Bästa högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-05 08:25

Dantax,

Hur stort rum skulle de spela i?

Har du tänkt göra några akustikåtgärder? (fint ord för att slänga upp lite tavlor, bokhyllor, lägga snygg tjock matta på golvet och lite annat...

Har man tänkt lägga 25-30 000:- enbart på högtalare så tror jag man kan få ut massor mer om man lägger lite av de pengarna på att ordna sitt rum. Det kan vara att ta dit någon som ger råd, eller läser mycket om saken och sätter sig in i vad som behövs.

Jag har sett många väldigt fina högtalare placeras så att de absolut inte kan göra sig själva rättvisa. Det är ju att direkt kasta pengar i sjön...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-05 10:01

Mayro skrev:
IngOehman skrev:
Nefilim skrev:Motfråga! Vilken kvinna är den bästa frun?? :)

En fru är mera som musik, om man har tur.

den va bra.. Slutet menar jag.
"om man har tur" :lol: :lol:

Det finns ju olika sorters musik också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-05 10:32

Jag kan rekommendera provlyssning på Amphion Xenon.

De låter "rent o klart" med bra utsträckning nedåt i basregistret, och man kan spela ganska starkt på dem utan att det låter illa.

Finns på Ljudmakarn och kostar runt trettiotusen kronor.

Enligt mig bland de två bästa högtalarna på Frankfurtmässan 2003, oavsett pris.

NHT kan vara värda att kolla upp också, men de är inte lika vanligt förekommande längre.

Den prisklassen du letar i, Dantax, brukar det finnas mycket att välja på. Ut och lyssna på så många modeller som möjligt!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-05 11:04

Svante skrev:
Mayro skrev:
IngOehman skrev:

verkligen? för mig finns det bara musik...sen kommer allt oljud ;)

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-06-05 12:13

Vee-Eight skrev:Ett annat standardsvar är Carlsson oa51.3 alt oa52.3.

Spesielt OA51 kan vel neppe sies å ha de nødvendige egenskapene i dypbassen.....ennå? :wink:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-06-05 12:16

Vee-Eight skrev:Ok, då är pi60 uppfattad som förslag, dumt att repetera samma förslag om och om igen. Den blir inte bättre för det. :wink:

Den som stiller til valg, ville vel være mere fornøyd med 90% av stemmene enn 51%? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-05 12:48

Ett par begagnade B&W 803 Nautilus för 24' är annars ett mycket bra köp

Annons
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-06-05 13:09

Vill bara säga att min fråga/häpnad över 200W, var pga att jag tittade på en hemsida som sålde pi60. Där påstods det att de klarade 200W. Eftersom de har små basar, så tyckte jag att det verkade märkligt.

Jag har hemma ett par JBL 15" basar med 4" talspole som klarar max 200W. Det kan jag förstå. Eftersom effektbegreppet har blivit så misshandlat under senare år (ta bara styggelsen PMPO...) så tyckte jag bara det var lite besynnerligt med en till synes orealistisk effektangivelse på ett par välrenommerade Hi-fi högtalare i denna prisklass!

För övrigt vet jag att fler högtalare dödas pga för klena förstärkare än med för starka! (och varför)

Om någon har tips på bra högtalare (fullregister) i en lägre prisklass, så är det ju intressant! Anledningen till att jag lade mig på 25-30' var att jag för några år sedan hjälpte en vän att välja högtalare. Vi gick då runt och lyssnade på allt möjligt, även alldeles för dyra skapelser. Jag slogs då av hur mycket man måste hosta upp för att få något som lockar fram det lilla leendet, ni vet. Inte bara något som låter ok, utan något som ger välbefinnandet i kroppen och njutningen, som en god Konjak (eller nå't). Kanske jag flummar, men hoppas att någon förstår mig :o

Och, hrm, undrar fortfarande vad pi60 kostar...

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-05 13:14

IngOehman skrev:Quads elektrostater är fina också. Gillar allra bäst de gamla (halvgamla i varje fall - ESL63) med gradientbasar till (de är dipol-basmoduler, inte subwooferar). Vh, iö

Är ESL-63 att föredra framför ESL-988 och ESL-989? Hittar dessa ofta (63) på begagnatmarknaden. Snyggare är dom i alla fall.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-05 13:17

Ett par pi60 kostar från 19000 (rå mdf monteringssats) upp till ca 37000 (färdigmonterade och i exlusiv finish)
Senast redigerad av Rydberg 2006-06-08 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-06-05 13:51

IngOehman skrev:Enklare är att i tråden hädanefter förbjuda nämnande av något som har med Ino Audio att göra.

Det föreslår jag! Är trött på att höra allt detta babbel om pi60.

Vh, iö

Men det är ju din konstruktion 8O Du borde ju skriva att Je man mina högtalare är bäst fuck the rest, :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-06-05 13:51

Linkwitz Orion.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-06-05 14:09

hua.. Då en fråga som denna i topic ställs önskar man att det fanns outsinligt med pengar för att resa-köpa o prova saker hela tiden. För då man söker ett enda svar blir det helt tomt hos mig.. Det har ju över tid funnits rätt mycket som låtit bra.. Men inget som ändå varit det för mina öron perfekt...

Sedan har jag nog aldrig någonsin hört en högtalare för upp till runt 30 lapp som lirat fullrange heller... ¨"hyfsad" 30 Hz finns väl. men burkarna har aldrig klarat lira på med lite volym o behållt ljudkvalitet.. Utan komprimering o dist dyker upp som en avlöning.. Och samtidigt klippande stärkare...Antingen allt eller olika delar finns där i varje lyssning man hört..

Jag tror att det beror på att burkarna alltid varit för småttiga.. Hmm Ja för MIN smak då av volym

Däremot har jag lyssnat på Amatörens (som finns på hf.nu) DIY byggen. Deras byggkost landar nog runt dom 30 lappen.. DÄR kan jag nog säga potensialen finns för att göra mig lycklig...troligen fler än jag också.. :D

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-06-05 22:19

Återkommer till det "lilla leendet" som ofrivilligt infinner sig när man lyssnar till något som låter "tillräckligt bra"...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-05 22:27

Är väl inte den "bästa" högtalaren, men en liten rackare till dynamik och djupbas! Har hört den IRL! Man kan inte tro att den är såå liten!
:)
LÄNK!

Titta på PMC GB1!

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 00:33

Rydberg!

Det var förskräckligt vad med stavfel jag åstadkommit... :oops: Bra att jag fick se texten på "nytt ställe", jag tycks se fel i texten bättre då. :o :wink:

Nåväl, jag vill bara tillägga att pi60 i sitt enkaste färdiga utförande kostar 29 000:-, och att trådskaparen kan rekvirera manifest och prislista genom att skicka ett email till:

inoaudio@hotmail.com

Nu hoppas jag att det är färdigpratat om Ino Audio i den här tråden. Låt höra om andra högtalare nu! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-06-07 12:59

Ok. Tack för klargörandet. Skall kolla in manifestet...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-07 13:05

Ett par Vienna Acoustics Strauss låter inte kattskit heller. Väldigt nöjd med mina.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-07 13:45

Strauss: De kostar väl en hel del mer än 30 000:-?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-06-07 18:23

Rydberg skrev:
Dantax skrev:Vill bara säga att min fråga/häpnad över 200W, var pga att jag tittade på en hemsida som sålde pi60. Där påstods det att de klarade 200W. Eftersom de har små basar, så tyckte jag att det verkade märkligt.

Låter inte konstigt alls. 8"arna i mina burkar uppges av tillverkaren (Dynaudio) palla 1kW. Inte så længe førståss, men ændå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-07 19:22

Max,

Vad har du för högtalare?

För övrigt klarar mina 5" middbasar 1000W under kort tid...jo just det - det är Dynaudio med

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-07 19:32

Svante skrev:
Mayro skrev:
IngOehman skrev:

Det finns bra musik och dålig musik. Dåliga fruntimmer är inte de sämsta heller! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-07 19:43

IngOehman skrev:Quads elektrostater är fina också. Gillar allra bäst de gamla (halvgamla i varje fall - ESL63) med gradientbasar till (de är dipol-basmoduler, inte subwooferar).

Gillar du Quadarna p.g.a eller trots att de är elektrostater?
Eller p.g.a eller trots att de är dipoler?
Vad är det som gör dom så bra att du vill placera dom i tråden om "bästa högtalaren", och, har du lekt med tanken att konstruera ett fullregisters dipolsystem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-06-07 20:18

realist skrev:

Spesielt OA51 kan vel neppe sies å ha de nødvendige egenskapene i dypbassen.....ennå? :wink:

Jaså? Jag vill hävda att OA-51.3 är en svårslagen högtalare oavsett prisklass! Faktum är att redan OA-51.1,5 presterar nåt så in utta helvete bra återgivning :P . Även i basen 8O .
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 20:53

paa skrev:
IngOehman skrev:Quads elektrostater är fina också. Gillar allra bäst de gamla (halvgamla i varje fall - ESL63) med gradientbasar till (de är dipol-basmoduler, inte subwooferar).

Gillar du Quadarna p.g.a eller trots att de är elektrostater?
Eller p.g.a eller trots att de är dipoler?

Ingendera, jag gillar dem för att det är kompletta genomkontemplerade konstruktioner.

Att de är dipoler får man förstås tänka på när man möblerar med dem*, men jag ser inte stålningsegenskaper hos någon hötalare som varken "kvaliteter" eller "problem" - det är en förutsättning bara.

Man gör klokt i att känna till förutsättningarna om man vill kunna få ut det mesta ur en grej!

Vad är det som gör dom så bra att du vill placera dom i tråden om "bästa högtalaren", och, har du lekt med tanken att konstruera ett fullregisters dipolsystem?

De spelar rent, det går att möblera med dem så att man kan få en hygglig ljudbild från flera platser än en (gäller långt ifrån alla stormembranshögtalare) och de spelar även klangligt snyggt!

Jag håller inte med dem som menar att de låter mörkt och beslöjat eller avslaget. Jag tror sådana underbetyg för det mesta bara beror på att man iställert för att jämföra med hur levande musik låter i ett konserthus, jämför dem med en mera bredstrålande högtalare i ett rum som klingar alldeles för mycket och hårt (moderna lägenheters vardagsrum utan heltäckningsmatta).

Min uppfattning är, att det typiskt är Quad-högtalaren som talar mest sanning i dåliga rum, och tycker någon att de låter avslaget klangligt kanske det beror på att man behöver justera sina referensramar? Fast frågan är komplex, och det kan naturligtvis finnas de som tycker att de låter avslaget av goda skäl också. Det kan de göra under vissa betingelser (rumsligt). Alla högtalare bör passa i den miljö man ställer dem.

Vh, iö

- - - - -

*Ännu hellre i förväg, så att med vet att det finns förutsättningar att få dem att fungera som man vill möblera av andra orsaker. Detta gäller givetvis inte bara dipoler, utan alla högtalare. Ju mer man vet om allt, desto lättare är det att veta vilket val som kommer att göra en mest nöjd!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-08 07:46

Jag tycker Quad-elektrostater låter vansinnigt bra, även utan extrabasar. Skulle gärna ha ett par om jag hade råd. De är ju dyra även begagnade och behöver oftast renoveras för rätt mycket pengar, har jag förstått. Det finns en firma i Tyskland som säljer totalrenoverade 57or och 63or, även i det stilrena Braun-utförandet, och det är inte billigt.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-06-08 10:48

Mr_Ekan skrev:
realist skrev:

Jaså? Jag vill hävda att OA-51.3 är en svårslagen högtalare oavsett prisklass! Faktum är att redan OA-51.1,5 presterar nåt så in utta helvete bra återgivning :P . Även i basen 8O .

Vi kan kanksje komme tilbake til saken når de kommende bassmodulene er på plass? :wink:

Har spilt på OA 51 siden begynnelsen av 1980-årene, hadde før det en gjesteopptreden i et par år av Audiotronic CM3, disse hadde bra dypbass som OA 51 ikke har av naturlige årsaker, men dette kommer i nær fremtid til å endre seg radikalt ifølge carlssonplanet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-08 11:01

mapem skrev:Jag tycker Quad-elektrostater låter vansinnigt bra, även utan extrabasar. Skulle gärna ha ett par om jag hade råd. De är ju dyra även begagnade och behöver oftast renoveras för rätt mycket pengar, har jag förstått.

Nja, ESL-63 säljs ofta i bra skick för 10-15K, vilket jag inte tycker är speciellt dyrt för den återgivningen. När jag köpte mina Gradientbasar i våras, sålde samma säljare ESL-63 för 12K, för att ta ett färskt exempel.

Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.

Mina egna ESL-63 har bara fått dammskyddsomspänning och nya HF-moduler efter att varit i daglig drift i snart 20 år, till en kostnad 2300:- om jag inte missminner mig.

Min egen röst går till beg B&W DM801 om jag måste byta bort mina Quad/Gradient.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-08 11:18

Jag var tydligen lite felinformerad, det var ju trevligt! 10k är inte hela världen för ett par högtalare som ESL57, det håller jag absolut med om. Fast det är mycket pengar det med om man inte tycker att man har dem...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-08 11:36

Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.

Lite off topic... Var hittar jag Quads svenska serviceverkstad?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi