Högtalarelement i dyra högtalare, nu fattar jag (nog)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 23:41

Den modell som mina X-jobbare gjort är ju i själva verket den modell som jag gjorde på 70-talet. In i minsta detalj faktiskt.

Det var ju liksom själva grejen med X-jobbet - att diskutera fram modellen på nytt (för att se om den blir likadan, vilket väl var rätt självklart att den skulle bli, eftersom jag... la mig i så mycket :oops: ) och framför allt att studera modellen om försöka fasifiera den. Det misslyckades ju som tur var (för mig). :wink:

Jag måste säga att jag är lika stolt över deras arbete, som jag är glad över att få alla mina påståenden (som jag häft ur mig under snart 30 år) bekräftade snarare än falsifierade. Jag var väl inte direkt orolig, men man vet ju aldrig... 8)

Vd avser simuleringsprogram baserat på X-jobbet, så kan jag säga att det de gjorde var i själva verket om jag minns rätt att utgå ifrån ett vanligt elektroniksimuleringsprogram, och sen helt enkelt infoga min modell, som ju har fördelen att beskriva allting som om energin aldrig bytte skepnad från den elektriska. Huruvida ett simuleringsprogram baserat på den modellen skulle vara användbar för just mig vet jag inte.

Tycker nog att själva modellen är viktigare som bild är som utgångspunkt för simuleringar. Man kan ju titta på den och så att säga "köra simulering i huvudet". Det som är viktigt mest, tycker jag, är ju att skaffa sig den komplexa bild som behövs, och sen lär sig att bolla med den i huvudet. Det är enda sättet att kunna göra ändringar utan att förbise konsekvenser, tror jag i varje fall. Det enda sättet jag kan tänka mig kan fungera.

Jag tror för övrigt att deras X-jobbspresentation är prima för att möjliggöra för andra att sätta sig in i högtalarelementets beteende. De har verkligen lyckats med att pedagogiskt få allting att bli "precis så enkelt som det är" - och det är skickligt av dem vill jag lova. Min presentation av modellen för dem, den har varit i form av massor av snabba skisser, separerade fragment, på rutpapper, huller om buller kompletterade med formler som beskriver alla samband.

Förvisso har de ringt några gånger under arbetets gång (undrar hur många timmar sammanlagt :) ) för att få ordning på alla dessa fragment, men så lyckades de också med den äran!

Min personliga uppfattning är att de borde ha vunnit det Wimanska priset, men jag är kanske lite jävig... :oops:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-04-11 09:22

Ingvar,

Simuleringsprogram är till måttlig nytta för att hjälpa till med kontemplerandet av de "komplicerade" egenskaperna.

Det beror förstås på vilka program man talar om. Om det gäller vanliga "lumped parameter"-formuleringar så stämmer det naturligtvis. Inkluderar man dagens mest avancerade beräkningsprogram så blir det en helt annan sak. Det finns ett flertal FEM/BEM-program som med en klok simulant 8) vid spakarna skulle kunna ge precisa svar på samtliga linjära frågor. Accepterar man långa beräkningstider så kan man även modellera olinjära förlopp mycket noggrant.

För övrigt skulle åtminstone jag finna det mycket intressant med en lite mer ingående beskrivning av din 70-talsmodell.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-17 17:41

Isidor (eller någon annan) !

Finns det sådana program för elementdesign tillgängliga för elementtillverkare eller för privatpersoner?

Är det något som idag används?

Hur utvecklas element av de mer etablerade tillverkarna såsom D-S-T, Seas m fl?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-17 18:13

väldigt intressant fråga markih...fast det borde man iofs kunna ordna genom att ändra dom specs som finns på redan existerande element...för att sen helt enkelt lägga en order?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-17 18:32

markih skrev:Isidor (eller någon annan) !

Finns det sådana program för elementdesign tillgängliga för elementtillverkare eller för privatpersoner?

Är det något som idag används?

Hur utvecklas element av de mer etablerade tillverkarna såsom D-S-T, Seas m fl?

FEMLAB är väl ett säkert tips.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-17 18:52

Ok! Tackar Svante!

Femlab, är det ett generellt FEM-modelleringsprogram inom mekanik eller specifikt för elementutveckling?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-17 19:06

Generellt och det kan massor. Jag kan det inte, men jag har sett det användas. Dyrt är det också. Om man är lagd åt det hållet. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-17 19:29

Svante skrev:Generellt och det kan massor. Jag kan det inte, men jag har sett det användas. Dyrt är det också. Om man är lagd åt det hållet. :)
:lol: :lol: :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-19 15:23

Tänkte på en sak,kanske lite OT här men allt jobb som läggs ner på en högtalare och kostnader att tillverka.Stackars konstruktörer som slitit i svett och blod för att få en så faslinjär och ofärgad konstruktion som möjligt,sedan ställs den i ett rum med väggar och tak i skiftande material +annat bråte som färgar hej vilt.Måste vara ett härdat släkte,konstruktörerna alltså. :)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-04-27 21:43

ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).

På Peerless gamla HDS serie så har iaf pluggarna en god funktion. Ett exempel är HDS 182 som har en "puckel" i distorsionen mellan 1-2KHz, den är helt borta på versionen med fasplugg. Nackdelen om man får tro peerless mätningar är ju lite mer oregelbundenheter i frekvensgången.

Man kan ju anta att faspluggen linjäriserar magnetfältet och induktansen hos elementet.

Typiskt att man köpte den vanliga versionen innan Klang&Ton testade båda. :roll:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-27 22:23

luminous skrev:På Peerless gamla HDS serie så har iaf pluggarna en god funktion. Ett exempel är HDS 182 som har en "puckel" i distorsionen mellan 1-2KHz, den är helt borta på versionen med fasplugg. Nackdelen om man får tro peerless mätningar är ju lite mer oregelbundenheter i frekvensgången.

Man kan ju anta att faspluggen linjäriserar magnetfältet och induktansen hos elementet.

Typiskt att man köpte den vanliga versionen innan Klang&Ton testade båda. :roll:

Jag har bägge varianterna hemma och den med fasplugg hörs dista betydligt mindre när man sveper den med sinus 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-29 02:30

Är inte alltid så förtjust i fasplugg, men det beror som alltid på omständigheterna.

Om man jämför med och utan med syftet att få ett enkelt svar på om den ena lösningen är den andra överlägsen, bör man dessutom förstås ta fasta på en utan-version som är optimerad för att ha dammskydd, vilket betyder att den som konstruerat elementet måste ha sett över ventileringen på annat sätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-29 08:56

IngOehman skrev:Är inte alltid så förtjust i fasplugg, men det beror som alltid på omständigheterna. Vh, iö
Så lätt kommer du inte undan ;-)

Du har alltid varit generell med utförliga beskrivningar och därför ber jag dig exemplifiera:

a) Exempel på när det är synnerliggen dåligt med fasplugg, såväl i konstruktion av elementet som i applikation

b) Exempel på när det tvärtom har goda egenskaper i såväl applikation som element design

c) Är det inte ett problem att element med fasplugg "läcker" ?

Tacksam för svar.. det kanske kommer exemplifierande földfrågor - intressant ämne!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-29 12:50

är det inte så att de HDS element vi pratar om inta bara skiljer sig i fasplugg eller inte utan även det att elementet med fasplugg har kopparklätt polstycke och detta står för förbättringen?
men jag kan komma ihåg fel också..
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-05 13:15

Ingen som vet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-05 13:23

Jag tycker mig svagt minnas att över 80Hz så är det inget problem med fasplugg, dessutom kan man ju tillgodogöra sig kopparens egenskaper i högre frekvenser. Linkwitz användande av SEAS med fasplugg i mellanregistret är ett exempel på vad som funkar, tillsammans med några XLS i basen.
I basområdet har man inte lika stor nytta av en massa koppar utan en tät dammkåpa är bättre på flera sätt.
Det var ju f.ö. tal om brus från talspolen vid öppen fasplugg i en tidigare tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi