Hur hårt ska skruvarna till elementen dras åt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Joav
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2006-03-30
Ort: stockholm

Hur hårt ska skruvarna till elementen dras åt?

Inläggav Joav » 2006-05-28 14:09

Jag hade nyss en föreläsning i skolan som skruvförband. När jag senare var hemma konstaterade jag att skruvarna till elementen på mina diy-högtalare borde ha skruvar upp sig lite.
Sagt o gjort så tog jag fram insexnyckeln och kände på skruvarna. det gick att dra åt mellan 0,5-1 varv. Jag tog i så mycket som nyckeln klarade utan att böjas eller vridas.

Resultatet: bättre ljud (eller placebo)

Hur hårt ska skruvarna dras, är det för vad de tål eller finns det nåt moment (klämkraft) som är lagom?

Hur är det på köp högtalare är gängorna limmade eller ska de också dras åt lite då och då?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-05-28 15:04

dras åt så hårt som möjligt...

köpes högtalare är ju lite olika med....billiga är alltid skruvade direkt i spån oftast och går därmed inte så ofta att dras åt mer än en eller två gånger...

om jag inte missminner så var det väl du som köpte mina hfls-1or? och om det är dom du talar om så är det islagsmuttrar på baksidan så där kan du dra åt hur många ggr som helst..

dyrare högtalare har oftast islagsmuttrar så man kan dra åt hårt samt hur många ggr som helst...

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-28 15:19

.. om man satt islagsmuttrarna rätt... ;-)

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2006-05-28 15:52

Ser du skruvarna komma ut på baksidan av lådan har du dragit för hårt :roll:

Användarvisningsbild
Joav
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2006-03-30
Ort: stockholm

Inläggav Joav » 2006-05-28 16:23

Haakan_W
Japp det är dinna gamla hfls-1 som jag drog åt skruvarna på...

Kan ingen annan också dra åt skruvarna med ett snabbt före/efter test och säga om det gör skillnad. Mina var inte åtdragna på ett år så det går fort...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-05-28 16:27

Joav skrev:Haakan_W
Japp det är dinna gamla hfls-1 som jag drog åt skruvarna på...

Kan ingen annan också dra åt skruvarna med ett snabbt före/efter test och säga om det gör skillnad. Mina var inte åtdragna på ett år så det går fort...


alltså det är helt klart skillnad...kanske inte superstor men klart hörbar...det är välkänt :)

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2006-05-28 17:45

ja jag upplever då en förbättring efter att ha dragit fast elementen. har själv funderat på om man inte skulle använda locktite för att fixera skruvarna (som ju skruvar upp sig hela tiden). men det fungerar ju dock inte där skruvarna griper i lådan..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2006-05-28 20:44

En del element kan man nog dra åt så hårt så att de blir skeva eller spricker. Som vanlig gäller nog "lagom är bäst".

Jag kan också tänka mig att det blir en hörbar skillnad om åtdragningen gör att en diskants frontplatta inte hamnar i baffelns plan pga att det blir diffraktion vid övergången mellan baffel och frontplatta. Fast det blir inte mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-05-30 00:24

Svante skrev:Jag kan också tänka mig att det blir en hörbar skillnad om åtdragningen gör att en diskants frontplatta inte hamnar i baffelns plan pga att det blir diffraktion vid övergången mellan baffel och frontplatta. Fast det blir inte mycket.


Detta gäller om man har tätningslist bakom kan jag gissa?
Hade problem med att frontplattan gärna ville skorra när den inte var hårt dragen...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15372
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-05-30 07:51

Har varit på besök hos högtalarbyggare och dom momentdrog alla skruvar eftersom element enligt deras förmenande inte mådde bra av så hårt som möjligt.
Finns säkert olika skolor beroende på element och material, men så hårt som möjligt är inte självklart.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2006-05-30 08:31

Viktigare är väll att man drar åt alla skruvarna lika hårt. Det är tyvärr lättare tycker jag att dra av en skruv en stanna i rätt ögonblick :roll: Jag skulle behöva momentnyckel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2006-05-30 16:40

Harryup skrev:Har varit på besök hos högtalarbyggare och dom momentdrog alla skruvar eftersom element enligt deras förmenande inte mådde bra av så hårt som möjligt.
Finns säkert olika skolor beroende på element och material, men så hårt som möjligt är inte självklart.


så hårt som möjligt är ju aldrig bra...man ska dra så det sitter inte så att saker å ting går sönder eller skevar efter man dragit åt...huvudsaken är ju att elementet inte kan röra sig

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2006-05-30 19:32

Ett tips är att fråga efter momenttabeller hos skruvleverantören. De bör kunna föreslå lämpligt moment utifrån gängstorlek, stigning, skruvdesign, motgående material etc.

För att helt undvika relaxering krävs ngn form av gänglåsning, typ lock tight eller liknande.
11010000

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-05-30 21:18

Mr_Ekan skrev:
För att helt undvika relaxering krävs ngn form av gänglåsning, typ lock tight eller liknande.


Hur menar du nu menar du?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2006-05-30 21:43

tvett skrev:
Mr_Ekan skrev:
För att helt undvika relaxering krävs ngn form av gänglåsning, typ lock tight eller liknande.


Hur menar du nu menar du?


Med relaxering menar jag momentförlust.
11010000

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-05-30 21:49

Kommer ihåg en gammal regel, men den kanske är förgången nu! Då gäller förstås att man skruvar i metall mot metall! Altså om man har islagsmuttrar!

1Kg/skruvdiameter i mm!

Rätta mig gärna! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-05-31 12:58

Nefilim skrev:1Kg/skruvdiameter i mm!


Med hur lång hävarm?

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-05-31 17:48

zvenzzon skrev:
Nefilim skrev:1Kg/skruvdiameter i mm!


Med hur lång hävarm?


Jag menar naturligtvis att man använder en momentnyckel! Hur annars?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Lennart
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2003-10-05

Inläggav Lennart » 2006-05-31 19:20

Nefilim,s grundregel på 1kgm per mm diameter är faktisk ganska gångbar om vi talar om bult/skruvkvalité runt 8.8 som är mycket vanlig för maskinelement.

Syftet med rätt moment är bla. att skruven/bulten sträcks optimalt så att den blir "fjädrande".

Men jag skulle vilja påstås att packningen / tätningens kvalité och utförande är minst lika viktig. Då dom flesta elementkorgar är lite veka och deformeras lätt så gäller det att använda en tätning anpassad för låga yttryck.

Jag kan rekommendera den tätningslist som HiFi-kit säljer och har ni veka plastkorgar så delar ni denna tätning till "halva" breddmåttet.

/Lennart

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2006-05-31 21:14

Så här är det:
En skruv skall dras i "lagom". Det är därför det finns momentnycklar. När en skruv dras med rätt moment blir kraften i skruven längdriktning sådan att metallen sträcker sig något utan att gå i permanent deformation. Som ett gummiband ungefär. Den utövar då maximal kraft på förbandet utan att man ändrar skruvmaterialets egenskaper, t.ex. hållfastheten. Rätt moment varierar beroende på om man har smörjt skruven eller inte eftersom merparten av det pålagda momentet går åt till att övervinna friktionskrafter.

Drar man "utav bara helvete" bör man byta skruvar varje gång man öppnar förbandet.

Så det så. :-)

/D

(som i Diplomerad Besserwisser)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-05-31 21:20

Dahlqvist skrev:Drar man "utav bara helvete" bör man byta skruvar varje gång man öppnar förbandet.


Ungefär som topplocksbultar på vissa motorer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Joav
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2006-03-30
Ort: stockholm

Inläggav Joav » 2006-06-01 12:03

Jag kan ju tillföra lite mer om skruvar...
Det som Dahlqvist skriver är helt rätt när det gäller metalytor som skrivas samman. Skruven är då mycket mindre styv än det den håller ihop. Detta gör att det alltid kommer vara tryck på gängorna och den kommer inte att skruva upp sig själv.
Där emot finns en stor riska att MDF och korgen är klenare än skruven och den kommer obenhörligen skruva ur sig om den inte limmas.

Kan försöka urvekla det lite mer om intresse finns...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2006-06-01 17:20

Joav skrev:Kan försöka utveckla det lite mer om intresse finns...


Gör gärna det nu när du ändå går kursen. Detta behöver utredas! :)

/D

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2269
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2006-06-03 03:11

Det finns en annan skola också.

Den som beskriver chassits avkoppling från baffeln. I teorin önskar man inte kontakt mellen chassi och baffel eftersom ganska betydliga energier i form av vibrationer överförs. En "flytande" montering förordas där elementet precis bara komprimerar gummipackningen för att det ska bli tätt.

I praktiken blir det svårt att använda chassits normala hål för fastsättningen och man kan ibland få ta till montering i magneten:

Bild

Vilket system som blir bäst har jag däremot ingen aning om, men jag tror att det antingen måste sitta "väldigt löst" eller "väldigt hårt" för att bli bra.

Det finns tabeller för hur hårt olika skruvar ska dras och säkert någon maskinare här som kan reda ut begreppen ordentligt.

Det är ingen större konst att dra av en skruv av de dimensioner det talas om här om man har rätt verktyg. Lagom är nog bäst.[/img]
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Joav
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2006-03-30
Ort: stockholm

Inläggav Joav » 2006-06-03 14:37

Nu ska vi se om jag kan förklara detta på nåt bra sätt. Jag kommer att göra en del gissningar och en del förenklingar men jag kommer säga till när jag gör dom.
Jag utgår ifrån att skruven är skruvad mot islagsmutter eller liknande
Första gissningen är att fjäderkonstanten för elementkanten och MDF:en är mindre än den för skruvarna. Dvs att det krävs mindre kraft att trycka ihop elementkanten och MDF:en än att trycka ihop skruvarna samma sträcka.
För att en skruv inte ska skruva upp sig måste friktionen mellan gängorna eller mellan skruvhuvudet och underlaget var tillräckligt stor. Om vi förutsätter att friktionstalet [μ] är konstant så beror friktionen bara på åtdragningskraften.
När skruven dras åt kommer skruven förlängas och MDF:en tryckas ihop. En vanlig M4-skruv med 25 mm klämlängd, som dras åt för fullt, blir ca 2 μm längre.
Om den mjukare MDF:en (vid vibrationer) trycks ihop mer än vad skruvarna har förlängts så blir friktionen för liten och skruven kan skruva ut sig.

Letade lite på Internet och hittade en mycket bra länk för den som vill djupdyka i skruvarnas värld:
http://www.colly.se/components_ny/produ ... andbok.pdf

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2006-07-12 20:33

Nefilim skrev:
zvenzzon skrev:
Nefilim skrev:1Kg/skruvdiameter i mm!


Med hur lång hävarm?


Jag menar naturligtvis att man använder en momentnyckel! Hur annars?


Aha, missade att enheten kilogrammeter var underförstådd. Då föll poletten ner.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-07-12 21:55

AndersP skrev:Det finns en annan skola också.

Den som beskriver chassits avkoppling från baffeln. I teorin önskar man inte kontakt mellen chassi och baffel eftersom ganska betydliga energier i form av vibrationer överförs. En "flytande" montering förordas där elementet precis bara komprimerar gummipackningen för att det ska bli tätt.


Som på en gammal Carlsson då, där elementet sitter i en gummiring och kläms fast av gummikutsar som ett plåtbleck trycker på. Snarlik montering av basarna i botten, ingen kontakt där heller mellan element och baffel.
ⓘ De gustibus non est disputandum.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster