Badkarskurva...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Badkarskurva...

Inläggav norman » 2004-01-19 23:50

En liten fånig fundering såhär på måndagskvällen:

Hur kommer det sig att de flesta "normala" användare av billigare stereoapparater nästan alltid har bas och diskantkontrollerna på max (eller nästan max)? Varför är det ingen som har tvärtom?

Låter det bättre utan mellanregister? för de måste väl ändå ställa kontrollerna så att de tycker det låter bra...

Får väl erkänna att jag också hade det så när jag var yngre och började bygga högtalare... :oops: :) då tyckte jag ju det lät bättre så, men kan inte riktigt förstå det nu (inte så konstigt att man ganska lätt lyckades bränna diskanter..)

Nån som har ett enkelt svar på denna fråga?? :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-20 00:10

Jag tror att man försöker ersätta 'bra' bas med mycket bas. Likaså i diskanten. Men jag kan ha fel såklart. Man märker att det är nått som inte står rätt till i registrena typ.

Använder själv eq och är stolt!! 8) Jag har brutit den onda Hifi-cirklen där sådant är förbjudet. :) Tjoho! :) jaja.. jag vet.. jag tjatar ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-20 00:13

Förmodligen för att de inte har riktigt klart för sig vad som är normalt och naturligt ljud på dessa ytterändar av tonkurvan. Det brukar börja med lite sen har de till slut både loudness inne och reglarna på nästan max i ytterändarna, och de tycker/tror att det låter bra/riktigt.

En annan sak som är starkt påverkande är ju de billigare systemens vanligtvis bristande pondus på just de områdena, som de alltså försöker kompensera för, men som slutar i "katastrof" vanligen, om ni frågar mig alltså.......

Men smaken är som baken, vissa gillar det, andra inte, och några gillar dubbelt dansbandseko....... :wink:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-20 00:15

Ranefjord skrev:Använder själv eq och är stolt!! 8) Jag har brutit den onda Hifi-cirklen där sådant är förbjudet. :) Tjoho! :) jaja.. jag vet.. jag tjatar ;)

Nej usch!!! då är det ju inte hifi!!! :wink:
Lite eq är väl inget fel om det gör att det låter bättre! (speciellt på konstigt mixade skivor)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-20 00:17

precis :) Mer och bättre eq's till folket! :D
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-20 00:20

Ranefjord

Att använda EQ anses ju vara helgerån i de finare ljudkretsarna, men det tycker faktiskt inte jag. I alla fall inte om det används på rätt sätt (vad det nu är) och utan att överdrivas mm.

Hur mycket av den musik vi normalt lyssnar på har klarat sig från stämband och instrument och hela vägen till färdig skiva, utan att ha EQ'ats någon gång, för att det skulle låta som de önskade?? Vad skulle det då göra om du och jag EQ'ade en smula om vi anser det skulle behövas i våra rum eller för fåra öron??

Naturligtvis är det ju en fördel om man slipper, och det gläds man väl åt!?

Sen är det ju skillnad på EQ och EQ med......

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-01-20 00:20

Använder oxå EQ (RIAA EQ) låter så konstigt utan det.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-20 00:35

Hur många har inte börjat hifibanan med bilstereo och mottot "det ska vara bas så att rutorna buktar"? :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-20 01:29

jag har tonkontrollerna på max (nästan iaf) för det låter bättre så

varför normala användare som jag har så kan man spekulera i, kanske för att vi inte har fullregisterhögtalare a'la mårten design eller ino audio

det har i tester framgått att jämn tonkurva on & off-axis + stor bandbredd + låg dist är det de allra flesta föredrar

men jag tillhör inte den skaran, inte heller lts eller kabelfallangen

senaste tidens debatt liknar den vi hade i skolan en gång i tiden; hårdrockare vs. syntare, då man trackade vi varandra pga musiksmak, nu är det ljudideal... men kom igen!!!

suck!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-01-20 05:50

:) En förklaring är nog, som redan påpekats, bristande kavlitet.
Troligen, gissar jag, beror det på att många (yngre?) gärna vill ha effekter, dvs. ljudet skall vara häftigt hellre än korrekt.
Bravo

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-20 09:07

En liten fånig fundering såhär på måndagskvällen

To say the least... :twisted:
senaste tidens debatt liknar den vi hade i skolan en gång i tiden; hårdrockare vs. syntare, då man trackade vi varandra pga musiksmak, nu är det ljudideal... men kom igen!!!

Point taken.. :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-20 09:31

celef skrev:senaste tidens debatt liknar den vi hade i skolan en gång i tiden; hårdrockare vs. syntare, då man trackade vi varandra pga musiksmak, nu är det ljudideal... men kom igen!!!

Haha! :)

(tänkte dock inte tracka nån... :) undrade bara varför det skiljer så mycket på hur vi vill att det skall låta..)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-20 11:42

Denna tråd får mig att minnas en händelse några år tillbaka i tiden...

Vi hade hem några bekanta på middag. Och efter middagen satt vi och spelade sällskapsspel (för er som inte redan misstänkte det - så ordentlig är jag!) med musik på i bakgrunden.

Plötsligt noterade jag att det lät underligt om musiken. När jag gick fram till förstärkaren såg jag att loudnessen var intryckt, samt att basen och diskanten var helt uppvridna. (J---a unge, tänkte jag om min då ettårige son. Du får ju inte pilla!)

Kvällen fortskred, varpå jag återigen noterade att det lät underligt om musiken. När jag så gick fram till förstärkaren, noterade jag att loudnessen återigen var intryckt och att basen och diskanten var uppvridna. (Förlåt Leo, tänkte jag då (om min son som låg och sov sedan flera timmar tillbaks) det var ju inte du som pillade.)

Under fortsättningen av kvällen, bevakade jag förstärkaren för att se om jag kunne finna någon skyldig. Och plötsligt såg jag en av gästerna som var på förstärkaren och samtidigt noterade jag att det började låta konstigt igen.

Jag gick fram till personen och undrade litet nyfiket varför han ändrade på tonkontrollerna. Han svarade då "det låter så tråkigt om din stereo, så jag tänkte jag skulle hjälpa till med att få litet bättre ljud".

Sens moral blir väl något i stil med att "smaken är som baken..." :wink:

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-20 12:30

Se där, ett bra (?) argument för att inte ha tonkontroller alltså! :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-20 13:00

Antingen har man ett vetenskapligt förhållningssätt, eller så har man det inte och då förstår man inte att placebo är svaret på allt man tycker... Vill vi 'förstå' att vår hobby är en bluff?

tänk om Robert oppenheimer samt Werner von brown hadde haft tillgång till alla dessa fantastiska tweaks som hififolk har :D då skulle japan varit sprängt i småbitar samt neil armstrong landat på mars
sedan kan man ju undra hur dom gjör på linn tex där dom inte har något riktigt lyssningsrum ?
hur gjör hifitillvärkare när dom slutmonterat apparaterna? jo de använder mätinstrument sedan åker apparaten ner i lådan
vad händer när en trasig apparat kommer till en servicevärkstad?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-20 13:26

Det är rätt märkligt det där, hur folk kan "få för sig" att det skall låta för att vara naturligt, eller för att de skall trivas mm.

Fast på ljud och musik kan det ju ändå vara till viss del förståeligt, då man sällan har en orkester eller nogon solist i bostaden att jämföra med.

Än lustigare blir det ju då om vi ser på fenomenet då det gäller bilder, t ex på TV.

Jag har genom åren varit hemma hos väldigt många och kikat på TV, och förvånansvärt många gånger råkat på folk som har oerhört skumma inställningr på färg mm på TV'n

Man sitter och skruvar på sig när det mest ser ut som en regnbåge i trynet på nyhetsuppläsarna t ex. Slutligen frågar man lite försiktigt "är det inte lite mycket färg på.......?" ofta blir svaret "näää..... tycker du......?" Jag brukar då ännu försiktigare svara "Ja är någon av oss här inne så röda som julgrisar i trynet. som de på TV'n....?". Då brukar de stanna upp lite och ta sig en noggrannare titt, och sen ofta svara "Ja..... nu när su säger det så.... det har jag inte tänkt på faktiskt....." varpå färg mm ofta justeras ner till mer normala nivåer. Tyvärr är de ofta uppe på samma höga nivåer igen, om man hälsar på veckan efter....... 8O

Detta fenomen tycker jag är otroligt märkligt. För det är ju känt att vi människor är otroligt känsliga på vilken färg folk har, nä inte rasmässigt nu, utan om vi ser friska bleka sjuka ut mm. Sånt lägger man ju direkt märke till ute på stan bland folk, samt på bekanta mm. Och man skulle väl närmast dratta på arslet i ren förskräckelse, om någon kom gående mot en i affären med samma "färgskala" i trynet som många har på sina TV'apparater hemma.

Hudfärg anser ju vara bland det svåraste att återge på ett naturligt sätt, just för att vi är så känsliga på förändringar i just hudfärgen och hur det upplevs.

Men som sagt, många är tydligen totalt blinda för det så fort de tittar på TV..... :lol: 8O :lol: 8O

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-01-20 15:17

Snyggt exempel med TV-färger :)

Jag har reagerat på en annan sak när det gäller TV-inställningar - och det är bredd/höjd förhållandet. Nu med dessa 16:9 / 4:3 / auto och alla varianter som kan förekomma, är det hos en del bekanta inte färgskalan som är fel på nyhetsuppläsarna - de har blivit bredare i hela nunan. När man sedan påpekar det för värdfamiljen så upplever de det hela som helt OK (tydligen vill man utnyttja hela bildröret) eftersom de inte ser det som ett problem.

Det har hänt någon gång att jag - vid lämplig reklampaus - åkt hem och tittat vidare på min "normala" bild för att jag har funnit mig själv sökandes efter konstiga breddningar istället för att helt slappna av och njuta av filmen/programmet. Det kanske är en själv som är lite konstig :roll:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 15:46

Ja det är märkligt hur folk har sin TV-bild inställd hemma med sin nya 16:9-TV visandes 4:3-källa med stretchad/komprimerad bildgeometri. Likaså om man frågar om de ställt in bilden är svaret alltid nej, de kör med defaultinställningen (som är för att bilden ska se ut att ha mest "sting" i butiken med lysrörsbelysning i konkurrens med 20 andra TV-apparater) för att de tror att det är den som "det ska vara". 8O

Mer 4:3-TV-apparater med 16:9-knapp åt folket! :!: :idea: (fast jag tror att loppet är kört :cry: , så isåfall säger jag: Mer (eller helst enbart) äkta 16:9-sändningar åt folket! :!: :idea: )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-20 16:07

Konstigt... min går alltid igång i 4/3-läge... och man får hålla på och klicka sig fram genom en massa lägen innan man kommer fram till widescreen-läget... (vilket är det man vill ha till sin Xbox oftast).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-20 16:09

profbd skrev:
Antingen har man ett vetenskapligt förhållningssätt, eller så har man det inte och då förstår man inte att placebo är svaret på allt man tycker... Vill vi 'förstå' att vår hobby är en bluff?

tänk om Robert oppenheimer samt Werner von brown hadde haft tillgång till alla dessa fantastiska tweaks som hififolk har :D då skulle japan varit sprängt i småbitar samt neil armstrong landat på mars
sedan kan man ju undra hur dom gjör på linn tex där dom inte har något riktigt lyssningsrum ?
hur gjör hifitillvärkare när dom slutmonterat apparaterna? jo de använder mätinstrument sedan åker apparaten ner i lådan
vad händer när en trasig apparat kommer till en servicevärkstad?

Linn har väl visst ett lyssningsrum? Alla produkter är ju framtagna för att fungera i normala rum. Så lyssningspaneler är väldigt viktiga. Många högtalare är tom anpassade för att utnyttja det extra baffelstöd man får från en placering nära väggen. Hur skulle man kunna ta fram detta utan att ha provat i en riktigt uppställning?
Lustigt jag har då inte hört nåt om att Linn inte skulle ha ett lyssningsrum..
Möjligtvis har dom inte ett rum till produktionen men det tror jag ingen har eftersom man tar fram produkten först och sedan serietillverkar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-20 16:11

Finns det inte tillverkare fortfarande som provlyssnar ALLA paren innan de är godkända?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dole

Re: Badkarskurva...

Inläggav dole » 2004-01-20 16:27

norman skrev:En liten fånig fundering såhär på måndagskvällen:

Hur kommer det sig att de flesta "normala" användare av billigare stereoapparater nästan alltid har bas och diskantkontrollerna på max (eller nästan max)? Varför är det ingen som har tvärtom?

Låter det bättre utan mellanregister? för de måste väl ändå ställa kontrollerna så att de tycker det låter bra...

Får väl erkänna att jag också hade det så när jag var yngre och började bygga högtalare... :oops: :) då tyckte jag ju det lät bättre så, men kan inte riktigt förstå det nu (inte så konstigt att man ganska lätt lyckades bränna diskanter..)

Nån som har ett enkelt svar på denna fråga?? :wink:

Därför att skulle jag tro: :roll: att det deror på att kreti o pleti tycker att mycket ljud är bra ljud .
Vill ha en vinylsvarv NU!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-20 16:53

Mer om TV.

Ja detta med 16:9 är för mig en gåta. Ja inte själva formatet i sig, för det är ju bra. Men folks hållning till det hela.

Folk ska köpa sig en ny TV, står i butiken och försöker antagligen välja den med bästa naturligaste bilden, oftast kikande på DVD eller nåt i 16:9

När man sen kommer hem så får allt gå i breeeeedformat, strechat töjt och tänjt så det står härliga till.

Tänk er att se Eddie Murphy göra en ståuppare mitt i bilden, för att sen gå ut till höger och förvandlas till Cyndie Peters på vägen ut........

Eller när Christer Ulfbåge i sportstudion har en axel på 15 cm och den andra på 30 cm.............

Jag har just av dessa anledningar hittills vägrat köpa en 16:9-TV, av den enkla anledningen att det varit väldigt glest med sändningar i det formatet. På senaste åren har det ändrats varför jag nu kommer att köpa en 16:9 när det är dags för ny TV. Dock skall det gå att köra 4:3 på den, och det skall sköta sig automatiskt.

Så gör det faktiskt på den 4:3'a jag har idag, då den automatiskt växlar till 16:9 när sådan sändning trillar in.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 17:20

profbd skrev:

... sedan kan man ju undra hur dom gjör på linn tex där dom inte har något riktigt lyssningsrum ? ...

Profd, jag undrar eftersom du undrar :roll: :wink: .

Linn HAR lyssningsrum. Hur det är utformat vet Ingvar Öhman, han har besökt Linn när LTS gjorde en HiFi-resa till UK.

Linn har även en annan "policy", de lånar ut utrustning till sina anställda för utvärdering. Då kommer de förhoppningvis fram till vettiga synpounkter hur produkterna fungerar i hemmiljö.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-20 17:21

KRANIET jag vet inte vad jag ska tro om linns högtalare 8O men om man studerar mätningar kan man tro att de inte är utväcklade alls
de hadde en bashögtalare förr som hadde en tonkurva som liknade en pyramid :D
de kanske har tillkommitt av några sommarjobbare :lol:
någon seriös avdelning för utveckling av högtalare har inte jag sett när jag var där
men det finns knapt någon firma som gjort så mycket för hifiintresset som linn
dom tillvärkar ju massor av fin elektronik samt bryter ny och spännande mark
det är ju alltid kul med firmor som sticker ut lite

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 17:33

Har du varit där?

Är du M... K... ?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-20 17:45

jepp jag har varit där.
johan du har avslöjat mig
jag har även lyssnat på linnprylar vid många tillfällen en del gillar jag fast en del undrar jag över tex det senaste högtalarslagskeppet :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-20 18:16

Där ser man! Tjenare grabben!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-20 18:38

Johan_Lindroos skrev:Ja det är märkligt hur folk har sin TV-bild inställd hemma med sin nya 16:9-TV visandes 4:3-källa med stretchad/komprimerad bildgeometri. Likaså om man frågar om de ställt in bilden är svaret alltid nej, de kör med defaultinställningen (som är för att bilden ska se ut att ha mest "sting" i butiken med lysrörsbelysning i konkurrens med 20 andra TV-apparater) för att de tror att det är den som "det ska vara". 8O

Mer 4:3-TV-apparater med 16:9-knapp åt folket! :!: :idea: (fast jag tror att loppet är kört :cry: , så isåfall säger jag: Mer (eller helst enbart) äkta 16:9-sändningar åt folket! :!: :idea: )

Håller med dig! Det som kommer med 95% säkerhet att hända är inte bra alls. Jag tror att när vi går över helt till 16:9 sändingar över digitala nätet som kommer man sända BARA 16:9 sändningar.
Är det så illa då? JA, eftersom vi har 100 år av film och 50 år av TV som merparten är gjort för 4:3 (1.33:1) format. Så man kommer nog att täcka över uppe och nere och vi kommer förlora bild som skulle ses.
Vi ser redan prov på detta. Fanny och Alexander gick i Julas på TV i 16:9 (1.85:1). Saken är den att filmen är gjord i 1.33:1 för att maskas av (svart uppe och nere) till 1.66:1 (14:9?), alltså INTE 1.85:1.

Sedan angående med felinställda TV-apparater så tycker jag inte färgen är värst oftast hos polare och vänner utan dom har alltid:
*För hög kontrast
*För hög skärpa.

En DVE skiva skulle passa dom bra. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-20 20:53

Jag har aldrig ägt en tv, och misstänker att jag inte kommer att göra det förrän om sisådär en fem år heller :)
Common sense is not that common.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi