Funderingar om vad om händer vid följande koppling?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Funderingar om vad om händer vid följande koppling?

Inläggav majjen04 » 2006-06-01 20:45

Hej allihop!

Mina dyrkablar är utlånade för test de är såkallade singel/biwirekblar dvs i slutsteget är det endast två anslutna kablar, i högtalaren 4 st kablar. Har nu två par vanliga "snören" som jag avser att köra samtidigt dvs använda den nedre högtalaranslutningen på slutsteget och låta dem ta hand om basen. Det övre kontaktparet på förstärkaren skall således ta hand om mellanregistret samt diskanten.
Visst är det så att impedansen "lasten" blir halverad om jag gör så än att bara använda en högtalar anslutning?
finns det någon fara med detta?
Mvh
kenth

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 21:17

[s]Samma impedans![/s][s]Edit: Det blir ju som två paralellkopplade högtalare... alltså förändring..[/s]

Edit2: Det blir naturligtvis ingen skillnad

Vill bara påpeka att om du har ett bleck (koppling) mellan högtalarkontakterna på högtalaren så skall dessa tas bort! Det gjorde inte en numera olycklig kille på hf...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-06-02 17:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-01 21:17

Nu kanske jag fattar lite fel men blir det någon avsevärd skillnad i impedans om man korsluter vid förstärkaren (biwire) eller i högtalaren (singlewire)? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-01 21:22

Naqref™ skrev:Nu kanske jag fattar lite fel men blir det någon avsevärd skillnad i impedans om man korsluter vid förstärkaren (biwire) eller i högtalaren (singlewire)? ;)

Nä, inte för det mesta...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 21:46

Jisses!

Visst är det så.Utgick från kombination av slutsteg/förstärkare!

Majjen04,

Du vinner inget alls på att använda mer än en högtalaranslutning på förstärkaren. Koppla bara på den översta anslutningen och anslut till högtalaren.

Naqref och Ursv,

Även om det kanske är en konstig koppling så blir det väl ingen kortslutning om man kör diskanten från högtalarutgång A och basen från högtalarutgång B. Inte om man har en högtalare med separerat delningsfilter?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-01 22:08

Kaffekoppen skrev:Jisses!

--snip--

Naqref och Ursv,

Även om det kanske är en konstig koppling så blir det väl ingen kortslutning om man kör diskanten från högtalarutgång A och basen från högtalarutgång B. Inte om man har en högtalare med separerat delningsfilter?

Inte så konstigt helt klart. Helt rätt alltså. Och inte spelar separata filter nån roll heller såvitt jag förstår det är ju bara en kortslutningspunkt till på nåt som redan är kortslutet antingen med blecken eller vid stärkaren..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 22:34

Måste vara trött... men blecken är ju borta...alltså ingen kortslutning där..

Hur blir det kortslutning vid stärkaren?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-01 23:36

Kaffekoppen skrev:Måste vara trött... men blecken är ju borta...alltså ingen kortslutning där..

Hur blir det kortslutning vid stärkaren?

A och B är ju parallellkopplade dvs kortslutna inne i stärkaren. Hab ich was missförstått?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 23:55

Jag vet... men då borde det ju inte spela någon roll om kablarna går från högtalarutgång a eller högtalarutgång b ---> det blir ju liksom defacto samma punkt? Kan väl inte bli kortslutning av det?

Då skulle det ju bli kortslutning om man kopplade in två högtalarpar samtidigt.. alltså fyra högtalare...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-02 10:02

Kaffekoppen skrev:Jag vet... men då borde det ju inte spela någon roll om kablarna går från högtalarutgång a eller högtalarutgång b ---> det blir ju liksom defacto samma punkt? Kan väl inte bli kortslutning av det?

Då skulle det ju bli kortslutning om man kopplade in två högtalarpar samtidigt.. alltså fyra högtalare...

Nä, men nu handlade det nog om din första kommentar om den olycklige på HF och Naqrefs följdkommentar "om man korsluter vid förstärkaren (biwire) eller i högtalaren (singlewire)". Jag kanske missförstår...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Funderingar om vad om händer vid följande koppling?

Inläggav Rydberg » 2006-06-02 10:20

majjen04 skrev:Hej allihop!

Mina dyrkablar är utlånade för test de är såkallade singel/biwirekblar dvs i slutsteget är det endast två anslutna kablar, i högtalaren 4 st kablar. Har nu två par vanliga "snören" som jag avser att köra samtidigt dvs använda den nedre högtalaranslutningen på slutsteget och låta dem ta hand om basen. Det övre kontaktparet på förstärkaren skall således ta hand om mellanregistret samt diskanten.
Visst är det så att impedansen "lasten" blir halverad om jag gör så än att bara använda en högtalar anslutning?
finns det någon fara med detta?
Mvh
kenth

Singelbiwire är ju biwire bara det att båda "kabelparen" ligger i samma kabel och man får precis samma problem som med vanlig biwire. Läs gärna artikeln nedan som tar upp problemen på ett bra sätt.

http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-06-02 12:04

Kaffekoppen skrev:Samma impedans!

Vill bara påpeka att om du har ett bleck (koppling) mellan högtalarkontakterna på högtalaren så skall dessa tas bort! Det gjorde inte en numera olycklig kille på hf...

Hej Kaffekoppen!

