Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jisses!
--snip--
Naqref och Ursv,
Även om det kanske är en konstig koppling så blir det väl ingen kortslutning om man kör diskanten från högtalarutgång A och basen från högtalarutgång B. Inte om man har en högtalare med separerat delningsfilter?
Kaffekoppen skrev:Jag vet... men då borde det ju inte spela någon roll om kablarna går från högtalarutgång a eller högtalarutgång b ---> det blir ju liksom defacto samma punkt? Kan väl inte bli kortslutning av det?
Då skulle det ju bli kortslutning om man kopplade in två högtalarpar samtidigt.. alltså fyra högtalare...
majjen04 skrev:Hej allihop!
Mina dyrkablar är utlånade för test de är såkallade singel/biwirekblar dvs i slutsteget är det endast två anslutna kablar, i högtalaren 4 st kablar. Har nu två par vanliga "snören" som jag avser att köra samtidigt dvs använda den nedre högtalaranslutningen på slutsteget och låta dem ta hand om basen. Det övre kontaktparet på förstärkaren skall således ta hand om mellanregistret samt diskanten.
Visst är det så att impedansen "lasten" blir halverad om jag gör så än att bara använda en högtalar anslutning?
finns det någon fara med detta?
Mvh
kenth
Kaffekoppen skrev:Samma impedans!
Vill bara påpeka att om du har ett bleck (koppling) mellan högtalarkontakterna på högtalaren så skall dessa tas bort! Det gjorde inte en numera olycklig kille på hf...
Kaffekoppen skrev:Tillbaka till din fråga så är det sant det du skrev i första inlägget. Har du en 8ohms diskant och kopplar den till A och en 8 ohms bas koplad till B kommer förstärkaren känna en 4 ohms last. Ungifär.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster