Tunga hifi butiker

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kent_n

Tunga hifi butiker

Inläggav Kent_n » 2006-06-06 09:25

Hej.

Tycker mig sakna riktigt tunga HiFi butiker i Stockholmsområdet.

Den enda riktigt tunga butiken i Stockholm verkar vara Audio Consept på Hantverkargatan www.audioconcept.se

Han säljer bl.a. Manley, MC INTOSH, Nagra, T+A, ATMA SPHERE, EMM LABS, MIMETISM, noridic consept skivspelare, totem, ZU och mycket mer tung HiFi, titta på hemsidan så ser ni själva.

Andra butiker har ett betydligt mer tunnsåt sortiment verkar det som !

Kan ni ge några exempel på andra tunga hifi butiker ?
Senast redigerad av Kent_n 2006-06-08 07:21, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-06 09:50

Ligger inte i Stockholmsområdet, men en "tung" hifibutik med drygt 20 års verksamhet! Mycket bra. Rekommenderas verkligen!

Klicka på länk.

Jämtljud
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-06-06 10:41

Verkar ok..synd att man inte kan få se deras sortiment från butiken utan bara länkar till tillverkarna. Men dom verkar ha rätt inställning..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-06 10:55

Din länk ovan är felaktig.... http://www.audioconcept.se ska det vara.

Några andra butiker:

http://www.referenceaudio.se
http://www.hifiart.se
http://www.larsbengtsson.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-06 11:18

Dessa finns ju också, hur mycket de väger vet jag dock inte :wink:
http://www.sontec.se/
http://www.bestsound.se/
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-06-06 11:36

Vad menas med "tung hifibutik" ? IGENTLIGEN? Vadå, många produkter i butiken, så många att man knappt kommer innanför dörren? Eller är det väldigt tunga produkter. Eller kanske är det priset som räknas som "tunga".

:)
NN

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-06-06 14:58

Fel forum att ställa frågan på känns det som, eftersom "lätta" produkter hyllas här :wink: 8)

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-06 15:15

Om du inte tycker sju mil är för långt att åka kanske du kan kontakta

http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-06 15:19

Callisto skrev:Fel forum att ställa frågan på känns det som, eftersom "lätta" produkter hyllas här :wink: 8)
Nja, snarare bra produkter (om man med bra menar goda återgivare). Trots det kan man ju ha god kännedom om var man kan köpa prestigehifi/snoppförlängare :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-06-06 15:59

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Fel forum att ställa frågan på känns det som, eftersom "lätta" produkter hyllas här :wink: 8)
Nja, snarare bra produkter (om man med bra menar goda återgivare). Trots det kan man ju ha god kännedom om var man kan köpa prestigehifi/snoppförlängare :wink:

Jaja och länge leve kommunismen 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-06 17:01

Åsså går vi tillbaka till topic. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-06 17:54

Tyngd finns absolut på Dirty Music i Kristianstad, inte i storlek på butik, utan i pondus och karisma.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-06-06 20:51

Rydberg skrev:

Nja hurida tung, lätt eller om ni tillber vissa produkter är sin sak. Men snoppförlängare är knappast dyrhifi. De flesta tjejer är ju totalt ointresserade av hifi.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-06-06 20:53

Callisto skrev:
Rydberg skrev:

Jaja och länge leve kommunismen 8)

håller med dig. Länge leve.. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-06-06 21:56

Lars Bengtson som förr var en riktig butik är numera mediumbutik med hemmabio som sin grej.. Allt annat är borta via en stor utsälj dom gjort...

Sverige är totalt sett rätt urvattnat med riktiga butiker och tung hifi och bredd tycker jag. Utbudet är mycket smalspårigt.

men klart.. Ser man den urusla kvalitet cd skivorna har i gemen så krävs knappt ens en stereo.. Duger ju med köksradion med inbyggd cd...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-06 22:03

Tyvärr är det ju så att det inte går att driva en butik som 2-kanalsentusiast!
För att överleva så måste ju handlarna följa med utvecklingen.
Det är ju hemmabio som gäller.
Om man räknar antalet 2-kanalsentusiaster i lilla Sverige, så blir det inte många procent av befolkningen! Det går knappast att överleva utan att även satsa på flerkanal. Titta bara på stormarknaderna! Jag har inte sett en enda CD-spelare på deras hyllor de senaste åren. Och de enda 2-kanalssystem de säljer är ju s.k microanläggningar.
Det är ju efterfrågan som styr marknaden. Det är bara att acceptera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-06-06 22:15

Nefilim

Det beror nog på just att folk i Sverige inte ens vet längre det finns andra nivåer av hifi. Eller att den nivån kan vara ens en njutning mer än som bakgrundsmusik...

Dom flesta har ju aldrig ens sett bättre hifi än stormarknadens microanlägg...

Förr hade dessa massäljare Pioneer reference stående för demo till Medelsvenssons.. Då kunde folk i alla fall se o höra ett snäpp över dessa billigare grejor..

Idag finns det inte. och INGEN kan ens veta om nåt dom aldrig hört eller ens sett..

Därmed dör även intresse samt kunder ut över tid.. Vilket skett i stor skala också tyvärr...

Så tycker o tror jag i alla fall...

Sorry ot...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-06 22:19

Visst är det trist att det är så Mayro! Men jag anser väldigt många människor har mycket bristfällig hörsel, när det förekommer bland mina vänner och bekanta, att många inte hör någon skillnad mellan sin stormarknadsmikroanläggning, (puh vilket långt ord det blev) och de prylar jag har hemma för drygt 100KKr!??
(Kanske det låter skit hos mig då?) :?
[/b]

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-06-06 22:47

Nefilim
Lite oroande är det om dom inte hör skillnad tror jag..... 8O

:lol: Men du har en poäng. Så ja ska inte retas/skoja.. 8) ... Jo dom flesta LYSSNAR inte. Dom har tappat förmågan att stänga ner och lyssna..

Som med bilar numera. Folk kan inte ens höra om bilen mår bra eller inte.. För dom fattar inte ens dom knappt tappat avgassystemet..

men som skrivet. Audio Consept är ju en ny FRISK fläkt i sthlm.. Skall försöka få titta in hos Robban då man är uppe nästa gång...

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-06-06 23:07

Nu har jag inte varit hos Sontec på länge men en bekant var där för inte allt för länge sen och enligt honom har de gått ner sig rejält när det gäller tung high-fi.

Men jag anser väldigt många människor har mycket bristfällig hörsel, när det förekommer bland mina vänner och bekanta, att många inte hör någon skillnad mellan sin stormarknadsmikroanläggning, (puh vilket långt ord det blev) och de prylar jag har hemma för drygt 100KKr!??
(Kanske det låter skit hos mig då?) Confused

Känns som dina polare behöver spola öronen 8O :D. Mina polare hör iaf skillanden på ljudet men de är inte speciellt intresserade av att fixa ljudet själv hemma hos sig.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-07 07:03

Har HiFi-butikerna i Sthlm gått ner sig? Det är ett och ett halvt år sen jag sist knallade runt, på jakt efter högtalare, och då verkade de ha hälsan. Det blev f ö Robban på Audio Concept som den gången fick äran att sälja ett par till mig. Men Kent på HiFi Art låg bra till ett tag också, svårt att värja sig för hans entusiasm.

Förutom dessa två gillar jag Ljudmakarn och Lars Bengtsson som båda har bidragit till ljudet hemma. Visst har L B allt möjligt annat förutom tung HiFi, men det är väl okej. Sist jag var var på S:t Eriksplan hade dom en massa tungt i källaren, bl a Sonus Faber. Inte långt därifrån ligger Sontec och nog har de tunga grejer där också, bl a Martin Logan och Focal JMLab.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-06-09 20:53

Idag fredag 9 Juni var jag med en kompis som bara känner till "hifi" från El giganten och OnOff på besök hos Audio Consept..Vilken min...........................han är van vid priser på 1950 kronor som inkluderar allt..

Efter första hjälpen o hjärt o lungräddning, så kom han till sans..en kopp kaffe och en LP skiva från 1959 med Harry Belafonte..minen var obeltalbar..för det lät gudomligt bra...men det spelades på DartZeels för o slutsteg samt Nordic Concept skivspelare..och Verity Audio, - Fidelio högtalare

Vilket ljud...jag tyckte att min anläggning lät bra...men det här slår absolut allt jag hört tidigare..

Ni som har chansen, lyssna..det är makalöst bra....

Vill ha..javisst ja..stålar..får se om jag kan lösa detta..

Min kompis..han mumlar mest om..ljud-..lät bra..på sikt så tror jag att vi får välkommna en ny medlem till våran lilla skara av audiofiler eller vad vi nu kallas..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-11 11:44

Kent_n skrev:Idag fredag 9 Juni var jag med en kompis som bara känner till "hifi" från El giganten och OnOff på besök hos Audio Consept..Vilken min...........................han är van vid priser på 1950 kronor som inkluderar allt..

Efter första hjälpen o hjärt o lungräddning, så kom han till sans..en kopp kaffe och en LP skiva från 1959 med Harry Belafonte..minen var obeltalbar..för det lät gudomligt bra...men det spelades på DartZeels för o slutsteg samt Nordic Concept skivspelare..och Verity Audio, - Fidelio högtalare

Vilket ljud...jag tyckte att min anläggning lät bra...men det här slår absolut allt jag hört tidigare..

Ni som har chansen, lyssna..det är makalöst bra....

Vill ha..javisst ja..stålar..får se om jag kan lösa detta..

Min kompis..han mumlar mest om..ljud-..lät bra..på sikt så tror jag att vi får välkommna en ny medlem till våran lilla skara av audiofiler eller vad vi nu kallas..

Du är en ond människa... dra ner en till stackars själ i träsket.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-06-11 18:59

Det är bra att han åtminstånde får höra skillnaden mellan bra o mindre bra eller rent ut sagt dåligt ljud.

Hans referenser har varit Elgiganten, Siba, OnOff o.s.v. och han har ansett att hans anläggning inklusive högtalare som köptes in med röd prislapp för 1950 kronor var bra ljud.

Vad jag gjort är att jag öppnat en helt ny värld för honom, han hade inte en susning om att det fanns så välljudande produkter, fast han har ochså fått fullt klart för sig att bra ljud kostar betydligt mer än 1950 kronor.

Rätt eller fel, det kan bara han avgöra, men av snacket efteråt tror jag mig kunna säga att det var ett bra val !

Återgå till Generellt om hifi