Basreflexrör resonanser

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-20 23:40

phon skrev:Jo det var nåt sånt jag hade tänkt mig i nästa skede. Undrar om det går, men jag måste ju ändå prova tycker jag, man ger inte upp alltför lätt 8O Fast jag tänkte mig nog en rätt smalbandig resonator, lika smalbandig som resonansen jag vill dämpa.

Mmm, men varför inte slå ut alla resonanserna? Det kommer att vara viktigt att kaviteten är tät om inte lågfrekvensen ska dämpas. Massor med klägg, så det inte pyser. Egentligen skulle man räkna ut hur stor volymen ska vara också. Först känslan är att den ska vara rätt liten, kanske ska mellanrummet mellan de två rören vara bara ½ cm eller nåt. Sen kan man öka dämpningen vid HF genom att göra flera slitsar om det behövs. Hmm, tål nästan att simuleras.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-03-21 09:37

Jag är lite inne på att lasta ner resonansen så hårt som möjligt med hjälp av en avstämd last, för att på det sättet kunna hålla slitsstorleken nere till förmån för basdämpningen. Men, det är inte alls säkert att det fungerar. Vill nog prova ändå för att tillfredställa nyfikenheten.

Din variant är kanske bättre, och definitivt mer generell i det att man inte behöver stämma av lasten för varje specifikt basrör. Mycket enklare att hantera och tillverka, tar mycket mindre plats i en låda också. Fast man behöver väl bara dämpa den första resonansen, hur långa basrör får folk ha egentligen ? 8O :D :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-04-18 23:04

Här är lite mer onödigt vetande och mätande. Kollade lite på hur en avstämd dämpning kunde fungera. Tanken är att ordna till en akustisk vågfälla på liknande sätt som man gör elektriskt med stubar på en koaxialkabel.

Jag limmade på en 50mm muff på lådan så att det går att byta rör enkelt. Sedan kapade jag upp några rörstumpar och monterade ett tunnare rör vinkelrätt ut på mitten. Det senare matas via ett avlångd hål, bred slits ca 20x5 mm, från det grövre röret. Det tunna röret stäms av genom kapning, liknar ungefär jobbet med att stämma av en basreflex. Röret tätas i änden med en plugg, det är en sluten kvartsvågspipa.

Alltihop ser ut så här innan mätningarna:

Bild

Här följer några mätningar på det kortare rörparet, vars resonans ligger vid ca 520Hz. Första kurvan visar hur resonansen dämpas ut, samtidigt bildas två toppar från det tunna röret som här är helt odämpat.

Bild

En liten minimal sudd av dämpmaterial placeras mitt i det tunna röret för att dämpa bort energin, resultatet blir då såhär. Dämpningen av resonansen minskar aningen och samtidigt försvinner de två nya topparna. Avstämningen ligger något lågt, därav förskjutningen mot den lägre sidan.

Bild

Som jämförelse är här en mätning på basrör med slits, i det här fallet 55 mm lång och 5 mm bred, dämpad med 10mm filt hårt anbringad. Dämpningen är något mindre för resonansen och något större vid basavstämningen.

Bild

Med ordentligt med dämpning i tunna röret spelade det ingen roll om det var slutet eller öppet, det fungerade mer som dämpad slits då.

Vad kan man då dra för slutsats egentligen? Ja, dämpningen av resonansen är ungefär lika, eller möjligen aningen bättre. Dämpningen vid basavstämningen verkar vara lite lägre. Mycket mer besvär att bygga ihop. Tar större plats. Måste stämmas av.
Påverkan vid högre resonanstoppar var varken bättre eller sämre med rör vs. slits, dvs jag får ingen dämpning alls på de högre topparna.

Svantes idé med bara en slits är säkert den enklaste lösningen, den fungerar tillräckligt bra och går säkert att fintrimma. Det går å andra sidan säkert att optimera den här lösningen också.

Möjligen gör jag ett prov till med fler halvvågspipor på samma rör, med olika avstämning, för att försöka få ner energing utanför basrörets passband, nu när jag ändå har en enkelt hanterbar låda. Vi får se. Kul är det hursomhelst.
Senast redigerad av phon 2005-04-19 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-18 23:26

Frågan är vad ett rör med slits inuti lådan kan få för problem vid basavstämningen. Ett slutet tvärrör som du provat nu har ju inget problem med ljudtrycket från inuti lådan i alla fall. Om det inte blir nåt problem med slits och filt, utan att göra någon slags dubbelrör så är nog det enklast, precis som du skriver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 09:35

Är det någon som byggt något skarpt projekt enligt ideerna i denna tråden?
Senast redigerad av paa 2006-05-24 18:20, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-24 10:24

Ja, mina OA116. Dom har nya basar i botten, CX21LTS, och basportar med dämpade Svanteslitsar. Egentligen hål som är dämpade med filt och inneslutna i en egen kammare utanpå rören. [s]Fungerar alldeles utmärkt.[/s] Här är en bild på gamla och nya utförandet.

BildBild

Som vanligt har projektet hamnat i bakvatten för nya och mer intressanta sådana .... men det spelas i högtalarna dagligen. Endera ..nångång.. skall jag nog mäta lite på dom oxå ...

edit: etiketten på baselementet är bara en vilseledande rökridå .... 8)
Senast redigerad av phon 2006-05-25 15:40, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 10:33

Hur stor volym ungefär har du utanpå slitsen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-24 11:23

Oj, ja vad kan det bli? Det är ett uppskuret 100mm rör utanpå porten som är ca 90mm, sedan runt 200mm långt. Det skulle bli runt 300cm3 då. Har jag räknat rätt nu?

Jag limmade på 5mm filt på porten, krängde över det uppskurna röret, drog ihop med spännband och limmade med silicon runt uppe och nere samt längs det uppskurna. Det är bara filt på ung halva omkretsen så kammaren hamnade lite osymmetriskt på porten. Det ger då möjligen lite mindre volym, nedåt hälften (=150cm3) kanske?

Har du någon fundering på volymen relativt slits/hål-storlek samt den dämpade frekvensen? Man kanske skulle räkna även på det här som på en egen låda med Q-värden och allt?

Jag har även gjort några högtalare med slits (=hål) dämpade med filt men utan kammare. Det pyser alltså ut direkt inuti lådan då. Dom har jag mätt på och det fungerar också som tänkt.

Måste man ha kammare alls? Är inte trycket i mitten på pipan vid resonans mycket högre än trycket i lådan vid samma frekvens? Jag har inte tänkt färdigt här märker jag.

edit:

Problem vid basavstämningen skrev du ju. Det tror jag inte att det blir, Q-värdet i porten sjunker aningen lite och påverkar outputen, men det är väldigt marginellt. Jag har då inte märkt av några problem där nere.

manw

Inläggav manw » 2006-05-24 12:48

Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen.

Någonstans har jag en patentutskrift på just detta, så någon måste ha gjort detta med lyckat resultat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 12:56

manw skrev:
Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen.

Någonstans har jag en patentutskrift på just detta, så någon måste ha gjort detta med lyckat resultat.

Skulle vara kul att höra mer om detta patent. Gäller det en helmholtz-avstämning mot en separat kammare mitt på röret? I så fall är ju dessa slitsar eller hål som är dämpade med filt men mynnande rätt in i lådan inte innefattade av patentet?
Numera pensionär.

manw

Inläggav manw » 2006-05-24 13:28

Jodå, det var faktiskt flera olika patent, där något bara var ett gummimembran/gummiduk mitt på röret. Hittade tyvärr inte papperen nu, skall leta igen vid tilfälle. Annars om man har tillgång, eller känner någon som har tillgång till en patentdatabas så är det bara att sätta igång att söka.

Fast detta med patent, så länge det är DIY så är det bara att kopiera och se glad ut. Det är väl först om man vill tillverka något för att sälja eller likande som man måste ta hänsyn till patentet.

manw

Bingo! Hittade dem!

Inläggav manw » 2006-05-24 14:21

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 14:50

Är det Kalle Ståhl bakom membrandämparen?
Numera pensionär.

Castor_inaktiv

Re: Bingo! Hittade dem!

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-24 14:54

Skulle det innebära bättre ljud (visserligen upp till var individ vad som är bra och inte bra ljud) med ovan nämnda? :?:
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 15:01

Castor skrev:Skulle det innebära bättre ljud (visserligen upp till var individ vad som är bra och inte bra ljud) med ovan nämnda? :?:

Har du läst hela denna tråden?
Numera pensionär.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-24 15:10

paa skrev:
Castor skrev:Skulle det innebära bättre ljud (visserligen upp till var individ vad som är bra och inte bra ljud) med ovan nämnda? :?:

Har du läst hela denna tråden?

jadå... visst har jag det... verkar lite konstigt annars att fråga ngt sånt.... :lol:
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-24 15:19

Det är ju ett ljudmässigt problem man löser. Oönskade resonanser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 15:44

Castor skrev:jadå... visst har jag det... verkar lite konstigt annars att fråga ngt sånt.... :lol:

OK, tänkte att du bara kollade sista inläggen och såg dom två konstiga patenten varvid frågan kom: "Vad ska det där vara bra för?"

Men, basreflexröret fungerar förutom som en del av helmholtsresonatorn som ger den önskade basutsträckningen, även som en orgelpipa som ger resonanser som beror på rörets längd, och sätts i svängning av frekvenser längre upp i registret. Det är inte så känsligt för en subwoofer, men för ett tvåvägssystem vill man ju inte ha en orgelpipa som spelas i mellanregistret. Nivån från röret kan ju vara nästan ända upp till samma nivå som elementet i vid resonanserna i mellanregistret.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-24 16:25

Jag kommer snart att testa detta med slitsade basrör igen, kul ehhh synd att denna tråd dök upp igen :lol:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-24 17:38

skrutten skrev:Jag kommer snart att testa detta med slitsade basrör igen, kul ehhh synd att denna tråd dök upp igen :lol:

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-24 23:33

Kan man göra flera smalare slitsar runt om istället för att erhålla samma flödesmotstånd fast utan filt.

En ljuddämpare för motorcykel kanske fungerar 8)
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-25 15:37

Blev lite skrutteneffekt här ..... blev ju tvungen att mäta min 116 också.

Det skulle jag aldrig ha gjort. Eller, jag borde ha mätt redan då ...

Det är bara att konstatera, antiresonanshålen fungerar inte alls. Det som skiljer mot tidigare fungerande varianter är kammaren. Antar att det bara är att riva bort den och mäta igen, något jag inte gör idag. Dessutom ligger topparna lite högt med så långa rör, men ... och hur fungerar basfiltret egentligen ? Det skall ju skära alldeles under 400, är det den lilla knycken man ser? :lol:

.... jaja, det finns alltid mer att göra. :D

Bild

Så här såg det ut senast innan jag skrotade projektet med avstämda pipor .... intressant månlandare måste jag säga ... 8O håhå jaja

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-25 20:29

phon skrev:Bild

Är det någon dämpull i sidorören? Annars lär det inte funka, tycker min intuition.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-25 22:25

Det var ett tag sen, men jag provade nog det mesta utom gröna oliver .... :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-25 22:30

phon skrev:...ag provade nog det mesta utom gröna oliver .... :D

Och det som är så gott i en riktig Vodka Martini!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-25 22:58

Precis, dumt att stoppa dom i basröret då 8)

Föregående

Återgå till DIY-forum