Frågorna en och en:
1. Är Lordi Hårdrock? Svar: Ja.
Solklart är de tillhöriga en (av de närmast oändligt många*) undergenres till jättebegreppet hårdrock.
2. Är det verkligen en
schalgerfestival (som någon i tråden menat)? Det kan man diskutera. Det hette väl från början European
song contest (ingen genre utpekad). På Svenska hette den melodifestivalen. Introducerandet av ordet schlager är ett jävla påfund, som tenderar att få deltagarna att dra åt det hållet.

När man till och med hör hur folk tänker när de röstar, genom att de säger, "-Ja det är förvisso en bättre låt, men det var ju inte en schlager", då blir jag nästan förbannad!
3. Hur skall den kunna överleva och få ett värde? Min uppfattning är att det vore lätt att återställa kvalitetspotentialen (genre-lös meloditävling) med några enkla grepp:
A: Återinför symfoniorkestern! (Det kan förvisso vara frivilligt att änvända den, men nästan all bra pop/rock använder symfonibakgrund, att 80-talets synt-trams tappade greppet för några år är inget skäl att för alltid stympa musiken. 80-talets sunkmusik dog ju förväl med 80-talet.) Att återföra synfoniorkestern är att återföra en möjlighet, inte ett tvång.
B: Skippa ALLA förinspelade ljud. Enda undantaget kan vara programmerade synt-slingor, som kan manövreras från scen av någon i "bandet". Det kanske verkar vara nästan samma sak, men det är rätt stor skillnad på processer som startas och en bakgrund som ligger färdig genom hela låten.
C: EN landsfinal, och EN Europafinal, tack! Ältande gör inget kuligare.
D: För att behålla spänningen bör så många låtar som möjligt vara ohörda före finalen. Internet gör det omöjligt att stoppa spridning av låterna, men man kan lägga landsfinalerna och Europafinalerna tätare i tiden.
E: Återinför jury-grupperna (jag ställer upp i svenska juryn

). Att låta en massa helt musikointressarade (men spektakelintresserade) människor vara med och bestämma är att rikta strålkastaren från musiken och mot tramsig yta och andra avledande manövrer.
F: Kör sändningen live hela tiden, från evenemangsplatsen - skippa de förinspelade videoslingorna (eller annat liknande trams) emellan låtarna - låt mellanspelet hanteras av programvärdarna istället. Då blir det en mysigare "vara-där-känsla".
G: Idag pratar de flesta bildade europeer engelska - skippa den svenska kommentatorn på TV-sändningen, det är bättre att lägga en sådan på en radiokanal i varje land för den som vill ha hjälp/är intresserad av speciella "egnalands-nyheter".
Vh, iö
- - - - -
*Det är humor på högsta nivå att se hårdrockare definiera att "deras grupp" minsann inte tillhör samma genre som polarens grupp, trots att de låter i stort sett likadant.
"-Vaddå dödsmetall, min grupp spelar ju skräckmetall, ju! Det hör man på att de inte bara sjunger med avgrundsröst som dödsmetallarna, utan dessutom finns det väsljud med på tre ställen i låten! Du fattar ju ingenting..."
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).