Den bygger på TangBands W6-1139SG och en HiVi B3N för övre registret. Delning sker på 300 hz med 12 dB/oktav branthet. Basen spelar i en relativt liten volym (ca 20 liter) med en väldigt lång port. Avstämningen hamnar runt 25 hz. Hur detta kommer funka i realiteten återstår att se, men simuleringarna är mycket trevliga. Bredbandaren har en egen kavitet. Yttermåtten är 22x20x120 cm för övrigt!
Saker som inte är helt klara: Pipresonans! Är det risk för det med en sån lång port (80 cm)? Och sen basens placering nära golvet. I LSPCad får jag till bäst fasgång på det viset, men frågan är om direktiviten blir ett problem med delning på 300 hz? Ideén är väl att minimera utsläckning från golvreflexen också.
Så här ser filtersimuleringarna ut, med B3Ns frekvensgång och baffeldiffraktion. Basområdet använder jag Bassbox för istället, så det stämmer inte riktigt i bilden ovan. B3N har ju en peak på 7 khz som behöver notchas, men den verkar ha gömt sig bland baffeldiffraktioner i mina simuleringar. Så detta är utan notch faktiskt.
Såhär ser simuleringarna för basen ut. Tänk på att detta är en 6.5-tummare nu! Om dessa stämmer så är ju detta element en riktigt lattjo liten pryl!
Vad tror ni? Genomförbart?