Här är lite mer onödigt vetande och mätande. Kollade lite på hur en avstämd dämpning kunde fungera. Tanken är att ordna till en akustisk vågfälla på liknande sätt som man gör elektriskt med stubar på en koaxialkabel.
Jag limmade på en 50mm muff på lådan så att det går att byta rör enkelt. Sedan kapade jag upp några rörstumpar och monterade ett tunnare rör vinkelrätt ut på mitten. Det senare matas via ett avlångd hål, bred slits ca 20x5 mm, från det grövre röret. Det tunna röret stäms av genom kapning, liknar ungefär jobbet med att stämma av en basreflex. Röret tätas i änden med en plugg, det är en sluten kvartsvågspipa.
Alltihop ser ut så här innan mätningarna:
Här följer några mätningar på det kortare rörparet, vars resonans ligger vid ca 520Hz. Första kurvan visar hur resonansen dämpas ut, samtidigt bildas två toppar från det tunna röret som här är helt odämpat.
En liten minimal sudd av dämpmaterial placeras mitt i det tunna röret för att dämpa bort energin, resultatet blir då såhär. Dämpningen av resonansen minskar aningen och samtidigt försvinner de två nya topparna. Avstämningen ligger något lågt, därav förskjutningen mot den lägre sidan.
Som jämförelse är här en mätning på basrör med slits, i det här fallet 55 mm lång och 5 mm bred, dämpad med 10mm filt hårt anbringad. Dämpningen är något mindre för resonansen och något större vid basavstämningen.
Med ordentligt med dämpning i tunna röret spelade det ingen roll om det var slutet eller öppet, det fungerade mer som dämpad slits då.
Vad kan man då dra för slutsats egentligen? Ja, dämpningen av resonansen är ungefär lika, eller möjligen aningen bättre. Dämpningen vid basavstämningen verkar vara lite lägre. Mycket mer besvär att bygga ihop. Tar större plats. Måste stämmas av.
Påverkan vid högre resonanstoppar var varken bättre eller sämre med rör vs. slits, dvs jag får ingen dämpning alls på de högre topparna.
Svantes idé med bara en slits är säkert den enklaste lösningen, den fungerar tillräckligt bra och går säkert att fintrimma. Det går å andra sidan säkert att optimera den här lösningen också.
Möjligen gör jag ett prov till med fler halvvågspipor på samma rör, med olika avstämning, för att försöka få ner energing utanför basrörets passband, nu när jag ändå har en enkelt hanterbar låda. Vi får se. Kul är det hursomhelst.