Tillståndet med audioföreningar i Sverige...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Tillståndet med audioföreningar i Sverige...

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 08:43

Även om exemplet i fråga rör LTS vill jag gärna ha information om andra föreningar med liknande intressen, tex inom DIY i vårt avlånga land där man träffas regelbundet. Vilken förening är DU med i och hur fungerar ni? Tipsa era kamrater nu!

http://www.carlssonplanet.com/lts/viewtopic.php?t=462&postdays=0&postorder=asc&start=10
(Betalade in medlemsavgiften till nämda förening för över 1,5 månader sedan men har inte hört ett jota. Det är inget bra tecken, och man undrar hur många aktiva medlemmar som förloras på detta, vilket leder till att styrelsen får än mer svårt att hinna med vilket....)

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-05-23 09:38

Tidningen som tyvärr kan dröja är nog den enda bekräftelse/välkomnande du får men den är inte dålig. 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-23 09:55

Vill minnas att jag alltid var full av förväntan inför varje nummer av "Musik & Ljudteknik", så länge den nu kom och man har väl aldrig kunnat veta när...?

Så är det med ideell verksamhet, man kan inte ställa samma krav som på en kommersiell publikation. Däremot kanske det är dags för ideella organisationer som LTS att fundera över vitsen med den tryckta tidningen! Vi som är intresserade hittar ju det mesta vi söker på nätet och forum som faktiskt.se är helt oslagbart i jämförelse med en tryckt tidning. Vill minnas att detta diskuterats. LTS har ändå ett berättigande på många sätt men det verkar vara dags att hitta nya verktyg för att nå målsättningarna.

För att återgå till frågan - jag finner det mesta av intresse på på nätet och framför allt då faktiskt.se För att motivera mig till något mer krävs att jag får rejäla mervärden !

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-23 10:05

Jo, det är ideell verksamhet är det ju, men det har kommit fyra nummer per år sedan början på 90-talet. Däremot är de konstant försenade. Nyligen har Pekka tagit över en stor del av ansvaret för tidningen och vi kan hoppas på att det styr upp utgivningstakten.

Sen är ju LTS inte bara MoLT, det är inte en prenumeration man köper utan just ett medlemskap i föreningen. Jag skulle vilja att fler hittade till medlemsmötena, de brukar vara väldigt intressanta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 10:16

Jag är övertygad om att fler än jag hade hittat dit om:

a) LTS välkomnade mig i föreningen

b) LTS informerade om medlemsmötena

Faktum är att jag fått nys om att det just nyligen varit årsmöte. Jag misstänker starkt att det är stadgevidrigt att inbjudan till det inte gått ut till alla medlemmar...

Jag har varit föreningsaktiv sedan 13-årsåldern och aldrig i några av de föreningar jag varit med i/drivit har medlemshanteringen varit så eftersläpande. Stor erloge dock till de få stackare som drar det tunga lasset, även om det nog varit enklare för dem att istället engagera fler...

Nå - andra föreningar än LTS? Det MÅSTE ju finnas...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-05-23 10:21

Hallå...

Här i Trollhättan har vi har vi startat en förening som i dagligt tal går under benämningen "gubbdagis" :D. Att det faktiskt blev i "riktig" föreningsform var mest för att kollektivt kunna skaffa en föreningsförsäkring för den lokal vi hyrt för ändamålet...

Vi är för tillfället 11 personer.

Vi har alltså hyrt en lokal, typ som en 3 -rumslägenhet, i en glesbefolkad del av centrala Trollhättan så att man obehindrat kan väsnas så mycket man vill.
-Dock inte på onsdagskvällar då ett gäng damer har vävföreningsmöte i samma hus :D 8O

Syftet är alltså att ha en gemensam hobbylokal för att bygga hifirelaterade prylar, högtalare, förstärkare, akustikmaterial, samt att träffas och ha trevligt i största allmänhet.

Lokalen har ett "lyssningsrum"/fikarum, ett rum för att snickra och ett rum för att löda etc.

/Stefan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-23 10:26

Kaffekoppen skrev:Jag är övertygad om att fler än jag hade hittat dit om:

Faktum är att jag fått nys om att det just nyligen varit årsmöte. Jag misstänker starkt att det är stadgevidrigt att inbjudan till det inte gått ut till alla medlemmar...

Jag har varit föreningsaktiv sedan 13-årsåldern och aldrig i några av de föreningar jag varit med i/drivit har medlemshanteringen varit så eftersläpande. Stor erloge dock till de få stackare som drar det tunga lasset, även om det nog varit enklare för dem att istället engagera fler...

Hej Magnus!

Tack för senast förresten!

B)
Jag har bara svaret på B). Det är nämligen jag som sköter mejlinglistan för LTS-möten från mitt jobb. Den är inte kopplad till medlemsregistret, utan man får själv ta på sig ansvaret att anmäla sig till den och om man ändrar adress; meddela mig. Det står mer i tidningen om detta. Anmälan gör du till mig på johan.lindroos (snabel(A)) teracom.se så lägger jag in dig.

Denna mejlinglista är framtagen som ett alternativ till telefonsvararen där alla möten utannonseras. Till den är telefonnumret 08-30 79 37.

Andra föreningar
Åtminstone förr fanns eller finns kvar, föreningen Öronvax i Boden. Jag vet inte om de är aktiva fortfarande. Bl.a. anordnades HiFi-mässor.

Sedan finns ju även Audio Engineering Society med sin svenska avdelning. Mycket serös förening. Dock inte så många AES-möten.

P.S. Välkommen som medlem i Ljudtekniska Sällskapet! D.S.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2006-05-23 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-23 10:26

Visst är medlemsmöte intressant för de som bor i större tätorter med tillräckligt underlag för en lokalavdelning. En annan framlever ju sina dagar "in the middle of nowhere" och har inga som helst ambitioner att resa 60 mil till en träff i kungliga huvudstaden. Med nuvarande inriktning på verksamheten stängs många ute. Tycker inte att det är fel i princip men om man vill driva en verksamhet som ska kunna vara öppen för alla intresserade måste man ju ha något att erbjuda lantisarna! LTS på nätet är väl en början men vilka "morötter" mer än tidningen erbjuds?

/Jocke, LTS-periodare

PS. Från tid till annan har LTS betraktats som en förening för inbördes beundran och det är naturligtvis inte roligt att höra för dem som engagerar sig men absolut något att jobba bort.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-05-23 10:28

På Hififorum skapades klubbstugorna för ca 1 år sedan, se pressentationen av dem på HF.

Varje klubbstuga har en egen del på forumet som icke medlemmar inte kan se. Vi har full aktivitet i vår klubbstuga, flera träffar varje månad. Vi är en blandad skara med lika delar diy och köpegrejjer, har gemensamma byggprojekt och ett stort utbyte av kunskap. Kan enbart rekommendera dig att kontakta den ansvariga för din lokala klubbstuga.

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-23 10:28

Kaffekoppen skrev:Jag är övertygad om att fler än jag hade hittat dit om:

Ja, det finns risk att det beror på att du ändå är såpass nybliven medlem som det har hänt. Jag håller med om att du borde få ett välkomstbrev. När du väl kommer "in i rullorna" kommer informationen att komma via e-post om du anmäler en mailadress.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-23 10:39

MoLtens sena och något oregelbundna utgivning under de senaste åren är förstås inte acceptabel. Det hjälper inte att konstatera att tidningen i dess olika skepnader sedan starten 1959 dragits med samma problem, som i grunden hänger samman med det frivilliga arbete som ligger till grund för dess utgivning. Som medlem ska man kunna förvänta sig att få tidningen i rimlig tid.

Vi för nu i LTS styrelse en diskussion om hanteringen av tidningen i nuvarande och eventuellt framtida elektroniskt format. Viktigast är att vi nyligen har förstärkt tidningssektionen så att vi nu har både en redaktör och en produktionstekniskt ansvarig samt, liksom tidigare, redaktörer för teknik- och musikdelarna. Som nytillträdd chefredaktör är min ambition att arbeta mer långsiktigt med utgivningen och med hela redaktionen involverad.

Inget slår en fysisk tidning när det gäller snabb access, mobilitet (hängmattan i sommar!) och läsupplevelse. Därför kommer nya utgåvor av MoLten att distribueras i nuvarande pappersform under överskådlig tid.

Att däremot distribuera gamla tidningar - till exempel äldre än 5, 8 eller 10 år, beroende på vad som befinns lämpligt ur olika aspekter - som pdf-filer skulle kunna förenkla och förbilliga den hanteringen avsevärt. Vi funderar samtidigt på hur hemsidan skulle kunna användas mer konstruktivt för tidnings- och artikelbeställningar, medlemsregistering och annat. Att nya medlemmar ska få en bekräftelse på sitt medlemskap är också en ambition. Det är alltså fråga om en större diskussion om hur LTS ska ta steget in i informationssamhället. LTS medlemmar kommer via gängse kanaler att få information om utvecklingen. Den som har idéer och synpunkter är naturligtvis välkommen att inkomma med dem. Tills vidare gäller nuvarande ordning för till exempel beställning av gamla MoLtar.

Förre chefredaktören och ansvariga skribenter avslutar nu det sista numret för 2005 och därefter tar den nya regimen, med undertecknad vid rodret, vid.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-05-23 12:38, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 10:52

U1 skrev:På Hififorum skapades klubbstugorna för ca 1 år sedan, se pressentationen av dem på HF.

Varje klubbstuga har en egen del på forumet som icke medlemmar inte kan se. Vi har full aktivitet i vår klubbstuga, flera träffar varje månad. Vi är en blandad skara med lika delar diy och köpegrejjer, har gemensamma byggprojekt och ett stort utbyte av kunskap. Kan enbart rekommendera dig att kontakta den ansvariga för din lokala klubbstuga.

/J
Jäkligt bra sak det där - skall absolut göra det! Problemet är väl att de som inte kan skriva på hf har svårt att få kontakt med klubbstugorna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 10:53

avr7000 skrev:Hallå...

Här i Trollhättan har vi har vi startat en förening som i dagligt tal går under benämningen "gubbdagis" :D. Att det faktiskt blev i "riktig" föreningsform var mest för att kollektivt kunna skaffa en föreningsförsäkring för den lokal vi hyrt för ändamålet...

Vi är för tillfället 11 personer.

Vi har alltså hyrt en lokal, typ som en 3 -rumslägenhet, i en glesbefolkad del av centrala Trollhättan så att man obehindrat kan väsnas så mycket man vill.
-Dock inte på onsdagskvällar då ett gäng damer har vävföreningsmöte i samma hus :D 8O

Syftet är alltså att ha en gemensam hobbylokal för att bygga hifirelaterade prylar, högtalare, förstärkare, akustikmaterial, samt att träffas och ha trevligt i största allmänhet.

Lokalen har ett "lyssningsrum"/fikarum, ett rum för att snickra och ett rum för att löda etc.

/Stefan
Det är svårt att inte ha hört talas om er ;-) Faktum är att ni är ett föredöme att ta efter!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-23 10:58

Kaffekoppen skrev:Faktum är att jag fått nys om att det just nyligen varit årsmöte. Jag misstänker starkt att det är stadgevidrigt att inbjudan till det inte gått ut till alla medlemmar...

Eftersom det årsmötet gällde INFÖR 2006 och som AVSLUT på 2005 så är det bara relevant för de som har varit medlemmar för 2005 (det är bara de som har rösträtt på mötet) och vad jag vet så har alla som har varit medlemmar för 2005 fått information om det mötet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 10:58

Johan_Lindroos skrev:Hej Magnus!

Tack för senast förresten!

Denna mejlinglista är framtagen som ett alternativ till telefonsvararen där alla möten utannonseras. Till den är telefonnumret 08-30 79 37.
Tack själv! Väldigt trevligt att träffas - en eloge till pingvinlakris för sitt engagemang och gästfrihet. Du har mail om 2 sekunder :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-23 11:26

Jocke skrev:Visst är medlemsmöte intressant för de som bor i större tätorter med tillräckligt underlag för en lokalavdelning. En annan framlever ju sina dagar "in the middle of nowhere" och har inga som helst ambitioner att resa 60 mil till en träff i kungliga huvudstaden. Med nuvarande inriktning på verksamheten stängs många ute. Tycker inte att det är fel i princip men om man vill driva en verksamhet som ska kunna vara öppen för alla intresserade måste man ju ha något att erbjuda lantisarna! LTS på nätet är väl en början men vilka "morötter" mer än tidningen erbjuds?

/Jocke, LTS-periodare

PS. Från tid till annan har LTS betraktats som en förening för inbördes beundran och det är naturligtvis inte roligt att höra för dem som engagerar sig men absolut något att jobba bort.

LTS stödjer att lokala LTS-aktiviteter anordnas och att lokala LTS-sammanslutningar startas. Man kan då äska bidrag om upp till 20 kr per besökande medlem för eventuella omkostnader.

Bl.a. i Göteborg och Dalsland finns aktiviteter (mest i Göteborg). Förr fanns även aktivitet i Skåne, men där söker vi idag någon som kan vara en sammanhållande kraft som kan engagera sig.

Det vore jätteskoj om fler lokala "LTS-falanger" kan komma igång på fler håll!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-23 11:49

Den bäste för Skåne är Nattlorden. Han passar bra för det jobbet.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 12:10

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Faktum är att jag fått nys om att det just nyligen varit årsmöte. Jag misstänker starkt att det är stadgevidrigt att inbjudan till det inte gått ut till alla medlemmar...

Eftersom det årsmötet gällde INFÖR 2006 och som AVSLUT på 2005 så är det bara relevant för de som har varit medlemmar för 2005 (det är bara de som har rösträtt på mötet) och vad jag vet så har alla som har varit medlemmar för 2005 fått information om det mötet.
Nu vet jag inte hur LTS gjort genom åren men de årsmöten jag varit engagerad i har avhandlat såväl styrelseval, ansvarsfrihetsfrågan och verksamhetsberättalse. För mig som ny medlem hade det naturligtvis varit givande att få insyn i föreningens gångna år. Att bara medlemmar från föregående år har rösträtt när man tillsätter styrelsen för kommande år var annorlunda minst sagt 8O.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-23 12:35

Jo, jag fck kallelse till årsmötet och jag var medlem under 2005. Jag vill minnas att det fungerar på samma sätt i andra föreningar, att man har rösträtt först när man gått med. Har jag inte varit medlem under det gångna året har man väl rimligtvis heller ingen talan på årsmötet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 12:59

Självklart måste man vara medlem i en förening för att ha rättigheten att kunna påverka densamma. I alla föreningar jag varit aktiv i skickas inbjudan till årsmötet till alla vid årsmötets genomförande bokförda medlemmar. Det ligger i alla medlemmars intresse att verksamheten granskas och utvecklas.

Ansvarsfrihet skulle möjligen kunna vara den ömma punkten, men i de föreningar jag varit engagerad har man ansett att även medlemmar tillkomna efter verksamhetsåret är röstberättigade.

Att som medlem ha möjlighet att påverka vilken styrelse man skall ha under sin medlemstid ser jag däremot som självklart. Ett årsmöte är inte enbart en genomgång av föregående år, det är likväl där förutsättningar ges för kommande år.

Ps.. Kan ju tillägga att sist jag var med i just LTS fick jag tidningen 3 ggr och ingen inbjudan till några evenemang. Det kom heller ingen inbjudan till att förlänga medlemsskapet..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-23 13:18

Svante skrev:Jo, det är ideell verksamhet är det ju, men det har kommit fyra nummer per år sedan början på 90-talet. Däremot är de konstant försenade..

Men om de är konstant försenade gör det väl inget? Så länge det kommer med (någorlunda) jämn frekvens så kan man ju alltid döpa om dem vid ett tillfälle så är saken biff. Någon som hoppar på mitt i utgivningen kan väl inte märka någon fasförskjutning om inte absolut fas framgår av tidningen själv?

Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-05-23 13:20

Det finns en förening i västsverige som heter Swedish audiophile society också. Från början är det en utbrytargrupp ur LTS. Den är begränsad till 25 medlemmar om jag förstått det hela rätt och nya medlemmar väljs in på rekommendationer. Medlemmarna är rätt tongivande, t.ex var Olle Mårtensson med när han var i livet.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 13:30

Låter som audiovärldens motsvarighet till alla dessa smått hemliga ordnar med diverse fantasifulla syften..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-23 13:47

Bernt skrev:nya medlemmar väljs in på rekommendationer

Ah, snacka om "klubb för inbördes beundran"! :D

Vad är det för kriterier? Om det var en utbrytare ur LTS så kanske en förutsättning är att man inte är medlem i LTS? ;)

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-23 14:05

Swedish audiofil society....

Låter som om det är ormoljekrämare och fiina kunder till dom som är med :twisted:

Nåväl. Dom har säkert trevligt på sina möten för särskilt inbjudna eventuella medlemmar.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-23 14:21

perstromgren skrev:
Svante skrev:Jo, det är ideell verksamhet är det ju, men det har kommit fyra nummer per år sedan början på 90-talet. Däremot är de konstant försenade..

Men om de är konstant försenade gör det väl inget? Så länge det kommer med (någorlunda) jämn frekvens så kan man ju alltid döpa om dem vid ett tillfälle så är saken biff. Någon som hoppar på mitt i utgivningen kan väl inte märka någon fasförskjutning om inte absolut fas framgår av tidningen själv?

Eller?

Just min poäng, men nummer och årgång står ju på framsidan av varje nummer så det är lätt att uppleva att man får för lite trots att det faktiskt blir fyra nummer per år.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-05-23 14:21

pinnen skrev:Swedish audiofil society....

Låter som om det är ormoljekrämare och fiina kunder till dom som är med :twisted:

Nåväl. Dom har säkert trevligt på sina möten för särskilt inbjudna eventuella medlemmar.
Nja. De jag känner är definitivt inte sådana, de är DIY-folk. Flera var på DIY-träffen.

Ni är snabba i era slutsatser minsann! 8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-23 14:23

Trollhättans HifiNissar, som avr7000 nämnde (dock ej vid dess riktiga namn), väljer in sina medlemmar också. Anledningen till att det är så hos oss är pga begränsade utrymmen för byggande och lödande. Dessutom skall alla vara personligt kompis med alla. Allting som finns i lokalen får användas av alla, om inte annat anges. Föreningen äger bara ett kylskåp, och läsken däri.

Vi har som vänskapsgest gått med som medlemsförening i LTS, och inbjuder givetvis LTS att bli medlemmar i THN. 8)
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-05-23 14:25, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-23 14:25

Tack Mats. Har haft mina små tankar på det hållet, men just för ögonblicket har jag inte tid över till att ta i det också.

Men det skulle vara kul med en skåneträff. :-)

Får se när jag är klar med mitt bygge om jag har möjlighet till att dra i något...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-23 14:43

Låter väldigt konstigt att man inte skulle ha rösträtt på årsmöte om man är nybliven medlem. I alla föreningar jag är och har varit medlem i har man alltid välkomnat nytillkommna medlemmar och medlem har man blivit så snart man betalat sin avgift och då har man samma rättigheter och skyldigheter som alla andra medlemmar.

Jag är och har varit engagerad på alla möjliga sorters styrelseposter i diverse föreningar, både ideella och ekonomiska, och hade nog skämts lite om man missat kallelseutskick till någon medlem. Dessutom finns ju risken att någon begär att årsmötet ska göras om om inte kallelse behörigen skett. Om det handlar om en ekonomisk förening kan en domstol besluta detta.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi