Skyll inte på mig - jag röstade på Finland

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Skyll inte på mig - jag röstade på Finland

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-19 17:12

Jag t.o.m. avlade två telefonröster! 8O :D

Jag röstade förstås på Lordi (som jag tidigare utlovat!). Men jag röstade på Makedonien också som jag tyckte tog in lite av mer moderna hiphopgrejor. Min tippning är att de går långt. Hoppas jag i alla fall. Fast helst ser jag Finland som vinnare. Det skulle vara kul om de vinner för de ställer festivalen på ända med sådant som bryter mot alla konventioner för vilken musik som ska spelas. Så de kommer jag rösta på igen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-05-19 21:21

När det gäller ljudet så tycker jag det var oerhört mycket bättre än vad TV4 brukar prestera :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-05-19 22:45

Johan_Lindroos skrev:Hur i hela friden kunde du avnjuta festivalen med DTS-ljud?

Med DVB-T (Boxer) skickades det som både 2-kanals och DTS-ljud.
Men det lät inte så mycket från bakkanalerna så det kanske inte var riktig surround, menar du att det inte spelades in med surroundupptagning?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-20 11:06

Här avnjöts det hela i en TV som gått över till svartvitt efter 15 års tjänst men i kväll bilr det färg i en nygammal tjocktv men eftersom det är monoljud i den så får väl ST70:n träda in å rädda stereoljudet som jag föväntar mig är sunkigt. Heja Finland förresten!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-21 00:07

Nattlorden skrev:
paa skrev:Jag tror nog Ryssland tar hem det.

Och det baserar du på någon känsla att unga tjejer är överrepresenterade ibland de som röstar, eller?

Allmän känsla bara, men jag hade ju fel, dom kom ju bara tvåa!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-05-21 00:11

CJNE skrev:
Johan_Lindroos skrev:Hur i hela friden kunde du avnjuta festivalen med DTS-ljud?

Med DVB-T (Boxer) skickades det som både 2-kanals och DTS-ljud.
Men det lät inte så mycket från bakkanalerna så det kanske inte var riktig surround, menar du att det inte spelades in med surroundupptagning?

Sorry, Dolby Digital ska det vara, inte DTS.
Tyckte det var bättre ljud i finalen, mer bas och mer runtikringljud ur bakhögtalarna.

Kul att Finland vann, det är nog välgörande för tävlingen med lite mer bredd.

Makedoniens låt kommer nog att bli en riktig discoplåga :).

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-05-21 15:24

:lol: :lol:

När jag hörde Lordis låt första gången tyckte jag att den sög, dom har gjort bättre. Men jämfört med dom andra bidragen så var dom bäst.......kul att Finland (och hårdrocken*) fick sin första schlager seger :D 8)

*nja......glad metall kanske :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-21 15:53

Tycker nog att det är rätt svårt att hitta signifikant sämre hårdrock än det som Finland bjöd på. :(

Tekniskt ointressant, harmoniskt avslaget, usel sånginsats. Någon sorts dåligt glad schagerrock. Ungefär vad man får om man kombinerar de två hemskaste saker jag kan tänka mig: Usel hårdrock och usel schlager... Dansband kan förvisso vara ännu värre... :?

Det känns klart trist tycker jag; att en ny genre kommer in i stugorna med hjälp av en pretation som är på bottenskrapnivå inom genren. Skall bli spännande att se om folk verkligen kommer att köpa skiten, eller om det vi såg bara var en effekt av att hårdrockare över hela världen slöt sig samman och röstade på sunket, bara för att det var "rätt genre"?

Har svårt att tänka mig att någon riktig hårdrockare kommer att köpa sådan sunkhårdrock dock, och de som gillar pop lär inte göra det heller. Återstår gör alla 12-åriga grabbar som attraheras av "låtsastuffheten".

Det hade varit klart roligare om en bra hårdrockslåt vunnit (kanske mer i Dream Theatre-stil?), eller för all del, vilket bra låt som helst i valfri genre.

Nä, tacka vet jag Ryssland. Enda intressanta låter på hela festivalen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-05-21 16:30, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-05-21 15:58

Kribban skrev:När det gäller Portugal så hade jag väldigt svårt att fokusera på låten :oops:

Jag hade fel. Det var Andorra jag tänkte på i semifinalen :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-21 22:02

IngOehman skrev:Tycker nog att det är rätt svårt att hitta signifikant sämre hårdrock än det som Finland bjöd på. :(

Tekniskt ointressant, harmoniskt avslaget, usel sånginsats. Någon sorts dåligt glad schagerrock. Ungefär vad man får om man kombinerar de två hemskaste saker jag kan tänka mig: Usel hårdrock och usel schlager... Dansband kan förvisso vara ännu värre... :?

Helt fel Öhman, det finns ännu sämre hårdrock. Vad hette det svenska försöket, Poodles? Hur långt hade dom gått i Eurovisionsschlagerfestivalen tror du? Sedan är det en definitionsfråga vad som är hårdrock, varken P (Gud förbjude) eller Lordi kan väl egentligen karakteriseras som hårdrock.

Men jag gillar att Lordi rörde om i grytan ordentligt. Om inte schlagerfestivalen ska dö ut tillsamman med oss som var med från starten måste det hända något. Slätstruken tramsig musik med timslånga omröstningsförfaranden är knappast något som triggar dagens ungdom.

Men visst är det kul att Finland äntligen fått en vinst! Dom har ju ofta varit lite udda (jmf med de andra i tävlingen alltså), någon som minns den brölande brottaren för en massa år sedan? Denna gång lyckades alla trådar komma på plats och dom vann! Det är bara att gratulera.

Tyckte nog att det fanns några andra bra låtar. Med bra menar jag i jämförelse med de andra låtarna, inte totalt sett. Litauens We Are The Winners var ju hemskt cool och buandet från publiken gjorde bara låten bättre. Jag föredrar deras kaxighet med glimten i ögat framför Carolas självgoda "jag kommer vinna"-attityd. Jag är glad hon inte vann, då hade hon säkert blivit ännu odrägligare.

England. Halvkul halvrap. Helt OK. Ryssland hade en jyst låt faktiskt.

Men i det stora hela är ju den musikaliska standarden fullständigt kass. Välj en slumpmässig kväll, slå på radions P3 kl 19.15 och den musik du då hör är med stor sannolikhet oändligt mycket bättre än något av bidragen.

/ B

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-22 09:21

Bill 50x skrev:
Om inte schlagerfestivalen ska dö ut tillsamman med oss som var med från starten måste det hända något

Joooo! Den ska dö ut!!! 8) Om den gör det så får kanske underhållningsmusiken en chans att utvecklas. Såg delar av eländet på söndagen. Tänkte att det nu kanske skett en musikalisk uppryckning genom det finska bidraget. Hårdrock, jo hej du! Pinsamt dåligt framfört 8O Maskeradbuskis för 12-åringar!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-22 11:05

Hammerfall är väl i samma klass som Lordi. Ett försök att likna sina idoler Judas Priest, Kiss mfl. Fast totalt ointressant!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-05-22 11:39

"Schlager" är ett svårdefinierat begrepp. På senare år har ju en massa hip-hop och rap-influenser samt en hel del euro-disco och etno tagit sig in i genren "schlager". Varför skall då inte hårdrocks-schlager vara lika mycket schlager som rap-schlager?

Och att det sedan är dålig, urvattnad hårdrock är väl inget att undra på? Schlager är väl närmast alltid urvattnad musik som mest bara känns som billig efterapning av "riktig" musik?

Heja Finland!

ps: När får vi se Tyskland skicka Rammstein till Eurovision?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-22 12:41

Frågorna en och en:

1. Är Lordi Hårdrock? Svar: Ja. Solklart är de tillhöriga en (av de närmast oändligt många*) undergenres till jättebegreppet hårdrock.

2. Är det verkligen en schalgerfestival (som någon i tråden menat)? Det kan man diskutera. Det hette väl från början European song contest (ingen genre utpekad). På Svenska hette den melodifestivalen. Introducerandet av ordet schlager är ett jävla påfund, som tenderar att få deltagarna att dra åt det hållet. :( När man till och med hör hur folk tänker när de röstar, genom att de säger, "-Ja det är förvisso en bättre låt, men det var ju inte en schlager", då blir jag nästan förbannad! :x

3. Hur skall den kunna överleva och få ett värde? Min uppfattning är att det vore lätt att återställa kvalitetspotentialen (genre-lös meloditävling) med några enkla grepp:

A: Återinför symfoniorkestern! (Det kan förvisso vara frivilligt att änvända den, men nästan all bra pop/rock använder symfonibakgrund, att 80-talets synt-trams tappade greppet för några år är inget skäl att för alltid stympa musiken. 80-talets sunkmusik dog ju förväl med 80-talet.) Att återföra synfoniorkestern är att återföra en möjlighet, inte ett tvång.

B: Skippa ALLA förinspelade ljud. Enda undantaget kan vara programmerade synt-slingor, som kan manövreras från scen av någon i "bandet". Det kanske verkar vara nästan samma sak, men det är rätt stor skillnad på processer som startas och en bakgrund som ligger färdig genom hela låten.

C: EN landsfinal, och EN Europafinal, tack! Ältande gör inget kuligare.

D: För att behålla spänningen bör så många låtar som möjligt vara ohörda före finalen. Internet gör det omöjligt att stoppa spridning av låterna, men man kan lägga landsfinalerna och Europafinalerna tätare i tiden.

E: Återinför jury-grupperna (jag ställer upp i svenska juryn :wink: ). Att låta en massa helt musikointressarade (men spektakelintresserade) människor vara med och bestämma är att rikta strålkastaren från musiken och mot tramsig yta och andra avledande manövrer.

F: Kör sändningen live hela tiden, från evenemangsplatsen - skippa de förinspelade videoslingorna (eller annat liknande trams) emellan låtarna - låt mellanspelet hanteras av programvärdarna istället. Då blir det en mysigare "vara-där-känsla".

G: Idag pratar de flesta bildade europeer engelska - skippa den svenska kommentatorn på TV-sändningen, det är bättre att lägga en sådan på en radiokanal i varje land för den som vill ha hjälp/är intresserad av speciella "egnalands-nyheter".

Vh, iö

- - - - -

*Det är humor på högsta nivå att se hårdrockare definiera att "deras grupp" minsann inte tillhör samma genre som polarens grupp, trots att de låter i stort sett likadant. :lol:

"-Vaddå dödsmetall, min grupp spelar ju skräckmetall, ju! Det hör man på att de inte bara sjunger med avgrundsröst som dödsmetallarna, utan dessutom finns det väsljud med på tre ställen i låten! Du fattar ju ingenting..."

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-22 13:09

Ja Lordi är ju kul i alla fall. Jag håller hellre på dom än "Carola Botox".

Fast det är faktiskt kul Lordis titel hardrock halleluja. Hardrock används nog inte i engelskan för att beteckna hårdrock. Sjunga halleluja och se ut som monster måste nog reta upp en del!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-22 14:28

IngOehman skrev:2. Är det verkligen en schalgerfestival (som någon i tråden menat)? Det kan man diskutera. Det hette väl från början European song contest (ingen genre utpekad). På Svenska hette den melodifestivalen. Introducerandet av ordet schlager är ett jävla påfund, som tenderar att få deltagarna att dra åt det hållet. :( När man till och med hör hur folk tänker när de röstar, genom att de säger, "-Ja det är förvisso en bättre låt, men det var ju inte en schlager", då blir jag nästan förbannad! :x

Jag har för mig att man i Sverige försökte komma bort från ord som "Schlagermelodifestival" o.dyl. nån gång vid den tid då stilen blev för omodern och för få bidrag kunde kallas för Schlager överhuvudtaget. (Det har helt riktigt alltid hetat "Eurovision Song Contest" vilket man kanske inte var så noga med här.)

Nuförtiden finns enligt mig bara två kvalitetskrav kvar:
a ) låten ska fastna som ett tuggummi fastnar under skosulan.
b ) refrängen ska gå att fylleskråla igenkännbart av vem som helst.

...sen vad ska man tro om att Carola inte ville vara med på Lordi's segerfest? Hon kanske trodde att Lordi's kostymgrej var på riktigt? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-22 23:16

Nä, nu tror jag bestämt att du förväxlat tidsordningen! :o

Förr i tiden hette det melodifestivalen (fram till för kanske 15 år sedan? Jag minns inte så noga), och ingenting annat*.
Att folk börjat säga "schlagerfestivelen" är ett nypåfund - ett som gör att musiken tyvärr går åt det hållet. :(

Olidligt och lika dumt är det.

Vh, iö

- - - - -

*Alltså på svenska. På engelska har den ju hetat "european song contest", vilket ju betyder precis samma sak, så där har det aldrig funnigts några problem.

Användarvisningsbild
bchi

Inläggav bchi » 2006-05-22 23:30

Har inte stött på någon som gillade Englands låt men det gjorde jag :oops:
Gillar sån där happy-rap med katschig refräng :D

Billigt... jag vet
Senast redigerad av bchi 2006-05-22 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-22 23:31

bchi skrev:Har inte stött på någon som gillade Englands låt men det gjorde jag :oops:
Gillar sån där happy-rap med katschig refreng :D

Billigt... jag vet

Inte alls billigt. Förvånad själv över hur lite röster låten fick, den var rätt hyffsad tycker jag.

/ B

Användarvisningsbild
bchi

Inläggav bchi » 2006-05-22 23:40

och så gillade jag Kroatien också :D
Det var så fint på något vis... och hon såg så genuint glad ut :)
Tyvärr hade hon inte riktigt rytmerna i kroppen :wink:

"Africa paprika!!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-22 23:46

IngOehman skrev:Nä, nu tror jag bestämt att du förväxlat tidsordningen! :o

Förr i tiden hette det melodifestivalen (fram till för kanske 15 år sedan? Jag minns inte så noga), och ingenting annat*.
Att folk börjat säga "schlagerfestivelen" är ett nypåfund - ett som gör att musiken tyvärr går åt det hållet. :(

Olidligt och lika dumt är det.

Vh, iö

- - - - -

Aftonbladet och Expressen kör ju stora rubriker om Schlager hit och Schlagerdrottning dit.
Deras fel är det!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-05-23 00:03

IngOehman skrev:

Enligt Wikipedia är melodifestivalen benämningen på den svenska uttagningen till Eurovision Song Contest. Den senare kallas på svenska eurovisionsschlagerfestivalen (eftersom det är ett så smidigt ord :wink: ).

Hur det verkligen ligger till vet jag inte och orkar inte ta reda på just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-23 00:19

På svt.se, (SVT står för sveriges deltagande i nämnda tävling) används genomgående benämningen "Eurovison Song Contest", och man promotar numera ganska starkt förkortningen "ESC", inte ett enda ord om schlager där inte.
Men vad bryr sig kvällstidningsjournalister?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-23 00:58

Hoppas hur som helst att schlager-tvånget i deltagarnas tanke (även röst-deltagarnas) kan rederas. Det kan inte rmligtvis vara ett egenvärde att tvinga in låtar i en genre. Tycker det är mycket bättre om de är bra! :P

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-05-23 07:47

För första gången tycker jag ljudet i Dolby Digital var helt ok och kunde spelas på hög volym. Dock blev det väldiga problem i mitt system när dom mixade in den svenska kommentatorn. Var tvungen att sänka rejält varje gång han skulle in och prata. Vad gör dom för fel när kommentatorn inte kan mixas in i sändningen på rätt nivå? Är det SVT eller Grekerna som gör nåt fel? Kanske jag som har fel inställningar? :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-23 08:18

Mikael2 skrev:För första gången tycker jag ljudet i Dolby Digital var helt ok och kunde spelas på hög volym. Dock blev det väldiga problem i mitt system när dom mixade in den svenska kommentatorn. Var tvungen att sänka rejält varje gång han skulle in och prata. Vad gör dom för fel när kommentatorn inte kan mixas in i sändningen på rätt nivå? Är det SVT eller Grekerna som gör nåt fel? Kanske jag som har fel inställningar? :oops:

Just kommentatorsljudet var extremt sunkigt, både till kvalet och finalen, så dåligt tror jag inte det brukat vara tidigare.
Numera pensionär.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-05-23 21:35

paa skrev:
Mikael2 skrev:För första gången tycker jag ljudet i Dolby Digital var helt ok och kunde spelas på hög volym. Dock blev det väldiga problem i mitt system när dom mixade in den svenska kommentatorn. Var tvungen att sänka rejält varje gång han skulle in och prata. Vad gör dom för fel när kommentatorn inte kan mixas in i sändningen på rätt nivå? Är det SVT eller Grekerna som gör nåt fel? Kanske jag som har fel inställningar? :oops:

Just kommentatorsljudet var extremt sunkigt, både till kvalet och finalen, så dåligt tror jag inte det brukat vara tidigare.

Ja det var extremt dåligt. Lät som att han satt på muggen och refererade :(

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-05-24 07:36

Det var väl en välsignelse att Sverige inte vann.

Inte bara för att Carola är en obehaglig person, utan för att vi slipper att stå för eländet nästa år.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-24 09:38

woland skrev:Det var väl en välsignelse att Sverige inte vann.

Inte bara för att Carola är en obehaglig person, utan för att vi slipper att stå för eländet nästa år.

Mvh

Det är bra reklam för landet att arrangera sådana här arrangemang, men precis som du ville jag inte se Carola som vinnare. Hon är tillräckligt kaxig och uppblåst ändå.

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-05-24 13:55

Jovisst är Carola det främsta skälet tiil att jag inte ville ha Sverige som segrare. Hennes falskhet lyser igenom, och snacka om dålig förlorare.
Surt sa räven...

Kan hålla med till viss del att det är PR för Sverige att hålla det på hemmaplan...men jag vet inte om det är värt kostnaden

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan