SKARPNÄCKSTRÄFFEN gone OFF TOPIC med ny soffa

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-22 22:46

Bamsefar skrev:
pingvinlakrits skrev:Dessutom gjordes det en del mätningar av Öhman och Kaffekoppen - men det får de redogöra själva för... ;)

Om det råder någon tveksamhet, så är det (som vanligt ?) Bamsefar som står för dömmandet ;) Denna gång i samverkan med StereoÄnkan ;)
Det känns skönt att alla siffror finns i Bamsefars handdator så att Ingvar inte försöker fuska när avgörandet sker sista augusti ;-) Till sin hjälp har Bamsefar en obarmhärtig medhjälpare som inte tollererar det minsta fusk från min sida...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-22 22:48

Slartibartfast skrev:
Kaffekoppen skrev:Man har ju högre ljudtryckskapacitet på pP... och kan fnula lite för att trycka på extra i explosionerna....och förbereda sifg för vräkning och därmed ett nödvändigt husköp

Ska det inte stå torp där? Ett sånt där som man kan renovera m h a sina goda vänner.. ;) /J
Bara lugn..skall nog hitta på nått ni kan hjälpa till med..

Undrar förresten var alla vänner var när jag slipade spackel ikväll...

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-23 10:47

Om delningsfiltren var felinställda kanske man skall ta jämförelsen med en nypa salt? Kan tänka mig att det påverkade intrycket en aning negativt för de delade varianterna?
Anyway, shit happens.. Kul reportage i vilket fall som helst!
sb17nbac till alla!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-23 13:57

markih: det påverkade endast delar av spelningen eftersom delningsfiltret pillades på efter en viss tids lyssning och de var förstås enbart inblandade i kombinationen piP + basmoduler och under tiden efter det att Jocke nivåjusterade delningsfiltret.

Under söndagen fanns inte problemet - men då började ju som bekant basporten på ena basmodulen skorra - så de kopplades bort och vi körde piPs ensammen och sedan pi60. Ska pilla på porten lite idag eftersom det blir spelning ikväll :).

Men, visst blev det galet - och som sagt; shit happens...

I övrigt så känns det trevligt att efter en träff/tortyrspelning fortfarande sitta och känna att man kan sitta nöjd med sina grejer - fick ingen större impuls att byta ut hela rasket iallafall. Mer viktigt i mitt fall att fortsätta fixa till rummet eller spela på andra ledden - men det tar vi en annan gång...

8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-05-23 14:03

Slartibartfast: Tack för det :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-23 15:07

pingvinlakrits skrev:Mer viktigt i mitt fall att fortsätta fixa till rummet eller spela på andra ledden - men det tar vi en annan gång...

Jag kan evnt fixa en elektrisk duk ifall du känner för en projektor...

(Vilket INTE innebär att du skall skaffa en massa surroundhögtalare, även om jag har en tank på lösning till det också ;) ).
Best Regards
Bamsefar

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-24 09:22

Bamsefar: flerkanal ligger nere för räkning (av slantar) och har lite för låg WAF (SAF?) faktor för att allvarligt övervägas.

Men en projj av klass vore ju kul ;)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 09:37

En proj gör sig bra i ett torp med...

Pingvinlakris - du borde kunna smyga undan flerkanal nära på osynligt hemma..

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-24 10:08

Nu ska ni inte vara sånna mot Pingvinen.

Ett stereosystem från Ino räcker så fint till en projektor tycker jag.
Tänk på att flickvännen redan stått ut med div åtgärder i vardagsrummet, för att inte tala om vad en normal person lägger på sin stereo (inte för att pingvinen är särskilt normal). En bra projektor och duk kostar en slant.

Har själv haft ett surroundsystem (med bl a pi60s) en gång i tiden men är nu mkt nöjd med två kanaler.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 10:19

Äsch... klart grabben skall ha surround ;-)

Dessutom borde han ha en gasolgrill på balkongen så han kan bjuda på grillat till filmkvällarna 8)

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-24 11:07

Ja vaffan, du har rätt!
Han får fixa surround och grill.
Jag kräver också ett gäng sånna där automatiska massagestolar (ca 55 000 kr) till bion.
Och så tar vi 2-3 filmkvällar i veckan, med gott kaffe varje gång.
Det är rimligt.
Ska vi säga så?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-24 11:17

Ljudkrav skrev:Ja vaffan, du har rätt!
Jag kräver också ett gäng sånna där automatiska massagestolar (ca 55 000 kr) till bion.
Det är rimligt.
Ska vi säga så?

Jag tycker det räcker med någon grillkväll på balkongen efter att ha plågat oss igenom någon Stockhausen-cd i audiofilutförande...... :-)

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 11:43

Ljudkrav skrev:Det är rimligt.
Det är faktiskt inte orimmligt iallafall 8)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-24 11:47

Bill50x skrev:
Ljudkrav skrev:Ja vaffan, du har rätt!
Det är rimligt.
Ska vi säga så?

Jag tycker det räcker med någon grillkväll på balkongen efter att ha plågat oss igenom någon Stockhausen-cd i audiofilutförande...... :-)

/ B

Stockhausen, vem, vart? 8O

Föresten, blev det inga fler bilder än så? Om någon (Johan...) har problem att lägga upp bilderna på en server hjälper jag gärna till. E-posta bilderna till min mail (knappen bredvid PM) så ser jag till att de blir upplaggda!

slash J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-24 12:55

Slartibartfast skrev:Stockhausen, vem, vart? 8O

http://www.stockhausen.org/

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-24 16:35

Hoppla hoppla!

Här spårar det ur på klassiskt Faktiskt manér...

Njae, det blir inte flerkanal på ett tag - filmerna låter rätt bra iallafall - och det får vara lite återhållsamhet på investeringsfronten nu...

...men en klotgrill kanske skulle funka...

Jocke: Ett par bilder från söndagen finns på hårddisken men jag har inte hunnit vara hemma och peta på dem ännu - men det kommer!

Håller på att försöka ragga upp en bil till imorgon torsdag så jag kan återlämna alla leksakerna (basmoduler/Brystonsteget) men det har inte gått så bra hittills... ...jobbar på det!

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-24 17:05

Inte för att jag vill idka någon sorts påtryckning, men... 8)

För en person med din uttalat välutvecklade känsla för stil, färgsättning, smak och finess, torde det väl vara snarast en utmaning att använda surroundburkar på ett för livsmiljön estetiskt förhöjande sätt? :wink: (en målad i mylla, en i morän, en i...)

Fast å andra sidan: Filmtittning i stereo är verkligen oerhört underskattat! Jag väljer i 100 fall av 100 en god stereolyssning framför en normal surroundlyssning av den sort som de flesta hifi-handlare erbjuder, alltså en sådan där, där man för varje surroundeffekt som används, bara påminns om att man har teknisk apparatur runt om sig. :?

I många fall tycker jag dock att en stereofonisk uppspelning av 5.1-spåret, nedmixat enligt Lt/Rt (vilket går att åstadkomma i varje fall inom DTS-standarden) vinner över den tvåkanalsmix som brukar finnas färdig på DVDn. :o

Allra viktigast tycker jag en sådan downmix är, om man har för avsikt att spela in materialet (på ett tvåkanaligt medium) eftersom man då i efterhand kan åstadkomma en trevlig matrisdekodning upp till flerkanalig förnimmelse. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-24 18:40

Ingvar; tack :oops: nu blir man ju nästan lite generad ju...
...nu ska jag erkänna (och nu hoppas jag att inte sambo läser det här) att jag funderat ut hur jag skulle färgsätta surroundhögtalarna och det skulle mycket riktigt bli en blandning av jordfärger. 8)

Det där med downmix av flerkanalsljud till tvåkanal måste jag sätta in mig i hur det fungerar (eller är tänkt att fungera) och hur man enklast får ut ljudet på bästa tänkbara sätt i tvåkanal. Mer än en gång har jag sett om en film med olika inställningar och fått helt olika dynamik i tvåkanalsåtergivningen av filmen - och jag glömmer jämt vilken som fungerade bäst! :oops:
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-25 10:21

Apropå renoveringen av rummet hittade jag den här som jag visade sambo i morse och som slog huvudet på spiken:

Bild

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-05-29 00:08

hahaha, Stenmark är alltid klockren

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-30 19:22

Ja det verkar ha varit en trevlig träff. Förstod nog inte alla inlägg med tekniska termer. Tyvärr missade jag den. Hade varit kul att lyssna på omtalade Pip.

/Urban

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-27 15:35

Nu har jag också varit hemma hos Pingvinlakrits. Det var en väldigt mysig och trevlig stämning i lyssningsrummet. Och på värden :)
Jag tycker att skillnaden mellan Pip(s?) och Pi60 var som natt och dag till den sistnämndas fördel. Särskilt gillade jag mellanregistret och nedre delen av diskanten som gav mig gåshud. Nåt av det bästa jag har hört i hela mitt liv. Basregistret kändes också tämligen befriat från resonansproblem.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-27 15:51

låter som att man måste åka förbi pingvinen nån dag...det är ju inte så långt :)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-08-27 17:06

Haakan_W skrev:låter som att man måste åka förbi pingvinen nån dag...det är ju inte så långt :)

Nej det är ju inte det. Jag kommer också gärna förbi. Kanske någon miniträff?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 18:08

patrikf skrev:Nu har jag också varit hemma hos Pingvinlakrits... ...pi60... ...Särskilt gillade jag mellanregistret och nedre delen av diskanten som gav mig gåshud. Nåt av det bästa jag har hört i hela mitt liv. Basregistret kändes också tämligen befriat från resonansproblem.

Tack! Det gläder mig mycket att höra. :P

Och jag hoppas förstås att du kommer att uppskatta ljudåtergivningen till och med ännu mera när du "vant om" dina klangliga expektioner, efter att ha kommit till klarhet med avseende på din mätmikrofons vilseledande oförmåga att tala sanning. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-27 20:10

Särskilt gillade jag mellanregistret och nedre delen av diskanten som gav mig gåshud. Nåt av det bästa jag har hört i hela mitt liv. Basregistret kändes också tämligen befriat från resonansproblem.

Som du säger så låter det riktigt trevligt hos pingvinlakrits :P

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-27 22:21

Patrikf: synd att det inte blev en längre session i oredan här, men du fick iallafall en smak av pi60:s potential. På de skivor du hade med dig så lät de klart bättre på pi60 än på piPs. Kul att du gillade ljudet, det är ganska nära mitt ideal - fast det finns alltid något att putsa på...

Håkan och Frutti: självklart är ni välkomna!
Nu har jag ju varken kök, väggar i köket eller soffa. :(

Men jag jobbar på köket (kommer imorgon) och soffan kommer vad det lider (ett par veckor till) och då kan jag ju PM:a er så tar vi en miniträff härute framåt höstkanten. Jag är ju långledig fram till och med oktober och innan dess ska vi nog få till det. Dessutom finns det en chans att det står en professionell kaffemaskin här vid det laget... :)

FBK: har du fått din soffa än?

Bilder kommer så fort det sista lilla kommer på plats i racket och nya soffan då förstås. Den förra hamnade ute i en viss källare i Täby... ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-27 22:32

Man börjar känna igen det här, folk krigar med Ingvar i flera år sen slutar det med att dom köper pi60 och säljer sina nuvarande kablar på hififorum. :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-27 22:44

rexQ: Jag hoppade över kriget men smygstartade med piP.

Även om piPs inte konkurrerar ut pi60 på något väsentligt så är det en trevlig liten högtalare som jag antagligen kommer behålla - ett par extra skadar ju inte om man skulle bo lite större framöver. Sedan är det ju kul med något man lagt ner lite energi på att plocka ihop själv.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-27 23:43

bara å skrika så åker jag över till ghettot :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino