Måste vara mina XL Fidelity som har fullregister för 27 000SEK.
XL Fidelity PG 1800 Pro innehåller följande:
Diskant: 1 x 1" VIFA (silk dome)
Mellan: 1 x 8" SEAS (gjutet chassie)
Bas: 1 x 18" VANTAGE (gjutet chassie)
Frekvensomfång: 22Hz - 22kHz
Impedans: 4 ohm
Känslighet: 101db
Max effekt: 1000 Watt
Rek. effekt: 10 - 500 Watt
Mått: 1210x560x420mm (HxBxD)
Vikt: 60,0kg / st (80kg sandfyllda)
Finish: körsbär
Lådorna är byggda i 22mm HDF (Inte MDF).
Det är ordentligt med stag, riktigt stag alltså "ursågad skiva".
Mitt filter är lött med "silver ten". Angående komponenter i filtret så har jag ingen information.
Och för att få lite förståelse för hur dom låter så måste jag citera Elektronikvärlden när dom testade dessa bjässar.
Elektronikvärlden
”Det man inbillar sig ska vara svårast för högtalaren är akustik och finstämd musik.
Men resultatet blir riktigt njutbart även om man spelar opera, symfonisk musik eller
stillsam kammardito. Om det sker dynamiska språng i musiken så återges de verkligen
påtagligt och realistiskt. Det gör musiken mycket levande.
Och denna bas är inte svullen och oprecis, som man kanske kunde vänta av utseendet,
utan väl kontrollerad, tonal och lydigt stram där så skall vara. Resultatet är tryck, kraft och
substans i den lägre basen som är så svår att finna i någon annan hifi.högtalare på marknaden”
Eller varför inte High Fidelity
High Fidelity
”Det första man slås av när man hör högtalaren är utan tvekan dess förmåga att flytta mycket
luft. Ett trumset blir en fysisk upplevelse med just den livekänsla som man har framför scen i
en mindre lokal.
Mycket få högtalare på marknaden idag klarar av att återskapa en sådan känsla.
Djupbasen är imponerande tung och tydlig, och efter en kort session med en ”bilbas-cd”
(PEB Bass Computer) så inser man vad det betyder att kunna flytta mycket luft.
Vi avslutade med klassisk musik och kunde konstatera att PG-1800 återgav lokal,
instrument och röster på ett mycket bra sätt.”
Jag är iaf mycket nöjd med mina högtalare, tycker att man har trycket ur Cerwin-Vega fast B&W härliga toppar.
Det här är ett par högtalare som man är "med" i musiken, man är på konser hela tiden.
Mangla Korn så känner man att man är där, helt "outstanding" högtalare enligt mig.
Här är skapelserna:
http://www.vantage.se/xlfidelity/pg1800/
Lägger med en bild på baselementet:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=18292