goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.
- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.
Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet.
Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar:
https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0
Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.
Tack för tipset!

Det sa jag inte, jag gjorde naturligtvis så av den enkla anledningen att visa hur samma välinspelade trummor maskeras väldigt olika beroende på övrig instrumentering, vilket tydligt leder till att samma välinspelade trummor kan uppfattas låta betydligt sämre trots att de är exakt likadana i båda ljudspåren. Om jag inte hade normaliserat den akustiska gitarren och den elgitarren till samma nivå, så hade säkert någon här velat påstå att elgitarren skulle var mixad till en högre nivå relativt trummorna.
Tråkigt att du inte verkar kunna hålla diskussionen angående frekvensmaskering på en seriös nivå, utan att göra ditt bästa för att försöka fördumma mig. Har jag gjort dig något som gör att du beter dig så?
Ja du lägger in helt absurda och irrelevanta exempel. Och jag instämmer med Lindroos i att jag är oförstående över vad du vill säga med dessa.
Men då tar vi det seriöst:
1. Jag skrev: "Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre."
Jag skrev
INTE:
Samma instrument, inspelning, spelsätt och samma mix fungerar i
ALLA sammanhang.
2. Trumspåret är hämtat från ett specifikt sammanhang. Spelat, inspelat och mixat - och utlyft ifrån det sammanhanget.
(bara som ett exempel på trummor utifrån trådstarten)
3. Skulle vi producerat t.ex. hårdistad rockmusik så hade det varit ett helt annat trumset. Helt annorlunda stämt, f.a.
spelat på ett helt annat vis,
helt annorlunda inspelat och helt annorlunda mixat. (naturligtvis)
4. Det behöver inte alls innebära behov av dynamisk begränsning eller EQ. Det kommer låta väsensskilt annorlunda ändå.
Så... vad är det du vill påvisa med dina exempel? Att instrument spelade, inspelade och mixade för ett specifikt sammanhang inte passar alls i ett helt annat sammanhang? Med helt andra instrument, i en helt annan genre och ljudbild?
Det är väl, lindrigt uttryckt, att sparka in en totalt vidöppen dörr!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---