Moderator: Redaktörer
Ska genast springa å hämta den.......hmm!IngOehman skrev: Den som vill läsa lite om fysiken, idén bakom, feltänkandet bakom, det verkliga beteendet, faktiska vinster
, problemen som kan uppstå mm, kan slå upp MoLt nummer 3 1990!
![]()

hifirocker skrev:Jag vet en högtalartillverkare (nämner ej något namn givetvis) som skrev så här till mig angående det som publicerats på sonicdesigns hemsida angående bi-wiring:
"När det gäller sonicdesigns hemsida har jag följande kommentar:
Förutsättningarna för deras kurvor och resonemang haltar betänkligt. De förenklar ( anpassar ) verkligheten så att det passar deras bevisföring. "
Personligen menar jag inte att Herr Öhman har fel, tycker mest att det var intressant att de gav mig det svaret.
Hifirocker skrev:IngOehman:
Så det finns alltså inga fördelar med bi-wiring alls? Är det enbart ett försäljningstrick?
Oavsett om konstruktören förespråkar bi-wiring så har denne alltså fel?
Mvh,
Style skrev:nu blir jag ännu mer förvirrad då IÖ säger att bi-wiring har en negativ effekt. Jag hade hoppats på att kunna avfärda eventuella effekter som helt försumbara.
Kraniet skrev:men nämner du, Öhman, inte i den artikeln att det kan finnas nån fördel ifall högtalaren är konstruerad för bi-wire?
Kraniet skrev:Hmm ett blindtest på detta borde ju vara väldigt enkelt.. Kanske nåt man får sysselsätta sig med nån kväll. Enda som behövs är en god vän och ett par stackningsbara bygelkopplingar..
IngOehman skrev:[Och påståenden om "passar deras bevisföring" är ju häpnadsväckande korkade! Tror puckot att jag har börjat med att "hitta på" en bevisföring från ingenting, och sedan försöker anpassa verkligheten därefter?
norman skrev:Det är kanske inte så konstigt att han/hon tror det. Genom sig själv känner man andra och en (stor?) del av hifibranschen verkar ju hitta på "bevis" till sina produkter efter att dom fantiserat ihop nåt spektakulärt. Detta för att kunna sälja eländet...
Style skrev:För mig som inte har MoLt vore det skoj om nån kunde ge en kort förklaring vad som händer rent tekniskt. Om nån kan förklara att det faktiskt ger skillnad så lovar jag att provlyssna hur det påverkar mitt system (måmga upplever ju faktiskt lite distorsion som en föbättring då det generar övertoner som inte fanns där från början och därmed kanske kompenserar för en tafflig inspelning)
hifirocker skrev:högtalartillverkare ...angåendende bi-wiring:
"När det gäller sonicdesigns hemsida har jag följande kommentar:
Förutsättningarna för deras kurvor och resonemang haltar betänkligt. De förenklar ( anpassar ) verkligheten så att det passar deras bevisföring. "
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster