Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:
Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt.
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:
Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt.
Blir nyfiken på om du spelade in med Zoom H1 eller med Zoom H1n?
(det är överraskande stor skillnad)
På huvudfrågan vill jag svara.. ja.
/Anders O.
PerStromgren skrev:
Det är en H1n. Jag hade H1 förut, men bytte till H1n för att få en riktig ratt som nivåkontroll.
Och angående frågan: vad krävs i form av utrustning; kan du ge ett exempel?
I-or skrev:Inte ens hyggligt kapabla HiFi-högtalare kan återge de ljudtrycksnivåer som kraftfulla musikinstrument skapar på korta avstånd eller i små och odämpade lokaler, så att du fick nöja dig med ca 5-6 dB lägre nivåer i lyssningsrummet är helt normalt. Även akustiska instrument kan vara oerhört högljudda som de flesta nog har märkt och lite mer normalklena anläggningar landar -10 till -15 dB relativt verkligheten under så pass krävande förutsättningar. För att nå ända fram helt utan märkbar nivåbegränsning av topparna krävs en anläggning som närmar sig PA-system (även om man då får acceptera en aning distorsion med följden att det inte låter riktigt lika oansträngt).
För övrigt är toppfaktorn ca 17 dB för trummandet (alltså exklusive den sista tysta snutten av inspelningen), varför topparna bör ha landat på i runda slängar 105+17 = 122 dBA (toppfaktorn är inte A-vägd, så det kan skilja på ett par dB här).
Dessutom skär A-vägningen bort basen, varför den genomsnittliga linjära ljudtrycksnivån var betydligt högre än 105 dB under upptagningen. Tersbandsspektra enligt nedan:
PerStromgren skrev:Säckpipa är ett intrument för sig...
PerStromgren skrev:Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvaro när någon som kan, håller i inspelningen!
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvaro när någon som kan, håller i inspelningen!
Man får tänka på att bastrumman här låter mer ett ganska tunt "bop".
Det du avser tror jag är typ en"gran cassa" till höger i ljudbilden - den ÄR maffig![]()
(men det är tro, inte vetande)
Och i just den här låten är trumspelet avsiktligt ganska så reducerat, jämfört med vad denne fantom tekniskt kan.
jockewe skrev:
Låter ju verkligen härligt, med klang runt alla cymbaler etc! Jag undrar lite med bastrumman (till höger) när den spelas lite starkare tillsammans med bas"kaggen" så blir det nå't litet fasknas (upplever jag) här hemma hos mig. Minns att våra ljudtekniker alltid ville spela in djupbas separat i (mono) och mixa in se'n, är det nå't känt man brukar göra?
Underbar timing hos musikern, tack för att du delade lite, måste vara kul att öva på den nivån!
Morello skrev:Vad var det för gökar som underkände mixen?
Antar att det är André Ferrari på trumma.
Ogjort skrev:Vi vill mest "utforska" hur det KAN låta om man INTE gör så "som man ska"...![]()
Här har vi noll EQ, noll kompression, noll limitering.
Vid exempeluppspelning för "branschen" har vi redan fått förslaget: "Men... varför vänder ni er inte till någon som KAN mixa?"
goat76 skrev:
Jag kan mycket väl förstå ståndpunkten att hålla nere på kompressionnivåer och undvikandet av att använda limiteringsverktyg, men på vilket sätt anser du att användandet av EQ nödvändigtvis skulle vara ett kvalitetssänkande? (Jag tolkar iallafall din ståndpunkt som så, eftersom du själv påpekar att inget EQ-verktyg har använts i din ljudmix.)
gcs skrev:Titta in på Genelec hemsida och högtalaren heter 8381a. Den klarar peak SPL 129dB. Jag har själv ett par mindre 8260A som står 1,75m från lyssningsplats. När jag lyssnar på min musik har jag ofta
en peak nivå på 109dB C. Skillnaden mellan A och C vägning brukar bli 20-30dB. Den verkliga energin finner man alltså i basen. Allt talar för att det bästa är aktivt delade högtalare.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
Jag kan mycket väl förstå ståndpunkten att hålla nere på kompressionnivåer och undvikandet av att använda limiteringsverktyg, men på vilket sätt anser du att användandet av EQ nödvändigtvis skulle vara ett kvalitetssänkande? (Jag tolkar iallafall din ståndpunkt som så, eftersom du själv påpekar att inget EQ-verktyg har använts i din ljudmix.)
Feltolkning
EQ, kompression och alla möjliga och omöjliga verktyg kan i högsta grad vara slutresultatshöjande.
Men de ska till när de behövs och/eller önskas, eller måste. Inte av slentrian. Och de tillför i princip alltid mer påverkan än just det som står på "etiketten".
Och vill man uppnå full dynamik - och så lite dist som möjligt, så gäller det att minimera och/eller undvika sådana.
Det är också kul att undersöka hur långt värnande av själva inspelningssituationen kan nå. Typ - istället för att skruva på EQ i efterhand, så flyttar jag miken vid inspelning för att nå samma önskade resultat. Det borde iofs vara grunden i all inspelning - men är det sällan.
Sen beror det förstås på "sort och fason". Det finns ju massor med fall där en "akustisk avbild" inte alls är önskvärd. (eller ens finns)
Men det kommer bli EQ applicerat även på de här inspelningarna. Om än i väldigt ringa grad.
En färdig låt har t.ex. skruvad diskanthöjning på en närmik i några takter just för att "plocka fram" fingerspelet på trumskinnen.
Men bara där - inget annat.
På en låt har trummisen lagt en kätting och ett tygstycke på virveln för att få ett visst sound. Vilket kanske hade gått att skruva fram istället.
Men varför inte göra det redan vid källan, så att säga..? Det påverkar ju också själva spelandet, och samspelet.
Jag gillar när det smäller om trummor som i verkligheten - och det gör det inte så fort man börjar skruva på dem.
Men andra kan ju tycka att det låter gräsligt illa... (just den virveln låter rätt så "corny" - men det är ju musikerns val)
Bra eller dåligt är ju helt subjektivt.
Jag kommer försöka få det så nära det JAG önskar som möjligt. (i samspråk med bandet naturligtvis)
Finns inget som säger att även andra kommer tycka att det är fint.
goat76 skrev:
När trummor spelas upp i sin enskildhet, som i den inspelningen du delade med dig av, så låter det för det mesta riktigt bra. Man hör allt då alla detaljer tydligt framgår, men sen när andra instrument blandas in i ljudmixen så uppstår det ofrånkommligen diverse maskeringar, och de detaljer som gjorde att trummorna i sin enskildhet framgick så klart och tydliga begravs av de andra ljudinslagen. Det är i det läget som EQ verkligen kan behövas, för att åtminstone ta de mest väsentliga i trumspelet upp ovanför ytan, utan att för den delen få de andra instrumenten att drunkna i ljudmixen, vilken en total nivåhöjning av trummorna annars kan tendera att göra.
Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.
Det är iallafall så baserat min ringa erfarenhet, att det inte alltid räcker med att bara balansera den total nivån mellan instrumenten, utan ofta behöver balansen förändras för de olika individuella instrumenten för att de ska passa ihop bättre tillsammans. EQ är ett fantastiskt verktyg för att uppnå detta.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
När trummor spelas upp i sin enskildhet, som i den inspelningen du delade med dig av, så låter det för det mesta riktigt bra. Man hör allt då alla detaljer tydligt framgår, men sen när andra instrument blandas in i ljudmixen så uppstår det ofrånkommligen diverse maskeringar, och de detaljer som gjorde att trummorna i sin enskildhet framgick så klart och tydliga begravs av de andra ljudinslagen. Det är i det läget som EQ verkligen kan behövas, för att åtminstone ta de mest väsentliga i trumspelet upp ovanför ytan, utan att för den delen få de andra instrumenten att drunkna i ljudmixen, vilken en total nivåhöjning av trummorna annars kan tendera att göra.
Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.
Det är iallafall så baserat min ringa erfarenhet, att det inte alltid räcker med att bara balansera den total nivån mellan instrumenten, utan ofta behöver balansen förändras för de olika individuella instrumenten för att de ska passa ihop bättre tillsammans. EQ är ett fantastiskt verktyg för att uppnå detta.
Hmm... det där vill jag nog hävda är mytologiskt.
Och jag förstår det inte ens teoretiskt.
Hela grejen med samspel med flera instrument är ju att allt blandas till en helhet. Det innebär inte alls att något "försvinner".
De kombineras till en samklang.
Applicera det resonemanget på t.ex. en stråkkvartett. Hur skulle du beskriva det då?
Eller ta ett piano - som ju ofta spelar flera toner samtidigt. Skulle man då behöva spela in varje ton på ett isolerat spår
och sedan EQ:a varje ton så den inte "inkräktar" på andra toners frekvenser för att det ska låta som ett piano?
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Hmm... det där vill jag nog hävda är mytologiskt.
Och jag förstår det inte ens teoretiskt.
Hela grejen med samspel med flera instrument är ju att allt blandas till en helhet. Det innebär inte alls att något "försvinner".
De kombineras till en samklang.
Applicera det resonemanget på t.ex. en stråkkvartett. Hur skulle du beskriva det då?
Eller ta ett piano - som ju ofta spelar flera toner samtidigt. Skulle man då behöva spela in varje ton på ett isolerat spår
och sedan EQ:a varje ton så den inte "inkräktar" på andra toners frekvenser för att det ska låta som ett piano?
Det är ingenting "mytologiskt" alls med det jag skriver.
Det säger sig självt att olika instrument ockuperar och delar större delen av frekvensomfånget, men att olika delar av frekvensomfånget kan vara olika viktiga/väsentliga för hur olika musikinstrument framhävs i en musikmix. Man kan med hjälp av små justeingar med EQ låta de olika instrumenten vara mer eller mindre dominerande i olika delar av frekvensomfånget, vilket medför att de alla instrumenten kan tydliggörar i en tät ljudmix, utan att för den delen behöva ta något från den naturligt ljudande helheten.
Jag talar om ytterst små EQ-justeringar, inga överdrifter.
Det är inte ovanligt att personer nämner att trummorna låter fantastiskt bra i en glesare och välljudande jazz-produktion, och det är ungefär lika vanligt att många tycker att trummorna i en tät rock-produktion låter betydligt sämre. Men lyssnar man på trummorna isolerat i sin enskildhet så kommer nog många inse att de båda truminspelningarna håller ungefär samma ljudmässiga kvalitet. Skillnaden är i många fall att de bara maskeras olika mycket av övriga ljudinslag i mixen.
I-or skrev:Den ljudkvalitetsmässiga huvudskillnaden mellan jazzproduktioner och rockproduktioner ligger nästan alltid i en lägre grad av olinjär signalprocessning i det förstnämnda fallet. Detta blir speciellt märkbart för trummorna även om typiska jazzproduktioner skulle kunna förbättras en hel del i detta avseende också.
En klar majoritet av rockkreatörer har sedan länge mycket medvetet byggt sina produktioner på ett mindre realistiskt ljudideal och ljudkvaliteten blir därefter.
Ogjort skrev:Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?
Ogjort skrev:Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.
Användare som besöker denna kategori: Almen, Bamsefar, HakanC, WhereNextColumbus och 9 gäster