Musikalisk roadtrip; Diana Krall i Dalhalla

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Musikalisk roadtrip; Diana Krall i Dalhalla

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-06 23:22

I måndags morgon satte sig en kvartett gamla Lulestudenter i en svettig Golfjävel med Svantes kungliga hufvudstad som utgångspunkt. Färden gick västerut längs E18 med första stopp i Enköping:

Bild

Tragikomiskt slagord; inte sant? Då ingen Manga_X syntes till på stadens gator och torg så gick färden vidare norrut längs RV 70. På denna sträckning har Vägverket haft ovänligheten att sätta upp nya sofistikerade fartkameror, så hungern var påtaglig när vi slog oss ned hos Malin och Inga i Djurås:

Bild

Några Michelinstjärnor kan knappast utdelas till detta kök, men måltiden fyllde trots allt sitt syfte.

Färden gick vidare över Dalavidderna tills vi kom fram till sjön, och då menar jag inte vilken sjö som helst...

Bild

Onekligen en höjdpunkt att besöka Clas i hans hemort. Gubbdagiset i Insjön är dessutom kompletterat med en magnifik Fyndhörna. Espressomaskinen för 399:- var lockande men jag hejdade mig till slut med risk för att bli hånad här på kaffeforum.

Resan fortsatte till den lilla byn Rönnäs mellan Insjön och Leksand. Magnifikt mottagande av värdfamiljen med kaffe och glassbåt från Slöinge samt därefter stärkande bad gjorde oss redo inför kvällens begivenhet, som kom att utpela sig på följande plats:

Bild

Bild

Bild

Bild

Publikhavet intogs framåt 20-tiden för att bevittna följande...

Bild

More to come...
Senast redigerad av Mr_Ekan 2006-07-08 14:21, redigerad totalt 1 gång.
11010000

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-07 05:59

Strålande Ekan! Fina bilder och t.o.m. jag blir nästan nyfiken på hur Kralligt det blev till slut. :wink:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-07-07 08:34

Dalhalla är svalt och skönt i sommarhettan.

Blev konserten lika fin som utsikten?

Vh
/Tobbe

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-07-07 22:41

Perfekt ställe att "stagedajva" på:

- Rooock n' Rooolll!................*plurr*

/z

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-08 03:31

Fortsättning i morgon (idag) efter att jag nyktrat till från partaj med Sanny_X, mike34, Kaffekoppen, Almen samt en jävla massa brudar :) . mike34 har lovat att berätta mer om cocosfett i en annan tråd...
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-08 14:52

Så där, nu har tråden på Hetsporrens uppmaning fått en rubrik som bättre beskriver dess innehåll.

Nåväl. Diana äntrade scenen framåt 20.15-tiden tillsammans med basisten John Clayton, gitarristen Anthony Wilson samt trummisen Jeff Hamilton. Kvartetten slog redan i första stycket 'I love being here with you' fast att man inte tagit sig till Dalarna enbart för att lyssna på Diana Kralls klinkande och sång. Soloprestationerna glänste i kapp med varandra, såsom nedan där Jeff Hamilton håller låda:

Bild

Efter inledningen fortsatte Diana på samma sätt som på plattan Live in Paris med låtarna 'Let´s fall in love' och 'Deed I do'. Samtliga artiser hade vid detta lag fått uppvisa deras utomordentliga förmåga, nedan Anthony Wilson:

Bild

Gällande solande så tycker jag personligen att John Clayton på basen drog det längsta strået. Oerhört subtila och innehållsrika solon som publiken tog till sig å det varmaste.

Konserten fortsatte med både gamla stycken som 'Let´s face the music and dance' men även nya låtar från en kommande platta. Efter knappa två timmars spel samt ett extranummer tackade kanadensiskan för sig och lämnade Dalascenen tillsammans med sina vapendragare:

Bild

In alles en mycket bra konsert. Diana Krall är nyansernas artist, vilket framkom väldigt bra i Dalhalla. Tysta delar av musiken var väldigt spännande att lyssna eftersom detaljer framkom väldigt väl. En eloge till ljudåtergivningen som lämnade väldigt lite övrigt att önska. Wilsons gitarr var fläskig inledningsvis, men detta korrigerades snabbt. Måhända är det så att upplevelsen i Dalhalla är ganska beroende av var man sitter? På rad 5 upplevde jag i alla fall inte efterklangen som något problem.

Inga negativa intryck då? Jo. I princip var båda sidosektionerna folktomma. Ska det behöva vara så när en världsartist tar ton i en himmelsk arena en varm sommarnatt? Det tycker inte jag. Så knäpp av slutstegen och ge er ut i musiksverige för bövelen!

Kvällen toppades slutligen med kanelbulle och lättöl. Dalhalla lämnades öde i den tropiska sommarnatten:

Bild
11010000

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-07-09 21:33

Hallo!!!
Även jag var där med några vänner. Vi satt på rad 8 till höger(om man tittar på scenen).

Dock tycker jag att ljudet inte alls var bra under de första låtarna...det ändrades dock till det bättre under uppträdandets gång(eller så blev man van).

En del i ljudet var dock oerhört störande under hela uppträdande. Det var att ljudet kom flera meter ovanför musikerna, där högtalarsystemet var placerat. Se Ekans utmärkta bilder.

Någon som är kunnig kanske kan förklara varför de placerat och justerat ljud så?

Är det för att sprida till ljudet bättre till övre publikrader?

Naturligtvis var musikerna väldigt duktiga, men personligen tycker jag det är betydligt roligare när hela bandet släppte loss istället för de tröttande solorna.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 22:16

Ja, Dalhalla är en ovanlig arena. Jag såg Porgy & Bess där för nåt år sedan, då var ljudet helt oförstärkt. Ingen elektronik.

Rätt häftigt att de klarade det, utomhus som det är. Det lät lite svagare än man är van vid, men efter en stund var det helt ok.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Musikstugan