Har tagit bort blecket annars så hade detnog inte gått så bra.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Funderingar om vad om händer vid följande koppling?

Inläggav majjen04 » 2006-06-02 12:15

Hej Rydberg!

Tack för länken!
Till er andra jag kopplade basen till högtalaranslutning B på slutsteget samt de andra till högtalaranslutning A. Ingen påvis bar skillnad på ljudet inte. Det lät precis som om jag endast kopplade in en kabel på anslutning A.
Således undrar jag varför slutsteget har två högtalaranslutningar A+B, det hde ju räckt med A.
Om man ej använder hembio förstås.
Men om jag kopplar in ett par högtalare till dvs ett par till A och ett annat till B blir inte impedancen ändrad då?
Mvh
Kenth

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-02 12:17

Tjenare Majjen04!

Det var just det en kille på hf missade... och det gick som sagt inte alls brs...

Ursv,

jag tror inte han kortsluter...smartare än så är han.. han vill nog bara använda dubbla kablage

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-02 12:28

Majjen04,

Det finns två högtalarkontakter för man kanske vill ha högtalare i ett annat rum. Då är dejat ju enklare att stänga av dem med en knapp när de inte skall användas än att behöva koppla loss dem.

Använder man dubbla högtalare, vare sig de båda kopplas in i A eller en i A och en i B högtalarkontakterna så halveras impedansen som du säger. Det brukar stå i manualen att "om man använder båda högtalarutgångarna måste minsta impedansen på högtalarna vara X ohm". Det vanligaste är att det står 8 ohm där, så man får 4 ohms last när de är inkopplade.

Tillbaka till din fråga så är det sant det du skrev i första inlägget. Har du en 8ohms diskant och kopplar den till A och en 8 ohms bas koplad till B kommer förstärkaren känna en 4 ohms last. Ungifär...

Ljudmässigt gör det alltså ingen skillnad om du kopplar alla högtalare bara till A, utan B är till för att göra det enklare att stänga av högtalare i det rum man inte vill ha musik. Det är väldigt få som använder sig av detta..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-02 12:33

Majjeno4,

Det som killarna skämtat om är begreppet singelwire ... alltså en kabel....det kan man ju inte ha :-) Det är minst två ledare i en kabel *flinar*

De är så retsamma de här herrarna..men rysligt trevliga!

Högtalarkabel=2 ledare
Bi-wirekabel=4 ledare

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-02 12:36

Kaffekoppen skrev:Tillbaka till din fråga så är det sant det du skrev i första inlägget. Har du en 8ohms diskant och kopplar den till A och en 8 ohms bas koplad till B kommer förstärkaren känna en 4 ohms last. Ungifär.

Mja...

Det lär ju finnas delningsfilter inblandade oxå. Ett lågpass till basen och ett högpass till diskanten, båda med ungefär samma brytfrekvens. Är båda 8 ohm kommer förstärkaren att se ungefär 8 ohm när bas och diskant parallellkopplas.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-02 12:51

ja... mummlar... skall sluta lukta på golvlack :oops:

Hade ju mer rätt igårkväll...

Däremot blir resultatet så om man har två fullrangehögtalare

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-02 13:56

Varför man har A + B?

Från början var anledningen att man har två kontaktpar på förstärkaren att kunna koppla in 2 par högtalare. Då hade även förstärkarna högtalarväljare med knappar för A och B.

Sedan har ett önskemål om biwirekontakter kommit upp på marknaden. Alltså att man kan koppla biwire-kablar så att varje kabel får varsin kontakt så man slipper vira eller löda ihop kablarna, då behövs ju inte högtalarväljarna längre för nästan ingen har ju 2 par högtalare inkopplade.

Sedan kan man ju fråga sig varför man skulle vilja biwira när man får halva kabelpåverkan med byglarna på i högtalaränden, men men... det är en annan fråga.

..och det blir ingen skillnad i impedans som slutstegets två kanaler ser. Diskant och bas är hursomhelst alltid parallellkopplade på slutstegets utgång.

Saknad

missat något?

Inläggav Saknad » 2006-06-02 15:41

Somliga förstärkare har ju två par högtalarkontakter per kanal. Har du en knapp på fronten för A/B/A+B så går det ju att välja vilken av utgångarna som är aktiv. Oavsett knapp på fronten eller inte så är båda paren identiska när de är aktiva, i den meningen att pluspol är kortad till plus pol och minuspol till minuspol. Det har man ju satt dit för att förenkla biwiring, om man inte har knapp alltså, med helt separata kablar eller att köra två par högtalare men då ser stärkaren en paralellkopplad last, alltså lägre. Ingen skillnad alls om du bara har ett par, och klämmer ditt två högtalarkablar så att säga.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-06-02 16:35

Martin skrev:Diskant och bas är hursomhelst alltid parallellkopplade på slutstegets utgång.

Detta har varit en stundtals förvirrad tråd och inte blir det bättre...

alltid?
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-02 17:12

Finns egentligen bara ett svar på trådens rubrik! = Du kommer att höra musik!! Nog snackat! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2006-06-03 17:45

Spelar det verkligen någon roll om man tar bort blecken eller inte om man har samma förstärkare?

Den eventuella positiva effekten tar man ju bort men inte går väl nått sönder? (Så länge man inte exempelvis bi-ampar från en hembio-förstärkare)

Återgå till Generellt om hifi