Skyll inte på mig - jag röstade på Finland

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-29 19:18

xeizo skrev:Jag är för övrigt också allergisk(ja, förtur på akuten ett par gånger här med), tunnhårig och närsynt men försöker inte hävda att jag är bättre för det :wink:

Fint, då är vi två :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-29 23:09

Från dagens Metro....
Bild

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-30 01:31

viktor skrev:Men snälla Ingvar, nu får du väl ge dig. Det är stor skillnad på allergi eller håravfall och inkrökta och diskriminerande åsikter.

Läs gärna det jag skrev en gång till, och gör en ansträngning att förstå parallellen. Det fanns INTE någon parallell antydd mellan allergi och diskriminerande åsikter!

Läs och tänk.

viktor skrev:Enda anledningen till att madame Carola tog tillbaka sitt yttrande om homosexuella var att någon pr-mässig person påtalade det okloka i att gå ut med sina idiotier offentligt.

Jaha, är det så det är.

Bra att du vet så att du kan informera oss andra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-05-30 18:31

Ingvar, sluta nu innan du gör bort dig fullständigt. Det här är bara pinsamt.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-05-30 20:33

På vilket sätt gör han bort sig menar du?

Det pratas ofta en massa skit om kända personer, det betyder inte att
det är sant för det.

Om man inte känner Carola så kan man väl inte veta så säkert hur hon är?

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-05-30 23:33

Whopeeeee, undrade just när du skulle vakna.
Snillen spekulerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-31 03:02

Och du spekulerade inte menar du? :o

Eller skillnaden kanske du menar är att du inte är något snille precis?
Isåfall förstår jag hur du menar. 8)

viktor skrev:Ingvar, sluta nu innan du gör bort dig fullständigt. Det här är bara pinsamt.

:lol:

När argumenten tryter...

Nåväl, vi har tydligen konstaterat att du missuppfattade det jag skrev, som du så tokigt kommenterade:
Det är stor skillnad på allergi eller håravfall och inkrökta och diskriminerande åsikter.

Jobbigt för dig att få ditt missförstånd påpekat verkar det som... Prestige ÄR jobbigt. Men du får ju skylla dig själv om du låter det drabba dig. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-05-31 15:31

Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad. :wink:

Även om jag inte vet hur Carola definierar begreppet sjukdom, så är nog den gängse uppfattningen (och den officiella) att sjukdom är något som kräver ohälsa. Det räcker alltså inte med att man befinner sig i ytterkanterna på normalfördelningskurvan (ex. litet eller mycket hår på huvudet/ryggen) för att betraktas som sjuk. Däremot kan detta ge upphov till sjukdom (psykisk ohälsa) om den tunna/rikliga hårbevuxenheten medför stora komplex.

Poängen är att den som klassas som sjuk inte bara betraktas som litet ovanlig eller annorlunda, utan snarare betraktas befinna sig i ett oönskat tillstånd av ohälsa. Och i vissa fall säger detta mer om betraktaren än om den betraktade!

Visst är det som du säger, att detta inte behöver vara synonymt med elakhet eller illvilja, men det kan mycket väl tyda på bristande respekt. Om någon betraktar min sexuella läggning (för undvikande av missförstånd - heterosexuell :wink: ) som en sjukdom, trots att jag bedyrar att jag trivs alldeles utmärkt med detta och inte alls har lust att ändra på det, så uppträder personen i fråga respektlöst.

Och den typen av offentligt visad respektlöshet av en offentlig person är även värd att fördömas offentligt tycker jag. Men nu har hon offentligt bett om ursäkt för detta och då är jag med dig igen Ingvar - den ursäkten måste naturligtvis accepteras utan massa spekulationer och reservationer. Vi måste ju naturligtvis utgå från att ursäkten är ärligt menad till dess att vi vet något annat.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-31 15:41

Jag har jobbat med Carola några gånger och jag kan intyga att hon är en av de falskaste personerna som bor i vårt land.

Henns falska leenden är bara en stor fasad, när kameran stängs av är hon HEMSK! :evil: :x

Och självklart var det ju någon Pr-person som fick henne att "ta tillbaka" vad hon sa.
Men homosexuella är inte det enda som hon inte tycker om, handikappade är nästan ännu värre. För att inte tala om vanliga svenssons.. hon är ju nästan en gud själv (tycker hon).

Och jag talar från egen erfarenhet.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-05-31 23:38

Ingvar Ö. Jag tänker inte besvara dina infantila påhopp utan sätter stopp här. Men jag hade ganska höga tankar om dig. Hade.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-01 07:05

Carola har en otäckt kall röst men hon sjunger rent i motsats till en del andra artister. Ofta fraserar hon på ett i mina öron ytterst tillgjort och manierat sätt. Som t ex i matchen-programmet på TV4 i går. Rent obehagligt enligt min enkla uppfattning. Däremot tyckte jag hon gjorde rätt så bra ifrån sig i ESC, men låten räckte inte till på långa vägar.

Jag är bekant med en person som jobbat med henne i tv-shower och vad jag hört från denna ytterst tillförlitliga källa bekräftar tyvärr strauss bild. Men vi ska komma ihåg att det är inte på något sätt unikt att kända artister bär sig illa åt och anammar divafasoner, där skiljer sig antagligen inte Carola från många andra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-01 16:03

Viktor skrev:Ingvar Ö. Jag tänker inte besvara dina infantila påhopp utan sätter stopp här. Men jag hade ganska höga tankar om dig. Hade.

Precis som om du kunde göra det... :o Du förstod ju inte ens det jag skrev. :lol:

Men för protokollet: Jag har före dina påhopp mot mig inte hoppat på dig, bara skrivit några generella inlägg om vad jag tycker om att tala illa om personer offentligt. Jag har inte nämnt dig vid namn i dessa. Men jag kan konstatera att personangrepp är din melodi - du beter dig nu illa mot fler än Carola. Synd, men det hänger samman i varje fall. Verkar vara din stil helt enkelt.

MichaelG skrev:Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad. :wink:

Jassådu? :wink:

Även om jag inte vet hur Carola definierar begreppet sjukdom, så är nog den gängse uppfattningen (och den officiella) att sjukdom är något som kräver ohälsa. Det räcker alltså inte med att man befinner sig i ytterkanterna på normalfördelningskurvan (ex. litet eller mycket hår på huvudet/ryggen) för att betraktas som sjuk. Däremot kan detta ge upphov till sjukdom (psykisk ohälsa) om den tunna/rikliga hårbevuxenheten medför stora komplex.

Exakt! Precis som homosexualitet. De jag känner kan allihop intyga att de under perioder av sitt liv mått mycket dåligt. Att "komma ut" skulle kunna betraktas som en parallell till att acceptera sin flint.

Poängen är att den som klassas som sjuk inte bara betraktas som litet ovanlig eller annorlunda, utan snarare betraktas befinna sig i ett oönskat tillstånd av ohälsa. Och i vissa fall säger detta mer om betraktaren än om den betraktade!

Exakt! Du bekräftar alltså att min parallell var på pricken?

Visst är det som du säger, att detta inte behöver vara synonymt med elakhet eller illvilja, men det kan mycket väl tyda på bristande respekt.

Självklart är det så, precis som det kan bero på okunskap/förutfattade meningar.

Om någon betraktar min sexuella läggning (för undvikande av missförstånd - heterosexuell :wink: ) som en sjukdom, trots att jag bedyrar att jag trivs alldeles utmärkt med detta och inte alls har lust att ändra på det, så uppträder personen i fråga respektlöst.

Självklart är det respektlöst. Jag säger inte att det inte är respektlöst, bara att det kan vara oavsiktligt/tanklöst. Det kan finnas folk (det finns folk!) som inte ens har förmågan att förstå hur respektlöst de beter sig. Då är de näppligen onda, i varje fall inte någon högre dignitet av ondska.

Och den typen av offentligt visad respektlöshet av en offentlig person är även värd att fördömas offentligt tycker jag.

Ok.

Men nu har hon offentligt bett om ursäkt för detta och då är jag med dig igen Ingvar - den ursäkten måste naturligtvis accepteras utan massa spekulationer och reservationer. Vi måste ju naturligtvis utgå från att ursäkten är ärligt menad till dess att vi vet något annat.

Kan bara hålla med, ivarje fall om man inte själv vill bli beskylld för att visa samma respektlöshet.

Tycker dessutom att en bra grundprincip är att försöka vara bättre än dem man tycker gör fel. Inte försöka vara "lika dålig". Att hoppa på någon offentligt (med avsikt att skada dem) tycker jag är att vara sämre än dem rent av, om de bara agerat av dumhet och okunskap.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-01 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-06-01 16:20

Offentliga personer kan man med gott samvete skriva/tala illa om offentligt...även skriva/tala gott om dom........
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-01 16:36

The_Man skrev:Offentliga personer kan man med gott samvete skriva/tala illa om offentligt...

Varför tycker du det?

Och vad menar du med ”skriva illa om”? Jag tolkar det som motsatsen till
att kritisera sakligt, dvs att i stället bara bete sig dumt mot. Tolkar jag rätt?

Vad är i så fall syftet med det?

Mvh E*,
som är glad att han inte är känd/offentlig ...

PS. Sliter du inte ut punkt-knappen snart? ;)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-01 17:22

MichaelG skrev:Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad. :wink:

Så länge inte någon står på scen och försöker få berömmelse och pengar för sin tunnhårighet, allergi, homosexualietet el.dyl. så kommer åtminstone inte jag att kritisera denne för detta :D

Nej men allvarligt talat så måste man ju få lov att recensera och tycka till om en artist och dennes framtoning tämligen fritt. Riktigt fel vore bara att komma med kritik som inte har nån reell grund, att påstå osanna saker.

Om flera betraktare tycker att en artist "ser kall ut" så borde kanske artisten ta till sig denna kritik. Däremot vore det fel att som betraktare påstå att artisten ÄR kall. Två helt skilda saker.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-01 17:58

Du menar att man inte får se kall ut? :o

Finns det några andra sätt som man inte får se ut på, som man sålunda bör kritisera folk som går omkring och ser fel ut på?

Man vill ju säga åt folk på skarpen som inte ser rätt ut, det inser jag nu, och vill lära mig alla fel sätt att se ut på, så jag kan hjälpa till och kritisera dem! :P
Folk som ser för nöjda ut,
för rädda ut,
för tjocka ut,
för svettiga ut,
för gråhåriga ut,
för rödhåriga ut,
för korta ut,
för krokiga ut (typ kutryggiga, nu ligger du illa till Svenne!)

Och dom som har för stor näsa förstås (fast man får naturligtvis inte säga att de ÄR stornäsor, det är ju diskiminerande, man skall bara säga att det ser ut som om de har stor näsa). Ja, att folk har en näsa som SER för stor ut bör kritiseras! Annars kan de ju inte ta till sig av kritiken. Hur skall de då fatta att de skall operera om sig?

Glömde en grej: Man skall förstås kritisera dem som ser alldeles för omopererade ut också, dom som ser för lyfta ut alltså. Låt inte M Jacksom få en lugn stund!

Och dom som ser för perfekta ut bör förstås kritiseras också, det kan ju ge andra komplex. Fy på dom!

Sist skall man förstås inte glömma att kritisera dom som ser för varma ut. Det enda stället de passar på är ju bredvid någon som ser för kall ut. Om de kramas hårt så kanske de, efter termisk utjämning, kan bli ungefär lagom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-01 18:17

IngOehman skrev:Om de kramas hårt så kanske de, efter termisk utjämning, kan bli ungefär lagom.

:lol:

Mvh E*

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-01 19:05

IngOehman skrev:Du menar att man inte får se kall ut? :o

Finns det några andra sätt som man inte får se ut på, som man sålunda bör kritisera folk som går omkring och ser fel ut på?

Jo men visst får man se kall ut! Det gäller att skilja på att se kall ut som artist i ett sammanhang där det inte är meningen att man ska se kall ut (Carola är ju ingen gothrockare direkt? :) ) och att se kall ut som människa.

Tyvärr tycks många ha lika svårt för att hålla isär artist och person som att många tycker att viss musik är "bra" bara för att man "gillar den". Alltså kan kritiken bli otydlig och framstå som personangrepp, när det i själva verket är en slags recension på ett framträdande.

Ju mer en artist försöker spela på just sin personlighet och sina åsikter, desto känsligare blir det.

Jag tror inte att någon Carola-basher skulle gå fram till nån på bussen o säga "Du har fula kläder". Däremot om samma person hade stått på scen är det faktiskt ok att säga precis vad man tycker om dennes klädval. Det är ju då inte artistens privata kläder (förutsätter man).

Edit: Om man vänder på resonemanget, så skulle man isf aldrig kunna kritisera eller recensera något konstverk eller musikstycke eller framträdande alls, om man ständigt behövde vara rädd att artisten skulle ta det som personkritik. Vad det handlar om är att de som söker sig till rampljuset får finna sig i att folk tycker en massa saker.
Senast redigerad av phloam 2006-06-01 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-01 19:31

viktor skrev:Det finns inte ett uns av värme hos denna människa.

Glöm inte bort att det är uttalanden av detta slag vi diskuterar.

Mvh E*

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-06-01 20:28

Tänk om ansvarige utgivaren för MoLten la ner en del av den energi han spiller här på att i stället se till att tidningen kommer ut någon gång. Vi väntar fortfarande på nummer 4-2005. Skäms du aldrig, Ingvar?

E. Vad jag vet lever vi i en demokrati och om jag upplever en person som iskall får jag uttrycka det. Sen kan ni käbbla bäst ni vill om det lämpliga i uttalandet, däri giver jag fullständigt phan.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-01 20:40

Viktor och Öhman:

Hoppas ni haft en rolig diskussion om skam och allt annat möjligt och omöjligt. Men tyvärr så vill jag be er att lämna dessa topicvidriga ämnena för denna gång.

Tack för ert samtycke.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-01 20:49

Några tankar:

Gjorde du (bland andra) inte sådana korkade uttalanden (eller känner du
”denna människa” så väl att du kan stå för dem?) skulle vi inte behöva
”spilla tid” på att diskutera dem, eller hur?

I en demokrati får man tydligen göra vad som helst, men personangrepp är
inte tillåtna här och i vilket fall som helst bör man väl inte vara elak?

Det är chefredaktören som ansvarar för tidskriftens utkommande, inte
ansvarig utgivare, så vitt jag vet.

Alla medlemmar tillåts bidra till tidskriften, eller glädjas åt att andra gör det
på sin fritid, med allt vad det innebär. Själv gläds jag mycket.

Vad jag upplever dig som ska jag låta bli att skriva här. Någon sa nyligen
något klokt i stil med ”det är din karma”. ;)

Red.: Förlåt V8! Jag skrev innan jag läste ditt inlägg. Sätter punkt här.

Mvh E*

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-06-01 23:10

Bäste E, jag ska inte vara elak.

Du säger att man inte får vara elak här samtidigt som du kallar mina uttalanden för "korkade". Vad sa du om personangrepp?

Sen vad gäller MoLten så är det inte möjligt för en chefredaktör att ge ut en tidning om inte redaktionscheferna levererar material. Vad har du gjort för tidningen?

"Vad jag upplever dig som ska jag låta bli att skriva här".

Trevligt E, mycket trevligt. Vilken fin människa du är.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-06-02 07:06

Så vitt jag vet så tjänar inte Ing. Öhman några pengar på att skriva i MoLT.

Är det inte lite magstarkt att klaga på någonting som görs utan vinning?
Jag tycker man får vara glad att han skriver i MoLT.
Han behöver ju faktiskt inte skriva ett ord till om han inte vill!

För övrigt tycker jag att Carola sjöng ovanligt bra i Melodifestivalen. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-06-02 07:52

viktor skrev:Ingvar Ö. Jag tänker inte besvara dina infantila påhopp utan sätter stopp här. Men jag hade ganska höga tankar om dig. Hade.

Vilken tur du inte riskerar att drabbas av ett sådant öde.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-02 08:35

Vee-Eight skrev:Viktor och Öhman:

Hoppas ni haft en rolig diskussion om skam och allt annat möjligt och omöjligt. Men tyvärr så vill jag be er att lämna dessa topicvidriga ämnena för denna gång.

Tack för ert samtycke.

Fler inlägg som bryter mot topic och/eller mot gott uppförande kommer tvivelsutan att tas bort.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-02 12:51

Vad är topic?

Jag trodde tråden handlade om melodifestivalen, och att Carola och hennes prestation haft en rätt speciell roll i tråden har märkts alltsedan trådstartarens första inlägg:

Bill50x skrev:Och det gick ju bättre för dom än för Carola, helt välförtjänt. C. gjorde ett rätt blekt intryck, trist.

Tycker att detta första inlägg är helt ok, det talar ju om intryck och inte om person. Senare kom dock inlägg som var avsevärt mycket mera av personangreppskaraktär. Att reagera på detta är väl väldigt On Topic?

Men berätta gärna, gode V8, vad är topic enligt dig (om det inte är Carola, Carolas utstrålning och vad det är rimligt att säga om en person på ett offentligt forum)?

Och vänligen V8, skyll inte på mig när andra går till personangrepp. Jag har i denna tråd bara försvarat människors rätt att slippa bli utsatta för personangrepp (och då blivit angripen själv, av dem som tycker det är ok att bete sig så, inte så oväntat i och för sig...).

Tycker det är alltför vanligt (nästan undantagslöst så) att ni lever efter dumregeln "det är inte ens fel när två träter". Ser ni verkligen inte skillnad?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-02 13:05

viktor skrev:Tänk om ansvarige utgivaren för MoLten la ner en del av den energi han spiller här på att i stället se till att tidningen kommer ut någon gång. Vi väntar fortfarande på nummer 4-2005. Skäms du aldrig, Ingvar?

Jag är varken chef-redaktör eller LTS-ordförande för 2005. Dessutom vill jag påminna alla som inte vet det, om att allt arbete som görs är ideellt. Kan även nämna att MoLt, ehuru utgivningstiderna har varit lite ojämna (dock inte under de år jag var ch.redaktör), sedan i varje fall 1992 (då jag tog över huvudansvaret för verksamheten) har utmkommit med 4 nummer per år.

viktor skrev:E. Vad jag vet lever vi i en demokrati och om jag upplever en person som iskall får jag uttrycka det. Sen kan ni käbbla bäst ni vill om det lämpliga i uttalandet, däri giver jag fullständigt phan.

Jasså då, du ger fullständigt phan? :o

Ändå verkar din inställning vara en helt annan när man läser dina inlägg. Du verkar inte alls ge fullständigt phan, snarare går du i taket när DU kritiseras för det sätt på vilket du förtalar Carola (utan att ha förstahandsinformation). 8O

Låt mig kolla om jag fattat rätt:

Menar du att du bör få säga elaka saker om Carola, baserade på ytliga bedömningar, rykten eller ren spekulation - men ingen bör få kritisera dig för att du gör detta? Och om någon ändå gör det, så är det rimligt tycker du, att du sjunker till att gå till personangrepp även mot den Faktisktdeltagare som ogillar personangrepp mot offentliga personer? 8O

Märkligt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Bara för att du med ditt agerande inte har någon skuld i att MoLt är sen (om den nu är det - så vitt jag vet finns inga utlovade utgivniningstider, bara praxis därvidlag) behöver du inte söka skyldiga att förtala offentligt. Det är dålig stil.
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-02 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-06-02 13:49

Ingvar, du utgår från att mina reflektioner kring Carola är rena spekulationerna. Varför det?

Sen MoLten, det du skriver är rent trams och dessutom osanning. Du har varit chef för tekniksidan under många år och har därför också ett ansvar för tidningens utgivning.

Det lustiga är att när man läser dina tidiga inlägg i denna tråd då handlar det inte om Carola utan om dig och det jag vill kalla din närmast patologiska narcissism.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-02 14:07

Som skapare av denna tråden tycker jag att diskussionen hållit sig On Topic förutom när "kontrahenterna" börjar kalla varandra för patetiska och liknande tillmälen :o

Personagrepp hör inte hit tycker jag, däremot får Carola och andra artister som har valt ett offentligt liv också acceptera att man har synpunkter på dem som offentlig person. Dom som har mer personliga erfarenheter av Carola som människa får väl också redovisa dessa, tycker i alla fall jag.

För min egen del räknar jag alla synpunkter på artister som gällande den offentliga personen tills någon påpekar om det är några mer personliga erfarenheter som ligger bakom åsikterna.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan