xeizo skrev:Jag är för övrigt också allergisk(ja, förtur på akuten ett par gånger här med), tunnhårig och närsynt men försöker inte hävda att jag är bättre för det
Fint, då är vi två
Moderator: Redaktörer
viktor skrev:Men snälla Ingvar, nu får du väl ge dig. Det är stor skillnad på allergi eller håravfall och inkrökta och diskriminerande åsikter.
viktor skrev:Enda anledningen till att madame Carola tog tillbaka sitt yttrande om homosexuella var att någon pr-mässig person påtalade det okloka i att gå ut med sina idiotier offentligt.
viktor skrev:Ingvar, sluta nu innan du gör bort dig fullständigt. Det här är bara pinsamt.
Det är stor skillnad på allergi eller håravfall och inkrökta och diskriminerande åsikter.
Viktor skrev:Ingvar Ö. Jag tänker inte besvara dina infantila påhopp utan sätter stopp här. Men jag hade ganska höga tankar om dig. Hade.
MichaelG skrev:Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad.
Även om jag inte vet hur Carola definierar begreppet sjukdom, så är nog den gängse uppfattningen (och den officiella) att sjukdom är något som kräver ohälsa. Det räcker alltså inte med att man befinner sig i ytterkanterna på normalfördelningskurvan (ex. litet eller mycket hår på huvudet/ryggen) för att betraktas som sjuk. Däremot kan detta ge upphov till sjukdom (psykisk ohälsa) om den tunna/rikliga hårbevuxenheten medför stora komplex.
Poängen är att den som klassas som sjuk inte bara betraktas som litet ovanlig eller annorlunda, utan snarare betraktas befinna sig i ett oönskat tillstånd av ohälsa. Och i vissa fall säger detta mer om betraktaren än om den betraktade!
Visst är det som du säger, att detta inte behöver vara synonymt med elakhet eller illvilja, men det kan mycket väl tyda på bristande respekt.
Om någon betraktar min sexuella läggning (för undvikande av missförstånd - heterosexuell) som en sjukdom, trots att jag bedyrar att jag trivs alldeles utmärkt med detta och inte alls har lust att ändra på det, så uppträder personen i fråga respektlöst.
Och den typen av offentligt visad respektlöshet av en offentlig person är även värd att fördömas offentligt tycker jag.
Men nu har hon offentligt bett om ursäkt för detta och då är jag med dig igen Ingvar - den ursäkten måste naturligtvis accepteras utan massa spekulationer och reservationer. Vi måste ju naturligtvis utgå från att ursäkten är ärligt menad till dess att vi vet något annat.
The_Man skrev:Offentliga personer kan man med gott samvete skriva/tala illa om offentligt...
MichaelG skrev:Även om jag håller med Ingvar om att man bör vara synnerligen försiktig med att häckla en person bara för att hon är offentlig (och för att man inte tycker om henne) så känns ändå kopplingen homosexualitet - sjukdom - tunnhårig något krystad.![]()
IngOehman skrev:Du menar att man inte får se kall ut?![]()
Finns det några andra sätt som man inte får se ut på, som man sålunda bör kritisera folk som går omkring och ser fel ut på?
Vee-Eight skrev:Viktor och Öhman:
Hoppas ni haft en rolig diskussion om skam och allt annat möjligt och omöjligt. Men tyvärr så vill jag be er att lämna dessa topicvidriga ämnena för denna gång.
Tack för ert samtycke.
Bill50x skrev:Och det gick ju bättre för dom än för Carola, helt välförtjänt. C. gjorde ett rätt blekt intryck, trist.
viktor skrev:Tänk om ansvarige utgivaren för MoLten la ner en del av den energi han spiller här på att i stället se till att tidningen kommer ut någon gång. Vi väntar fortfarande på nummer 4-2005. Skäms du aldrig, Ingvar?
viktor skrev:E. Vad jag vet lever vi i en demokrati och om jag upplever en person som iskall får jag uttrycka det. Sen kan ni käbbla bäst ni vill om det lämpliga i uttalandet, däri giver jag fullständigt phan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster