Spectral amplifiers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Spectral amplifiers

Inläggav Rydberg » 2006-06-17 17:35

Satt och bläddrade i Stereophile och fick se en förstärkare från Spectral. Jag känner till märket innan men har inte direkt forskat vidare i vad det är för grejor men en textrad på framsida på förstärkaren i Stereophileannonsen fångade min uppmärksamhet. Det står spectral megaherz power amplifier och kolla man in specarna (här) så ser man att bandbredden mycket riktigt är knappt 2 MHz. Frågan jag ställer mig är, vad är meningen med det? Är inte risken uppenbar att man får problem med massa hf? Man tänker ju ändå inte spela 100kHz fyrkantsvåg på förstärkaren menar jag.

Funderingar, kommentarer?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-17 18:05

Nej, det är ju rätt meningslöst. Spelar man vanliga CD finns det ju ingenting över 22 kHz. Spelar man SACD så finns det bara smuts. Så länge egenskaperna i det hörbara området inte påverkas är det oftast sunt att bandbegränsa en bit ovanför högsta hörbara frekvens.

Edit: Det finns förstås andra syften som en stor bandbredd kan fylla. Tex så kan det stämma med någons övertygelse om att det ska ge bra ljud. Då kan man vinna lite placebo och tycka att det låter bättre. Man kan också hoppas på att det blir prat om det på ett eller annat hififorum och på så sätt får man reklam alldeles gratis. :wink: Men för perceptionen av enbart ljudet, tex i ett blindtest, är det inte värt mödan att få det störningsfritt, distorsionsfritt och stabilt med den bandbredden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-06-17 18:20

Reklam vet jag inte om Spectral är intresserade av. Dom vägrar lämna ut grejor till tidningar för recensioner och jag tror aldrig dom annonserar själva. Fast dom kanske har ändrat inställning, var det en annons från Spectral eller från återförsäljare?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-17 18:28

Jag är inte säker, men vill minans att Spectral är riktigt fina prylar och att den de facto kan hantera den påannonserade bandbredden utan problem pga. överstyrning vid höga frekvsener.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-17 18:30

Mikael2 skrev:Reklam vet jag inte om Spectral är intresserade av. Dom vägrar lämna ut grejor till tidningar för recensioner och jag tror aldrig dom annonserar själva. Fast dom kanske har ändrat inställning, var det en annons från Spectral eller från återförsäljare?
Det har du rätt i, det var från en återförsäljare. Dock har jag hittat något enstaka test av Spectral på nätet. Verkar vara spännande produkter

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-06-17 20:45

De verkar mycket intressanta.
Tyvärr kräver de en ganska rejäl minsta insats av eventuella blivande återförsäljare

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-06-17 23:00

retikel skrev:Tyvärr kräver de en ganska rejäl minsta insats av eventuella blivande återförsäljare

Likaså av sina eventuella, blivande köpare! :lol: :wink:

Spectral har jag varit sugen på att höra sen hur länge som helst. Tyvärr har de väl så vitt jag vet aldrig sålts i Sverige. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, då jag inte varit ens nära att lägga de pengarna på hifi, men roligt att lyssna skulle det i vilket fall vara...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-06-17 23:31

Hittade en prislista hos en Holländsk handlare...

Prislista!

Ja det är inte gratis precis... 8O

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-18 12:04

Förstärkare som har sådan hög bandbredd brukar ha en "linjär" harmonisk disortion. Och detta kräver förtydligande :).

Kolla ett MOSFET steg, de har ofta en ökande distortion ovan 1k eller så med ofta riktigt låga siffror därunder. Ett bredbandigt BJT steg som Zapen har knappt någon dist ökning förrän 100k eller så. Nu är ju detta också utan loopfeedback skall nämnas.

Jag har lyssnat på två bredbandiga steg, Zapsolut och Patriot. Nu har jag aldrig F/E lyssnat men inga andra steg jag testat har haft en lika naturlig klang och upplösning i toppoktaverna. Zapen går upp till 1M och Patrioten till 4M tror jag. De flesta andra steg jag lyssnat på har en disighet och grynighet som inte låter naturlig. Ofta litegranna som att man mixat in lite brus i signalen.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2006-06-18 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-18 12:18

Ja det är inte så konstigt. Ju högre råbandbredd en förstärkare har desto högre upp i frekvens kan man lägga kompenseringspolen. Man får då högre loopförstärkning i toppoktaven med lägre distortion som följd, dvs den stiger först vid en högre frekvens jämfört med mer normala förstärkare.

Det borde resultera i mindre intermodulation i toppoktaven med renare ljud som följd. Man bör nog dock reducera vad som kommer in i förstärkaren till 150-200kHz eller något för att inte få in alla mellanvågssändare :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-18 12:24

Jax skrev:Det borde resultera i mindre intermodulation i toppoktaven med renare ljud som följd. Man bör nog dock reducera vad som kommer in i förstärkaren till 150-200kHz eller något för att inte få in alla mellanvågssändare :wink:

Ja, det är ungefär det jag menar. Risken med förstärkare med extrem bandbredd är just att konstruktören av någon anledning har optimerat mot just det, och åsidosatt andra sunda ingenjörsmässiga överväganden som behöver göras. Jag har ingen aning om hur det är med just de här förstärkarna, men det finns iaf anledning att vara lite misstänksam. Men säger Morello att det är fina grejjer så är det i mina ögon värt mycket mer än bandbreddsiffran.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-18 12:36

Jag tror att steg som Spectral och LC audios bredbandiga har HF filter på ingången. De har dock den åsikten (konstruktörerna, inte stegen :))att det som Jax beskriver är väldigt väsentligt för ett topp ljud. Om jag minns rätt så har mina Zappar lågpass vid 100-200k nånstans.

Det märkliga är att mätsiffrorna på Zappen är jämförbara med andrra motkopplade steg (som ofta har mindre dist i området under 1k) men ändå låter renare. Kan bero på att Zappen är fri från loopfeedback och drivs i klass A. Kanske jag vanligtvis lyssnar vid relativt låga nivåer där disten minskar och minskar i en sådan konstruktion.

Ett steg med motkoppling i A/B mäter ofta bra vid högre effekter men hur ser det ut vid låga nivåer? Jag tror mig kunna höra sådanna skillnader i förstärkarkopplingar.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-18 12:42

Svante skrev:
Jax skrev:Det borde resultera i mindre intermodulation i toppoktaven med renare ljud som följd. Man bör nog dock reducera vad som kommer in i förstärkaren till 150-200kHz eller något för att inte få in alla mellanvågssändare :wink:

Ja, det är ungefär det jag menar. Risken med förstärkare med extrem bandbredd är just att konstruktören av någon anledning har optimerat mot just det, och åsidosatt andra sunda ingenjörsmässiga överväganden som behöver göras. Jag har ingen aning om hur det är med just de här förstärkarna, men det finns iaf anledning att vara lite misstänksam. Men säger Morello att det är fina grejjer så är det i mina ögon värt mycket mer än bandbreddsiffran.

Kanske skall förtydliga att vad jag menar och tror är att "risken" måste tas och designas runt. Det är ett måste för riktigt bra resultat. Dvs. hög "rå" bandbredd som begränsan på ingången och avkopplas hitanåditan.

Ofta hamnar man i diskussioner med hifidioter om att disten inte är så viktig ovan 5k eller så.. man pekar då på att distortionen hamnar ovan det hörbara spektrat. Givetvis har man då helt hoppat över det faktum att IM och allehande skillnadstoner hamnar nedåt i frekvens. Tror tex. detta är huvudorsaken till att diamantdiskanterna låter så bra. INte för att de går så högt upp istratosfären, utan för den ultralåga disten i toppoktaverna ger renare ljud i 1-10k området. Ungefär som med bredbandiga förstärkare.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-18 13:09

Piotr skrev:Ofta hamnar man i diskussioner med hifidioter om att disten inte är så viktig ovan 5k eller så.. man pekar då på att distortionen hamnar ovan det hörbara spektrat. Givetvis har man då helt hoppat över det faktum att IM och allehande skillnadstoner hamnar nedåt i frekvens. Tror tex. detta är huvudorsaken till att diamantdiskanterna låter så bra. INte för att de går så högt upp istratosfären, utan för den ultralåga disten i toppoktaverna ger renare ljud i 1-10k området. Ungefär som med bredbandiga förstärkare.

Jajust. Man ska inte stirra sig blind på var distkomponenterna hamnar, eftersom distmätningar är en indikator på olinjäritet. Och den indikatorn behöver inte ha samma bandbreddsbegränsningar som örat eftersom man har valt ut just övertoner som indikator. THD är alltså en dålig metod att mäta olinjäritet vid höga frekvenser, men det betyder inte att olinjäritet vid höga frekvenser är oviktigt.

Nu är jag inte så påläst om diskantdomer, men jag tror du har en poäng i det att de har sina uppbrytningar ovanför det hörbara området. Uppbrytningar brukar hänga ihop med olinjäritet, och därför blir olinjäriteten mindre vid höga (hörbara) frekvenser. Mäter man olinjäriteten med IM i stället för THD borde det avspegla olinjäriteten bättre, liksom för alla system med en markant bandbegränsning uppåt i frekvens. Precis som i debatten om klass-D-förstärkarna för nåt år sen, när IÖ och Morello mätte på nåt steg utan bandbegränsning.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-18 13:31

Jag har ägt en förförstärkare på 60-talet från HK som sas ha ett frekvensomfång till över 1MHz. Jag ångra att jag släppte den och jag undrar ibland var den finns idag, om den lever och i.s.f hur den mår. :cry: Jag vill att den ska flytta hem tillbaka till mig. Jag minns inte exakt vad modellen heter men jag har sökt den på nätet där jag inte har hittat den. Möjligen hette den A eller C och det var inte en rörförstärkare utan transistorer, germanium eller kisel.... jag vet inte.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-18 13:32

:) :)
Senast redigerad av Nagrania 2006-06-18 23:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-06-18 21:57

Spectral är ett av dom märtken jag en gång under min tid som importör tidigare fått många tips om att jag borde försöka ta in.

Det skall enligt folk man då hade kontakt med i USA vara ett mycket bra märke.. Om det stämmer eller inte vet jag inte något om. Men ändå har jag stor respekt för dom som lämnade tips om Spektral.

Så Rydberg, Troligen har dom nog koll på vad som är "bra eller dåligt" på spectral gissar jag... Tar du in en stärkare ifrån dom så hojta till.. Då vill jag mycket gärna få besöka dig o lyssna lite om jag får.. Och du får gärna titta hit med stärkaren så jag fick prova lite här också.. Det skall ju som jag förstått saken vara riktigt trevliga saker. I alla fall då i slutet av 90 talet då jag höll på lite...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-18 22:34

Mayro> I dagsläget finns det inte utrymme ekonomiskt för att undersöka dessa förstärkare närmare men det kanske skulle vara kul i framtiden. När/om är du naturligtvis välkommen.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-06-19 07:47

Det är visst ett "krav" att man måste koppla Spectral med kablar från MIT. Ska man satsa på Spectral så är komponenterna "bara" halva kostnaden :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-19 11:28

Mikael2 skrev:Det är visst ett "krav" att man måste koppla Spectral med kablar från MIT. Ska man satsa på Spectral så är komponenterna "bara" halva kostnaden :)
För att bandbreddsbegränsa ingången eller? Ähh,Lite CT100 och ett filter bör inte kosta mer än ett par 100-lappar :P

Återgå till Generellt om hifi