Tycker som K-koppen att en basdel (kanske array) som lämnar av till MTM är vettigt. Gärna med en banddiskant... kanske.
Mitt exempel syftar på att "problemen" börjar vid ca 300Hz men såklart är utsläckningen större högre upp i frekvens.
En typisk tvåvägs MTM har en rejäl svacka i energiresponsen och det kan ju passa vissa öron eller fonogram. Det är nog också så att man under 300Hz kan balansera så man får hyggligt resultat.
Tror det finns en anledning till att IÖ kör 2.5 vägs i mindre system. Att IÖ använder MMTMM i större system är lite annorlunda och där kommer man in på det som K-koppen var inne på. Men visst, ett litet "jump up" kommer ju ske när de stora systemen lämnar av till diskant vid 3k (antar jag).
Något som länge roat mig med dessa MTM lösningar är att många som
använder dom förespråkar dom för deras fina energirespons runt delningen och verkar helt glömma vad dom "ställer till med" därunder.
Har själv provat en WMTM lösning och störde mig på den ändrade klangbalans som uppträdde på röster när man ställde sig upp och jazzade.

Det som händer är mycket värre än det rippel som uppstår vid en typisk mellan/diskant delning när man ställer sig upp. Åtminstone är jag rätt tolerant för strul i det området. 100Hz-2k får gärna bete sig ordentligt stabilt för min del. Dipolt är okay för där faller ju responsen linjärt horizontellt off axis.
/Peter