Hej! Låter intressant med färgningen hos flerkardeliga kablar (även om man kanske inte hör den:-) )
Jag vill inte påstå att färgningen inte hörs, men jag harninte lyckats bevisa att den hörs, ännu.
Hur pass tekniskt utförlig är artikeln om detta i Molt?
Det kommer jag inte ihåg, men den är nog rätt utförlig.
Har funderat lite (väldigt lite..) på fenomenet men är lite för dålig på den fysik som behövs för att jag skall kunna ta reda på hur elektronerna "hoppar" mellan kardelerna... om det nu är detta som gör färgningen?
Att elektronerna hoppar mellan kardelerna är inga konstigheter, de ligger ju i elektrisk kontakt med varandra. Inget hindrar elektronerna fån att hoppa. Minsta spänningsskillnad mellan två närliggande kardeler, och de kommer att hoppa. Garanterat! Problemet är egentligen inte hoppandet i sig, utan att förutsättningarna (resistansen mellan två kardeler) för hoppande är olinjärt, de de ändrar sig med strömmen som går i kabeln. Orsaken till detta i sin tur är elektromagnetisk, nämligen att kardelerna trycker hårdera mot varandra när större ström går genom kabeln.
Tack för svaret!
Då kan man alltså tänka sig att problemet förvärras om inte alla kardeler har lika bra kontakt i anslutningarna till förstärkare och högtalare? Det borde då vara lite bättre med lödning än att bara skruva fast kardelerna. (om man nu envisas med flerkardeliga kablar.. )
Kan man sammanfatta det med att, om man ser på kabeln som en helhet, resistansen från ena änden till den andra ändras med strömmen? Är detta linjärt, olinjärt eller mer brusaktigt map strömmen? (vet att trådlindade motstånd kan brusa och knastra en hel del om dom är lindade så att trådvarven kommer i kontakt med varandra, hade såna som anodmotstånd en gång vilket gör att små förändringar i resistans hörs rätt tydligt)
Sådana där frågor kan tänkas intressera flera, så de passar väl egentligen bättre i tråd än som PM. Vh, iö