Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Kan man återge trummor hemma?

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 16:58

goat76 skrev:
Ogjort skrev:Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?

Jag ser inga övergripande problem vad gäller maskeringar när det kommer till en stråkkvartett.

Vad är då skillnaden?

I olika pianoackord "maskerar" och förstärker de ingående komponenterna varandra vilket ger ackorden deras karaktär.
Jag vill hävda att det är på samma vis i ett rockband, jazztrio, storband, kör och symfoniorkester också.

Men vi tycker olika, helt enkelt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-24 17:04

Givetvis har du rätt, farbror Ogjort.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-24 17:39

Instämmer till fullo i Ogjorts resonemang ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 19:09

Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.

Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.

- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.

Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet. :)

Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0

Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-03-24 19:54

Konstiga exempel tycker jag. Det ena låter för täääskigt och det andra inte. Jag förstår faktiskt inte vad du vill visa med detta, goat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 19:59

goat76 skrev:
Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.

Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.

- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.

Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet. :)

Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0

Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0

Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog både spela in och mixa olika musik på helt olika vis.

Tack för tipset! :)
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-24 20:11, redigerad totalt 2 gånger.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-24 20:01

Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 20:38

Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.

Det sa jag inte, jag gjorde naturligtvis så av den enkla anledningen att visa hur samma välinspelade trummor maskeras väldigt olika beroende på övrig instrumentering, vilket tydligt leder till att samma välinspelade trummor kan uppfattas låta betydligt sämre trots att de är exakt likadana i båda ljudspåren. Om jag inte hade normaliserat den akustiska gitarren och den elgitarren till samma nivå, så hade säkert någon här velat påstå att elgitarren skulle var mixad till en högre nivå relativt trummorna.

Tråkigt att du inte verkar kunna hålla diskussionen angående frekvensmaskering på en seriös nivå, utan att göra ditt bästa för att försöka fördumma mig. Har jag gjort dig något som gör att du beter dig så?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 20:40

Johan_Lindroos skrev:Konstiga exempel tycker jag. Det ena låter för täääskigt och det andra inte. Jag förstår faktiskt inte vad du vill visa med detta, goat.

Om du koncentrerar dig på hur du upplever trummorna låta i de två mixarna, är det någon av dem som du tycker låter täääskigare än den andra?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 21:01

Morello skrev:Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".

Inte för att den inspelningen innehåller särskilt hårt maskerande ljudinslag, likt hur hårt distade gitarrer tenderar att göra, men inspelningen innehåller mest sannolikt diverse EQ-justeringar och säkert lite lättare användning av kompression, med tanke på att George Massenburg har arbetat med produktionen. Massenburg är nästintill mer känd i studiovärlden för sina högkvalitativa EQ apparater och kompressorer än vad han är känd för sina ljudmixar. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-25 00:26

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.

Det sa jag inte, jag gjorde naturligtvis så av den enkla anledningen att visa hur samma välinspelade trummor maskeras väldigt olika beroende på övrig instrumentering, vilket tydligt leder till att samma välinspelade trummor kan uppfattas låta betydligt sämre trots att de är exakt likadana i båda ljudspåren. Om jag inte hade normaliserat den akustiska gitarren och den elgitarren till samma nivå, så hade säkert någon här velat påstå att elgitarren skulle var mixad till en högre nivå relativt trummorna.

Tråkigt att du inte verkar kunna hålla diskussionen angående frekvensmaskering på en seriös nivå, utan att göra ditt bästa för att försöka fördumma mig. Har jag gjort dig något som gör att du beter dig så?

Ja du lägger in helt absurda och irrelevanta exempel. Och jag instämmer med Lindroos i att jag är oförstående över vad du vill säga med dessa.

Men då tar vi det seriöst:

1. Jag skrev: "Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre."
Jag skrev INTE: Samma instrument, inspelning, spelsätt och samma mix fungerar i ALLA sammanhang.

2. Trumspåret är hämtat från ett specifikt sammanhang. Spelat, inspelat och mixat - och utlyft ifrån det sammanhanget.
(bara som ett exempel på trummor utifrån trådstarten)

3. Skulle vi producerat t.ex. hårdistad rockmusik så hade det varit ett helt annat trumset. Helt annorlunda stämt, f.a. spelat på ett helt annat vis,
helt annorlunda inspelat och helt annorlunda mixat. (naturligtvis)

4. Det behöver inte alls innebära behov av dynamisk begränsning eller EQ. Det kommer låta väsensskilt annorlunda ändå.

Så... vad är det du vill påvisa med dina exempel? Att instrument spelade, inspelade och mixade för ett specifikt sammanhang inte passar alls i ett helt annat sammanhang? Med helt andra instrument, i en helt annan genre och ljudbild?

Det är väl, lindrigt uttryckt, att sparka in en totalt vidöppen dörr!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-25 01:44

Det är inget fel med den befintliga inspelningen av trummorna, de passar ungefär lika bra eller lika dåligt i kombination med distade instrument, då grundproblemet som jag försöker ta upp här handlar om en rejäl ökning av frekvensmaskering jämfört med kombinationen med renare ljudande akustiska instrument. Om du väljer ett annat trumset så kommer det på sin höjd endast bli marginellt bättre, med att möjligen de transientrika anslagen når igenom något bättre, men frekvensmaskeringen orsakad av de hårt distade gitarrerna kommer fortsatt att dölja merparten av det som i övrigt är en stor del av trumljudet, vilket är den akustiska återspeglingen från det rum där trummorna spelades in.

Om du återigen lyssnar på det exemplet som jag la upp med dina trummor i kombination med den distade gitarren, så kan man höra att själva anslagen går igenom och hörs tydligt, vilket tyder på att dessa trummor trots allt fungerar relativt bra i det (rock)sammanhanget. Men att få helheten att bryta igenom frekvensmaskeringen, vilken inkluderar det fullskaliga akustiska ljudet av trummorna och inte bara anslagen, så är just det mycket svårare att uppnå oavsett vilket trumset man väljer när trummorna ska kombineras med distade instrument.

Så nej, jag delar absolut inte din uppfattning om att "bra trummor som är väl inspelade låter lika bra - oavsett genre".
Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-25 12:33

goat76 skrev:
Morello skrev:Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".

Inte för att den inspelningen innehåller särskilt hårt maskerande ljudinslag, likt hur hårt distade gitarrer tenderar att göra, men inspelningen innehåller mest sannolikt diverse EQ-justeringar och säkert lite lättare användning av kompression, med tanke på att George Massenburg har arbetat med produktionen. Massenburg är nästintill mer känd i studiovärlden för sina högkvalitativa EQ apparater och kompressorer än vad han är känd för sina ljudmixar. :)

Vi har diskuterat Massenburgs insats som ljudtekniker på albumet Speaking in Melodies tidigare:

viewtopic.php?p=2296107#p2296107

viewtopic.php?p=2347550#p2347550

Speciellt låten Wishing Well uppvisar på flera ställen en komplex mix av niomannabandets stämmor. Ekvalisering är för övrigt inte en olinjär process och förvanskar därför inte nödvändigtvis inspelningen.

Grundarna av Sheffield Lab, Doug Sax och Lincoln Mayorga, var besatta av ljudkvalitet och krävde därför alltid minimala ingrepp av olinjära signalprocessorer. Dessa order gällde alla ljudtekniker som engagerades och även Massenburg var naturligtvis tvungen att följa dem. Detta fick till följd att Speaking in Melodies (liksom Pat Coils album Just Ahead som han rattade för samma bolag) uppvisar långt högre ljudkvalitet än hans övriga alster.

Massenburg-engineered Sheffield Lab recordings.png
Massenburg-engineered Sheffield Lab recordings.png (1.13 MiB) Visad 437 gånger

Den som är intresserad av hur mycket Sheffield Labs metodik förbättrade Massenburgs inspelningar kan jämföra Speaking in Melodies med Linda Ronstadts album Winter Light, som är inspelat året efter Speaking in Melodies, eller Lyle Lovetts album Joshua Judges Ruth, som är inspelat året före.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-25 13:50

Det aningen skumma i sammanhanget när det kommer till låten Wishing Well, är att man trots all fokus på ljudkvalitet ändå har tillåtit spåret att klippa digitalt vid hela 901 tillfällen. Det konstiga är att man inte limiterat topparna under mer kontrollerade former genom soft clipping eller liknande, och istället låtit dem klippa digitalt genom att överskrida det digitala taket.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-25 14:25

Att det förekommer aningen klippta toppar på ganska många ställen på albumet Speaking in Melodies är helt korrekt och är en av de ljudkvalitetsbrister som jag tidigare har kommenterat. Vid mastering tyckte man antagligen att de ursprungliga toppfaktorerna om upp till 25-26 dB medförde att volymratten måste roteras lite för mycket vid pådrag och klippte därför bort sådär 1-2 dB för de högsta topparna. :roll:

(Förvisso är alla uppskattningar av klippta sampel något osäkra eftersom analysen beror på hur man definierar klippning, men att det i mindre grad klipper på ganska många ställen här står bortom allt tvivel och denna klippning är också fullt hörbar åtminstone vid vissa tillfällen.)

Så här kan det se ut:

Wishing Well clipping.png
Wishing Well clipping.png (28.12 KiB) Visad 398 gånger

Notera begränsad klippning vid två tillfällen mellan 111,1565 och 111,1570 s. Av någon anledning ligger det digitala taket vid -0,24 dBFS.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-25 15:17

Enligt iZotope RX9 så når spåret full utstyrning till nollgränsen utan till synes någon kontrollerad mjukvarulimitering. Kanske finns det olika versioner varav någon har limiterats för att lämna lite headroom.

Nu är inte jag en fullständig motståndare av limitering, tycker det är onödigt om det skulle vara så att några enstaka transient-toppar tvingar ned den totala nivån på spåret ett 1-2 dB. Sånt kan orsaka att vissa volymreglage inte riktigt räcker till för exempelvis mobiltelefoner och dylika ljudenheter. En transient-topp varar trots allt väldigt kort rent tidsmässigt, och det är inte säkert att man märker av det ens om man koncentrerat lyssnar efter det.

Screenshot 2026-03-25 140205.png
Screenshot 2026-03-25 140205.png (1.06 MiB) Visad 377 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-25 15:30

Min analys gäller ursprungssläppet på CD. Det kan för övrigt ibland vara svårt att skilja hårdlimitering från ren klippning och instabila förlopp vid det digitala taket är inte ovanliga.

För mindre komplexa förlopp är det ganska enkelt att reparera klippta toppar (jag har ett skrivit ett Matlab-skript som under rätt förutsättningar gör ett utmärkt jobb), men det är mycket svårt att få till en generell lösning här. De kommersiellt tillgängliga mjukvaror som jag har provat fungerar tyvärr illa. Någon gång när andan faller på ska jag se till att komma en bit till.

Vad gäller limitering så är det direkt idiotiskt att inte utföra denna uteslutande i uppspelningsenheten. Möjligheten till detta har funnits i ett par decennier och är dessutom i princip gratis via den DSP-enhet som i praktiken alltid utnyttjas i moderna system.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-03-25 15:59

Allt annat än en jämn tillförsel av Ruff på forat vore väl pyramidalt
otillständigt. Men varför har inte I-or Acoustics sett till att skaffa fram
en oklippt version?

I-or skrev:Vad gäller limitering så är det direkt idiotiskt att inte utföra denna uteslutande i uppspelningsenheten. Möjligheten till detta har funnits i ett par decennier och är dessutom i princip gratis via den DSP som i praktiken alltid utnyttjas i moderna system.

+1

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-25 17:14

goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?

Det går sannolikt inte att hitta "därute". Men det beror på helt andra orsaker än att det inte skulle gå.
Först måste vi då leta upp t.ex. en hårdrockproduktion som har ett dynamiskt utrymme på minst 20 dB (troligen ännu mer).

Sen så...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 01:15

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?

Det går sannolikt inte att hitta "därute". Men det beror på helt andra orsaker än att det inte skulle gå.
Först måste vi då leta upp t.ex. en hårdrockproduktion som har ett dynamiskt utrymme på minst 20 dB (troligen ännu mer).

Sen så...

Frekvensmaskering är den stora orsaken till att du har svårt att hitta exempel på rockinspelningar med lika tydligt välljudande trummor som i inspelningar bestående av akustiska instrument. Trummorna låter i många fall alldeles förträffliga i partier där de får lite ensamhet i låtarna, och man kan då även höra den akustiska återkopplingen från rummet där trummorna spelats in. Men så fort de hårt distade gitarrerna återkommer så hör man i princip endast ljudet av de relativt torra anslagen, då ”ljudmattan” av gitarrerna tar över dominansen fullständigt över det betydligt svagare rumsbidraget från truminspelningen.

Frekvensmaskering jag just det jag visade med de ljud-exemplen jag la upp tidigare med dina högdynamiskt inspelade trummor. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 01:25

goat76 skrev:
Ogjort skrev:

Sen så...

Frekvensmaskering är den stora orsaken till att du har svårt att hitta exempel på rockinspelningar med lika tydligt välljudande trummor som i inspelningar bestående av akustiska instrument. Trummorna låter i många fall alldeles förträffliga i partier där de får lite ensamhet i låtarna, och man kan då även höra den akustiska återkopplingen från rummet där trummorna spelats in. Men så fort de hårt distade gitarrerna återkommer så hör man i princip endast ljudet av de relativt torra anslagen, då ”ljudmattan” av gitarrerna tar över dominansen fullständigt över det betydligt svagare rumsbidraget från truminspelningen.

Frekvensmaskering jag just det jag visade med de ljud-exemplen jag la upp tidigare med dina högdynamiskt inspelade trummor. :)

Vill nog snarare säga att huvudskälet är det inte görs inspelningar/produktioner med fri och glad dynamik i rock/hårdrocksgenren.
De trycks ihop - för att "det är så det skall va". Och för att tänkt publik ansas sakna volymratt...
I det jag hört saknar jag nästan alltid det fläsk och tryck i produktionen som det skulle kunna bli. (som när man spelar live i replokalen)

Jag har aldrig själv puttrat i den svängen från ax till limpa, så jag vet inte hur det skulle kunna bli.
Men jag roade mig med att på typ 10 minuter fluffa ihop nåt, trots att alla aspekter på truminspelningen är olämpliga för ändamålet.
Som sagt, det skulle behövas andra trummor, i synnerhet baskaggen (-arna), annan mikplacering, annat rum och f.a. ett annat spelsätt.
(och i synnerhet borde de vetat om att de spelar med ""varandra... :roll: )
Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.
Här är det bara typ 20dB utrymme - vid en verklig produktion i verkliga verkligheten, tror jag det behövs mer än så.

https://www.dropbox.com/scl/fi/ubowf190 ... xox3l&dl=0
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-26 01:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 01:36

Pratar man med t.ex. "Suno" och ber om en fulldynamisk produktion, så vet den inte hur den skall göra sådant eftersom den inte känner till
något sådant material att träna på / "kopiera".
Det är ju lixom så världen ser ut.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 01:52

Ogjort skrev:Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.

Naturligtvis är det så och vi har även diskuterat det högst tveksamma begreppet frekvensmaskering tidigare, bl.a. här:

viewtopic.php?p=2346378#p2346378

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 02:11

Det kanske är snarare nånting åt det här hållet man skulle hamna..?

https://www.dropbox.com/scl/fi/1vqae0gm ... dsuaj&dl=0

Nu är väl det här inte "jättegiltigt" i sammanhanget eftersom det är gjort på en Kaossilator 2, på flyget hem efter en vecka i New York med dottern.
(en "pekfingervals" alltså) :D
I den manicken är sannolikt alla ljud trixade med i olika grad.
Sen är Kaossilatorns trummor utbytta mot Superior Drummer vid hemkomsten. Å de är säkert också meckade med vid själva inspelningen av samplingarna.
Men det är inget skruvat, komprimerat eller limiterat i efterhandsmixen - vad jag minns. Det är typ 14 år sedan...
(Hörs "The big Apple" månne?) 8)

Kaossilator2 i handen.jpg
Kaossilator2 i handen.jpg (72.13 KiB) Visad 250 gånger
Airbus 2.jpg
Airbus 2.jpg (177.68 KiB) Visad 249 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 02:37

I-or skrev:
Ogjort skrev:Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.

Naturligtvis är det så och vi har även diskuterat det högst tveksamma begreppet frekvensmaskering tidigare, bl.a. här:

viewtopic.php?p=2346378#p2346378

Javisstja - å nu är vi där... igen. :)

Det där med bastrumma/bas är alltid lika märkligt. Trots att det numera verkar hugget i sten.
Det får mig alltid att undra hur jag kan höra både "kick" och elbas när jag spelar live i olika replokaler..?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 08:15

Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.

Det hela är väldigt enkelt. Den bredbandiga och konstant spelade ”ljudmattan” maskerar trummornas akustiska rumssvar p.g.a att ljuden delar samma frekvensspann och att gitarrens är det starkare av dessa ljudinslag. Det sker därmed en frekvensmaskering.

Jag rekommenderar alla andra som verkligen är intresserade av fakta (och förhoppningsvis mindre intresserade av lagbildning och ryggdunkningar) att läsa på om ”frequency masking”. Det är ett väldokumenterat problem. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 10:33

Ogjort.
Det förefaller allt mer tydligt att du nog aldrig ställts inför uppgiften att mixa akustiska trummor med hårt distade instrument, annars hade du aldrig motsatt dig det problem jag beskriver med frekvensmaskering. Du har nog jobbat mer med rent ljudande instrument, vilka i stora drag bara är att panorera så som man önskar och reglera volymen, så låter det redan i det skedet i princip klart. Dessa ljudmixar av renare slag är väldigt enkla att göra, det uppstår liksom inte några särskilt utmanande problem att lösa, och det låter klart och tydligt redan från de första stegen vid mixningsprocessen.

I mitt exempel med dina trummor och den akustiska gitarren som jag lite hastigt mixade ihop, så låter det redan skapligt redan bara genom att reglera volymen instrumenten emellan. Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 11:49

goat76 skrev:Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.

Det hela är väldigt enkelt. Den bredbandiga och konstant spelade ”ljudmattan” maskerar trummornas akustiska rumssvar p.g.a att ljuden delar samma frekvensspann och att gitarrens är det starkare av dessa ljudinslag. Det sker därmed en frekvensmaskering.

Jag rekommenderar alla andra som verkligen är intresserade av fakta (och förhoppningsvis mindre intresserade av lagbildning och ryggdunkningar) att läsa på om ”frequency masking”. Det är ett väldokumenterat problem. :)

Visst kan man få man problem med s.k. frekvensmaskering om man utnyttjar slaskig studiometodik. Det är dock inget problem vid välgjorda upptagningar, vilket har exemplifierats fler gånger än jag orkar räkna.

Att du stöter på patrull från mer än ett håll borde stämma till eftertanke snarare än dina sedvanliga utfall när argumenten tryter.

Användarvisningsbild
Rille

Re: Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Inläggav Rille » 2026-03-26 12:37

"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Inläggav RogerGustavsson » 2026-03-26 13:01

Det finns ju mängder med sätt att spela in på. Rakt in med två mikrofoner med musiker i en för inspelning lämplig lokal tycks fungera hur bra som helst i en del fall. Att börja spela in instrument var för sig, ibland med en uppsjö mikrofoner, inte alltid med instrumenten spelandes tillsammans och sedan klistra ihop det hela på något vis är kanske inte är optimalt? Att göra en upptagning av ett trumset för sig och optimera intrycket av det, kan det inte bli lite knas när det sedan ska fogas in i en ljudbild med andra instrument? Jag tycker det många gånger låter trevligare med ”live i studion” än där man trixat dagarna i ända. Jag är en fan av att lyssna på musik live utan PA (om det är möjligt och det är det ofta).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi