Bästa högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-06-08 11:48

Kaffekoppen skrev:Max,

Vad har du för högtalare?

För övrigt klarar mina 5" middbasar 1000W under kort tid...jo just det - det är Dynaudio med

Hemmabyggen med 21W54 som basar.

On Topic: Kanske trådskaparen kan hitta något som faller i smaken i ATCs sortiment?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-08 12:56

mapem skrev:Jag var tydligen lite felinformerad, det var ju trevligt! 10k är inte hela världen för ett par högtalare som ESL57, det håller jag absolut med om. Fast det är mycket pengar det med om man inte tycker att man har dem...

ESL-63, skrev jag! 57:or är en helt annan sak. Dessa säljs säkert billigare, men med en betydligt högre risk att vara sönderkörda, eftersom de inte har det skydd mot överlast som ESL-63 har.

[gravt OT] Jag tycker fortfarande att Sennheiser HD600 plus en billig hörlursförstärkare är ett mycket svårslaget alternativ för hifi-folk som inte har så mycket pengar att lägga på utrustning! Vi andra vältrar oss i väljud från högtalare. :D [/gravt OT]
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-08 13:03

RogerGustavsson skrev:
Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.

Lite off topic... Var hittar jag Quads svenska serviceverkstad?

Kontakta Jan-Eric Persson på Opus 3/Firma Ljudinspeling: music@opus3records.com (*) för att få namnet, det kan ha ändrat sig sedan sist. Jan-Eric är distributör för Quad i Sverige.

(*)Eller ring: 08-58018686
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2006-06-08 14:35

Måste vara mina XL Fidelity som har fullregister för 27 000SEK.

XL Fidelity PG 1800 Pro innehåller följande:

Diskant: 1 x 1" VIFA (silk dome)
Mellan: 1 x 8" SEAS (gjutet chassie)
Bas: 1 x 18" VANTAGE (gjutet chassie)

Frekvensomfång: 22Hz - 22kHz
Impedans: 4 ohm
Känslighet: 101db
Max effekt: 1000 Watt
Rek. effekt: 10 - 500 Watt
Mått: 1210x560x420mm (HxBxD)
Vikt: 60,0kg / st (80kg sandfyllda)
Finish: körsbär

Lådorna är byggda i 22mm HDF (Inte MDF).
Det är ordentligt med stag, riktigt stag alltså "ursågad skiva".
Mitt filter är lött med "silver ten". Angående komponenter i filtret så har jag ingen information.

Och för att få lite förståelse för hur dom låter så måste jag citera Elektronikvärlden när dom testade dessa bjässar.

Elektronikvärlden

”Det man inbillar sig ska vara svårast för högtalaren är akustik och finstämd musik.
Men resultatet blir riktigt njutbart även om man spelar opera, symfonisk musik eller
stillsam kammardito. Om det sker dynamiska språng i musiken så återges de verkligen
påtagligt och realistiskt. Det gör musiken mycket levande.
Och denna bas är inte svullen och oprecis, som man kanske kunde vänta av utseendet,
utan väl kontrollerad, tonal och lydigt stram där så skall vara. Resultatet är tryck, kraft och
substans i den lägre basen som är så svår att finna i någon annan hifi.högtalare på marknaden”

Eller varför inte High Fidelity

High Fidelity
”Det första man slås av när man hör högtalaren är utan tvekan dess förmåga att flytta mycket
luft. Ett trumset blir en fysisk upplevelse med just den livekänsla som man har framför scen i
en mindre lokal.
Mycket få högtalare på marknaden idag klarar av att återskapa en sådan känsla.
Djupbasen är imponerande tung och tydlig, och efter en kort session med en ”bilbas-cd”
(PEB Bass Computer) så inser man vad det betyder att kunna flytta mycket luft.
Vi avslutade med klassisk musik och kunde konstatera att PG-1800 återgav lokal,
instrument och röster på ett mycket bra sätt.”

Jag är iaf mycket nöjd med mina högtalare, tycker att man har trycket ur Cerwin-Vega fast B&W härliga toppar.
Det här är ett par högtalare som man är "med" i musiken, man är på konser hela tiden.

Mangla Korn så känner man att man är där, helt "outstanding" högtalare enligt mig.

Här är skapelserna:
http://www.vantage.se/xlfidelity/pg1800/

Lägger med en bild på baselementet:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=18292

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-06-08 17:06

Kul med XL Fidelity, hur låter förresten de små PG 650 MPS?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-08 17:37

mapem skrev:Jag var tydligen lite felinformerad, det var ju trevligt! 10k är inte hela världen för ett par högtalare som ESL57, det håller jag absolut med om. Fast det är mycket pengar det med om man inte tycker att man har dem...

Vill bara försiktigtvis påminna om att den högtalare jag talade om var ESL63, inte 57:an.

Även ESL57 har sin charm, men för mitt vidkommande har de alldeles för stora tillkortakomanden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-08 20:25

ESL63:an är nog min favorit också, nästan jämsides Carlsson oa51.3. Kan ju inte erkänna offentligt att de skulle kunna vara bättre och roligare.*

*Hypotetiskt resonerat, alltså...

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-06-08 23:59

Vee-Eight skrev:ESL63:an är nog min favorit också, nästan jämsides Carlsson oa51.3. Kan ju inte erkänna offentligt att de skulle kunna vara bättre och roligare.*

*Hypotetiskt resonerat, alltså...

:wink:

Før OA 51 kom i hus på permanent basis en gang tidlig på 1980-tallet, hadde jeg først Quad 63 (uten basstøtte), så Audiotronic CM3, de to sistnevnte kan ha vært i omvendt rekkefølge, husker ikke hvilke som var først. Dette sier noe om min holdning til Carlsson OA 51 som jeg forsatt bruker og er fornøyd med, og når så carlssonplanets basstøtte er ferdig, gjett hvem som vil være en av de første i den køen.... :wink:
Dessuten tar de jo ikke opp noe plass!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-09 07:00

IngOehman skrev: Vill bara försiktigtvis påminna om att den högtalare jag talade om var ESL63, inte 57:an.

Även ESL57 har sin charm, men för mitt vidkommande har de alldeles för stora tillkortakomanden.

Okej, det är ESL 57 jag har hört och som imponerade mycket på mig. Det var länge sen men jag minns det fortfarande. Om ESL 63 är ännu bättre så är det väl såna man någon gång borde få tag i.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-06-09 08:40

Fast jag föredrager 57:an. Tycker 63:or har en viss "sameness" samt lite dynamiklöst. 57:an och andra sidan behöver man en tandläkarstol till så man kan sitta still i sweetspoten. Båda spelar dock vackert om man nu vill ha det.
Är förstås mina åsikter.

Användarvisningsbild
Dantax

Inläggav Dantax » 2006-06-11 16:05

Intressant att ingen kommenterade inlägget om XL fidelity...
Själv tycker jag att det verkar värt att kolla upp. WAF är förstås extremt låg...

Eftersom jag själv tidigare hade ett 15" bashorn som basdel till min stereo, så saknar jag den där härliga live-känslan med en bas som känns och inte bara hörs. Om detta dessutom går att kombinera med riktig Hi-Fi så vore det ju fantastiskt. Man får väl bära in högtalarna på natten så att ingen ser en :D

Efter vad jag hört så har ju Elektrostater just ingen bas, utan kräver mer eller mindre en separat subba. Om man mest lyssnar på kammarmusik, så spelar väl det mindre roll, men jag bekänner mig till de mörka legioner som också tycker om rock och blues, gärna högt. :twisted:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-11 18:26

Dantax:

Elektrostater, speciellt Quad esl63 och senare, körs ju företrädelsevis med Gradient dipolbasar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-11 21:43

Vee-Eight skrev:Dantax:

Elektrostater, speciellt Quad esl63 och senare, körs ju företrädelsevis med Gradient dipolbasar.

Absolut! Men jag betvivlar inte en sekund att en basreflexlåda med en femtontummare ger större intryck i folks bröstkorgar, en ett par tolvor i dipolmontage...
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-11 21:48

Har en hifi-vän som har ESL63 i kombination till egna hembyggda basmoduler. Har inte så mycket att kritisera på det ljudet. Basarnas bestyckning är jag osäker på, men dom är rejäla. Från golv till tak. Ca 70-80 cm bredd/djup. En i varje hörn. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-12 08:04

Bästa högtalaren jag lyssnat på (som inte kommer från Ino Audio, de ÄR
bäst...) :lol:

B&W 801 serie 3, Respons Grand eller OA 51.3 (52.3 är najs den också).

Jättesvårt att säga vilken som är bäst av ovanstående, alla har lite olika
saker som de är bättre på än andra.

B&W var det rätt längesen jag lyssna på nu (en sådär 8 år sedan), men
det jag minns var att den lät väldigt fint.

Responsen var jäkligt najs den också, med ett fint basfundament.
Dock ungefär lika bra tycker jag som B&W:n fast mycket mycket dyrare.

OA51.3 hade jag lätt kunnat leva med om jag aldrig lyssnat på Ino Audio... :D
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-12 09:40

Är verkligen Ino Audio bäst? Starka ord. Jag tycker Ingvar gör ett fantastiskt jobb med grejjerna, men om de är bäst har jag verkligen för dåligt underlag för att besvara. Jag har bara lyssnat på högtalare i 20år.

Jag vidhåller att bäst är ett subjektivt utryck eftersom det handlar om mer än bara ljudåtergivning. Jag tycker inte frågan går att besvara.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-06-12 12:15

perstromgren skrev:
mapem skrev:Jag tycker Quad-elektrostater låter vansinnigt bra, även utan extrabasar. Skulle gärna ha ett par om jag hade råd. De är ju dyra även begagnade och behöver oftast renoveras för rätt mycket pengar, har jag förstått.

Nja, ESL-63 säljs ofta i bra skick för 10-15K, vilket jag inte tycker är speciellt dyrt för den återgivningen. När jag köpte mina Gradientbasar i våras, sålde samma säljare ESL-63 för 12K, för att ta ett färskt exempel.

Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.

Mina egna ESL-63 har bara fått dammskyddsomspänning och nya HF-moduler efter att varit i daglig drift i snart 20 år, till en kostnad 2300:- om jag inte missminner mig.

Min egen röst går till beg B&W DM801 om jag måste byta bort mina Quad/Gradient.

Som motpol kan jag berätta om min kompis som hade ett par ESL-63:or...som två gånger under kort tid fick repareras för ca 14000 kr per gång...ena fallet var det åskan som hade ställt till det och andra gången kommer jag inte ihåg...som tur var hade han "drulleförsäkring" som gjorde att det inte vart så dyrt för honom...

Men att de lät väldigt bra kan jag hålla med om...dock kan man inte spela tillräckligt högt med dem för min smak. Har dock inte hört dem kontrollerat med Gradient basarna.

En av mina roligaste hifmässa upplevelser, var på Köpenhamns mässan för ca 10 år sedan då den genomtrevlige Ole på Sirius/Gamut spelade "The Girl From Ipanema" på ett par ESL-63:or.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-12 12:22

Har lite svårt att förstå att man kan tycka att B&W801 och Ino är toppenbra samtidigt som det är svårt att välja mellan någon av dem och Carlsson OA51. :? Känns som om B&W801 och tex Ino pi60 spelar i en helt annan division än OA51.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-06-12 12:28

Morello: Vilket version av B&W801 är det du gillar? Det har ju kommit ut ett flertal genom åren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-12 12:34

Morello skrev:Har lite svårt att förstå att man kan tycka att B&W801 och Ino är toppenbra samtidigt som det är svårt att välja mellan någon av dem och Carlsson OA51. :? Känns som om B&W801 och tex Ino pi60 spelar i en helt annan division än OA51.

Håller med om detta skumma förhållande. OA51 är ingen dålig högtalare och vissa tycker att basen är tillräcklig men den uppfyller verkligen inte vas som stod i ursprungsinlägget:

Dantax skrev:Jag menar då en riktig fullregisterhögtalare med full basåtergivning som man kan spela högt på, inte något spinkigt stativelände

Ett problem som jag ser det är att många 'riktiga' fullregisterhögtalare med avsevärd resning inte alls spelar speciellt djupt. Tyvärr.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-12 12:38

En klockren idé är ju att bygga ett par Morello, grymt prisvärda högtalaren, en av få jag själv skulle kunna leva med i längden.

Bild
Senast redigerad av Rydberg 2006-06-12 22:41, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-12 12:59

Morello skrev:Har lite svårt att förstå att man kan tycka att B&W801 och Ino är toppenbra samtidigt som det är svårt att välja mellan någon av dem och Carlsson OA51. :? Känns som om B&W801 och tex Ino pi60 spelar i en helt annan division än OA51.

Jääs, både 801 och pi60 spelar i en annan division än OA51.
Skrev ju även att de högtalare (förutom Ino) tyckte jag lät olika bra på
olika saker.
Dessutom har jag inte lyssnat på 801:orna på en sådär 8 år, så minnet
är ju inte sådär jättefärskt.

OA51.3 tycker jag låter väldigt bra, hade visst missat det där med fullregister
högtalare... 8O

Så vi strycker OA51.3 eftersom den inte spelar fullregister med full
basåtergivning.

Andra favvisar (förutom Ino, som jag tycker låter bäst) som kvarstår
är då 801 S3 och Respons Grand.
Respons är faktiskt riktigt bra tycker jag, nästan konstigt att det verkar
finnas så få exemplar ute i stugorna här i landet.

Fast pi60(s) tycker jag lät betydligt bättre i och för sig...
men vi fick ju inte nämna Ino Audio för Öhman :P
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-12 15:22

Oa51.3 skall precis som esl63 spelas med basmoduler. Och det är ju helt i sin ordning, nu när det föreslås morello-burkar bla. 8)

Pilutta! :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-06-12 17:39

Bild

:twisted: 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-06-12 19:19

Hej Subjektivisten!!!

Kul med lite annorlunda val...är det den Sony som testades i Stereophile för några år sen?

Har för mig att det kom en nyare varianten av den också...kanske är den?

Eller så missminner jag mig helt :D...

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-12 19:20

Är det där denna däringa Sony högtalaren med tokdöda väggar och Seas element?

/Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-06-13 13:26

Kaffekoppen skrev:Är verkligen Ino Audio bäst? Starka ord. Jag tycker Ingvar gör ett fantastiskt jobb med grejjerna, men om de är bäst har jag verkligen för dåligt underlag för att besvara. Jag har bara lyssnat på högtalare i 20år.

Jag vidhåller att bäst är ett subjektivt utryck eftersom det handlar om mer än bara ljudåtergivning. Jag tycker inte frågan går att besvara.

Bra sagt, Kaffekoppen
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-13 14:04

Om det inte spelar någon roll att högtalaren inte är tillgänglig längre får jag väl säga NHT 3.3 om man nu har rum för den...

Finns visst bara 10 par i riket nämdes det för mig...

edit: Högtalaren på bilden ovan verkar ha samma mellanregister, Seas MP12

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-06-13 14:09

Rydberg skrev:En klockren idé är ju att bygga ett par Morello, grymt prisvärda högtalaren, en av få jag själv skulle kunna leva med i längden.

Finns det någon byggbeskrivning att tillgå för ett par såna däringa
Morello'sar då? Jag vet inte att jag sett någon sådan här på faktiskt.se
i alla fall...

Om det fanns det skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett sånt bygge! ;)

Mvh MHo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-13 14:14

MHo skrev:
Finns det någon byggbeskrivning att tillgå för ett par såna däringa
Morello'sar då? Jag vet inte att jag sett någon sådan här på faktiskt.se
i alla fall...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=w85

Sökfunktionen är underskattad ibland. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi