Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-03 23:46

Sanny_X skrev:
Vee-Eight skrev:Det ärINTE ok att ge igen och svar på tal.

Bäst att hugga först med andra ord. :?

Nej, bäst är att låta bli, men det är nästan lika illa att svara med en lika illa (tom värre) försmädelse, vilket har förekommit flitigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 03:27

Sanoj skrev:
Karln gör ju knappast någon reklam för sina skapelser utan tvärtom.

:lol: :lol: :lol: 8O ..Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom :?:
Mannen lever ju på att kränga hifi plus div. kringutrustning 8O
Öhmans skenhelighet lyser ganska starkt igenom.

// Jonas

.

Hans högtalare är ju exceptionellt bra, så jag förstår inte vad problemet är!

Jag tror att Öhman skulle kunna sälja väldigt många fler högtalare om han verkligen ville det, men han har ju inte ens en Internet-sida och för att få köpa hans lite dyrare högtalare så måste man provlyssna först :!:

Verkligen inte optimal reklam om du frågar mig, det är väl närmast en slump om man råkar stöta på hans högtalare, det är ju inte så att de finns i varje HiFi-butik direkt! :wink:

Jag hade inte någon aning om att Ino Audio existerade överhuvudtaget tills för drygt ett år sedan tror jag det var.

För övrigt så tror jag att hans högtalartillverkning går med förlust, eller har gjort i alla fall, jag hoppas att den inte gör det längre för om det är någon som förtjänar att gå med vinst så är det väl han!

Vh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-04 04:14

Sanoj skrev:
Karln gör ju knappast någon reklam för sina skapelser utan tvärtom.

:lol: :lol: :lol: 8O ..Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom :?:
Mannen lever ju på att kränga hifi plus div. kringutrustning 8O
Öhmans skenhelighet lyser ganska starkt igenom.

// Jonas

.

Det är rätt mycket BS som du häver ur dig här! Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare. Det är annat är skiten du betalar dyra pengar för att leva i ett okunnigas vakuum och tro på magi och trollkonster!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-04 04:15

U1, Nivåmatacha ni era kablar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-04 06:04

Antikvalitetskabeltråden ser ut att ha gått över i en fas av kuddkrig...:D

Fram med hifikuddarna ur byrålådorna så kan vi smätta Vibra Absorbent och Sonic Design på varandra. Har en del som tavelstöd på väggarna och det funkar annars bra. Tre VibraAbsorbent mot en Sonic Design men de där löjliga metallskålarna man kunde köpa som tillval kan vi nog inte ha med.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-04 06:20

Det är lite dumt att racka ner på "dom andra" som tror på magi och trollkonster. Det gör vi nog alla mer eller mindre, vare sig vi "tror" på INO, Transparent eller ATC...
Jag tror att vi påverkas och tror och vill vara trygga i vår förvissning om att vi har rätt. Och att det GÖR att det "låter" bra.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 06:43

patrikf skrev:Det är lite dumt att racka ner på "dom andra" som tror på magi och trollkonster. Det gör vi nog alla mer eller mindre, vare sig vi "tror" på INO, Transparent eller ATC...
Jag tror att vi påverkas och tror och vill vara trygga i vår förvissning om att vi har rätt. Och att det GÖR att det "låter" bra.

Precis, varför inte acceptera skillnaderna, komma överens om att man inte kan komma överens och gå vidare? Det är ju dit dessa fåniga sk klassiska kabeldebatter leder till.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 10:47

Timbre skrev:Antikvalitetskabeltråden ser ut att ha gått över i en fas av kuddkrig...:D
Ap ap ap, nu fick jag vatten på mitt kuvert! Det klart man vill ha högkvalitativ kabel som påverkar signalen så lite som möjligt. Sådan kablar kan man dock få för billiga pengar (har jag kommit fram till :wink:), mao, du borde skriva Antiormoljeprissattakablar-tråden.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 13:16

Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare.

Och du köper förstås allt med hull och hår... :D

Det är annat är skiten du betalar dyra pengar för att leva i ett okunnigas vakuum och tro på magi och trollkonster!

Jag har inte riktigt fattat vad du stör dig på. Är det att jag lägger mina pengar på saker du inte anser gör någon nytta eller ligger det något annat bakom :?:

..btw, på väg hem från jobbet var jag och köpte ett par "dyrbyxor". Den där jävla textilhandeln lurade på mig ett par överprissatta woodobyxor, jag känner mig helt lurad då jag i blindtest inte hittade vare sig dom eller något annat i rummet...

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-04 13:32

Sanoj: Vad vet du om Ingvar egentligen? Du tror han sitter och ljuger eller?

Han har berättat att han tjänar sina pengar på sitt ordinarie jobb och senaste tiden har han räknat ut att han tagit för lite betalt för högtalarna och förlorat en hel del pengar på det. Tror du han sitter och ljuger eller? Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet. :roll: Varför skulle han ljuga om något sådant? :?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 13:34

Sanoj> Problemet är väl att man genom att läsa diverse kabeltrådar på vissa forum lätt får uppfattningen av att man inte kan få välljud därhemma utan att lägga en stor summa pengar på speciella audiokablar.

Det var inte allt för länge sen jag läste ett inlägg där en forummedlem på fullt allvar menade att strömförsörjningen="audionätkablar" var lika viktigt för slutresultatet som akustiken var. Det är ju bara ett tecken på hur långt insjuknandet har gått. Kortsiktiga vinster är resultatet möjligvis men denna oseriösitet kommer antagligen slå tillbaka en dag på de vettiga produkter man även säljer då ormoljan skrämmer bort vettiga människor. Om branschen blir mer seriös kanske fler folk väljer att köpa riktiga grejor istället för SIBA-junket och det kommer nog alla tjäna på, även handlarna.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 13:34

Martin.

Som svar på hela ditt inlägg kan jag väll skriva...Ja.

Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet.

Han hade ju ingen marknadsföring hävdade ni väll...

// Jonas

.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 13:44

Man får självklart köpa vad man vill!

Men vad ger dig anledning att tro att Öhman ljuger?

Om han ville tjäna maximalt med pengar så skulle han väl sälja sina högtalare på ett helt annat sätt!

Vh

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Ingvars marknadsföring

Inläggav Martin » 2006-07-04 13:45

Jag vet inte vilka "vi" är men du hävdade ju att han hade en. Därför pekade jag på orimligheten i att han skulle sitta och marknadsföra sina högtalare genom att mörka alla pengar han skulle tjäna på det. Det är ju såå smart att devalvera värdet av sina produkter mha för låga priser och minimera produktionen så att utveckligskostanderna för varje högtalare blir högre. Sedan att förlora en massa kunder på orimliga leveranstider. Det är preciiis så man tjänar massor med pengar... :roll:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-04 13:51

Jag får en känsla av att Sanoj lever i en värld där han inte kan tänka sig att man som säljare av något inte försöker lura sina kunder på ett eller annat sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-07-04 14:17

Hur gick det med blindtestet som var på tapeten i början av tråden?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-07-04 14:17

Ormoljans Vänner börjar ägna sig åt personangrepp ser jag :?
- Militant slacker

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 14:22

mats skrev: Ekk blir för skrikigt har jag hört någon säga. Vet inte om det var personen själv som blev skrikig eller musiken :)

Om EKK låter "skrikig" sitter problemet på ett annat ställe. Jag upplever just EKK som den mest neutrala kabel jag haft!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 14:26

Martin skrev:Sanoj: Vad vet du om Ingvar egentligen? Du tror han sitter och ljuger eller?

Han har berättat att han tjänar sina pengar på sitt ordinarie jobb och senaste tiden har han räknat ut att han tagit för lite betalt för högtalarna och förlorat en hel del pengar på det. Tror du han sitter och ljuger eller? Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet. :roll: Varför skulle han ljuga om något sådant? :?

Jag har aldrig träffat IÖ personligen, men en analys av hans inlägg på detta forum visar att han är en mycket ödmjuk, kompetent och vis man som inte är ute efter att profitera på andra människor!

Jag uppfattar honom som en eldsjäl Sådana personer blir sällan eller aldrig blir rika på sina kunskaper och/eller intressen! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 14:30

Sanoj skrev:Martin.

Som svar på hela ditt inlägg kan jag väll skriva...Ja.

Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet.

Han hade ju ingen marknadsföring hävdade ni väll...

// Jonas

.

Är inte speciellt överraskad av Sanojs försök att misskreditera Ingvar. Det är väl en naturlig reaktion för att försöka värja sig mot den uppfattning Ingvar har i kabelfrågan. Om folk börjar tro honom är det ju inte så bra för branschen och då är det ju ett bra sätt att försöka måla ut honom som lögnare etc.

Själv trodde jag Sanoj var smartare än såhär då misskrediteringen är allt för transparent, ehh.....jag menar genomskinlig. Kunde du inte komma på något mer raffinerat? :wink:

Ps Jag tror inte HC vinner mer kunder av dina plumpa tilltag Ds

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-04 15:18

Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.

Om det däremot inte stämmer så är nog en stämning pga ärekränkning och förtal nära till hands. Att utpeka en person som lögnare i en offentlig debatt är inte en legal retoriktaktik utan en ärekränkning. Det ser jag som väldigt allvarligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-04 15:37

Nu finns det väl olika sätt att räkna vinst och förlust på verksamheter. Speciellt sådana som bedrivs "vid sidan av". Skulle jag tex räkna med timlön på min lilla skruttfirma så skulle det gå käpprätt... :lol:

Nu vet jag inte hur Ingvar räknar, men man kan säkert få det både till att det ger vinst och förlust. Om jag skulle gissa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 16:18

Nefilim skrev:
Martin skrev:Sanoj: Vad vet du om Ingvar egentligen? Du tror han sitter och ljuger eller?

Jag har aldrig träffat IÖ personligen, men en analys av hans inlägg på detta forum visar att han är en mycket ödmjuk, kompetent och vis man som inte är ute efter att profitera på andra människor!

Jag uppfattar honom som en eldsjäl Sådana personer blir sällan eller aldrig blir rika på sina kunskaper och/eller intressen! :)

Precis så uppfattar jag också honom, han försöker verkligen inte sälja saker när man träffar honom! :)

Vh :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-07-04 16:31

Morello skrev:Börjar lukta klassisk kabelbjäbbartråd. Nästan en smula uppfriskande i sommarvärmen. :)

:lol:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-04 17:02

subjektivisten skrev:Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare.

Vad företagsledare Öhman påstår är helt ointressant. Bokslut kan styras på många sätt och frågan kan endast ses ur ett kundperspektiv. Görs akustikkonsultationerna gratis eller mot reseersättning och högtalarna överlåtes till självkostnadspris, ja då är det ideell verksamhet. Om inte är det profit och svaret har ni bara själva... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 17:11

Vad har Öhman, mer än att det verkar sticka vissa i ögonen, med dessa diskussioner? Om ni undrar ngt om honom så är han säkerligen anträffbar per telefon. Allt annat är spekulationer.
- Carlsson Illuminati -

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-04 17:18

Vad spelar det för roll vad Öhman tjänar eller inte tjänar på sina högtalare?
Det centrala är ju inte hans person, utan hans argument. I hans senaste inlägg i denna tråd (3/7, kl. 14:34) gör han ett antal utsagor som kan bedömas helt utan att blanda in hans trovärdighet, affärer, högtalarförsäljning, osv.
Att göra det han beskriver kan göras av andra också. Det är fullt upprepbara undersökningar. Dessutom ligger de helt i linje med vedertagen vetenskaplig metodik. Att begära att utsagor om kablars olika ljudande egenskaper skall backas upp av blindtester borde inte på något sätt vara anmärkningsvärt. Det är snarare en självklarhet som inte har det minsta att göra med någon persons ekonomiska aktiviteter.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 17:20

Timbre skrev:
subjektivisten skrev:Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare.

Vad företagsledare Öhman påstår är helt ointressant. Bokslut kan styras på många sätt och frågan kan endast ses ur ett kundperspektiv. Görs akustikkonsultationerna gratis eller mot reseersättning och högtalarna överlåtes till självkostnadspris, ja då är det ideell verksamhet. Om inte är det profit och svaret har ni bara själva... :wink:

Jag tror aldrig han har påstått att akustikkonsultationerna skulle gå med förlust! (Fast han var väldigt snäll mot mig med priset måste jag säga :) )

Vh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-04 17:55

Kaffekoppen skrev:Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.

Om det däremot inte stämmer så är nog en stämning pga ärekränkning och förtal nära till hands. Att utpeka en person som lögnare i en offentlig debatt är inte en legal retoriktaktik utan en ärekränkning. Det ser jag som väldigt allvarligt.

Fast då skulle man ju även polisanmäla NK för att de säljer designerjeans för 5000:- paret. Jättedyra, fullständigt onödiga och ändå... alldeles nödvändiga :) (för vissa :) )

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-04 18:12

niklasz skrev: Att begära att utsagor om kablars olika ljudande egenskaper skall backas upp av blindtester borde inte på något sätt vara anmärkningsvärt. Det är snarare en självklarhet som inte har det minsta att göra med någon persons ekonomiska aktiviteter.

Men vad skulle blindtest av ljudande egenskaper ha för mening? Jag kan förstå att man kan testa skillnader relativt nåt annat(jämförbart).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi