Tillståndet med audioföreningar i Sverige...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 14:59

Bernt skrev:Ni är snabba i era slutsatser minsann! 8)
Nä.. jag är bara avundsjuk eftersom jag inte fått medlemsförfrågan :cry: :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-23 15:07

Kaffekoppen skrev:Nä.. jag är bara avundsjuk eftersom jag inte fått medlemsförfrågan :cry: :wink:

Det hör till att man dissar stenhårt innan man fått förfrågan, sedan accepterar man stolt medlemsskapet. :twisted:

Det tillfälle jag beundrat min storebror mest (tillhör inte vanligheterna över huvud taget) var när han tackade nej till medlemsskap i en sådan inneklubb. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 15:17

Jag tycker iof att det är okej om man begränsar medlemsantalet, det kan finnas praktiska skäl för det, på samma sätt som för nissarna i Trollhättan...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-23 15:26

Det är en sak om det är fysisk platsbrist, ja. Men generellt är jag litet skeptisk mot sammanslutningar med invalskriterier.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-23 15:33

mapem skrev:Låter väldigt konstigt att man inte skulle ha rösträtt på årsmöte om man är nybliven medlem. I alla föreningar jag är och har varit medlem i har man alltid välkomnat nytillkommna medlemmar och medlem har man blivit så snart man betalat sin avgift och då har man samma rättigheter och skyldigheter som alla andra medlemmar.

Jag är och har varit engagerad på alla möjliga sorters styrelseposter i diverse föreningar, både ideella och ekonomiska, och hade nog skämts lite om man missat kallelseutskick till någon medlem. Dessutom finns ju risken att någon begär att årsmötet ska göras om om inte kallelse behörigen skett. Om det handlar om en ekonomisk förening kan en domstol besluta detta.

Jag tagit för givet att medlemskapet är accepterat den dag man får sitt först exemplar av Musik och Ljudteknik. Man får i varje fall tidningen endast efter det år man har betalat medlemsavgift för. Skulle vara konstigt att jag som ny medlem kan sitta med och ge en avgående styrelse ansvarsfrihet för det gångna året, det året som jag inte var medlem.... Brukar det verkligen fungera så?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-23 16:26

Jo det finns i föreningar normalt bara en sorts medlemmar, nämligen dem som är medlemmar. I alla fall i dom föreningar jag känner till. Har man fullgjort det som krävs för att bli medlem dvs oftast bara anmält att man vill vara det och betalt medlemsavgiften så har man rösträtt på årsmöte även om man gick med dagen innan. Det är gängse föreningssed.

Ekonomiska föreningar kan utöver detta kräva en insats eller att man köper en andel eller en bostadsrätt eller vad det kan vara. Men det gäller knappast LTS.

Sen finns ju ordnar som har inval och inträdesprov och sånt, men det är väl också ett annat kapitel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 16:27

Det gör det faktiskt.

Ansvarsfrihet kan bara nekas om styrelsen brutit mot föreningens stadgar, agerat utanför sina givna ramar eller begått förskingring. Ansvarsfriheten kan nekas för delar av, eller hela styrelsen. Således spelar det ingen roll hur länge man varit medlem då kriterierna för ansvarsfrihet inte har med åsikter att göra.

Tycker man styrelsen gjort ett dåligt arbete blir det styrelsebyte, men det är inget skäl för nekande av ansvarsfrihet.

Jag har bara varit med om att man bordlagt ansvarsfrihet för en kassör vid ett tillfälle, och det var för att bokföringen var i sådant bedrövligt skick att revisorerna inte ville godkänna den utan ytterliggare genomgång. Det blev bordläggning och extra årsmöte med punkterna ekonomisk berättelse och ansvarsfrihet.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-23 16:49

Jag har samma erfarenheter som kaffekoppen. En gång har jag varit med om att revisorerna inte velat ge kassören ansvarsfrihet. Men årsmötet gav det ändå, eftersom alla kände kassören väl och visste att han inte förskingrat. Han var lite slarvig av sig bara och lustigt nog fanns det mer pengar i kassan än det skulle enligt de knapphändiga redovisningarna. Men mötet valde en annan kassör naturligtvis. Hade han inte fått ansvarsfrihet hade han blivit personligen ansvarig, och det är en allvarlig sak. Det där gällde en lokal partiförening, fattig som en samling löss. Det var före de kommunala partistödens tid.

I alla fall kan jag inte förstå annat än att eftersom det aktuella audiosällskapet inte kräver något annat av en medlem än att man betalar en prenumeration så är man medlem från den sekund man postat/girerat/betalt sin prenumeration. Och från denna sekund har man samma demokratiska rättigheter som alla gamla rävar som häckat i samma audiosällskap sen hedenhös. Och ska självklart kallas till årsmöte på det sätt som framgår av stadgarna. För såna finns väl?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-23 16:59

Jo alltså, en av de första frågorna att ta ställning till på ett årsmöte brukar vara om mötet är behörigen utlyst, dvs om alla kallats enligt stadgarna. Om det inte skett är det grund för att ajournera det hela och kalla till ett nytt möte.

Nu är det ju inte så ofta nån bråkar om sånt, men i princip kan det ske. Jag har varit med om att kallelse gått ut för sent (mitt eget fel!) och då borde egentligen mötet ajournerats, men medlemmarna hade överseende men kunde förstås inte avhålla sig från omsorgsfulla reprimander gentemot undertecknad. Alla hade ändå lyckats ta sig till mötet så ingen hade något intresse att skjuta på det för principens skull.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-23 18:00

Mapem, jag skulle tro att man i LTS blir medlem från den tidpunkt som registratorn har registrerat inbetalningen i medlemsregistret. Som du förstår kan det då bli en liten förskjutning p.g.a. att registratorn inte på sekunden har någon chans att bevaka om det inkommit inbetalningar, utan denna person registrerar en bunt inbetalningar och väntar sedan tills det inkommit en ny "bunt".

Att tro att man blir medlem vid den sekund man gjort inbetalningen tycker jag låter orimligt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-05-23 20:58

Magnus orsaken till att inte du fick någon inbjudan var att din inbetalning helt enkelt nådde mig för sent. Inbjudan till årsmötet ska enligt stadgarna gå ut 5veckor(?) innan årsmötet. Din betalning reggades av mig 2v innan mötet. Välkomst brev till alla nya medlemmar är något jag själv hade som mål att införa när jag tillträdde. Men så struligt som det hitills varit har min tid varit fullt upptagen till andra medlemsärenden. LTS får ca. 200-300 nya medlemmar per år så jag skulle behöva egna varenda dag på året åt att skicka ut brev. Ägnar redan 2h/dag åt LTS och det är för mycket redan det. Förhoppningsvis är vi helt i fas till 2008 med inbetalningar så kanske att det då finns mer tid över :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-05-23 22:21

man kanske skulle kunna skicka mail en gång per månad?
för man in alla i en databas borde det väl dessutom kunna lösas automagiskt...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-05-23 22:34

Jag hyser också uppfattningen att man bör anses som medlem när medlemsavgiften inkommit på föreningens konto. Redan då bör man ha rösträtt et cetera. Däremot finns det väl ett rimlighetskriterium för hur snabbt en viss förening kan antas hinna registrera medlemskapet och skicka ut information.

Använder inte LTS elektroniska utskick eller webbplatsen för att sprida kallelser och handlingar?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-05-23 22:36

Ja iaf. till del av medlemmarna som skickar med upplysningar om sin e-mail. Sedan återstår bara för "någon" att programmera ett program som plockar fram alla nya medlemmar ur databasen och skickar iväg detta mail :)
Finns mycket man skulle kunna göra om någon duktig databasprog. hade massa fritid över att ägna åt att förbätra detta system :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 22:52

Alexi,

Som i alla föreningar är det för få som gör alldeles för mycket!

Det är baskemig inte acceptabelt med två timmar per dag för en förening av LTS storlek. Vi måste hitta ett bättre sätt att fördela arbetet.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-05-23 23:11

en databas kan man väl enkelt lägga upp i openoffice.org?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-05-23 23:14

Det har försökts att modernisera databasen av tidigare registrator.

Problemet är dom försenade utgivningarna och strulen som följt på det att inte inbetalningarna längre är samma tid varje år osv. Om 1000 medlemmar hör av sig till mig en gång per år var. Så har jag ändå 3st per dag året om varje dag att hantera och strular något till sig så kan det vara hundratals som försöker nå mig dygnet runt. Så det är rätt rimligt med tanke på vår storlek. Jag är glad att vi inte är 10´000 medlemmar :)
Problemet är som jag beskrev ovan att en heldel programmerings arbete skulle behövas för att automatisera informationsutgivandet. Just nu är det mycket mannuellt arbete och det kan bara skötas av en person eller iaf ett hushåll, jag får mycket hjälp av min sambo.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-23 23:21

Nu vill jag inte vara osnäll, men det känns som om föreningsteknaliteter i allmänhet, och LTS föreningsbestyr i synnerhet inte direkt är hifi.

Hur ser det ut egentligen i Sverige, finns det ett behov att starta hifi-föreningar? Och vilka andra finns?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 09:26

Bra V8 - åter till ämnet!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-24 15:26

Varför skall man ha hififöreningar?

Det är väl ett ganska privat intresse? LTS fyller ju ett viktigt syfte som motpol till en tyvärr alltför sällan ifrågasättande bransch. Nytt är bäst, dyrt är bättre osv osv.

Jag skulle i alla fall inte gå med i någon pilla på naveln-förening utan det finns viktigare saker att göra eller viktigare föreningar att vara med i.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-24 15:37

pinnen skrev:Varför skall man ha hififöreningar?

Det är väl ett ganska privat intresse? LTS fyller ju ett viktigt syfte som motpol till en tyvärr alltför sällan ifrågasättande bransch. Nytt är bäst, dyrt är bättre osv osv.

Jag skulle i alla fall inte gå med i någon pilla på naveln-förening utan det finns viktigare saker att göra eller viktigare föreningar att vara med i.

Hm. Varför är just en hifi-förening en "pilla på naveln-förening"? Om föreningen är viktig nog för att finnas, det avgörs väl av medlemmarna? Man kan mycket väl ha åsikten att LTS fyller ett viktigt syfte, men det kan vilken hifi-klubb som helst göra. Ofta handlar det om ganska dyra investeringar i apparater, mycket handpåläggning innan grejornas potential utnyttjas. Det är väl bra om flera personer kan bidra med sina erfarenheter så man inte behöver starta på ruta ett hela tiden?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-24 16:12

Det stora syftet med THN är att vi kan samsas om rätt dyra saker som ändå bara används ett fåtal ggr, tex ett oscilloskop, mätmikrofon, lödstation av bättre standard etc etc. Givetvis fikar vi och pillar naveln; det är också mkt givande men inte allena rådande aktivitet. Vi har ett gemensamt lyssningsrum för hifiträffar där alla lätt får plats inkl eventuella gäster. Rummet är ju densamma vid varje lyssning, så då är det ju bara apparaturen man lyssnar på.

Mkt av hifi är ju personligt, men man kan lära sig riktigt mkt bara att slå ihop ett fåtal påsar. Det funkar ju som ett forum irl; det finns alltid ngn som kan presentera en annan synvinkel på en fråga och kan därigenom hjälpa till om man kört fast.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-24 17:30

V8, det verkar skoj!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 17:38

Visst gör det Johan... navelpillarna i Trollhättan har det inte tokigt alls!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-05-24 22:20

Vi har det Gött :D

Idag byggde vi ett "vintage" PA-system till vårt rockband...

Vi har slaktat ett 30 år gammalt jätte PA och sålt en del och återanvänt annat...

Det blev 2 rimligt stora PA-lådor för sång med Gamla RCF element.
Färgen har inte ens torkat men de ser redan ut som 30 år gammalt vilket är bra för vår image 8) , vi vill ju inte verka alltför gröna :wink:

/Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-24 22:23

Bättre att låta ringrostiga med lite patina, än att låta grönt och orutinerat. :wink:

PA-lådorna var riktigt bra, med tanke på utgångsmaterialet, utseende; men tack vare konstruktör. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-25 08:13

Ni verkar härligt nördiga. Tur att man bor långt från Trollhättan så man inte lockas med.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi