Fråga om aktiv delning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

akelius

Fråga om aktiv delning

Inläggav akelius » 2006-06-04 12:16

Kan man koppla en dac direkt till delnigsfilter och sen till förstärkaren,från dacen balancerad till cx2310 sen obalancerad från delningsfilter till förstärkaren? 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Fråga om aktiv delning

Inläggav Svante » 2006-06-04 12:32

akelius skrev:Kan man koppla en dac direkt till delnigsfilter och sen till förstärkaren,från dacen balancerad till cx2310 sen obalancerad från delningsfilter till förstärkaren? 8O

Ja, men du vill nog ha en volymkontroll också. Sen måste förstärkaren ha lika många kanaler som du har högtalarelement (om du delar helt aktivt).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

akelius

Inläggav akelius » 2006-06-04 12:56

Tänkte koppla direkt till förstärkaren (cd in) och sen från dela till en tre kanalare till 2 eller 3 basstöd...går det?

akelius

Inläggav akelius » 2006-06-04 12:58

Eller är jag ute och cyklar 8O ?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-04 14:00

Eller är jag ute och cyklar 8O

Ja jag tror det. Du måste ju ha en volympot för varje passband efter varje utgång från CX2310. Om du gör så här så tycker jag att du gör det väldigt svårt för dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-04 16:39

Och vad betyder "dela till en tre kanalare till 2 eller 3 basstöd...går det?"?

Basstöd delas inte aktivt. De arbetar tillsammans med huvudsystemet, utan separerande delnigsfilter alltså. Det filtrerande de behöver är den mjuka avrullning uppåt som de har inbyggt.

(Däremot måste de kompletteras med ett visst reglerbart EQ:ande, före slutsteget. Men det är inte ett delningsfilter på något sätt, det har bara en utgång ju.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-04 18:42

IngOehman skrev:Basstöd delas inte aktivt. De arbetar tillsammans med huvudsystemet, utan separerande delnigsfilter alltså. Det filtrerande de behöver är den mjuka avrullning uppåt som de har inbyggt.

Hmm, kan du delge oss dina definitioner på "basstöd", och vad kan det vara mer, "subwoofer", kanske "basmodul", finns det mer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-04 19:11

Jag tror att han menar en separat bashögtalare som fyller i nedåt samtidigt som frontarna går så långt ner som dom kan. Man måste väl ändå ha ett highcut-filter till basstödet. Fö. kan jag väl inte tänka mig att basstödet är någon avlastning för frontarna.... eller?

akelius

Inläggav akelius » 2006-06-04 19:58

Förlåt mitt okunnighet :oops: ....det finns säkert mycket jag måste lära mig än...men ideerna finns än så länge.......i dagens läge har jag en xtz100 som ofta står och går i klass A till ett par Pip,min ide är att skicka signalen via pre out till delnigsfilter ,vidare till en tre kanalare slutsteg( en kanal blir ledig )och vidare till ett par "basmoduler",thats it.
Blir det bra?vad skall man tänka på?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-04 20:10

Svante skrev:
IngOehman skrev:Basstöd delas inte aktivt. De arbetar tillsammans med huvudsystemet, utan separerande delnigsfilter alltså. Det filtrerande de behöver är den mjuka avrullning uppåt som de har inbyggt.

Hmm, kan du delge oss dina definitioner på "basstöd", och vad kan det vara mer, "subwoofer", kanske "basmodul", finns det mer?

"Basstöd" är ju mitt varumärke. Ju. 8)

Det är en högtalare som arbetar i basregistret tillsammans med en fullregisterhögtalare.
(Varför känner jag på mig att jag skrivit om detta 100 gånger förut, och flera gånger av dem var faktiskt tidigare idag! En av gångerna tidigare i denna tråd!)

Var skillnaden mellan en subwoofer och en basmodul går kan vara vanskligare att defniera. Förr i tiden fanns inga subwoofrar i detta land, men nuförtiden är de legio.

Jag tror det i det stora hela var samma sak (en gång i tiden) fast på olika språk, men som subwoofrarna utvecklats har de alltmera blivit basburkar som alltid är monofoniska, som anses tillhöra "hemmabio men inte musiklyssning".

Dessutom ses de mestadels som ett "komplement" till ett system. Man adderar en subwoofer, inte integrerar den. :(

Ett par basmoduler (som ju kan arbeta i stereo) är snarare "högtalare för basåtergivning" - alltså en del av ett fullregisterkapabelt system, och de gör samma jobb som basen i en fullregisterhögtalare, det vill säga de återger basen på inspelningarna!

Alla basfrekvenser som man vill återge, upp till delningen.

Man kan givetvis analysera det språkligt också! :P

Subwoofer

Då framgår det med önskvärd tydlighet att en "sub woofer" (sub = under, Woofer = bashögtalare) är en grej som är eller kanske gör under woofern. Eftersom en woofer är en bashögtalare så borde det betyda att en subwoofer är antingen golvet, en hylla eller ett fundament som högtalaren står på, eller en högtalare för infraljud!

I praktiken är det nog snarare som så, att det är en högtalare som skal arbeta i frekvensområdet under "undermåliga" woofers - det vill säga sådana som bara återger kanske halva basområdet.

Inte förvånde kan man se att det är vanligt att subwoofer-förespråkare gör gällande att det är bäst att inte filtrera huvudhögtalrna, utan bara lägga till subwoofern i registret därunder (ungefär som att inte HP-filtrera diskantelementet, utan bara komplettera med lågfrekvenskapabalare saker under diskanten frekvensregister.8O Visst, om man gillar distorsion så...).

Basmodul

Ja, det måste ju vara en modul för bas! Om bas kan förmodas betyda basfrekvensalstring är saken rätt biff. Det kan var en baslåda för en himla massa olika applikationer dock förstås.

Man kan tänka sig basmoduler för PA-system, för biografer och för vanlig musiklyssning i hemmet. Säkert finns det andra sorters basmoduler också. Deras uppgift är tvivelsutan att återge basljuden från de elektiska signaler man matar dem med.

Som jag ser det är det rätt givet att en basmodul inte jobbar varken "under" bashögtalare, "tillsammans med" bashögtalare, utan jobbar "istället för" bashögtalare - eller låt oss kalla det att de jobbar som bashögtalare. De ÄR bashögtalare.

Att återge något under bashögtalarna kan ju tyckas vara lite märkligt eftersom basen är det lägsta registret.

För mig är det rätt givet att man måste integrera ett par basmoduler med resten av systemet, och att det bör var lika viktigt som att mellanregister och diskant är väl integrerade med varandra. Därför är inte ett par basmoduler något man bara "hänger på" en anläggning. De bör delas noga, placeras noga och när allt är klart är det "bashögtalarna i systemet". Inte någon sort nödlösning att använda "under någon haltafflig högtalare vars woofer inte räcker ned".

Vh, iö

- - - - -

PS. Det är väldigt lätt att hitta folk som tycker att det "alltid blir dåligt när man adderar en subwoofer" (i synnerhet för musiklyssning). Men det är betydligt mera sällsynt med folk som menar att en anläggning som består av sidosystem och basmduler, måste ha samma tillkortakommanden. Ett system som använder sidosystem och basmoduler är ju egentligen ett par helt vanliga högtalare (förvisso aktivt delade) bara det att de delats upp i flera lådor än vanligt. 8)

En sak till - jag har aldrig sett några basmoduler med inbyggda förstärkare. Naturligtvis då inte heller några vars HP-filter till sidosystemen sitter i en eller båda basmodulerna. :)
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-04 20:30, redigerad totalt 3 gånger.

akelius

Inläggav akelius » 2006-06-04 20:14

Tack för det lilla förklaringen.....nu är det solklart ...... :roll:

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-06-06 00:03

Du skulle kunna koppla DAC-försteg-aktivt filter-förstärkare-högtalare,

där förstärkare är 1 st 2kanals + 1 bassteg och högtalare tydligen är 2 st pip och en(?) subwoofer.

Då delar du alltså aktivt mot sub:en men använder pipens delningsfilter och kan reglera volymen utan problem. Att få piparna och subwoofern att spela fint ihop blir säkert inte helt lätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 01:12

Tips till akelius och d_anders:

Ta en bild på er själva och lägg in som avatar - så slipper ni ser ut som Paris Hilton (och dessutom som varandra, och som en hel bunt andra...).

Nästan alla trevliga människor här på faktiskt har bild på sig själva. Det blir nästan som om man är på ett party, det där att få se alla trevliga människor man pratar med. :P

Najs!

Vh, iö

- - - - -

PS. Det gäller förstås alla som inte lagt in en bra bild på sig själva ännu, och som vill slippa vara Paris H.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-07 07:09

OT OT OT OT OT!

IngOehman sa:
Nästan alla trevliga människor här på faktiskt har bild på sig själva. Det blir nästan som om man är på ett party, det där att få se alla trevliga människor man pratar med.

Hur bedömer greppet som undertecknad med flera tagit; att vara ansiktslös på ett individuellt sätt? :wink:
Jag tror att om man bytte ut Paris Hilton och annat, så skulle vi ha en massa bilder på snarlika och "välstädade" män mellan 27 och 47 år.
Det ligger ingen "värdering" i det - det är bara min erfarenhet från mina besök på mässor och i HiFi-butiker. (Ej "stormarknaden" HiFi Klubben, dock!)

/Alexander - som också råkar vara en (snarlik... :wink: ) man mellan 27 och 47...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-07 12:12

Försök att inte gå för långt OT här här ni snälla.

/J
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 12:30

d_anders skrev:Du skulle kunna koppla DAC-försteg-aktivt filter-förstärkare-högtalare,

där förstärkare är 1 st 2kanals + 1 bassteg och högtalare tydligen är 2 st pip och en(?) subwoofer.

Då delar du alltså aktivt mot sub:en men använder pipens delningsfilter och kan reglera volymen utan problem. Att få piparna och subwoofern att spela fint ihop blir säkert inte helt lätt.

Stereofonisk delning (med mono-option) är förstås bäst. Och man bör alltid ha minst två basmoduler. Dessutom är det förstås att rekommendera att ha ett elektroniskt delningsfilter som kan ställas in noga med hänsyn till olika lyssningsrums olikheter.

Porträttbilder som avatar är bäst, tycker jag (av skäl som nämndes tidigare).
Även om det finns många trevliga figurer (du är ju en av dem) som tyvärr gömmer sig bakom symboler, är porträttbild klart trevligast - förutsatt att du W201 (namn är trevligt också!) inte går omkring med en papperspåse över huvudet hela dagarna, med en Mercedes-stjärna ritad på. :wink:

Vh, iö

akelius

Inläggav akelius » 2006-06-07 18:40

8O ....jag som trodde Paris var nice :wink:

Återgå till Generellt om hifi