Väldigt stort rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JohanGbg

Väldigt stort rum

Inläggav JohanGbg » 2006-05-12 22:53

Har funderat lite på det här med att rummet påverkar ljudet. Reflekterande ytor, vinklar o vrår etc.

Hur skulle det hela te sig om jag ställde ut mina högtalare på en äng och spelade där. Borde bli luftigt :)

Ngn som kan förklara hur det skulle påverka ljudet.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-12 23:20

Exemplet en äng och ett par högtalare - med eller utan vägg bakom högtalarna - erhålls en försärkning (är det 3dB..?) inom ett visst frekvensspann som beror på väggens storlek. Krasst räknat. ;)

Celef gjorde en snygg bild här.
Bild

Det man måste förklara härefter är ju hur dessa spegelkällor av en högtalare påverkar. Det som sker är att tryckändringarna reflekteras/transmitteras i väggar/tak/golv för att därmed ändra sin bana/gå vidare in i det nya mediet (väggen). Beroende på frekvens och medieval och hur ytan mellan dessa två ser ut sker detta på olika sätt!

Jag vill inte gå in på den exakta fortsättningen då jag inte har tillräcklig förståelse själv, men alltifrån efterklangsdefinition och frekvensberoenden bör dock någon kunna gå igenom. Den kursliteratur jag haft i ämnnet är KTHs egna - jag kan alltså inte rekomendera någon mer vedertagen skrift!
admin

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-12 23:51

På en äng kan man nog behöva högtalare som mäter tonkurverakt i (sant)
ekofritt rum. Bland annat.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JohanGbg

Exmepel på högtalare

Inläggav JohanGbg » 2006-05-12 23:53

Kan du ge exempel på någon sådan högtalare? Behöver det vara väldigt lättdrivna eller det spelar kanske ingen roll.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-13 00:21

Nej, har inga exempel. Lättdrivna behöver de inte vara – man kan ju ha
mycket effekt i stället. :mrgreen:

Förresten ljög jag nog lite ser jag (får skylla på att jag hade bråttom). Man
har förstås lite mer hjälp från ”golvet” än vad man har i ett äkta ekofritt
rum (vilket kanske inte existerar annat än i trädtoppar? :D ).

Mvh E*

JohanGbg

Hmm...golvet

Inläggav JohanGbg » 2006-05-13 00:26

Borde inte en sommaräng med allt vad det innebär ha ganska bra dämpfaktor på "golvet". Svensk mylla med gräs och maskrosor tror jag dämpar riktigt bra.

Några teorier??

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-13 00:34

skulle nog bli ganska basfattigt eftersom en normal högtalare är konstruerad med ett visst rumsstöd....

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-05-13 00:39

Man får nog krana på ordentligt, enligt tidigare angivna skäl. Men vad jag läst, så ska det låta riktigt riktigt underbart.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

JohanGbg

intressant

Inläggav JohanGbg » 2006-05-13 00:41

Det här börjar bli intressant. Först talar vi om korrekta högtalare i ekofritt rum, även om sådan i det närmaste bara är teoretiska.
Vad jag har trott så använder många hgtlare tillverkare mätningar från sådana rum för sina konstruktioner.
Nu kommer det ett förslag där det krävs rumsinverkan för att få fart på sakerna.

Jag menar inte rätt eller fel, bara att det är intressant.

Jag håller med om att det är lättare att skicka fart på basen i ett litet rum, om vi har lite effekt dvs.

Tror ni det hade låtit tråkigt på en sommaräng med ett par helt vanliga högtalare? Basfattigt köper jag. Speciellt om det är basreflex som puffar på bakåt.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: intressant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-13 01:27

JohanGbg skrev:...Jag håller med om att det är lättare att skicka fart på basen i ett litet rum, om vi har lite effekt dvs...

På grund av att ett mindre rum har en mindre volym och därmed ger en given tryckändring större tryckpåkänning än ett större rum (rum=sluten kammare). Inge konstigt alls! Men nu pratar vi om ett oändligt stort rum och väggars egenskaper väl? /J
admin

JohanGbg

Rum

Inläggav JohanGbg » 2006-05-13 01:49

Jo, vi ska nog hålla oss till topic och inte vandra iväg i basåtergivning i rum hit o dit.

Förutsättningarna är som sagt var en vakcar blommande sommaräng med två högtalare mitt på.

Kommer det låte bra eller...

Att det kan spela starkt (många dB) är inget nytt med tanke på PA-anläggningarna som far runt på alla trevliga konserter, men kan det låta riktigt bra?

mvh
Johan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-13 10:31

spelar ingen roll om basreflexporten puttar bakåt eller framåt...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-13 11:36

Har ni sett den här tråden alla mätnissar? :roll: :lol:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41381

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-05-13 11:39

Kaffekoppen skrev:spelar ingen roll om basreflexporten puttar bakåt eller framåt...

...och detta beror på att ljudet är helt rundstrålande vid dessa frekvenser/våglängder för normal storlek på högtalarna (det utbreder sig som en sfär).

(bara ett litet tillägg... :) )

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-13 14:40

... fast halvsfär när de står på marken, då. ;)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-13 14:50

norman skrev:
Kaffekoppen skrev:spelar ingen roll om basreflexporten puttar bakåt eller framåt...

...och detta beror på att ljudet är helt rundstrålande vid dessa frekvenser/våglängder för normal storlek på högtalarna (det utbreder sig som en sfär).

(bara ett litet tillägg... :) )

Och detta beroende blir helt till intet för en feldimensionerad port vilken renderar blåsljud pga för höga flödeshastigheter. Om man har en feldimensionerad port kommer de toner som tillkommer från flödet vara av en högre frekvens än basportens arbetsområde - och dessa frekvenser är mer riktningskänsliga! Vi ska inte höfta för mycket tycker jag nog.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-05-13 15:13

Slartibartfast skrev: Vi ska inte höfta för mycket tycker jag nog.. ;)

/J

I första inlägget om porten tyckte jag mig ana att man menade att basen skulle påverkas/bli svagare om porten var på baksidan, därav min förklaring. Om man skall ta med allt som påverkas får man skriva så mycket så det orkade jag inte... :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-13 15:47

norman skrev:I första inlägget om porten tyckte jag mig ana att man menade att basen skulle påverkas/bli svagare om porten var på baksidan, därav min förklaring. Om man skall ta med allt som påverkas får man skriva så mycket så det orkade jag inte... :wink:

True calling! Men ibland så anser jag att IÖ har väldigt rätt i detta med tummregler, problemet är att man vill ha dem tills man lär sig varför man inte vill ha dem... dilemma? JA! ;)

Efter ett par års teknikstudier har jag faktiskt fått lite grundläggande koll om vilka kurser som jag lärt mig mest i - ljud och vibrationer är en nyttig kurs! Jag tror även att kursen som Svante håller i (?), Elektroakustik, är en sådan samt kurser inom mekatronik - inte för att kurserna är inom ljudområdet eller någons intresseområde, verkligen inte! Utan helt för deras tvärteknologiska bas - man lär sig se lite samband mellan sin kunskaper och därmed kan gå bra mycket djupare i grundförståelsen!

Fast nu ska vi inte snöa in på fel områden. Men jag kände att det behövdes ett litet tillägg med kaffekoppens inlägg - så ingen tog det som lag.

/J
admin

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-05-13 23:41

Hur det låter ute?
Fantastiskt, om förutsättningarna är de rätta... Det liknar nog inget du hört annars - att slippa ett "dåligt" rum kan vara en enorm befrielse.

Lägg märke till att:
- Det krävs massor (räkna 10ggr mer än vanligt) med effekt, eller så får du sitta mkt nära högtalarna. (Kan vara mindre lyckat, beroende bla på hur delningsfilter och annat är konstruerat.)
- Det är sällan speciellt tyst utomhus, inte ens mitt på landet eller i skogen. Räkna med hög störnivå, även om det är trevliga "störningar."
- Glöm inte bort elsäkerheten om du skall testa! Jordfelsbrytare är MANLIGT - inte mesigt. :wink:

Personligen föredrar jag nog trots allt ett BRA musikrum framför att vara ute, speciellt för att man tappar mycket i störnivå. Alternativet är att köra på PA-ljudnivå (i mitt fall finnes resurser... 8) ), men då blir man själv den "störande nivån".
Men lite kammarmusik eller gitarrenseble eller gles jazz kan vara fantastiskt. Testa om du kan - och berätta!

/Alexander

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-05-15 13:00

det låter som det låter...

du får inget stöd från omgivande väggar
du får utsläckning i basen pga markdämpning, frekvens beroende på avstånd från hgt och marken, även beroende av markens beskaffenhet.

Således får du nog inget vidare bassvar...fast det går ju alltid att använda ett antal dubbelarton :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-15 13:13

Slartibartfast skrev:Fast nu ska vi inte snöa in på fel områden. Men jag kände att det behövdes ett litet tillägg med kaffekoppens inlägg - så ingen tog det som lag. /J
Trodde allt jag skrev var en lag! 8)

Nåväl, en felkonstruerad port är ju en dålig port och en dålig port skulle alltså passa bättre bakåt eftersom man kan slippa lite högfrekvent skräp som porten puttar ut?

Men varför skall man konstruera en felaktig port? En dåligt konstruerad port är likväl dålig även om den pekar ut bakåt.. Det är ju inte bara frekvensutflödet som förändras, portens avstämning lär ju bli tämligen svårbestämd när turbulensvirvlarna snurrar runt...

Frågan är väl huruvida en rätt konstruerad port tillför mer ljudtryck riktad framåt än bakåt. Det är ju lätt att tro det. Men det är ju fel. Och lika fel är det att göra en felaktigt konstruerad port ;-)

Så jag står nog fast vid att det inte är en tumregel, utan att det är en lag att portriktningen i en rätt konstruerad basport saknar betydelse. :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-15 14:06

Kaffekoppen skrev:...Så jag står nog fast vid att det inte är en tumregel, utan att det är en lag att portriktningen i en rätt konstruerad basport saknar betydelse. :wink:

Då får du nog ta och definiera vad en korrekt konstuerad basport är, eftersom den potentiella läsaren kanske inte vet det. ;)

Jag behöver inte fortsätta, jag kan förlora i en omgång armbrytning mot dig på lördag istället.. ;)

/J
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-15 14:15

Helt omöjligt så jäkla svag som jag är - jag bjuder på en öl istället om du inte slår mig ;-)

Edit: ps.. frågan var ju inte vad en korrekt placerad port är utan om placeringen av den var av betydelse....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-15 20:10

Slartibartfast skrev:Celef gjorde en snygg bild här.
Bild

Det fattas fyra spegelbilder i den där bilden...

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-15 23:06

Kaffekoppen skrev:Helt omöjligt så jäkla svag som jag är - jag bjuder på en öl istället om du inte slår mig ;-)

Edit: ps.. frågan var ju inte vad en korrekt placerad port är utan om placeringen av den var av betydelse....

Haha, det bästa är att jag missat att den frågan uppkommit alls..

Svante, hur är det med reflexer av reflexer? Ska man verkligen rita upp dylika som "spegelbilder" sådär hursomhelt? Känns ju som att vi har (för alla utom perfekta speglingar utan tidsförskjutning) två stycken reflex/transmissionsfal att bråka med vilket kanske innebär större fel än 5% från ursprungsskällan (både tid och transmittans) vilket vi inte vill vara med om - vi pratar ju faktiskt high end... ;)

Känns som att man borde läsa* mera strukturaktustik för att lära sig utreda detta djupare (eller öppna den där boken...).

/J

*Jag sitter och gör mitt kursval inför hösten just nu..
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-16 19:25

Hittade en kul länk med lite rumsinfo. Hoppas någon mer än jag anser den rolig.

/J
Senast redigerad av Slartibartfast 2006-05-16 20:17, redigerad totalt 1 gång.
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-16 19:26

Slarti, 6dB icke 3dB. ;)

Dvs. 6dB för varje plan yta vilket ger 3x6dB=18dB nära ett hörn. Ytterligare 6dB för tak vid låga frekvenser sen kommer en till vägg och slutligen den sista av 6 i ett normalt rum BASBOOST!

Mao. så bör Svantes skiss vara rätt. 1 till 2 ljudkällor ger 6dB, 2-
till 4 ger totalt 12dB och slutligen 8 ljudkällor för 18dB.

En reell ljudkälla (eller rejäl kanske..) plus sju fiktiva. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-16 19:38

länk

Ok, så med det resonemanget klargjort så kan vi konstatera att vi har en oändlig dubbleringsfunktion för ett slutet rum liknande spegelbiden ovan. Eller hur Peter!

Så då är svårigheten alltså att dämpa av frekvenser allteftersom man inte vill ha dem ringandes längre - nu förstår jag..

/J

PS Ville bara påpeka hur fel det generella antagande ovan är ;) DS
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-16 20:03

Kom inte åt länken, prövar senare.

/Peter

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2006-05-21 14:29

lasselite skrev:Man får nog krana på ordentligt, enligt tidigare angivna skäl. Men vad jag läst, så ska det låta riktigt riktigt underbart.

Det kräver helt klart mer effekt. Det man lägger märke till först är hur beroende lyssningsavståndet blir. Om man sitter ett gäng kanske två-tre meter bort kan man få riktigt bra ljud med bas, men går man bort för att slå en drill så märker man att det dör ut väldigt fort och att det inte alls är så störande som man kan tro.

Däremot så tycker många att det låter väldigt bra. ganska frekvensrakt och .. nice, helt enkelt :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi