Hur skulle det hela te sig om jag ställde ut mina högtalare på en äng och spelade där. Borde bli luftigt

Ngn som kan förklara hur det skulle påverka ljudet.
mvh
Johan
Moderator: Redaktörer
JohanGbg skrev:...Jag håller med om att det är lättare att skicka fart på basen i ett litet rum, om vi har lite effekt dvs...
Kaffekoppen skrev:spelar ingen roll om basreflexporten puttar bakåt eller framåt...
norman skrev:Kaffekoppen skrev:spelar ingen roll om basreflexporten puttar bakåt eller framåt...
...och detta beror på att ljudet är helt rundstrålande vid dessa frekvenser/våglängder för normal storlek på högtalarna (det utbreder sig som en sfär).
(bara ett litet tillägg...)
Slartibartfast skrev: Vi ska inte höfta för mycket tycker jag nog..
/J
norman skrev:I första inlägget om porten tyckte jag mig ana att man menade att basen skulle påverkas/bli svagare om porten var på baksidan, därav min förklaring. Om man skall ta med allt som påverkas får man skriva så mycket så det orkade jag inte...
Trodde allt jag skrev var en lag!Slartibartfast skrev:Fast nu ska vi inte snöa in på fel områden. Men jag kände att det behövdes ett litet tillägg med kaffekoppens inlägg - så ingen tog det som lag. /J
Kaffekoppen skrev:...Så jag står nog fast vid att det inte är en tumregel, utan att det är en lag att portriktningen i en rätt konstruerad basport saknar betydelse.
Kaffekoppen skrev:Helt omöjligt så jäkla svag som jag är - jag bjuder på en öl istället om du inte slår mig
Edit: ps.. frågan var ju inte vad en korrekt placerad port är utan om placeringen av den var av betydelse....
lasselite skrev:Man får nog krana på ordentligt, enligt tidigare angivna skäl. Men vad jag läst, så ska det låta riktigt riktigt underbart.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster