokstavligen från mörker till ljus. Den något dova bastunga Philips gick till lätthet, öppenhet, driv och entusiasm med ett myller av detaljer. Öronvärmarna är rejält byggda, men funkar dåligt på vintern utomhus då kuddarna är alltför tunna. De är mer behagliga att ha på än agera värmare i minusgrader, dock är den ljudliga nyttan fantastisk. Mellanregistret underbart smeksamt och basen lekfull och taktfast. Jag upplever Grado som mer neutral och öppen i ljudet än den varma Philips luren (Philips har dock visat fina kvaliteter i minusgrader utomhus). Sen finns det ju de som säger att Grado är färgade, ja allting är ju relativt säger jag då. Visst har de inte samma torrhet och betraktande vinkel på ljudåtergivning som mina högtalare, utan här är det mer liv och fägring stor.
Jag upplever förnöjsamhet, jag upplever lycka, jag har sett Gud.
Tack för mig.

Det är stort för 990 spänn.
Hälsar
R

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-05-12 09:23

Tack för svaren. Jag får väl göra som ni säger och testa om de är för mig. På headwize.com höjs de upp gaska starkt. Ha det bra. :D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-13 00:07

Jag hade ett par Grado 80 och de blev jag rätt fort lyssningstrött av.
Hade då Harmony Designs Ear90 och provade ett par Beyer Dynamics DT XXX och de var grymt mycket skönare - både i passform och att lyssna i.

Rekommenderar inte Grado över Sennheisers bättre eller Beyer Dynamics bättre.

Men, det är ju mitt tyck ;) prova!
Inaktiv

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-14 22:22

pingvinlakrits skrev:Jag hade ett par Grado 80 och de blev jag rätt fort lyssningstrött av.

Jag tror detta är något individuellt, för jag har inte blivit lyssningstrött av mina Grado SR60 och jag lyssnar ofta och länge på dem. :) Däremot så har jag blivit lyssningstrött av Sennheiser, men jag tror det mer handlade om att jag tyckte det lät så tråkigt i dem så att jag orkade inte engagera mig att lyssna länge...

Lurar är något väldigt personligt. Som att provsmaka... hm. Jag vill inte säga vin för jag dricker inte alkohol (musik genom en bra anläggning är den enda stimulantia jag behöver), men det är väl den liknelsen folk fattar bäst. :)

Hälsar
R

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-05-16 17:49

Jag hade ett par MS1 från Alessandro, i grund och botten ett par modifierade SR80, något mer neutrala i sitt ljud (sägs det). Trevligt och engagerande ljud, inte särskilt stor ljudbild, men jag förstår varför folk gillar att lyssna på rock genom gradolurar. Inte särskilt bekväma, jag fick ont i öronen efter ett par timmar, och inte speciellt hög byggkvalitet, mina gick sönder efter någon månad.

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-16 20:56

Hm, nu har det nämnts flera gånger att Grado är bra att lyssna på rock genom - så jag tänkte därför att det kan vara på sin plats att nämna att de fungerar fin-fint för en massa annat. Rock lyssnar jag inte på, senast körde jag Mauro Scoccos senaste genom dem. Vanligtvis brukar det bli synthpop, soul, techno, trance, reggae eller akustiskt finlir. Absolut inte rock!

Om de går sönder efter en månad så har man extrem otur, jag tycker byggkvaliteten är skyhög Philips och Koss som både fallerade för mig (Philips var värst, det är ju plast rakt igenom och kuddarna kunde man snurra runt på). Grado har en enkel konstruktion, men jag har inte upplevt mina som veka.

Hälsar
R

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-05-16 21:33

Givetvis fungerar de väl till andra musikstilar också, men ljudkaraktären har gett de stämpeln som rocklur. Mina gick dels sönder i kabeln, nere i "y-kopplingen" och släppte från bandet, jag använde dock mina en hel del, kanske var jag lite för hårdhänt.

Återgå till Köpråd