IngOehman skrev:. Men: Den primära svaghet jag ser i coaxiella konstruktioner är snarare att de genom sin punktformiga ljudalstring beter sig som en "naturlig ljudkälla". Ordet naturlig låter ju bra, men det kan ifrågasättas om det är bra med naturliga ljudkällor för att kunna åstadkomma återgivning av "naturliga ljudkällor i en akustisk matris" (vilket ju musikåtergivning handlar om, snarare än att varje högtlare representerar ett instrument i vårt lyssningsrum), för människans hörsel är oerhört skicklig på att lokalisera naturliga ljudkällor med stor precision.![]()
. Det kan därför agumenteras, att en ljudkälla som (i förening med den för den andra kanalen) skall återge naturliga ljudkällor (och få dem att låta som om de är verkliga ljudkällor där borta i ljudilden) kan handikappas illa av att själv bete sig som en lätt lokaliserbar ljudkälla. Ett system som byggs upp med flera element som kan styras att interferera med varandra på ett intrikat och för ändamålet optimalt sätt däremot, kan dimensioneras att lura hörseln att inte kunna lokalisera högtalaren så lätt. Det är primärt att i vertikal ledd motverka våra ytterörons skapande av en vinkelberoende klang (inne vid trumhinnan) som det handlar om.
IÖ, jag undrar lite här om hur hörseln lokaliserar ljudet i höjdled. Har det att göra med örats olika tonkurva i vertikalled. När jag var i ditt demorum (jag har varit där, lysande demo) så förklarade du hur man upplever ett ljud som om det kommer mer uppifrån om man ändrar klangen. Det var ett exempel med ett konstigt ljud som rörde sig i vertikalled (och horisontellt). Jag kommer inte ihåg säkert, men jag tror det var en höjning kring 2-3kHz som tolkades som att ljudkällan rörde sig uppåt (rätt?). Är det detta frekvensområde och placering av ljudkällor som arbetar i detta område man trixar med för att lura hörseln att inte kunna lokalisera ljudkällan?