Men vad skulle han ha pickadollen till?
stereotypen skrev:Jovisst kan man väl mäta om man tycker det är intressant men för min del kommer detta inte att bidra med något då jag ej tycker att det är intressant med mätdata.
Jag förstår det du säger, och håller med, men det finns ju flera frågor som har med denna problemetik att göra.
Den "gamla" frågan är om det går att höra skillnad på kablar
utan att det finns mätmässiga förklaringar (korrelerande till de mer eller mindre accepterade hörgränserna*), alltså om man måste lyssna för att veta vad som är bra.
Att det går att höra skillnad på saker som är tillräckligt fysikaliskt olika har ju ingen ifrågasatt (från teknikerhåll).
Däremot har många (från subjektivisthåll) ifrågasatt vitsen med mätningar.
Om det går att visa att man hör skillnader
bara när mätningar påvisar att kablarna har stora fel, så är det ju ett tydligt tecken på att mätdata är en utmärkt metod att ta hjälp av när man skall välja goda (ofärgande/musik-transparenta) kablar!
Om det däremot visar sig att det går att höra skillnader på kablar, alltså även när mätningar inte kan visa skillnaderna, ja då visar man motsatsen - att man MÅSTE använda lyssningsmetoder, för mätningarna visar
inte det som man hör.
Det är av detta skäl som det är viktigt att veta att de saker man gör lyssningstest på beter sig tillräckligt fysikaliskt likt (vilket gäller för >99% av alla nät- och interconnect-kablar) för att man skall kunna utesluta den lättmätta fysikalian som förklaring.
Mätningarna är alltså i sig oviktiga, de görs bara med syftet att "okeja testobjekten" för att lyssningstesten skall få ett vetenskapligt värde. Vara mer än bara en kul grej eller ett sätt att välja vad man själv vill använda för kabel alltså.
Att lyssningstesta saker som
garanterat (på grund av stora tekniska avvikelser) går att höra är ju rätt bortkastat. Att det går vet man ju redan från början.
Det man vill visa är ju att normala kablar (som tekniskt, sett till överföringsfunktionen, är extremt lika varandra) går att skilja mellan i blindlyssning. Om inte annat för att därmed kunna kassera in en förskräcklig massa pengar från dem som påstår att det inte går, och så är så övertygade om det, att de betalar för att få veta att det går!
Vh, iö
- - - - -
*Vi talar alltså om mindre än +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, och distorsion lägre än 0,01% upp till full signal och upp till 20 kHz (högre än de exponeras för högre frekvenser). Alltså gränser som nästan alla kablar (ej högtalar-) klarar med bravur.
Vissa (de som offererar pengar för den som lyckas i blindtest) kräver faktiskt mindre än jag!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).