Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-12 00:06

så man tjänar inget på att byta nätdelen om man kör med digital ut?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-12 00:12

Det törs jag inte svara på, någon annan kanske känner sig hugad?

Fulel skulle eventuellt kunna påverka mängden jitter på den digitala utgången men om man ska tro SlimDevices så ligger jitternivån på 50 ps standardavvikelse vilket inte borde vara hörbart.

Sen om man ska lita på deras siffror är en annan fråga….

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-12 00:24

Hur mycket jitter som kommer beror rimligtvid på vad som kommer via nätverkskabeln.

Vad kostar en såndär dosa?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-12 00:33

Morello skrev:Hur mycket jitter som kommer beror rimligtvid på vad som kommer via nätverkskabeln.

Hmm, jitter från nätverket? Jag är ganska säker på att det finns en buffert i Squeezeboxen och den kan ju säga till om/när den behöver påfyllning, så jitter via nätverket borde kunna ellimineras helt, eller?

Den kostar 3195:- där jag handlade.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-12 06:59

Morello skrev:Hur mycket jitter som kommer beror rimligtvid på vad som kommer via nätverkskabeln.

Det vär väl filöverföring till squeezeboxen så eventuellt jitter kan väl endast kan uppkomma i boxens D/A steg?

Klart att det kan bli hackigt om överföringshastigheten inte är tillräckligt hög på LANet men detta klassificeras inte som jitter även om principen är liknande.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-04-14 17:56

Jag köpte två styck i oktober 2005 och betalade...

Squeezebox2 Wireless Black $249.00
Squeezebox2 Wired Platinum $179.00
Shipping $54.24
Summa: $482.24 -> 3818SEK
UPS (tull/moms): 1050SEK (moms + expeditionsavgift)

Totalt: 4868SEK

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-05-10 11:06

Lite recensioner från nöjda ägare

http://www.slimdevices.com/pi_testimonials.html
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 12:13

Mich skrev:Jag köpte två styck i oktober 2005 och betalade...

Squeezebox2 Wireless Black $249.00
Squeezebox2 Wired Platinum $179.00
Shipping $54.24
Summa: $482.24 -> 3818SEK
UPS (tull/moms): 1050SEK (moms + expeditionsavgift)

Totalt: 4868SEK
Demonstration? Har de motsvarat din förväntning?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-05-10 12:21

JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

Kom med lite mer intryck så jag kan övertyga frugan om hur bra denna är 8)
Miljö-alarmist

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-16 13:36

Squeezboxen har testats i Stereophile!

Sterephile
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-16 14:39

Att den är i princip lika bra som transport som hans svindyra cd-spelare är ju inget dåligt betyg direkt!

Jag är hur nöjd som helst med min. Kör just nu på de analoga utgångarna. Det låter inte kattskit det heller. Bästa köpet på länge.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-16 15:35

Strauss skrev:Att den är i princip lika bra som transport som hans svindyra cd-spelare är ju inget dåligt betyg direkt!

Jag är hur nöjd som helst med min. Kör just nu på de analoga utgångarna. Det låter inte kattskit det heller. Bästa köpet på länge.

Hur presenterar boxen låtarna i displayen? Visas bara innehållet i tags´en eller kan man få den att visa filnamnet istället?

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-16 16:19

Man kan ställa in allt precis som man vill ha det.

ett tips är ju att ladda ner serverprogrammet och testa lite.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-16 17:46

Strauss skrev:Man kan ställa in allt precis som man vill ha det.

Jaja, nu ska vi inte göra det för enkelt för oss :-)

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-16 17:59

Jag funderar på att köpa en Squeezebox. Tror säkert att det finns många andra här på forumet som också är det!

Då kommer min fråga: Skulle det vara intressant med ett gruppköp?
Det blir ju lättare att få ett bra pris om man köper många "på ett bräde"!

Just nu ligger priset på lite drygt 3kkr. Vid ett större partiköp kan man kanske få ca 15-20 % ? Troligtvis inte hos en slutsäljare, men det skulle nog inte vara omöjligt att göra en ännu bättre deal med en importör, eller varför inte egen gruppimport?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-05-16 18:30

Bill50x skrev:
Strauss skrev:Man kan ställa in allt precis som man vill ha det.

Jaja, nu ska vi inte göra det för enkelt för oss :-)

/ B

Om man vill går det tillochmed att emulera en Squeezebox med en liten programvara som heter Softsqueeze som beter sig precis som hårdvaran (med display etc) fast den körs i din dator. Den följer med servern om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-16 21:34

Precis, det jag menade. Man kan hålla på och labba lite och se hur det fungerar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-16 21:42

Softsqueeze finns att ladda hem här!

Softsqueeze

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-16 22:39

Vad underbart det är servergränssnittet då, kanon att sitta med laptopen och bläddra bland alla album, provlyssna lite snabbt tills man hittar något intressant för dagen :)

Gillar detta läget bäst, alla album med bilder:

Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-26 23:56

Kribban skrev: Kom med lite mer intryck så jag kan övertyga frugan om hur bra denna är

SB3 är fantastisk.

En av de intressantaste egenskaperna med den är att den pekar på vad jag tror är en utvecklingstrend. Den traditionella hifi-kedjan har varit:

Spelare (CD, LP, Tuner) => Förstärkare => Högtalare

Med en SB förändras detta och blir istället:

Tjänster (Internet radio, din musiksamling, skivbolag, last.fm mfl) => Gränssnitt => Förtärkare = > Högtalare.

Det intressanta är alltså att dels så ersätter SB flera andra apparater, dels så flyttas vidare utveckling in i en mjukvarumodell. Att förbättra SBens tjänster görs alltså kontinuerligt av ett livligt community snarare än av en utvecklingsavdelning på något jättelikt japanskt företag.

När du kliver över i SB-världen kommer du dessutom i åtnjutande av en uppsättning protokoll och en teknisk grundstruktur som är mycket modernare än CD- spelaren. En korrekt uppsatt SB som spelar en korrekt rippad Flac-fil är bit- korrekt på digital utgången. Hur många CD-spelare kan man säga det om? Den gör alltså en garanterat korrekt digital kopia hela vägen till utgången. Nu stack jag ut hakan :-).

Jag fortsätter att vara lite provokativ. Jag tror att om 10 år kommer CD-skiva att vara lika omodern som format som 78 vararen är i dag (obs – jag sa inte LP och 33/45, jag sa 78). Jag baserar det på följande. När jag var 14 och besökte min farfar så fans det 78 varvare med jazzinspelningar in skivsamlingen. Det vara något kuriöst som man tittade på men som var helt hopplös akterseglat format. Alla visste att LP gav mycket mer och att allt som gav ut i framtiden skulle komma på LP. LP var helt enkelt bättre.

Jag har en dotter som är fyra år, för henne är det fullständig självklart att musik (och bamse talböcker) finns i datorn. Alla familjer som vi känner har samma beteende – musik köper man på nätet, laddar ner eller rippar. För Tyra kommer det att vara det självklara och enda sättet. Hon kommer aldrig att stå i en skivbutik och bläddra. När Tyra blir 14 och kommer hen till sin Farfar kommer hon att se skivsamligen och tänka - kuriöst och hopplös akterseglat format.

I framtiden får vi nog se nostalgi kring den traditionella, analoga transistorförstärkaren, precis som rörförstärkaren, men jag tror inte att vi kommer att se några CD-kramare. Jag tror att alla är glada över att bli av med det formatet. Att gå över till en tjänsteorienterad distributionsstruktur är helt enkelt mycket bättra på alla sätt och vis. Vem kommer att sakna CD- konvolutet?

När du har rippat din CD- samling (det tog mej några helger och jag körde två maskiner parallellt) kommer du aldrig att vilja gå tillbaka till CD. Lovar.

När du är uppkopplad, har du med dej HELA din skivsamlig. Jag sitter på jobbet med slimserver strömmar hemifrån i lurarna.

Dessutom låter den förbaskat bra helt omoddad i sitt standardutförande… sen kan du ju alltid koppla in en extern DA.

Min sambo älskar den, den är snygg, har hög VAF. Det vara några argument :-)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-06-27 02:40

exakt vad är det där och vad gör den?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 08:16

Koffe,

Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.

En fråga till er som kör mycket via PC:

Vad använder ni för ljudkort med optisk ut, där dataströmmen garanterat inte går genom windows-mixern med tillhörande omsampling?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-27 08:19

Säkerhetskopia?!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 08:25

Morello skrev:Koffe,

Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.

En fråga till er som kör mycket via PC:

Vad använder ni för ljudkort med optisk ut, där dataströmmen garanterat inte går genom windows-mixern med tillhörande omsampling?

Håller fullständigt med om att en hårddisk är ett mycket osäkert lagringsmedia. (Jag har tyvärr en del erfarenheter av det).

Mitt ljudkort, SB Audigy 2ZS Platinum, kan man välja att ta den digitala signalen, både optisk och elektrisk, direkt utan omvägar!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 08:31

Tyvärr är dagens datorer, läs Microsofts programvaror, inte tillräckligt stabila. Detta har väl alla användare upplevt ett flertal ggr?

Om nya bilar skulle vara så instabila och osäkra, hur tror ni att massan skulle reagera då?

Tyvärr accepterar de flesta av oss att "det hör till"! Men som du Morello skrev, så finns det trevligare saker att göra än att syssla med en massa onödigt extra arbete som att lägga in all music på sin PC igen efter en krasch! Det finns ju mer spännande saker att fördriva tiden med!

Titta på Linux och Apple. De systemem verkar fungera klanderfritt.[/b]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 08:32

Har kortet stöd för ASIO eller "windows kernel streaming"?
-Innehar F-skattsedel-

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 08:41

"Uppspelning av 64 ljudkanaler, var och en med en godtycklig samplingsfrekvens
32-bitars mixning av alla digitala källor i Audigy 2 ZS Digital Mixer
24-bitars analog-till-digital omvandling av analoga insignaler vid 96 kHz samplingsfrekvens
24-bitars digital-till-analog omvandling av digitala källor vid 96 kHz till analogt 7.1-kanalsljud
24-bitars digital-till-analog omvandling av digitala stereokällor vid 192 kHz till stereoutgång
16-bitars till 24-bitars samplingsfrekvens vid inspelning: 8, 11,025, 16, 22,05, 24, 32, 44,1, 48 och 96 kHz, inklusive ASIO2-stöd vid 16-bitars 48 kHz upplösning"

"Stöder DTS-avkodning för 5.1-ljud
Stöder DTS-CD-uppspelning och avkodning för 5.1-ljud
Stöder DTS-ES för 7.1/6.1-ljud
DTS-ES Matrix 6.1 för avkodning av 5.1-kanalssoundtrack med en baksurroundkanalsmatris kodad till vänster och höger surroundkanal
DTS-ES Discrete 6.1 för 6.1-soundtrack med en diskret baksurroundkanal"

"Du kan också sätta upp en hel hemstudio med Audigy 2 ZS eller Audigy 2 ZS Platinum. Audigy 2 ZS och Audigy 2 ZS Platinum levereras med ASIO2-drivrutinsstöd för 24-bitars/96 kHz inspelning, vilket gör det möjligt för musiker att producera musik av hög teknisk kvalitet. "

Lite klippt ur "bruksen" Hittade tyvärr inget om "Kernel straming" Vad är det??

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 08:43

Är du verkligen säker på att den digitala signalen går utan omvägar?
-Innehar F-skattsedel-

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 08:49

Jag kan tyvärr inte hitta svaret i den omfattande dokumentationen, men jag kan göra valet i inställningarna mellan inter/extern DAC. Är inställningen på extern DAC, blir det naturligtvis tyst i PC-högtalarna.
Men som sagt, jag kan välja. Men huruvida din fråga om det går "direkt" utan att påverkas internt kan jag tyvärr inte svara säkert på för tillfället! :)

(Dessutom stöder kortet även DVD-Audio.)

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-06-27 09:00

Morello skrev:Vad använder ni för ljudkort med optisk ut, där dataströmmen garanterat inte går genom windows-mixern med tillhörande omsampling?

Till M-Audios går det utmärkt att gå förbi windows-mixern. För tillfället använder jag en asio-plugin till winamp och det blir mycket bra. Jag minns dock inte om jag har en optisk utgång på mitt kort då jag för tillfället använder de analoga utgångarna.

Dock om man använder en Squeezebox så spelar inte ljudkortet någon roll.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd