(Medtar inte EQ avsiktligen!)
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Varför kännetecknas omröstningar så ofta av trams?
Jag har inga tonkontroller, men hittar inget svarsalternativ.
IngOehman skrev:Egentligen borde man kopiera över alla de CD med tonkontrollbehov man har på CDr - med lämplig korrektion anbringad. Sen kan man förvara båda versionerna i samma konvolut efteråt, och välja vilken man vill spela!(Utan risk för att korrektionen blir kvar av misstag, när man spelar nästa fonogram.)
Vh, iö
Det verkar snudd på befängt att använda analoga tonkontroller om man ska göra en klangkorrigerad CD, eftersom en helt ondöig DA/AD-omvandling måste äga rum.
Martin skrev:Tonkontroller hur de än är utfromade tar på tok för grovt för att de ska kunna användas med någon behållning och är de tillräckligt fininställbara så är det för omständigt att använda dem.
phloam skrev:Ni som inte har tonkontroller kan ju rösta på det alternativ som stämmer in bäst på er inställning till tonkontroller som företeelse
Tacka vet jag Yamaha-förstärkare med steglös loudness!Låter ju nästan porrigt
Vil jag spela svagare än det var live (eller avsetts vara när det producerades) så vill jag det normalt inte av något annat skäl än att jag vill att det skal vara just svagare. Förvränga vill jag inte.
IngOehman skrev:Förtydligande:
Jag tycker det är vidrigt. Det är inget fysikaliskt faktum att det är så, bara en åsikt. Jag borde kanske varit tydligare därvidlag.![]()
Orsak:
Loudness-idén som sådan är en självemotsägelse. Idén är att man skall kompensera för hörselns nivåberoende känslighets frekvensberoende, för att skapa en "naturligare klang" vid avspelning på låg nivå.
Problemet är bara att vi ju uppfattar nivå och klang i förening, och att ändra nivån men bibehålla klangbalansen motsvarar inte på något sätt hur vi hr i verkligheten, live. Tvärtom är det helt naturligt att en svagare lyssningsnivå ändrar den subjektiva klangbalansen. När så sker så hänger klang och nivå ihop på ett naturligt sätt, på samma sätt som när man lyssnar på något live (t ex på olika avstånd).
Om någon (till skillnad från mig) uppskattar den förvrängda klangen som loudness-funktionen åstadkommer så är det förstås en lika relevant och giltig uppfattning som min (att det är vidrigt).
Jag har hört någon säga:
-Men man vill ju höra alla toner, även när man spelar svagt!
Då har jag svarat:
-Jasså?![]()
Resonemanget ligger ju inte långt ifrån det trams som brukar anföras som argument för kompressorer. Min uppfattning är att man (läs; jag) vill höra saker som de är - det är det (hur de är) som jag är nyfiken på.
Vil jag spela svagare än det var live (eller avsetts vara när det producerades) så vill jag det normalt inte av något annat skäl än att jag vill att det skal vara just svagare. Förvränga vill jag inte.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster