Moderator: Redaktörer
Castor skrev:Piotr skrev:Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Äntligen någon som börjar förstå...du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel
Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ.
/Peter
Det kan mycket möjligt vara så men det var bara kaffeknoppen som nämde det. Lite svårt för mig o veta vad du / ni tänker
skrutten skrev:Hade du hunnit testa att polvända diskanten?
Om inte, testa med den ändringen innan du dämpar mer.
Det kan göra stor skillnad att polvända diskanten i förhållande till basen.
Diskantens nivå förändras inte men det kan vara så att elementen arbetar ur fas under delar av mellanregistret och att det sedan blir en extrem diskant ökning högre upp ovan delningsfrekvensen. Detta hörs tydligt som en alldeles för stark diskant.
Piotr skrev:Castor skrev:Piotr skrev:Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Äntligen någon som börjar förstå...du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel
Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ.
/Peter
Det kan mycket möjligt vara så men det var bara kaffeknoppen som nämde det. Lite svårt för mig o veta vad du / ni tänker
Vill minnas att jag nämnde baffelsteg och kompensation i min post..
/Peter
Det går att implementera allt mellan ingen till full baffelstegskompensation mha ett större värde på seriedrosseln i basfiltret.jadå, men som du läste så använder jag inte full kompensering utan endast i form av en större drossel
Martin skrev:Det går att implementera allt mellan ingen till full baffelstegskompensation mha ett större värde på seriedrosseln i basfiltret.jadå, men som du läste så använder jag inte full kompensering utan endast i form av en större drossel
Det är som sagt det normala sättet att kompensera för baffelsteget oavsett hur mycket man väljer att kompensera. Diskanten behöver givetvis dämpas så att den hamnar i nivå med känsligheten hos det kompenserade bas/mellanregistret.
Detta har varit min utgångspunkt i mitt resonemang hela tiden. Ytterligare dämpning pga baffelsteget blir då kaka på kaka.
Martin skrev:Det gäller bara att räkna med hur saker och ting påverkas i filtret av att man ändrar ett värde. Ökar man värdet på spolen behöver man ofta justera de andra värdena och q-et i filtret (tex genom att justera en resistans i serie med shuntkondensatorn) för att få det som man vill ha.
Men ofta gör man allt på samma gång. Man gör filtret från början med den baffelstegskompensation man vill ha redan inbyggt.
Castor skrev:phon skrev:Castor skrev:
är det en idé och fasvända basen?
haha ... ja, jag är ju inte anhängare av den absoluta fasen ...
absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...
Castor skrev:Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.
/Jocke
men om nu det låter bra i hjärnan och öronen varför ska man då mäta? låter det bra så låter det bra... eller har jag fel
"det som mäter rätt behöver inte höras rätt"...
eftersom jag e känslig för hög diskant väljer jag att dämpa de ytterligare 4 db...
Jag vill spåna tillbaka till början av tråden - det låter som en väldigt stor dämpning! Funderar på om du har väldigt hårda väggar i ditt rum eller sparsamt möblerat så har diskanten en benägenhet att bli "vass".
Notera också att jag inte har någon kritik mot din smak men jag tror inte att människor är skapta helt annorlunda. Kan förklaringen finnas i rummet?
Jocke skrev:Till sist så handlar det bara om en enda sak: Kan anläggningen ge de upplevelser av musiken som man önskar? Klart!
/jocke
Kaffekoppen skrev:Egentligen är det ju inget problem. Det får ju faktiskt låta hur illa som helst bara den som äger högtalaren är nöjd!
Det som flera försökt påpeka är mer att vi kanske kan se och hjälpa till med förbättringspotential. Det är ju verkligen ingen kritk utan tvärtom är det nog så att alla som kommit med förslag varit i den här situationen. Man blir hemmablind och får inte ut maximalt av systemet.
Jag har hört massvis med högtalare där en oerhört stolt ägare spelar upp ljud som verkligen inte är något man borde vara stolt över, mina egna alster inräknat.
ps... Det skulle vara kul att göra ett sånt där "förhatiskt" blindtest där du får välja mellan ett filter som är framlyssnat av dig och ett som är lite optimerat efter att du lyssnat fram den karaktären du vill ha. 100 spänn att du efter lite lyssnande skulle välja det senare
ps... tror inte du behöver starkare förstärkare....min medelnivå ligger sällan över 15W så det finns gott om headroom (klarar över 300W)
IngOehman skrev:Nä, det kan ju vara kul att ha stora potentiella förbättringar framför sig!![]()
Tricket är alltså att alltid ändra, lite i taget, och göra det liiite rättare hela tiden, men bara så att man precis är nöjd. Man skall sikta mot att få det maximalt rätt så sent som möjligt - helst precis innan man dör.Man skall precis hinna höra första frasen av favvolåten före godnatt.
Eller?![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 99 gäster