Moderator: Redaktörer
Joav skrev:Haakan_W
Japp det är dinna gamla hfls-1 som jag drog åt skruvarna på...
Kan ingen annan också dra åt skruvarna med ett snabbt före/efter test och säga om det gör skillnad. Mina var inte åtdragna på ett år så det går fort...
Svante skrev:Jag kan också tänka mig att det blir en hörbar skillnad om åtdragningen gör att en diskants frontplatta inte hamnar i baffelns plan pga att det blir diffraktion vid övergången mellan baffel och frontplatta. Fast det blir inte mycket.
Harryup skrev:Har varit på besök hos högtalarbyggare och dom momentdrog alla skruvar eftersom element enligt deras förmenande inte mådde bra av så hårt som möjligt.
Finns säkert olika skolor beroende på element och material, men så hårt som möjligt är inte självklart.
Dahlqvist skrev:Drar man "utav bara helvete" bör man byta skruvar varje gång man öppnar förbandet.
AndersP skrev:Det finns en annan skola också.
Den som beskriver chassits avkoppling från baffeln. I teorin önskar man inte kontakt mellen chassi och baffel eftersom ganska betydliga energier i form av vibrationer överförs. En "flytande" montering förordas där elementet precis bara komprimerar gummipackningen för att det ska bli tätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster