Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 12:09

Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 12:43

Morello skrev:Probelemet 'är att jag skulle vilja ha upp boxen som en ljudenhet för att tex kunna använda den i Cubase.

En annan relaterad fråga.

Jag har ett lokalt nätverk(två burkar). Jag skulle vilja spela DVD-skivor i den ena burken och titta via den andra(som står i vardagsrummet).

Idag använder jag Nero Showtime och får det itne att fungera. :?

Nu tror jag att du sprang rakt på två av SB:ens begränsningar :-)

Rent teoretiskt skulle det gå att göra men det skulle krävas ett djävla "hackande" och du skulle få leva med en fördröjning på 0,1-1 sekund. Fördöjningen märks inte när man "bara lyssnar på musik" men skulle du försöka göra ljudredigering så blir det helt ohållbart. Sorry. Ett proffsljudkort är en bättre lösning om du vill göra redigering.

Samma sak med video. Att få till läppsynk är störrt omöjligt.

:-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-27 12:47

fast med tanke på morellos rme ljudkort borde du väl inte ha problem med nåt sånt morello?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-27 12:47

Ok, jag menade att behandla frågan om DVD separat. Borde det inte gå att använda Showtime som jag gör?

Tror jag fått grepp om boxen nu. Tack för alla svar. :)

I den ena burken har jag ett "proffskort" :lol: (RME DIGI96/8). :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-27 19:43

CJNE skrev:Angående lagring, jag sticker ut hakan ytterligare lite och säger att vi i framtiden inte kommer att behöva bekymmra oss för det själva.
Det blir nämligen så att det inte kommer att finnas något behov av att ha musiken lagrad hemma, musiken streamas direkt från skivbolagen och nätbaserade musiktjänster.

När du "köper" en skiva så ger det dig obegränsad tillgång till att streama den men det finns ju inget egenvärde av att ha den lagrad digitalt hemma.

Jag är berädd att försvara din haka :-)

En liten och spännande försmak (nästan) av detta http://magnatune.com/ (som säkert är bekant för flera av er)

PS. Philharmonia Baroque - är toppen "skivor"... har dem som Flac. DS.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-27 20:28

Det är några saker som skiljer squeezen från mängden bland mediaspelare.

1. Det är egentligen en dator, det sitter inget sigmachip i den som i de flesta spelare. Iom detta så kan den alltid uppdateras till nya ljudformat!

2. Gränssnittet är överlägset allt annat som jag har prövat.

3. Iom punkt 1 så kan man köra diverse plugins och annat för i stort sett kunna göra det mesta.

4. Integrationen mot internet, lyssna på det mesta utan att ha någon dator igång.

5. Strema musiken vart du än befinner dig i valfri kvalitet. Musiken kodas om i realtid för att passa dina behov..

Sen finns det många andra fördelar med såklart, men jag orkar inte skriva alla :lol:

Har som sagt även ett pinnacle showcenter, används numera som blomunderlägg haha

Nefilim skrev:Norsk test

Är det reviews man vill läsa ska man kolla denna sidan :)
http://www.slimdevices.com/pi_reviews.html

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-06-27 20:56

påminner lite om ethernet-implementationen i denons 4306:a som jag gillade skarpt

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-27 23:21

I väntan på framtiden kan man lösa lagringsproblemt med en ReadyNAS. En NAS-lösning med inbyggd SlimServer och riktig RAID.
Den var lite dyr (ca 8000 exklusive diskar) men den verkar vara riktigt bra.
SlimDevices säljer ett paket med en sån här med 1 Tb diskutrymme samt 2 st Squeezeboxar för $1499, inte särskillt dyrt egentligen om man ser till vad man får :).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-28 01:13

1 Tb är MYCKET... Sitter och drömmer om 250 Gb :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-28 01:14

Ska genast springa till tanten och berätta den goda nyheten att de 10.000:- som vi skulle köpa garderober för i morgon har kommit till bättre användning (eller också inte, jag värderar min kronjuveler till mer än då).

:lol: :lol: :lol:

Köpte en 320 Gb disk så länge, räcker nästa till all min musik jag har för tillfället. Bra tillfälle att rensa lite och ersätta 3 diskar med 1, sparar ju en 20 watt också :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-28 01:43

CJNE skrev:... nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.

Har du provat? Jag är väldigt sugen på en sån här.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-28 01:52

Strauss skrev:
Köpte en 320 Gb disk så länge, räcker nästa till all min musik jag har för tillfället. Bra tillfälle att rensa lite och ersätta 3 diskar med 1, sparar ju en 20 watt också :P

Eller bygga spegling och sova gott på natten :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-28 09:50

Koffe skrev:
Strauss skrev:

Eller bygga spegling och sova gott på natten :-)

Har aldrig pajat en hårddisk i hela mitt liv, så jag känner mig inte så orolig :)
Musik gråter jag inte över om den försvinner heller, den kan lätt ersättas!
Knepet är att låta dom gå 24/7 :)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-28 11:35

Koffe skrev:
CJNE skrev:... nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.

Har du provat? Jag är väldigt sugen på en sån här.

Nej jag har bara använt den som följer med.
Tror du att det blir någon skillnad med en sån där om man bara använder digitalutgången (jag har ingen aning)?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-28 12:53

Strauss skrev:Har aldrig pajat en hårddisk i hela mitt liv, så jag känner mig inte så orolig :)

Du kan inte vara gammal 8)

Eller så är du en sådan turgubbe att jag ber dig handla hårddisk nästa gång jag behöver en!

/ B

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-06-28 17:05

Måste bara hålla med i lovorden kring dessa media spelare.
Har själv en Soundbride M500 som funkar klockrent.

Jag har rippat mina CD skivor med EAC, till Flac och streamar via en Linksys NSLU2 och mt-daapd( FireflyServer) + en maxxtor 300Gb USB disk. (6800 spår)

Jag har överklockat och installerat OpenSlug på Linksys burken, det fina med den är dess storlek (lite större än en ciggask), totalt tyst, och drar typ 1,7 watt och 2 USB interface. Disken går ner i viloläge efter 3 min inaktivitet

Linksys'en och disken ligger dolda uppe på ett kökskåp knäpptyst.
Stremar sedan vidare via trådlöst nätverk till Soundbridgen.

Detta är enligt mig en killer kombo, har även testat slimserver men den föll bort då den kräver för mycket av cpu och minne.

Linksys NSLU2 ca 700kr
Maxxtor ca 1500kr
Soundbridge ca 1500kr

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-28 18:56

Hubba skrev:Måste bara hålla med i lovorden kring dessa media spelare.
Har själv en Soundbride M500 som funkar klockrent.

Jag har också en M500, men jag är inte lika övertygad som du. Tekniken är det inget fel på, men implementationen fungerar bara halvbra hemma hos mig.

Det största bekymret är att min accespunkt/ruttare/DSL-modem (Netgear 824M) inte är stark nog att låta M500:an gå fint utan att buffra om. Netgear 824M på en våning, M500 på nästa i ett trähus duger inte, tyvärr.

En annan kritik är menysystemet i M500, att växla från webbradio till rippade skivor kräver åtskilliga knapptryckningar. Dessutom lyssnar inte M500 på fjärren om den har annat för sig, mycket irriterande.

Problemen går att lösa genom att byta accespunkt och vrida om armen på Rokulabs så att de ändrar menyerna, men jag har inte lyckats med någondera än.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-06-29 18:10

Ok,

Jag har en Netgear WGU624 och har inga problem alls.

Vilken media server kör du ?, Simserver eller ?, Ron Peddes mt-daap eller numera Firefly har tillsammans med Roku tagit fram ett eget protokoll för streaming till just Soundbridge (rsp) som är mycket bandbredds effektivt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-29 22:48

Hubba skrev:Ok,

Jag har en Netgear WGU624 och har inga problem alls.

Vilken media server kör du ?, Simserver eller ?, Ron Peddes mt-daap eller numera Firefly har tillsammans med Roku tagit fram ett eget protokoll för streaming till just Soundbridge (rsp) som är mycket bandbredds effektivt.

Hur långt har du mellan accesspunkt och M500:an?

Jag kör Win Media Connect, men oftast webbradio direkt in från nätet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-30 02:01

Koffe skrev:....

Kan man inte i alla bättre mediaspelare flytta bildevisningen mot ljuduppspellningen för att kirra detta? M-player for linux (funkar gött för windows också) har kunnat det i, länge...

/J
admin

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-06-30 02:24

Slartibartfast skrev:
Koffe skrev:....

Kan man inte i alla bättre mediaspelare flytta bildevisningen mot ljuduppspellningen för att kirra detta? M-player for linux (funkar gött för windows också) har kunnat det i, länge...

/J

Jag sa - 'Rent teoretiskt skulle det gå att göra men det skulle krävas ett djävla "hackande"'... Jodå, det går att göra men frågan är om det blir så bra och om det är värt strulet.

Jag tror att man skulle göra så här.

Installera AlienBBC-pluggen till slimserver. Installa Mplayer på samma maskin som Slimserver. Låta Mplayer ta i mot den interna stömmen i datorn (PCM?!?!) och skicka den till AlienBBC. AlienBBC skickar den vidare till Slimserven. Slimservern skickar till SB:en.

Sen får man lägga in en fördröjning på bilden så att ljudkedjan hinner med. Sen är det bara att käppa händerna och be för att mediaspelaren och SB:en skall förtsätta att vara i synk i hela filmen.

Som sagt. Jag ser det mer som en teoretisk möjlighet. Wlan:ets hasighet varierar... massor med krongligt. Jag rekomenderar att man köper ett separat ljudkort. SB:en är något annat än ett ljudkort.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-30 03:20

Koffe skrev::-)

Ah, låter ju som en pissekaka.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-06-30 13:42

perstromgren skrev:
Hur långt har du mellan accesspunkt och M500:an?

Jag kör Win Media Connect, men oftast webbradio direkt in från nätet.

Access punkt och Soundbridgen på samma våningsplan i ett massivt trähus, men jag har testat så att jag har täckning i hela huset.

Om du har problem med täckningen så testa Netgears Homeplug (XE102) för att förlänga ditt nätverk via 220 nätet.

Jag testade Windows media connect och tyckte som du att meny hanteringen blev väldigt strulig, och den karar inte av FLAC formatet.

Prova Firefly med rsp protokollet, det kostar ju inget.

Använd MP3Tag för taggning, och lägg alla filerna i en för dig "vettig" filstruktur, låt sedan Firefly söka från den mappen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-01 04:38

CJNE skrev:Nej jag har bara använt den som följer med.
Tror du att det blir någon skillnad med en sån där om man bara använder digitalutgången (jag har ingen aning)?

Det är i mot allt jag tror på att det skulle vara någon skillnad...

Om inte...
1. Den switchade orginal dosan är OFANTLIGT dålig. Det är den inte. Det finns det mäningar som visar på låga jitter-nivåer.
2. Orginaldosan skräpar ner elnätet och påverkar ljuden den vägen.

... En bit är en bit, lixom. De kan inte vara bättre eller sämre :-)

Sen finns det de på Slim-forumet som hävdar att de hör en skillnad.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-01 18:09

Slängde precis in lame på servern hemma, ska bli intressant och testa streaming till jobbet! .. Att köra flac direkt blev lite för segt för min skräplina hemma.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-02 02:18

Strauss skrev:Slängde precis in lame på servern hemma, ska bli intressant och testa streaming till jobbet! .. Att köra flac direkt blev lite för segt för min skräplina hemma.

Bandbredd och CPU är ofta utbytbara! :-)

... Att kunna lyssa över allt är en av de bästa grejerna med slimserver tycker jag... jag kör den jättemycket på jobbet. Dessutom så funkar det tillsammans med scrobblingen till last.fm
Senast redigerad av Koffe 2006-07-02 10:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-02 02:29

Sitter och leker med SB3:an nu... Den nya versionen av SlimServer (6.3.0) har en jättebra intergration till Live Music Archive. Wow... Jack Johnson.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-02 03:11

Ja det var riktigt nice.. finns så mycket så man missar hälften :oops:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-04 03:18

Hubba skrev:Vilken media server kör du ?, Simserver eller ?, Ron Peddes mt-daap eller numera Firefly har tillsammans med Roku tagit fram ett eget protokoll för streaming till just Soundbridge (rsp) som är mycket bandbredds effektivt.

Förstår jag er rätt? Går det att köra en Roku Soundbridge mot slimserver? Någon som har provat med en blandad mijö? Både M500 och SB3?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-04 09:31

Koffe skrev:Förstår jag er rätt? Går det att köra en Roku Soundbridge mot slimserver? Någon som har provat med en blandad mijö? Både M500 och SB3?

Jag har inte provat, men slimserveranvändning har en egen instruktion på Rokus webb, där det framgår hur man använder slimserver med en M500/M1000.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd