Det är rätt märkligt det där, hur folk kan "få för sig" att det skall låta för att vara naturligt, eller för att de skall trivas mm.
Fast på ljud och musik kan det ju ändå vara till viss del förståeligt, då man sällan har en orkester eller nogon solist i bostaden att jämföra med.
Än lustigare blir det ju då om vi ser på fenomenet då det gäller bilder, t ex på TV.
Jag har genom åren varit hemma hos väldigt många och kikat på TV, och förvånansvärt många gånger råkat på folk som har oerhört skumma inställningr på färg mm på TV'n
Man sitter och skruvar på sig när det mest ser ut som en regnbåge i trynet på nyhetsuppläsarna t ex. Slutligen frågar man lite försiktigt "är det inte lite mycket färg på.......?" ofta blir svaret "näää..... tycker du......?" Jag brukar då ännu försiktigare svara "Ja är någon av oss här inne så röda som julgrisar i trynet. som de på TV'n....?". Då brukar de stanna upp lite och ta sig en noggrannare titt, och sen ofta svara "Ja..... nu när su säger det så.... det har jag inte tänkt på faktiskt....." varpå färg mm ofta justeras ner till mer normala nivåer. Tyvärr är de ofta uppe på samma höga nivåer igen, om man hälsar på veckan efter.......
Detta fenomen tycker jag är otroligt märkligt. För det är ju känt att vi människor är otroligt känsliga på vilken färg folk har, nä inte rasmässigt nu, utan om vi ser friska bleka sjuka ut mm. Sånt lägger man ju direkt märke till ute på stan bland folk, samt på bekanta mm. Och man skulle väl närmast dratta på arslet i ren förskräckelse, om någon kom gående mot en i affären med samma "färgskala" i trynet som många har på sina TV'apparater hemma.
Hudfärg anser ju vara bland det svåraste att återge på ett naturligt sätt, just för att vi är så känsliga på förändringar i just hudfärgen och hur det upplevs.
Men som sagt, många är tydligen totalt blinda för det så fort de tittar på TV.....
Dr Tinnitus